Phil Spencer om priset på Xbox Series X: "Gaming är en lyx"

Sida 2 av 3
Sapiens
2020-04-06 17:24

Hoppas då konsolen blir extra dyr med höjd månadskostnad så alla blir nöjda...

😕

Mortaigne
2020-04-06 17:26

Det intressanta är snarare att han nämner att man har Satya Nadella och resten av Microsoft bakom sig i prisfrågan. Det tyder på att det inte är otänkbart med en aggressiv prissättning. Series X blir nog definitivt inte så dyr som den "borde" vara, särskilt inte i relation till konkurrensen.

En annan faktor är Lockhart. OM den finns så öppnar det upp för väldigt många möjligheter. Man når både de som vill ha det bästa och de som vill ha det billigaste.

Xbox All Access, där man köper konsol+Xbox Game Pass på samma sätt som mobiltelefoner på avbetalning lär också komma till allt fler regioner. Där det finns i nuläget lämnar man in sin Xbox One X när den nya konsolen släpps och fortsätter bara sitt abonnemang med en Series X i stället.

Fearnox
2020-04-06 17:36

Köpte man PS4 vid release så betala man i genomsnitt 4.7619047619$ i månaden ifall man inte skaffa pro, och även om man gjorde det så sålde man säkert PS4 och bara betalade mellanskillnaden. Så typ 7.1428571429$ i månaden om man bytte till pro och sålde PS4:an för 200$.

PS4: 400/12/7
Byte till pro: 400+400-200/12/7

Om next-gen ligger på så högt som 700$så blir det antagligen alltså:

8.3333333333$ om man inte uppgraderar och 12.5$ ifall man säljer den vanliga och att man uppgraderar till en ny variant för 700$.

En sak som är lite intressant i sammanhanget är ändå att T.Ex. PS Plus kostar ca 5$ extra, vilket blir rätt mycket pengar i sammanhanget
Ifall man kör på PS Plus så ingår 168st spel, ifall man får 2st varje månad.

Att spela på konsol är en relativt billig hobby.

Tronic
2020-04-06 17:39

Lyxboxen lär bli en dyr historia.
Men allt hänger på spel som vanligt.

the_o
2020-04-06 18:24

Oavsett vad den kommer kosta kommer den vara för billig.... Och för dyr.
Som tur var har MS Xcloud och Lockhart för alla som intr har/vill casha upp för en top of the line konsol. I fallet med PS5 (som kommer vara sämre på I princip allt om vad vi hitintills sett) så måste ju pilarna köpa en dyr PS5 för att kunna spela med sina kompisar

Fearnox
2020-04-06 18:48
Skrivet av the_o:

I fallet med PS5 (som kommer vara sämre på I princip allt om vad vi hitintills sett) så måste ju pilarna köpa en dyr PS5 för att kunna spela med sina kompisar

Stämmer dock inte. Series x verkar ha fler flaskhalsar, så det vore dumt att vara övertygad om att PS5 kommer prestera märkbart sämre i titlar. När det kommer till exklusiva spel så kan den till och med prestera bättre än Series x i vissa speltyper, speciellt i open world.

Hordaland
2020-04-06 19:29
Skrivet av the_o:

Oavsett vad den kommer kosta kommer den vara för billig.... Och för dyr.
Som tur var har MS Xcloud och Lockhart för alla som intr har/vill casha upp för en top of the line konsol. I fallet med PS5 (som kommer vara sämre på I princip allt om vad vi hitintills sett) så måste ju pilarna köpa en dyr PS5 för att kunna spela med sina kompisar

Skrivet av Fearnox:

Stämmer dock inte. Series x verkar ha fler flaskhalsar, så det vore dumt att vara övertygad om att PS5 kommer prestera märkbart sämre i titlar. När det kommer till exklusiva spel så kan den till och med prestera bättre än Series x i vissa speltyper, speciellt i open world.

Ni kan vara lugna båda två. Sony och Microsoft kommer på något sätt lyckas dra ner fps:en till ett genomsnitt av 20, precis som det alltid varit.

2020-04-06 19:48

Skulle tippa på ett snittpris i Sverige på:
Series X - 8490:-
PS5 - 6490:-

2020-04-06 20:55

Han kan tycka vad han vill, men jag tänker ändå inte köpa en konsoll om den kostar så en krona över 4-5000:-

loerk
2020-04-06 21:01
Skrivet av CARTMAN:

Personligen är jag för grafik-kåt för att bara spela på den simpla NiNTENDO maskinen. Jag behöver ha en PlayStation 5 eller Xbox S-X som kan börja mäta sig med datorgrafik. Nintendo ligger ljusår ifrån tyvärr med sin hårdvara. Bara mina tankar dock.

Grafik spelar mindre roll om spelen är bra. Jag sitter med en dator för 35.000, njuter fortfarande av spel som Turok, half-life etc.

Skrivet av iBurningMan:

Han kan tycka vad han vill, men jag tänker ändå inte köpa en konsoll om den kostar så en krona över 4-5000:-

Konsollen i fråga presterar ju antagligen bättre än din dator och kostar ungefär en fjärdedel. Bara ditt grafikkort är ju värt ungefär 4-5000 begagnat.

Ruffles
2020-04-06 21:18
Skrivet av mh76:

Låter nästan som att de kommer göra en PS3. Som du behövde två jobb för att ha råd med. Låter som att vi får förbereda oss på en dyr Xbox.

Mycket möjligt att PS5 inte blir så mycket billigare. Och blir både Xbox One Series X och PS5 väldigt dyra maskiner, tror jag att Nintendo lär öka försäljningen ännu mer.

Nej, så korkade hoppas jag verkligen inte att Microsoft är. Alla signaler jag uppfattat hittills talar om att de vet mycket väl hur oerhört viktigt det är att landa på rätt prisnivå. Självklart spelar produktens innehåll och värde en stor roll, ingen vill betala för skräp, men det vore förödande för Microsoft att landa snett med priset. Detta lärde de sig den hårda vägen med Xbox One (även om det, som Spencer mycket riktigt påpekar, inte bara handlade om pris).

neocon
2020-04-06 21:59
Skrivet av IMSG:

Konsol är trots allt fattigmansgaming på ett sätt...

Skrivet av Bojkott:

...men konsoler är inte high-end. 12 TFLOPs kommer vara mellansegment när Series X väl släpps

Det förändras med PS5 (och troligtvis Xbox One X men har ej tittat närmare på den). Vi kan komma att få acceptera att konsoler blir absolut high-end och att PC inte kan konkurrera på ett antal år annat än grafiskt. TFLOPs är inte ett bra mått att gå efter. Att trycka på hur många TFLOPs ens maskin klarar är mest ett försäljningstrick. Vad man bör göra är s.k. SPEC benchmarks, där SPEC står för System Performance Evaluation Cooperative. Man gör ett antal benchmarks för heltal och flyttal och får ett värde som mer realistiskt kan jämföras mellan olika maskiner (https://www.spec.org/cpu2017).

PS5 kommer kunna göra saker en svindyr speldator inte kan. Det gäller inte nödvändigtvis grafik. Vi kommer få se vissa spel på de nya konsolerna som antingen måste nedgraderas till PC eller inte kan köras på PC alls, oavsett hur dyrt grafikkort du har. Mycket spännande!

För den som vill veta lite mer om hur det ens är möjligt så är detta en fascinerande video:

CARTMAN
2020-04-06 22:12
Skrivet av loerk:

Grafik spelar mindre roll om spelen är bra. Jag sitter med en dator för 35.000, njuter fortfarande av spel som Turok, half-life etc.

Shit, jag grejar inte att lira så gamla 3D spel med grafik från starten in i 3D tv-spel världarna. Allt känns så föråldrat med gammal simpel fysikmotor m.m.
Jag har problem med PlayStation 3 eran till och med. Önskar att jag inte var så grafik-kåt. Snyft..

loerk
2020-04-06 22:28
Skrivet av CARTMAN:

Shit, jag grejar inte att lira så gamla 3D spel med grafik från starten in i 3D tv-spel världarna. Allt känns så föråldrat med gammal simpel fysikmotor m.m.
Jag har problem med PlayStation 3 eran till och med. Önskar att jag inte var så grafik-kåt. Snyft..

Förhoppningsvis växer du ifrån detta beteende. De bästa spelen är äldre. 90% av allt nytt suger ju dritt.

loerk
2020-04-06 22:36
Skrivet av neocon:

Det förändras med PS5 (och troligtvis Xbox One X men har ej tittat närmare på den). Vi kan komma att få acceptera att konsoler blir absolut high-end och att PC inte kan konkurrera på ett antal år annat än grafiskt. TFLOPs är inte ett bra mått att gå efter. Att trycka på hur många TFLOPs ens maskin klarar är mest ett försäljningstrick. Vad man bör göra är s.k. SPEC benchmarks, där SPEC står för System Performance Evaluation Cooperative. Man gör ett antal benchmarks för heltal och flyttal och får ett värde som mer realistiskt kan jämföras mellan olika maskiner (https://www.spec.org/cpu2017).

PS5 kommer kunna göra saker en svindyr speldator inte kan. Det gäller inte nödvändigtvis grafik. Vi kommer få se vissa spel på de nya konsolerna som antingen måste nedgraderas till PC eller inte kan köras på PC alls, oavsett hur dyrt grafikkort du har. Mycket spännande!

För den som vill veta lite mer om hur det ens är möjligt så är detta en fascinerande video:

Så vad är det som en PS5 kommer kunna göra som en speldator inte kan? SSDn? Ljudet?
Konsollerna matchar dagens high end.
Följer du GPUs över huvud taget så lutar det mot att nästa serie high end kort kommer bli larvigt kraftfulla. För att inte tala om enthusiast korten.

Tänk efter en stund, om denna teknologi kan göra detta för en konsol med sin begränsade kylning, tänk då vad den gör för en PC. Vi får samma grafikkretsar, fast bättre.

Hordaland
2020-04-06 22:51
Skrivet av neocon:

Det förändras med PS5 (och troligtvis Xbox One X men har ej tittat närmare på den). Vi kan komma att få acceptera att konsoler blir absolut high-end och att PC inte kan konkurrera på ett antal år annat än grafiskt. TFLOPs är inte ett bra mått att gå efter. Att trycka på hur många TFLOPs ens maskin klarar är mest ett försäljningstrick. Vad man bör göra är s.k. SPEC benchmarks, där SPEC står för System Performance Evaluation Cooperative. Man gör ett antal benchmarks för heltal och flyttal och får ett värde som mer realistiskt kan jämföras mellan olika maskiner (https://www.spec.org/cpu2017).

PS5 kommer kunna göra saker en svindyr speldator inte kan. Det gäller inte nödvändigtvis grafik. Vi kommer få se vissa spel på de nya konsolerna som antingen måste nedgraderas till PC eller inte kan köras på PC alls, oavsett hur dyrt grafikkort du har. Mycket spännande!

För den som vill veta lite mer om hur det ens är möjligt så är detta en fascinerande video:

Du vet att de flesta PC-användare haft en SSD sedan 2010 och att en ny "supersnabb" 1TB-SSD kostar 1200kr va?

neocon
2020-04-06 23:07
Skrivet av loerk:

Så vad är det som en PS5 kommer kunna göra som en speldator inte kan?

Det förklaras i videon (https://youtu.be/PW-7Y7GbsiY?t=2009). De stora flaskhalsarna idag är huvudsakligen relaterade till överföring av data, inte beräkningarna i sig.

Skrivet av loerk:

tänk då vad den gör för en PC.

Du kan inte ta helt nya sätt att designa arkitekturer och bara göra en PC av det utan att du förstör kompatibilitet etc. När du designar en maskin från grunden som Sony gör, identifierar de där flaskhalsarna, eliminerar dom med kiselkretsar som inte finns eller kommer finnas till PC på flera år, och dessutom gör det på ett mycket mer energieffektivt sätt med kylning som inte kan säljas löst till konsumenter utan måste byggas in vid tillverkning (vapor chamber etc.) så får du en maskin som potentiellt kan göra saker ingen konsument-PC kan. PS5 kommer inte ha högre teoretisk prestanda när det gäller beräkningar per sekund. Men om överföringshastigheten mellan olika block i PS5 är mycket högre än PC, vilket verkar bli fallet, så kan mängden beräknad data över tid bli mycket större än för PC.

Skrivet av Hordaland:

Du vet att de flesta PC-användare haft en SSD sedan 2010 och att en ny "supersnabb" 1TB-SSD kostar 1200kr va?

Ja. Jag vet också hur man designar chip, från koncept till kod till kisel och sen paketering/packaging. Det är mycket större förbättringar än "SSD" i PS5:ans arkitektur. Saker som kommer möjliggöra spel som inte är möjliga på PC.

Hordaland
2020-04-06 23:22
Skrivet av neocon:

Ja. Jag vet också hur man designar chip, från koncept till kod till kisel och sen paketering/packaging. Det är mycket större förbättringar än "SSD" i PS5:ans arkitektur. Saker som kommer möjliggöra spel som inte är möjliga på PC.

Och denna generationen skulle Xbox One ge oss avancerade fysikuträkningar via molnet, eller hur lät det? Det här låter ju bra på pappret, som vanligt när det kommer till konsoler, men i slutändan får vi en laggande smörja med låg FoV som inte ens tillåter mus och tangentbord. Blir såklart glad om jag skulle motbevisas men jag tänker inte sätta mig på hypetåget innan jag sett något samverka i praktiken.

neocon
2020-04-07 00:15
Skrivet av Hordaland:

Och denna generationen skulle Xbox One ge oss avancerade fysikuträkningar via molnet, eller hur lät det?

Jag förstår din skepticism, men det hela har på många sätt sin förklaring i Moores lag. Jag förutsätter att du vet vad denna "lag" säger men om du inte gör det så se här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Moores_lag

Under hela mitt liv (tills nu?) så har man kunnat göra snabbare och snabbare datorer utan att egentligen ändra hur datorn i grunden fungerar. CPU, minnesmoduler, hårddisk (mekanisk/ssd) och allt sammankopplat via moderkortet. Alla de olika delarna har kunnat förbättras och förbättras utan att helt göra om något från grunden.

I CPU:ns fall så har man kunnat krympa och krympa transistorerna år efter år och det har räckt för att förbättra dom. När det gäller förbättring av transistorer har man en fördel som man sällan ser i något annat. Vad det än gäller i livet så får man gör avkall på något för att förbättra något annat. Du vill ha en lyxigare bil, men du får betala mer. Du gör en kraftfullare mobil men den drar mer ström. Men för varje gång som man krympt transistorerna så har dom tagit MINDRE plats på chipet, konsumerat MINDRE energi per transistor, och blivit BILLIGARE per transistor. Alla tre nyckelfaktorerna storlek, energiåtgång och kostnad har förbättrats.

Nu börjar det ta stopp. Intel har haft stora problem med att gå under 14 nm. AMD har som bekant 7 nm process. Det blir bara dyrare och dyrare att ställa om tillverkningen för mindre processer. Vissa fabs (fabriker där man tillverkar chip) har till och med gett upp nu (https://spectrum.ieee.org/nanoclast/semiconductors/nanotechno...). Man kan inte längre som processor- eller gpu-tillverkare bara krympa transistorerna, få alla fördelarna och tjäna sina pengar. Industrin har blivit hårt pressad att komma på nya sätt att fortsätta öka prestandan utan att göra det specifikt genom förminskning av transistorerna. Det leder till nya arkitekturer, nya sätt att konstruera elektronik. PS5 inkorporerar många designprinciper som helt enkelt inte finns eller kommer finnas i de sorters datorer vi är vana vid på flera år. Ett exempel på en sak du inte kommer ifrån i en vanlig dator är att minnesmodulerna och processorn sitter en bra bit från varandra. Det är ENORMA avstånd när vi pratar mikronivå. Det är väldigt kostsamt, tidsmässigt såväl som energimässigt för CPU:n att hämta data från minnet, både p.g.a. tiden det tar för signalerna att ta sig mellan de två och för att minnesmodulen i sig tar en viss tid för att skicka tillbaka det efterfrågade datat. För att eliminera så mycket av det datahämtandet som möjligt har en CPU inbyggt cache-minne som är mycket snabbare än DRAM som vi använder i minnesmoduler. Genom att spara ofta använd data från DRAM i det mycket mindre cacheminnet så har CPU:n det datat nära till hands och sparar enormt mycket tid.

Tänk nu att du är Sony och ska göra en skräddarsydd maskin. Varför inte placera minnet precis intill CPU, eller till och med på samma chip? Kunderna ska ju inte kunna byta ut minnen ändå. Det är visserligen ett exempel på optimeringar som konsoltillverkarna alltid gjort. Men varför inte tillverka ett system som använder nya designprinciper som t.ex. gör överföringen av data från hårddisk/ssd till CPU mycket snabbare? Just detta skulle kunna göras på PC men så fort en speltillverkare gör ett spel som kräver det nya minnessystemet för att fungera korrekt så krymper kundbasen enormt! Det kommer ju ta flera år innan alla har bytt. Sony kan göra spel som använder allt det nya utan att oroa sig för det.

Om du inte orkar se hela videon jag länkade ovan så titta några minuter fr.o.m. här (33:23) :

Blev en jäkla osammanhängande wall of text. Sry

Hordaland
2020-04-07 01:36

@neocon:
Ja, det låter bra på pappret, som sagt. Playstation-fansen (en kategori som jag själv förvisso tillhör då jag ägt samtliga grundkonsoler sedan PSX) får känna sig lite överlägsna i några månader tills de i slutändan ändå får nöja sig med Knack 3 vid releasen.

Huskisson
2020-04-07 03:13

Enligt mig så har Xbox Series X två stora problem. Det första (och största) problemet är spelen. Jag har alltid varit Xbox-lojal när det gäller spelkonsoler. Xbox, Xbox 360, Xbox One S. Jag vet inte varför, kanske för att jag brukade spela på dator väldigt mycket mer, och Xbox kändes mer besläktad med en speldator än vad PlayStation gjorde. Microsoft har däremot alltid varit skit på Xbox-exklusiva titlar, åtminstone för oss som inte är överdrivet förtjusta i Halo eller Gears of War. Det finns minst ett tiotal PlayStation-exklusiva titlar jag vill spela, men när jag kollar på listor över Xbox-exklusiva titlar så finns det nästan inga som väcker mitt intresse. Quantum Break är nog det enda exklusiva spelet jag spelet i dess helhet när det gäller den nuvarande generationen. Om priset hamnar runt 6000 kr så känns detta helt oacceptabelt.

Det andra problemet (som är mer personligt) är att man inte planerar något VR-stöd. Jag vet att VR inte är jättestort just nu, men kom ihåg att livscykeln för konsoler är 7-8 år, och jag tror att VR kommer att öka i popularitet ganska mycket de kommande åren i takt med att det släpps fler och billigare VR-alternativ, typ Oculus Quest-konkurrenter.

Det senare är som sagt mer av en personlig invändning. Det stora problemet är bristen på exklusiva titlar. Varför köpa en Xbox om jag kan spela samma spel på PlayStation, plus alla titlar som finns tillgängliga där men inte på Xbox? Det är synd eftersom jag tycker att Game Pass är en väldigt prisvärd tjänst.

Margy
2020-04-07 06:50
Skrivet av Hordaland:

Du vet att de flesta PC-användare haft en SSD sedan 2010 och att en ny "supersnabb" 1TB-SSD kostar 1200kr va?

Den SSD som sitter i PS5 är snabbare än vad som idag klassas som "supersnabbt".

Spelutvecklarna måste idag bygga spel mot den minsta gemensamma nämnaren vilket på PC är en långsam mekanisk HDD. Med nästa generation konsoler vet spelutvecklarna att alla som har en PS5 (supersnabb SSD) eller Series X (snabb SSD) har en SSD och kan skapa spelen efter de förutsättningarna.

Hordaland
2020-04-07 07:35
Skrivet av Margy:

Den SSD som sitter i PS5 är snabbare än vad som idag klassas som "supersnabbt".

Spelutvecklarna måste idag bygga spel mot den minsta gemensamma nämnaren vilket på PC är en långsam mekanisk HDD. Med nästa generation konsoler vet spelutvecklarna att alla som har en PS5 (supersnabb SSD) eller Series X (snabb SSD) har en SSD och kan skapa spelen efter de förutsättningarna.

Jag tror inte att en enda PC-exklusiv utvecklare (finns de ens?) någonsin har tänkt på hårddiskhastighet när de designat sina spel. Men ren propaganda åsido så får vi väl hoppas på en konsolgeneration där maskinerna faktiskt kan köra sina spel utan problem. Vore uppfriskande.

whoo
2020-04-07 09:06

Som andra varit inne på så är det inte direkt en dyr hobby, eller ens en stor utgift om man jämför med mycket annat.

Utöver det, PS4:an har varit ute i 7 år i höst.
Jag betalade 3900:- vid release och bytte sen in den på Gamestop och har för mig jag la 2000:- emellan för PRO.

Basenheter: 6000:-
7 år av PS plus, 575:- listpris: 4025:-
Lågt räknat 3 spel per år á 600:- : 12600:-

Som vi ser så har vi typ 3x kostnaden på mjukvara kontra vad jag betalat för 2 basenheter. Nu köper jag dock mycket på rea och säljer spelen på blocket sen, så skulle säga att jag kommer undan med nått så lågt som ungefär 5000:- för spelen under dessa 7 år.

Så.... det läggs mycket vikt på vad konsolen kostar, det jag alltid snackar om är ju att det är spel/abonnemang som egentligen drar iväg.

För att sätta detta i relation till något annat så är alltså hela min kostnad för tvspel under dom senaste 7 åren lägre än vad jag betalade för min senaste mobiltelefon.

Fearnox
2020-04-07 10:25
Skrivet av Hordaland:

Jag tror inte att en enda PC-exklusiv utvecklare (finns de ens?) någonsin har tänkt på hårddiskhastighet när de designat sina spel. Men ren propaganda åsido så får vi väl hoppas på en konsolgeneration där maskinerna faktiskt kan köra sina spel utan problem. Vore uppfriskande.

Överföringshastighet har nog alltid varit ett problem. Jag tror inte att utvecklare ser det som något positivt med att ha långa laddningstider eller att ha stora begränsningar med bandbredd till lagringsutrymmet.
Ett hopp som man har gjort är att man inte spelar spel från skiva längre T.Ex. eftersom att hastigheten är för långsam.

Jag kom att tänka på denna video, när dom skulle få Myst att fungera på tidig CD-Rom

https://www.youtube.com/watch?v=EWX5B6cD4_4

loerk
2020-04-07 11:44

@neocon: Han förklarar inte det, han kommer med en teoretisk frågeställning.
Det enda skulle vara att laddningstider tas bort helt. Och att de utnyttjar överföringshastigheten till något sånt.

Dagens spel kan inte ens dra nytta av 1gb/s överföring.
Att de plötsligt skulle pumpa ut något som drar nytta av 9 gb/s låter orimligt.

Och som sagt, det är inte direkt som att Sony släpper titlar till PC ändå. Utvecklas de till PS5 är de exklusiva hur som helst.
Och om de nu vill nyttja PC marknaden, så kommer de nog se till att spelen fungerar där.

Och sån här överföringsteknologi används redan av den professionella marknaden, och det som finns på pro sidan trillar alltid ner till oss konsumenter om det kan gagna oss.
T.ex. GPUdirect storage osv, som Nvidia använder för att köra 128TB datasets i realtid.

Allt annat som dessa konsoller kommer använda, finns redan i Nvidias GPUer.

Hordaland
2020-04-07 13:29
Skrivet av Fearnox:

Överföringshastighet har nog alltid varit ett problem. Jag tror inte att utvecklare ser det som något positivt med att ha långa laddningstider eller att ha stora begränsningar med bandbredd till lagringsutrymmet.
Ett hopp som man har gjort är att man inte spelar spel från skiva längre T.Ex. eftersom att hastigheten är för långsam.

Jag kom att tänka på denna video, när dom skulle få Myst att fungera på tidig CD-Rom

https://www.youtube.com/watch?v=EWX5B6cD4_4

Jo, men det åsido är det intressant hur folk nu vill ändra narrativet till att det är PC som är flaskhalsen i spelutveckling när dess spelarbas såg till att ett VR-Headset för 12 000kr sålde slut direkt på grund av ett enda AAA-spel, medan konsolspelarna gråter över att den konsol de ska ha i minst fem år kostar en tusenlapp mer vid release.

Bojkott
2020-04-07 15:20
Skrivet av neocon:

Det förändras med PS5 (och troligtvis Xbox One X men har ej tittat närmare på den). Vi kan komma att få acceptera att konsoler blir absolut high-end och att PC inte kan konkurrera på ett antal år annat än grafiskt. TFLOPs är inte ett bra mått att gå efter. Att trycka på hur många TFLOPs ens maskin klarar är mest ett försäljningstrick. Vad man bör göra är s.k. SPEC benchmarks, där SPEC står för System Performance Evaluation Cooperative. Man gör ett antal benchmarks för heltal och flyttal och får ett värde som mer realistiskt kan jämföras mellan olika maskiner (https://www.spec.org/cpu2017).

PS5 kommer kunna göra saker en svindyr speldator inte kan. Det gäller inte nödvändigtvis grafik. Vi kommer få se vissa spel på de nya konsolerna som antingen måste nedgraderas till PC eller inte kan köras på PC alls, oavsett hur dyrt grafikkort du har. Mycket spännande!

För den som vill veta lite mer om hur det ens är möjligt så är detta en fascinerande video:

Den enda fördelen som nästa generationers konsoler kommer ha över en typisk spel-PC är eventuellt SSD:n som bygger på PCIe 4.0 NVMe-teknik, där många PC-gamers fortfarande kör på långsammare SATA-baserad SSD:er. Dock innebär det inte att tekniken för snabba läs- och skrivhastigheter på flera GB/s inte existerar på PC. Det har bara inte funnits några större anledningar att uppgradera från en SATA SSD till en NVMe SSD, då spel inte är designade för att dra nytta av detta, vilket kommer att ändras nu när Series X och PS5 släpps. Under Series X och PS5:s livscykel så kommer PC-branschen hinna se ljuset av PCIe 5.0 och kanske till och med 6.0. Redan när PCIe 5.0 släpps så kommer nästa generationens konsoler halka efter rejält då bandbredden dubbleras.

neocon
2020-04-07 16:52
Skrivet av loerk:

Dagens spel kan inte ens dra nytta av 1gb/s överföring.
Att de plötsligt skulle pumpa ut något som drar nytta av 9 gb/s låter orimligt.

Hade snarare varit orimligt av Sony att designa skräddarsydda chip med acceleratorer som möjliggör 9GB/s i compressed IO throughput och sen INTE använda det.

Fearnox
2020-04-07 18:29
Skrivet av neocon:

Hade snarare varit orimligt av Sony att designa skräddarsydda chip med acceleratorer som möjliggör 9GB/s i compressed IO throughput och sen INTE använda det.

Sony har ju också redan visat exempel på när det kommer användas under Cernys presentation och med Spider-man demot.
Microsoft kommer också utnyttja deras SSD som en typ av RAM minne:

"That starts with the "Xbox Velocity Architecture," which Microsoft promises will allow "100GB of game assets to be instantly accessible by the developer" as a sort of "extended memory.""

Så dom som är skeptiska till att SSD kommer utnyttjas till fullo bara för att man inte gör det eller kommer göra det på ett tag i PC världen får väl tro det om dom vill.
Jag tror iallafall att det kommer ta tid innan det är tillräckligt många PC-användare som har 5GB/s SSD:er, för att det ska vara intressant att bygga spel från grunden som kräver snabb lagring.

Sida 2 av 3