Spelar du klart dina spel?

phi
Medlem

Om spelet är tillräckligt bra.

Medlem

Ytterst få spel som är roliga efter mid-game när majoriteten av spelen blir för lätta.
Nu menar jag inte Dark Souls eller spel som är menade att vara utmanande.
Men AI i spel är något jag genomskådar på tok för fort.
Tillskillnad från kompisarna när spelet säger "smyg"... så är det YTTERST sällan nödvändigt att verkligen smyga, AI's ögon har en vidvinkel på 70-110 grader inget mer, helt blinda, Shift går oftast spamma och halvspringa fram för enemies.

När jag upptäcker hur DUM AI är för det mesta så dör intresset i spelet för det blir på tok för lätt, även på Hard. T.ex. Dishonored eller nya Wolfenstein spelen, tom. Sniper Elite/Ghost.
Hard idag har blivit i princip att man själv dör på 2-3 skott, aldrig får påfyllning av ammo/liv och med LITE tur mer aggressiv AI.
Doom Eternal hade jag önskat lira mer av (dålig pc) men jag funnit mitt sätt två tre skott med XX vapen och Melee när de blinkar, kul 1/3 av spelet sen när man kommit halvvägs och meleeat alla blinkande enemies (för att b.la. få skott?) hur kul är de i längden - När svårare svårighetsgrad tar slut på dina skott titt som tätt så du MÅSTE använda melee..)

Black Mesa är ett av få spel där din död berodde på dina val vart du sprang eller avslöjade dig på tok för tidigt, den kräver segt eller super snabbt spel. Att vara "normal snabb" med att skjuta tre skott, gömma sig, tre skott, låta enemies omplacera sig osv går inte heller i detta spel då de inte är ett WW2 spel...

Mafia 2 var senaste jag lirade från början till slut som även kändes som en film.

Avstängd

I princip aldrig. Har spelat sedan C64 tiden. Har inget som helst problem med det, tycker inte slutet är viktigt alls, spelar inte för story eller för att klara det. Finns för många spel och få spel är så intressanta att man vill spela till slutet ändå.

Har spelat klart kanske 15-20 spel mitt liv. Jag brukar dessutom ha en oerhörd otur när jag väl kommit till slutet i RPG's, i te.x både Ultima 7 och Ultima Underworld 2 (som jag ville klara) så gick det inte att slutföra dom pg.a nån bugg som gjorde det omöjligt att komma vidare.

Medlem

Nästan alla spel spelar jag färdigt. Upptäcker jag att jag inte gillar ett spel så händer det att jag avbryter men det är inte så ofta längre då jag insett vilka typer av spel jag inte gillar, och under den kategorin hamnar typ allt ifrån Ubisoft haha.

Nyligen spelade jag igenom Resistance-serien och vantrivdes med första spelet och fick verkligen tvinga mig spela klart det medan 2an kändes bättre och Resistance 3 var ett jättekul spel helt i min smak. Där kändes det i efterhand värt att jag tvingade mig igenom första just för storyn skull.

Klarar en klar majoritet av spel jag påbörjar. Finns väl en handfull som jag gett upp på (kommer inte på några exempel direkt), några som helt enkelt är försvåra som jag inte mäktar med (Nioh, Bloodborne). Sen en skaplig bunt med spel som jag tröttnat på men som jag har ambition att gå tillbaka och klara (Alien Isolation, Second Default, Witcher 3 m.m.).

Är faktiskt inte helt värdelös på att faktiskt gå tillbaka och fortsätta igen. Senaste året har jag i alla fall klarat fyra titlar, den äldsta hade väntat i mer än 10 år på att bli klarad.

Sen har jag massor med spel jag inte ens har startat men det är ett annat problem.


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem

Jag spelar mest på PS4 och mest för att jag gillar att samla Platinum. Vissa kanske tycker att det är slöseri med tiden men för mig är det ett sätt att inte bara köpa ett spel, testa det och gå vidare till nästa som jag gjorde på Steam.
Jag har till och med skapat ett nytt konto på PSN där jag mest spelar sp spel som jag tänker få Platinum i, sen har jag ett annat konto där jag kan testa lite för skojs skull.
Så ett bra sätt för mig att välja vilka spel jag ska spela är att undvika dom som har för jobbiga Platinums. Kanske tråkigt men det finns ändå så j*vla många spel att hinna igenom.
Tyvärr så medför den här synen på spel att jag inte gillar när spelutvecklare släpper nya DLC med fler trophies utan att meddela det i förväg. Att gå från 100% till 84% är förbannat irriterande


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

1 på 100 spelar jag klart. Är en otroligt dålig vana, jag måste verkligen, verkligen fastna för spelet, är få spel som totalt tar tag i mig från början till slut.. Är därav mer av en multiplayer typ och alltid varit. Senaste spelet jag spelade klart till 100% var nog.. Skyrim? Det var 9 år sedan haha.

Edit: Skoja bara! Kom på fan Kingdom Come: Deliverance var ju bara något år sedan, det var ett mästerverk! Ser fram emot tvåan om x antal år!

Medlem

Nej, jag ska erkänna att det är ganska sällan jag spelar klart ett spel. Ofta är det så att jag gör allt man kan i ett spel men jag är inte så intresserad av att 'vinna' så jag bryr mig inte om att slutföra många spel.

Skyrim tex. har jag haft sedan releasen utan att slutföra det, jag har gjort allt inklusive skrivit moddar, jag kan spelet och motorn utan och innan men jag har trots tusentals spelade timmar aldrig slutfört spelet.

Moderator | Testpilot

Likt vad många andra redan skrivit är jag tyvärr väldigt duktig på att ta en paus och aldrig komma igång med det igen. Vid det här laget har jag börjat förstå att det ofta inte är en paus – utan att nu är jag less.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

De spelen som jag spelat klart är så få att jag kan räkna dem på fingrarna. Det har kommit till den punkten att jag verkligen drar mig för att köpa singelplayer-spel, för att jag vet att jag ändå inte kommer spela klart dem. Jag hoppas att cyberpunk blir undantaget som bekräftar regeln, men till och med det spelet tvivlar jag på att jag kommer spela igenom.

Medlem

Spel som jag älskar spelar jag såklart färdigt. Men om man inte njuter av det händer det absolut att jag slutar spela. Det senaste exemplet är Red Dead Redemption 2 som jag tröttnade på efter ett tiotal timmar. Transportsträckorna var outhärdliga till slut (GTA-spelen har jag klarat). Ett annat exempel är Metal Gear Solid 5 som jag tröttnade på när alla på basen blev smittade (de andra MGS-spelen har jag klarat). Samtliga Zelda-spel efter Majoras Mask har jag också tröttnat på och slutat spela en bit in i spelet. Även Witcher 3 tröttnade jag på efter det där aborterade foster-monstret (Skyrim gillade jag). The Last Guardian tröttnade jag på och spelade inte klart (men Shadow of the Colossus klarade jag). Spel som God of War, Uncharted-spelen, Horizon måste jag klara och hitta allt i.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Skulle vara kul med samma frågeställning på slutet av 80-talet och NES. Då skulle mitt svara vara, inget för det är fördjävla svårt och jag orkar inte spela om spelet för att jag dog i den andra halvan av spelet.

Haha, ja verkligen. Har fortfarande ett gäng kvar från den tiden i backloggen, om man nu kan säga så, många har jag inte orkat spela igen utan kollat slutet på Youtube. Ofta var man ju tvungen att utnyttja glitchar och dylikt för överhuvudtaget ha en chans att klara dem. Känns som om något hände i början av nittiotalet. Då blev spel helt plötsligt lättare. Antar att man började kvalitetstesta mer då. Men kan fortfarande komma ihåg att jag blev lite sur för att vissa spel blev för lätta, kända att man inte fick valuta för pengarna.
Har kört om en del spel från 80-talet och många är inte lika svåra som jag minns dom när jag spelar idag, kan bero på erfarenhet etc, men vissa är fortfarande helt sjukt svåra. T ex Battletoads.

Medlem

Har för vana av att spela "klart" allt jag påbörjar och med klart menar jag att klara storyn. Helst ska jag köra klart alla DLC också. Det är sällan jag bryter den vanan även om det så klart förekommer. Ibland måste jag tvinga mig att sluta spela ett spel som jag klarat men ändå vill fortsätta spela. T ex Shadow of Mordor.
En annan ovana jag har är att jag inte kan påbörja ett spel utan att jag spelat alla tidigare spel i serien. Vill t ex spela Gears 5 men känner att jag måste klar 2, 3 och 4 först innan jag kan påbörja. Är fortfarande lite arg på mig själv för att jag inte spelat Witcher 1 mer än en timma men klarat 2 och 3 samt DLC. I-lands problem

Medlem

Jag spelar nästan aldrig klart ett spel. Tror Xcom var senaste. Men med tanke på att det senaste åren mest blivit RL, DayZ å PUBG är det kanske inte så konstigt.
Jag har klarat första Resident Evil!

Medlem

Brukar i princip alltid köpa ett spel i taget, klara det och sen köpa nästa osv.
Tycker det känns som att slänga pengar i sjön om jag knappt spelar spelen jag köper.

Kontot avslutas

Jag tycker jättemycket om att testa på att spela flera olika spel, men det är också sällan som jag då sitter och spelar klart spelen. Oftast så spelar jag bara klart spel från spelserier som jag ändå är van vid att sitta och spela längre perioder utan att tröttna.

Försöker att fastna mer för Final Fantasy och där spelar jag just nu Final Fantasy VII. Men jag vet med mig själv att dessa spelen spelar jag bara ett tag och sen lägger jag ifrån mig spelen ett tag och orkar inte ta tag i de igen.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Kul tråd och många roliga inlägg att läsa!

Personligen så känner jag att jag haft svårt att släppa spel snarare än att inte "klara dem". Det får ofta konsekvensen att jag spelar på med spel som jag typ har tröttnat på bara för att bli klar med dem. Det är ju inte alls bra, även om jag för det mesta faktiskt är glad över att jag spelat de spel jag spelat länge. Jag har därför börjat tänka om och tänker som jag också gör med böcker, nämligen att ifall jag faktiskt inte ser fram emot att få spela/läsa så är det troligtvis bättre att börja på något nytt. Livet är för kort för "ganska bra spel som tar mig fyra månader att komma igenom". Med det sagt så anser jag också att många upplevelser som verkligen ger mig glädje och som "stannar kvar" är sådana som också kräver en del av mig. Jag vet att när jag spelar The Witcher så kommer det ta 10 timmar innan jag är inne i spelet. Andra spel, som kanske Hollow Knight, fångar direkt. Som 40 årig gamer med barn innebär det här sammantaget att jag väljer ganska kräset. Jag gillar RPG, action och välgjorda indie-spel med retrovibb. Plus typ allt Nintendo gör. Det styr mig. Jag rör inte Call of Duty, AC eller många andra AAA-spel. De tilltalar mig helt enkelt inte så jag börjar inte ens spela dem. Dessutom läser jag mycket recensioner etc. Jag gillar FZ och verkar dela smak med flera som recenserar här. Tillsammans med några andra sidor ger det mig bra guidning. Ibland kan jag bli sugen på ett spel som verkar kul och fått en trea i betyg, men jag har fan inte tid för det. Det finns för många fyror och femmor som jag vill spela istället. Det får effekten att jag faktiskt ändå spelar klart det mesta jag börjar på.

Sen är det ju en viktig sidofråga här, nämligen vad det betyder att "klara" ett spel. Själv är jag ju från eran med NES-spel inköpta för surt sparade månadspengar eller hyrda i någon inrökt kvartersbutik. Då jävlar spelade vi för att klara skiten. Oavsett om det var dåligt. Pausade över natten och varnade morsan för att stänga av konsolen. Cykla tillbaka till samma hyrbutik och lägga till en dag på hyran ifall vi kände att vi var nära. Nu är ju logiken en helt annan. Många spel kan ju knappast sägas vara klara när sista bossen går ned. Men jag är ändå ganska fast i det tänkandet.

Medlem

@mrFluffy:

Jag har fortsatt inte kommit förbi den där jävla vattenbanan på TMNT

Medlem

Värst för mig i denna kategori är helt klart open world, jaga bara tröttnar helt enkelt, Horizon zero dawn, far cry 4 och 5, red dead 1 och 2, nästan alla GTA. Jag börjar spela spelet och har väldigt kul, men sen blir jag liksom utbränd och lägger det på hyllan och spelar antagligen aldrig klart det.

Medlem
Skrivet av werme:

@mrFluffy:

Jag har fortsatt inte kommit förbi den där jävla vattenbanan på TMNT

Jag kom rätt långt i det har sjukt många timmar spelade i det. Men klarade det gjorde jag aldrig, kom till teknodromen (boss) sen tog mitt äventyr slut och jag la skitspelet på hyllan.

Vad som är värre än vattenbanan är ju detta hopp...
https://www.youtube.com/watch?v=c6MUozpXXmE


signatur

IDKFA

Medlem

När jag var yngre spelade jag i princip alltid klart ett spel och läste alltid ut en bok.
När jag blev 30 och förälder så... Försvann tid och ork. Så vill inte läggatid på saker jag inte gillar. Men varvar nästan alltid spel jag haft riktigt kul med. Börjar de som en 4 av 5 i betyg eller bättre brukar jag varva det

Medlem

Jag är mer av en MP spelare, så jag spelar bara några få SP spel om året, och lever de inte upp till förväntan så spelar jag inte färdigt dem.

Medlem

Spelar väldigt mycket SP då jag numera har barn och tiden inte riktigt räcker till. Dock är de spel som jag har nästan uteslutande open world RPG eller något liknande vilket gör att speltiden i stort sett är oändlig.

Sen har jag en förmåga att spela väldigt mycket ett tag med sikte på att klara ut spelet, råka få någonting att göra mitt emellan, lämnar spelet kanske 1-2 månader och glömmer vad jag gjort och inte gjort... då är det lika bra att starta om. Fallout 4 är praktexemplet på detta.


signatur

Submission is for the weak

Avstängd
Skrivet av Freakon:

Köper ditt sätt att tänka, får man valuta för pengarna så är det egentligen inget problem.

Utöver att det bränner i själen när man tänker på det då. 😈😎

Dem spelen jag väljer bort att spela klart skaver inte i själen.
Kanske lite...
Men inte värst mycket.
Men spel som GoW(God of...)är spel som måste spelas klart.

Eller i mitt avseende fångar mitt intresse på riktigt.
Så jag mår inte dåligt då jag väljer bort visa spel ifrån att bli avklarade.
För det kanske ger mig tid för att avklara ett annat spel som jag gillar.

Medlem

Jag brukar försöka spela till slutet. Lyckas nästan alltid. Med det sagt brukar jag i princip aldrig 100%:a spel (samla collectables, side missions, etc). Nyligen har jag spelat klart main story men sedan lagt av med Spider-Man, GTA5, Dragon Quest XI, Death Stranding. Har inte jättestort intresse av att grinda klart det sista.

Edit: Som ovan nämner, ibland tar jag mig tiden och plockar allt. Exempel på det är God of War (där end game bara är såååå jäkla bra!) samt Witcher 3.

Medlem

De flesta jag köper brukar jag klara av.
Jag har börjat med att inte köpa på mig flera spel på en och samma gång vilket nog höjer procenten avsevärt skulle jag tro. Jag försöker även beta av de spelen jag är intresserad av i den ordningen de släpptes, mest för att jag själv sparar en slant på det dock.
Tiden är ju knapp så i vissa fall om det inte alls känns kul att spela stänger jag av och raderar. Senast det hände var med Nier Automata. Älskade demot och gav det fulla spelet en mängd chanser men efter x antal timmar gav jag upp och raderade.
Senast det hände i omvänd ordning var Red Dead 2. Tyckte aldrig att spelet var kul men klarade det till slut ändå.

It's not a lake, it's an ocean

Alltför sällan. Spel jag verkligen gillar eller VILL ta mig igenom, de tar jag mig igenom. Om de inte är evighetslånga (jag kommer aldrig bli klar med Red Dead Redemption 2 eftersom jag helt enkelt inte har tiden). Single player-spel som Shadow of the Tomb Raider och Shenmue III, exempelvis, tog jag mig igenom relativt fort. För mig får spelen inte vara alltför långa, det är lite av en deal-breaker numera.

I hyllan finns det alltför många spel jag sagt att jag ska ta upp igen, någon dag... Mest dåligt samvete har jag för att jag inte klarat ut The Witcher 3 än. Jag vet ju hur bra spelet är.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Better done than perfect är ett motto i mångdelar av mitt liv.

Jag spelade Assassins Creed Origins t.ex, tänkte "fan 100% i detta, sjukt kul" men tillslut började det ta slut, de roliga.. så jag bestämde mig för att pusha storyn och bara bli klar.

Så att klara spel är A och O för mig på senaste, hur mycket som utforskas i spelet är upp till hur bra spelet är.

Sedan spelas det för många såkallade "evighetsspel" spel som inte har ett slut, t.ex Europa Universalis 4, World of Tanks, World of Wacraft etc.. dessa tar tyvärr dyrbar tid från spel med ett faktiskt slut.. så det gäller att hitta en balans.

jbx
Medlem

Så länge det finns achievement eller trophies kvar är jag inte klar med spelet!
Ibland ”missar” jag delar av spel då alla är insamlade. Som farming simulator t.ex platinum trophyn införskaffas innan du gjort ens hälften i spelet..


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Jag väljer vilka spel jag vill spela och ger allt för att klara av dem. om spelen lever upp till mina förväntningar så blir platinum nästa mission.
spelade Rygar på Nes som yngre gamer men klarade aldrig av slut bossen, kunde inte sluta tänka på slutstriden under många år men spelade om spelet till slut som "vuxen gamer" och besegrade äntligen bossen det underlättar om man kan läsa till sig uppgraderingar hahah
För övrigt spar jag alla spel och konsoler.

123
Skriv svar