Hur bra är Doom Eternal? Sätt DITT betyg!

Sida 2 av 2
Vileoxe
2020-03-31 21:04

För dom som har problem med ammo så finns det en diskett som ger obegränsat med ammo, fast spelet är inte alls kul då.

Razken
2020-03-31 21:04

Får en 3'a av mig då Eternal inte gav mig alls samma feeling som 2016.

Utöver allt som tidigare nämns såsom bristen på ammo, forcerat gameplay med motorsågen, platformandet som känns inkastat "bara för att", nedgraderingen på grafiska effekter, meh bandesign och detaljrikedom... så måste jag nog också säga att musiken inte är ens i närheten av lika bra eller passande som föregångaren.

Måste tyvärr erkänna att det blev ganska tjatigt emellanåt att höra den där "demon-kören" på vinterbanan tex. 😐

Bitvis är Eternal genialt, men det haltar efter 2016's "badass-känsla" som konstant var närvarande.
Ett praktexempel är striderna som nu jämt består i av att sist av allt jaga rätt på ammo-demoner som alltid är sist ut på varje arena... Liksom... känslan av att man spöar de fetaste, svåraste först och att alltid behöva leta en sista zombie-vandrare som befinner sig kvar (eftersom de alltid spawnar om) känns så "icke-DOOM-igt" på nåt vis.

Inslagen med "lila geggan" och "roterande eld-stänger" är bara frustrerande. Det passar inte in överhuvudtaget. Inte heller slap-stickiga ljuden och gröna Disney-ögonen hör dit. Känns bara löjligt.

Det som är riktigt bra däremot är dash-funktionen, vilket kändes som naturligt steg i rätt riktning och passar väldigt bra in på gameplayet till skillnad mot så mycket annat i Eternal.

roxkz
2020-03-31 23:15

Så ja... Då var det dags då. Doom, Doom Eternal!

Skulle kunna skriva en hel uppsats om detta, och kanske gör jag det en dag också; men idag så har jag inte orken riktigt. Grymt optimerat och skönt flyt!

Jag ÄLSKAR doom, men jag älskar inte Doom Eternal. Vapnen känns grymma, fienderna är grymma överlag även om bitvis irriterande. MEN, MEN... Spelet saknar helt känslan för min del.

Spelet känns inte Doom, även om vapnen är där och fienderna. Miljöerna och känslan med det övertydliga gröna indikatorerna känns inte rätt. Det känns helt fel, och det var precis detta jag oroade mig för redan vid de tidiga trailers de visade.

Plattformandet hade jag inte mycket mot alls, var inga större problem vid några tillfällen.. Och det var grymt kul att svinga sig på stänger med en Super Shotgun och haka fast på närmaste demon och trycka ner piporna i dess ansikte. Saknar dock bitarna av den upplästa 'lore' som man fick i första!

Svårighetsgraden då? Lite väl enkelt bitvis, lite frustrerande på sina håll. Jag körde genom spelet på Nightmare det första jag gjorde och ja, spelet var lite väl enkelt i början men övergick snart till att bli mer utmanande med slayer gates. Till att åter igen bli lite för enkelt, men bitvis kastade spelet en rejäla curveballs och man dog gång på gång vid specifika encounters. Det mest irriterande fienden i hela spelet var helt klart Whiplash och Marauder för min del.

I övrigt? Den lila geggan borde dö.

3/5 är mitt betyg, Original Doom fick en grymt stark fyra av mig, nära att tippa över på en svag femma. Det som verkligen förstör spelet för mig är bandesignen och den grafiska profil spelet fått. Dessutom har jag svårt att komma över det begränsade ammo-förrådet, och de inlåsta områden man hamnar i, även om det det sällan ledde till några jättestora problem. Det är kul, men det känns inte som Doom... Jag spelar hellre Doom 2016 en vända till än kör Eternal en första gång.

Ett roligt spel men ett klart nerköp från 2016.

IRONBERG
2020-03-31 23:48

Går det att ta bort fps capen på något vis?! Så jäkla ledsamt att spela på 60fps när man är van 100....

Razken
2020-04-01 00:41
Skrivet av IRONBERG:

Går det att ta bort fps capen på något vis?! Så jäkla ledsamt att spela på 60fps när man är van 100....

Stäng av V-sync 😃
Rullar i 250 blås för mig. Har iofs bara en 75hz skärm, men imponerande att det flyter så pass bra som det gör.

Måste säga att stadsbanan efter Gore Nest är riktigt bra hittills. Tycker att de tidiga banorna som var öppnare inte alls var lika roliga.

Edit... Ja det var kul fram till Maurader idioten. Så jävla obalanserad fiende. Och dessutom har han en hundj*vel med sig.
Bara irriterande. Inte kul en enda sekund.

Metroid
2020-04-01 14:02
Skrivet av Bomber3:

Jag har redan provat det där tyvärr. Verkar som jag är fast här i evighet då, för jag har verkligen ingen lust att börja om igen.

Fuzzball
2020-04-02 08:59

Tipsar alla att skriva dom negativa synpunkterna på Doom Eternals officiella forum. Större chans att det tas upp och eventuell korrigering sker i en uppföljare. Annars är det bara lovord och utvecklarna kommer inte veta bättre

Frgr
2020-04-02 15:43

Doom Eternal har nog vart en av de bästa spelupplevelserna för mig sedan Doom 2016.
Den enkla anledningen är: Underhållning

När man inte har mycket tid för spelande vill man ha mycket pang för pengen, det levererar Doom Eternal. Det känns som att det är väldigt mycket nitpicking när man läser kritiken. Plattformandet var ett skönt avbrott för en gammal 29 åring och hade aldrig problem att hitta vägen eller utföra själva hoppandet. Däremot var den lila sörjan samt simningen onödiga inslag som jag gärna sluppit.

Inte en enda gång under tiden jag spelade kollade jag på klockan, vilket resulterade i lite för sena kvällar. Lite skillnad mot att spela RDR2 när man somnade i soffan.

5/5

Gen
2020-04-03 14:41
Skrivet av FasterSixth:

Vad men ar du med plattformsbiten? Kanske något jag inte kommit till än iof.

Menar de sektioner där du via pålar och "klättringsbara" väggar ska använda dubbelhopp och dash. Är på bana fyra eller fem och har varit med om det över ett dussin gånger hittills.

baxtex
2020-04-18 18:31

Spelat första banan nu. Imponerande att det bara tog en uppföljare innan dom sänkte serien igen. Allt dom hade behövt göra vara Doom 2016 en gång till men dom var bara tvugna att sabba det med för lite ammo.

Finns det mod stöd till detta? Tänker om någon kan fixa problemet.

Sida 2 av 2