Diskutera – Tidernas bästa fps-spel är...

Medlem

Några lite udda FPS som jag tyckte mycket om är:

Strife
Clive Barkers Undying
Hexen

Medlem

För mig så är det Counter-Strike helt klart.

Varför? Jo, för att efter 14 år CS, så spelar jag det forfarande.

Nog för att det finns andra bra FPS också, UT 04 t.ex.
Men CS har en speciell plats i mitt hjärta.

Medlem

Stod först mellan Far Cry (ettan), Half Life 2, BF2 & BF3 .. Men så kom jag på att man nog måste räkna in nyare spel.

Spelet jag haft mest dramatik i under perioder är lite oväntat?

Rust

Spelet som jag haft mest inlevelse i:

Half Life Alyx

Medlem

SoF 1 i mitt hjärta

Medlem

Doom 2 > Quake > allt annat...

Inte så mkt att diskutera då inget annat ens kommer i närheten...

Motivering
Doom 2, Känslan, multiplayermapsen, mapeditor, modem-play (dyra teleräkningar på den tiden). Kvällarna, nätterna, minnena.

Quake, Nästan samma där, började spela qtest (betaversion av quake) blev hooked.

Efter dessa har jag inte fastnat i något fps spel på samma sätt, finns helt enkelt ingen motsvarighet. Visst finns andra roliga spel som UT osv, men den där underliggande känslan finns inte riktigt där. Om jag ska försöka förklara känslan jag är ute efter så kanske WOW fantasterna skulle förstå mig om jag säger att det är som att gå in i Stormwind för första gången strax efter release 2005... Något speciellt helt enkelt...

Medlem

Deus Ex/Return to Castle Wolfenstein som SP spel fps
Battlefield Bad Company 2 som MP

Medlem

1. Quakeworld Threewave CTF på Torgets(??) servrar för att det var nytt, lagbaserat och pulsen när larmet tjöt för att man i snudd på panik snabbade sig hem med fiendeflaggan i ett hårt grepp med sin grappling hook rasslandes medan raketerna ven runt öronen!
2. Wolfenstein: Enemy Territory


signatur

.: Available in configurations priced at $399, $499 and $999 depending on how much you want to pay :.

Gen
Medlem

Guld - Quake 2
Silver - Duke Nukem 3D
Brons - BioShock Infinite

Medlem

Jag ändrar mitt val. TimeSplitters 2 är mitt favorit-FPS genom tiderna.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Jag tyckte om Half-Life 1 och 2, CS-har jag lagt sjukt många hundra timmar på och Quake och Doom var häftiga på sin tid.

Jag minns även F.E.A.R med värme och gillade blandningen av militärt och paranormal skräck.

Men det jag minns tog mig med total storm och som funkar även idag är Far Cry. Det förändrade FPS helt när det kom i fråga om frihet både i rörlighet och taktik samt storlek på kartorna (även om de var rätt begränsade egentligen).

Medlem

But can it run Crysis?

Inaktiv

Bioshock 2.
Singelplayer spelet var bara en ren njutning rakt igenom. Satt säkert en bit över 100 timmar på onlinematcher med. Grymt skoj.

Medlem

Svårt val... står mellan Quake, Unreal Tournament, Call Of Duty 2, Medal Of Honor, Duke Nukem, Blood, Doom, BF1942, Outlaws, Delta Force, IGI, Shogo...och sen Mercenary på C64.

Så jag kan helt enkelt inte välja


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Quake är nog det viktigaste FPS som har släppts, det satte så många nya standarder som fortfarande är basen för i stort sett alla FPS som har släppts efteråt. Det är kulminationen av allt som ID tillförde genren och är en vidareutveckling av Doom som man väl får räkna in i detta.

Det är dessutom det FPS som har haft störst inflytande på mig och hur jag själv fortfarande spelar.

Medlem

Ur nostalgiska glasögon: Quake 3, multiplayern är så jävla ruskigt tight och kräver total fokus nonstop, riktigt underbart!

Modern tid: Doom Eternal, hands down vilket äckeltight lir!

bubblare: CS 1.6 och Half Life 2, två av världens bästa FPS lir såklart! Multiplayern i CS är ju snortight den med, men föredrar i slutet tempot i Q3 och med Half life 2(+ episoderna) så är det kampanjen och hur kul man hade i fysikmotorn!

EDIT:

Måste jag välja en säger jag Quake 3!

Redaktör

Half-Life, för att det gav fps-genren hjärna. Men Half-Life 2 är minst lika bra. Och ingen har ännu slagit känslan i Quake 3-kontrollerna.


signatur
Medlem

Tycker ändå att Descent har en plats i tävlingen. Fick det med mitt Voodo 3d kort runt 96, och tyckte det både var roligt och fantastiskt snyggt.


signatur

IDKFA

Medlem

Quake 3 Arena

Medlem

CS 1.3/1.5 och WoW är de två spelen jag spelat mest med mina kompisar och haft roligast med. Så därför faller min röst på CS

Medlem

Half Life (1998) utan tvekan. Spelet som likt sitt tredje kapitel fick "unforeseen consequenses" för hela fps genren och födde giganten counter strike. Det är ett av de bästa spelen som gjorts i min mening.


signatur

🖥️ Sony Bravia KDL49-WD753| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216b| 🔊 Sony HT-CT180 Soundbar

Medlem

Duke3D introducera en till fps och nätverksspel, dels med sin humor och dels med att man kunde springa å skjuta ihjäl sin polare.
QW introducera en till att spela med mus och tangentbord samt en bra story (även om den inte är det idag), men ens färdigheter övades upp.
Q3 blev mitt break där jag blev semi-proffs eller vad man skall kalla det och de spela jag nött mest, tror WoW inte lyckades rubba speltimmarna man la ner i Q3.
CS kom in en sväng också men de var mest när man spelar för mycket Q3 och polarna ville ha med en i CS (alla utom jag spela CS).

Så Q3 eftersom de gett mig mest tid, nöje och irritation

Medlem

Multiplayer: Unreal Tournament
Singleplayer: Half-Life

Bubblare: Duke Nukem Forever 🙄


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Blood, utan tvekan, utan diskussion. Både multiplayer och singleplayer.

Medlem

Bästa upplevelsen over all - Alyx.
Flest multiplayertimmer under bältet - nog jämnt skägg mellan Bad Company 2 och Killzone 2.
Mest nostalgi för - Quake.

Medlem
Skrivet av svartsaft:

Personligen säger jag Quake 2. Fast klassiska Doom 1/2 ligger snubblande nära.

Skrivet av Kato:

Quake 2 > Quake 1 > Quake 3 > Half Life 2.
Hoppet mellan Q1 till HL2 är försvinnande litet dock. Men Quake 2 är ständig kung!

Skrivet av CityHasse:

Q2 > Q1 > UT > Q3 > BF2

Skrivet av ivanhoe68:
Skrivet av Gen:

Guld - Quake 2
Silver - Duke Nukem 3D
Brons - BioShock Infinite

Trodde inte så många skulle tycka som jag

Skrivet av Kavakava83:

Någon som minns Medal of Honor innan det gick åt skogen? Bra minnen från det första med bra cinematisk känsla från Omaha beach eller om det nu var utah.

Första Medal of Honor till PC var bland det bästa FPS som kommit till PC, tyvärr har det inte åldrats så bra och därför går min röst till Quake 2.

Första gången man körde Omaha Beach-uppdraget...

Medlem

Swat 4 och hexen var riktigt bra spel på sin tid

Medlem

Kommer knappt ihåg spelen men.... Var inte första spelet väldigt seriöst ? Typ Gta? Men sedan blev det bara mer och mer urflippat?

Medlem

Jag vågar faktiskt påstå att varenda en som skulle ge Counter-Strike: Global Offensive en riktig chans (minst 200 timmar) hade lätt sagt att det är bästa FPS-spelet någonsin. Spelat CS sedan 2004 (16 år) och spelade min senaste match igår kväll.

Inget tar kål på det.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Multi: Q3 Arena
Coop: Killing Floor 2. Borderlands 2 & 3, Zombie Army 4. Serious Sam 2 & 3
Single: Doom 2016, Halflife 2, kommande Cyberpunk 2077 med största sannolikhet med👍

Medlem

SP: Black Mesa eller Half-Life 2, alltid haft svårt att bestämma mig för vilket jag älskar mest. HL2 har större höjdpunkter men även vissa delar som jag inte är förtjust i, medan HL1/Black Mesa inte har lika feta ögonblick, men har en mer jämn, balanserad kvalitet.

MP: Quake III Arena eller Unreal Tournament, även här har jag svårt att välja en favorit. Men det kanske lutar åt UT99 trots all - dess musik, vapen, vissa banor.

Honourable mentions är Quake (som jag fick tokstryk i multiplayer, för snabbt spel för mig hehe, men) vars singel player jag spelat, oj bara Gud vet hur många gånger jag har varvat det. Och gamla goda Counter-Strike. Så många minnen. <3

Skriv svar