Vi snackar Xbox Series X med Jonas "Chassi-Jesus" Thörnqvist

Robot
Vi snackar Xbox Series X med Jonas "Chassi-Jesus" Thörnqvist

Sveriges mesta och bästa testare av datorlådor snackar om Microsofts kompakta konsolbygge.

#next-gen, #xbox-series-x


NuZ
Testpilot

Jonas kan sina lådor han 👍
Mycket uppskattat att FZ gör sånna här videos. Lika trevligt varenda gång, tack!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Mycket uppskattat! Tack!

Fragtjuv

Mycket trevlig video. Jag har inte så bra koll på sådana här grejer men det är pedagogiskt utfört och jag förstår hur det fungerar.

En fråga dock. Om tanken är att series-X ska dra luften genom konsolen. Hur blir det då för de som vill ha en liggande konsol? Är det totalt uteslutet eller har det ingen betydelse för tekniken om den står upp eller ligger ner?


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

KoP
Medlem
Skrivet av joelthor100:

Mycket trevlig video. Jag har inte så bra koll på sådana här grejer men det är pedagogiskt utfört och jag förstår hur det fungerar.

En fråga dock. Om tanken är att series-X ska dra luften genom konsolen. Hur blir det då för de som vill ha en liggande konsol? Är det totalt uteslutet eller har det ingen betydelse för tekniken om den står upp eller ligger ner?

Det spelar nog ingen roll om den står, ligger eller svävar. Fläkten gör nog sitt jobb oavsett.

Medlem
Skrivet av joelthor100:

Mycket trevlig video. Jag har inte så bra koll på sådana här grejer men det är pedagogiskt utfört och jag förstår hur det fungerar.

En fråga dock. Om tanken är att series-X ska dra luften genom konsolen. Hur blir det då för de som vill ha en liggande konsol? Är det totalt uteslutet eller har det ingen betydelse för tekniken om den står upp eller ligger ner?

Blir kanske teoretiskt lite bättre om den står upp, då varm luft stiger. Viktigaste enligt min erfarenhet är dock att man har tillräckligt mycket plats runt insug och utblås. Så det blir enkelt för fläktarna att suga in och blåsa ut luft.

Medlem

Intressant video! Verkar vara väldigt mycket i den förpackningen. Undrar när(om) de visar upp den mindre Series S.

Medlem

Att Series X skulle ha en jämnare värmekurva än PS5 är väl direkt felaktigt från det vi vet?

Poängen med Sonys lösning är ju att man ska ha en konstant energiförbrukning/värmeutveckling medan Series X pendlar upp och ner (likt en normal PC) beroende på belastning.

Ambassadör
Xbox

Det här gillas! Trevlig video.

Hoppas på något lika knäpptyst som One X. Jämför jag konsolerna här hemma så är det som natt och dag och man inser hur mycket en brölande dammsugare faktiskt stör.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Det här gillas! Trevlig video.

Hoppas på något lika knäpptyst som One X. Jämför jag konsolerna här hemma så är det som natt och dag och man inser hur mycket en brölande dammsugare faktiskt stör.

I en av Digital Foundry videona där de pratar om One X, så säger de att ett av kraven när Microsoft designade One X var att den skulle vara minst lika tyst som One X.

Medlem
Skrivet av joelthor100:

Mycket trevlig video. Jag har inte så bra koll på sådana här grejer men det är pedagogiskt utfört och jag förstår hur det fungerar.

En fråga dock. Om tanken är att series-X ska dra luften genom konsolen. Hur blir det då för de som vill ha en liggande konsol? Är det totalt uteslutet eller har det ingen betydelse för tekniken om den står upp eller ligger ner?

Det ska nog inte ha någon betydelse (svårt att säga innan den lanserats), men min nuvarande Xbox One och Ps4 Pro spelar det ingen roll om de står eller ligger ner, så länge de har fritt luftflöde.

Min PS4 pro lät lite efter något års användande som stod i en bokhylla, men flyttade lite på den så den inte va så instängd i bokhyllan och fick bättre luftflöde så blev den tystare. har man inte fritt luftflöde och så suger den in den redan varna luften som blåsts ut och det blir typ som en växthuseffekt. Så se till att ha hyfsat fria ytor runt konsolen. fast när det gäller Xbox One så är den knäpptyst i alla lägen, har aldrig lyckats höra fläkten typ.

1
Skriv svar