Hur bra är Doom Eternal? Sätt DITT betyg!

Robot
Hur bra är Doom Eternal? Sätt DITT betyg!
Inaktiv

Har kört igenom det en gång. Superkul, fet musik, men inte lika bra som första.
Föredrog mycket ammo och att känna mig som ett powerhouse konstant.

Medlem

Det ligger på 3 för mig. Gillar inte allt hoppande. Storyn är inte speciellt bra som i det andra.

The Ashen One

Blev en 3a för mig med, känner igen mig mycket i vad Calle skrev om spelet.

Vet inte om jag blivit för gammal för att finna känslan i nya fps spel i övrigt eller om det bara är så att jag tycker om fps spel med en enklare grund att nöta, förfina till min bästa förmåga.
Tycker om Eternal helt klart men har svårt att se mig nöta på kommande år, det kommer inte heller hålla för mig lika länge så som Doom 2016 gjorde.

Medlem
Skrivet av EpicGoblin:

Det ligger på 3 för mig. Gillar inte allt hoppande. Storyn är inte speciellt bra som i det andra.

Håller fullt med. Dom hade gjort bättre att hålla ihop storyn bättre. Visst grafiken och titanerna är ju coola. Men graffen är inte allt.

Men ännu en gång så är det otroligt optimerat.

Lirar på R9 290x 8gb på 1440p ultra nightmare och har stadiga 60fps

Medlem

Hej,

Jag har inte klarat spelet än men tror mig vara på sista banan. Det tog mig ett tag att komma in i det nya resurs-hanteringen. Men jag får säga att efter några speltimmar så blev det faktiskt ett riktigt lyft till fighterna.

Flytet i spelet, bandesignen, demonerna, nostalgikärleken till föregående spelen och äntligen lite Doom-lore är faktiskt helt fenomenal. Jag fullständigt älskar det och måste säga att för mig är det en solklar 5:a. Jag har inte haft så här roligt sen original doom med brutal doom modden och metal-doom-music.wad.

Till skillnad från Fz recensionen så var jag lite rädd att hopp-elementen skulle vara riktigt frustrerande men jag håller inte med utan tyckte det var en helt ok sak att ha med.

Kan förstå att inte alla gillar det men samtidigt är det för mig ett litet ljus i corona-mörkret att komma hem och gibba demoner och få en paus.

Medlem

Den hade fått bättre betyg om det hade vsrit mer som doom 64 lr doom 95. Mera old school doom tack!!

Medlem

DEt är fantastiskt! Precis som den gamla goda tidens deathmatch från Q3. fullt röj med eftertanke! Provade doom 2016 och somnade, det här är så sjukt mkt bättre på alla plan.

Medlem

En stark fyra för min del, har väldigt roligt.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Visst är det litet tråkigt med det nya ammosystemet eller "gamifikationen av din ammunition." Platformandet verkar litet buggit ibland vilket kanske birdrar till att det framkallar frustrationer.

Simmandet var ju verkligen inte någon höjdare heller.

Ändå ett bra spel! Jag hade köpt hypen i början och hade väntat mig ett 4.5 eller 4, men håller nog med Calles 3.5 efter att jag spelat igenom det själv.

Medlem

Jag var nog för hypad. Känns som en 3a än så länge och har nog spelat mer än 50% av spelet.
Gillar inte riktigt allt hoppande och letande efter ammo. Sen tycker jag storyn har blivit lite för stor och "spårat ur"
59,99 EUR på Steam vilket blev 712,5:- (!!!)
Inte värt dom pengarna
Ångrar dock inte köpet, gillar Doom och 3/5 är ändå Bra.

Medlem

En stark trea för mig: underhållande, snyggt och allmänt bra. Men jag fastnade inte på samma sätt som förra versionen, och gillar inte systemet med ammo osv. Men kommer garanterat spela igenom det igen😊


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

FM-guru
F.d. Sisyr

En trea. Det är inte i närheten av Doom 2016, men ett bra spel.

Medlem

En trea, ammosystemet drar ner betyget.


signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Medlem

Jag avvaktar med betyg tills de har fixat buggen som gör att jag inte kan lämna Fortress of Doom...


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

5/5 för mig, allt är bättre än föra Doom. Grymt jäkla spel.

Gen
Medlem

En svag trea.

Det positiva:
¤ Tekniskt flyter det som en dröm även med allt uppskruvat till max
¤ Bra känsla i förflyttning av Slayern, alla vapen, monsteranimationer osv
¤ Extremt coolt att man kan skjuta bort bitar av monster

Det negativa:
¤ Lågupplösta texturer på flera ställen
¤ Gillar inte att man hela tiden måste tänka på att inte skjuta för mycket annars har man ingen ammo, leta efter ammo under strider, använda motorsågen...men bara när man ser att det finns en påfyllning
¤ Plattformsbiten är en väldigt svag del i spelet
¤ Det är lite väl svårt då alla monster lätt träffar en och lätt överlumpar en plus snabbt käkar upp hälsa. Till sist blir det mest att man löper runt banan och försöker skjuta ett monster här och där istället för att gå in och kötta.

Slutligen gillar jag inte alla öppna miljöer, tycker det är alldeles för långt borta från DOOM och är heller inget fan av alla system med runor och grejer. Jag gav Doom 2016 då jag tyckte det tillförde mycket nytt utan att gå bort ifrån kärnan. Doom Eternal är alldeles för lång från originalen.

Tycker inte det är värt 60€ men hade gladeligen gett 30€ för det.

Medlem

Ruggigt bra när man väl kommit in i det. Bra flow, älskar striderna och hur snabbt dom kan vända. Plattformshoppandet känns lite meningslöst kanske, men inget jag stört mig på till så stor grad som många andra gjort

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Jag var nog för hypad. Känns som en 3a än så länge och har nog spelat mer än 50% av spelet.
Gillar inte riktigt allt hoppande och letande efter ammo. Sen tycker jag storyn har blivit lite för stor och "spårat ur"
59,99 EUR på Steam vilket blev 712,5:- (!!!)
Inte värt dom pengarna
Ångrar dock inte köpet, gillar Doom och 3/5 är ändå Bra.

Fan vad ni slösar era pengar på att köpa från steam. Köpte mitt doom för ca 430 kr eller nåt sånt på cdkeys.com
helt legit keys till alla spel. bara skriva in koden i steam sedan eller nån annan laucher så får man spelet som vanligt utan att betala så jävla mycket i onödan.
bara ett tips...

Medlem
Skrivet av bullsquid:

Fan vad ni slösar era pengar på att köpa från steam. Köpte mitt doom för ca 430 kr eller nåt sånt på cdkeys.com
helt legit keys till alla spel. bara skriva in koden i steam sedan eller nån annan laucher så får man spelet som vanligt utan att betala så jävla mycket i onödan.
bara ett tips...

"Helt Legit"=Potentiellt köpt med stulet kreditkort. Ok.

Inaktiv
Skrivet av bullsquid:

cdkeys.com
helt legit keys

Microsofts Major Nelson ogillar dom i alla fall.

Medlem
5/5 Förbaskat bra!

Doom Eternal är förbaskat bra...

Det börjar intensivt och stämning sätts direkt. Känslan av att höra det där helvetiska ljudet "ahhh" av dödens kör samtidigt som man slåss mot demoner är fantastisk.

Uppdragen är bra, storyn är bra, visuella och ljud är top notch!

Jag har alltid älskat Doom, men inte spelat senaste spelet och hade faktiskt inte sån koll på att Eternal skulle släppas. Gick alltså in med gamla doom i bakhuvudet som det senaste Doom jag spelade. Blev väldigt positivt överraskad och glad när jag väl började spela.

Om du inte spelat det, köp det och spela. Det är kul, stämningen är på topp, tips att köra med hörlurar för att verkligen sätta den läskiga effekten!

Medlem
Skrivet av Gen:

¤ Plattformsbiten är en väldigt svag del i spelet

Vad men ar du med plattformsbiten? Kanske något jag inte kommit till än iof.

Medlem
Skrivet av Metroid:

Jag avvaktar med betyg tills de har fixat buggen som gör att jag inte kan lämna Fortress of Doom...

Finns lösning på den buggen, starta om uppdraget och gör bara det du ska göra utan att öppna övriga rum med saker.
Hade samma problem och fick göra om det flera gånger innan det fungerade.

Har man fusk/trainer aktiverade så händer det samma sak

Medlem

4

Doom 2016 var ett av de allra bästa spelen jag spelat överhuvudtaget. Jag fick upp ögonen för Doom på allvar för ungefär 10 år sen, och denna reboot var ett kärleksbrev till retrokänslan iklädd moderna kläder. Inga omladdningar (även fast omladdningar är bland det bästa jag vet i andra spel), springa skitfort, banor som inte är jättelogiska ur verklighetsperspektiv men hur bra som helst ur spelperpektiv, secrets, färgglada pickups, ja det var många grejer som satt som en smäck. Plus fantastisk musik, som ju också flörtar med de gamla, och många ljudeffekter som skapat en helt ny nostalgi för rebooten (jag tänker på saker som larmljudet i UAC-faciliteterna och Vegas röst).

Det var dock inte 100% perfekt. Helvetesbanorna var för mycket gråsten och för lite lava. Hoppandet fram och tillbaka mellan Mars och Helvetet är jag inte helt säker på. Jag älskade den långa resan från vår värld till den nedre som ofta skildrades i de första spelen, och många andra WADs. Detta spelet blir något mindre intressant ju längre fram man kommer, och ska jag vara ärlig så är första banan min favorit. Sen har Hugo och Marty rätt i att man aldrig riktigt behövde byta vapen.

Eternal gör några saker bättre och några saker sämre. De har verkligen lyckats göra striderna till en utmaning. Till och med på Hurt me Plenty hålls jag på tårna hela tiden. Känslan i vissa vapen är mycket bättre än i 2016, särskilt Combat Shotgun är extremt mycket skönare i Eternal. Plasma Rifle i retrotappning är också mycket välkommet. Health-pickups är ännu mer old-school, vilket jag gillar starkt även om det inte var något fel på de i 2016.

De få glimtar vi får av Helvetet är mycket mer som jag ville att det skulle se ut i 2016. Men att de är just glimtar är lite av en besvikelse. Det är ännu mer hoppande fram och tillbaka, och ännu mindre helvete. De gråa Sentinel-banorna faller mig inte i smaken heller. Trist är också att uppdragen på Jorden nästan ger mig lite flashbacks till när CoD började bli riktigt dåliga på generiska stadsbanor. Sen är det överlag mer linjärt denna gången. Endast ett fåtal banor fylls med den backtracking och utforskning som originalbanorna gjorde så bra. Spelet har inte för många cutscenes, men jag saknar ändå det minimala storyberättandet vi såg i 2016.

Sen har vi det taktiska resursövervakandet. Jag tycker absolut att det är bra att jag nu behöver använda olika vapen mot olika fiender, men gällande health/armor och framförallt ammo så håller jag med det Calle säger: 2016 lärde oss älska pickups igen men Eternal tar bort det fokuset. Speciellt ammo känns lite snålt, inte minst till mina hagelbrakare. Jag hade helst velat se en balans mellan 2016 och Eternal. Typ 32 shells och 25 raketer som max istället för 24 och 13?

Slutligen har vi ju musiken. Den är på många sätt lika bra som förra gången, men jag känner också att det saknas mer unika visor såsom den dissonanta Damnation eller den sporadiska och svintunga Flesh & Metal från 2016. Vem vet, jag kanske bara behöver lyssna in mig lite mer, men jag får känslan av att Mick Gordon fokuserat mer på låtar som är mer "catchy" som till exempel BFG Division var i mångas öron. Det finns dock även denna gång många flörtar med det gamla som jag ger en stor tumme upp.


signatur

Övning ger träning.

Medlem
Skrivet av Bomber3:

Finns lösning på den buggen, starta om uppdraget och gör bara det du ska göra utan att öppna övriga rum med saker.
Hade samma problem och fick göra om det flera gånger innan det fungerade.

Har man fusk/trainer aktiverade så händer det samma sak

Jag har testat hundra gånger, det hjälper inte. Spelar inte med fusk eller trainer.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Skrivet av Dres81:

Håller fullt med. Dom hade gjort bättre att hålla ihop storyn bättre. Visst grafiken och titanerna är ju coola. Men graffen är inte allt.

Men ännu en gång så är det otroligt optimerat.

Lirar på R9 290x 8gb på 1440p ultra nightmare och har stadiga 60fps

Jo spelet flyter kanon på pc. Är ett väldigt kul fps med lite för mycket plattform och en blek story jämfört med det andra tyvärr.

Medlem
Skrivet av Metroid:

Jag har testat hundra gånger, det hjälper inte. Spelar inte med fusk eller trainer.

Jag gjorde det här alla fall, hoppas det hjälper

https://www.reddit.com/r/Doom/comments/fnxxv5/stuck_in_fortre...

Medlem
Skrivet av EpicGoblin:

Jo spelet flyter kanon på pc. Är ett väldigt kul fps med lite för mycket plattform och en blek story jämfört med det andra tyvärr.

Exakt

Medlem

NÅGRA PLUS

  • ID7 motorn med vulkan API är sjukt bra optimerad till den grad att man kan nog säkerligen spela Doom Eternal på en potatis. Sjukt imponerad utav hur bra deras motor blivit så att även de med sämre hårdvara kan spela utan problem.

  • Det allmänna känslan och stämningen av strider och variationer på demonerna med t ex "weakpoints" är utan att ens tveka hästlängder bättre än föregångaren (Doom 2016 som folk kallar det). Går djupare in på det lite längre ner.

  • Mick Gordon. Ingen förklaring krävs här tycker jag

NÅGRA MINUS

  • Precis som någon annan säkert nämnt så känns själva simnings delen utav spelet mest "meh". Det känns mest inlagt bara för att det ska finnas där.

  • Även fast jag verkligen gillar Doom Eternals Multiplayer så känner jag att jag saknar ett helt vanligt hederligt multiplayer där alla spelar som Doom Marines emot varandra.

  • BETHESDA Bara det faktum att de klantade sig vid release är genant emot ID Software.

Själv har jag klarat av spelet på Nightmare 100% utan större motgång. Har även gjort samma sak fast i deras "Extra life" läge. Ska försöka ta mig an att klara Ultra-Nightmare när jag väl orkar. Dock då belöningen är en Doom Slayer i guld så är jag inte särskilt motiverad då jag inte gillar guld.
Spelar mest multiplayer just nu eller Master Levels eftersom de är så roliga eller hjälper mina vänner med spelet.
För mig så var spelet underbart. En eufori utav slakt, färs och stämningsgivande musik. Mick Gordon är grym på att göra musik till Doom Eternal. Precis som han var till Doom.

Själva platforms delen kändes mest "meh" för mig. Det var varken dåligt eller bra. Det kändes mest som en sak som bara kom med. Det var ingen inom själva platforms delen utav spelet som gjorde något intryck på mig. Varken negativt eller positivt så jag lämnar den delen så.
Vad gäller weakpoints på demoner och eventuella klagomål runt det så kan jag bara säga. "Undvik att skjut där då?" Vill du inte nyttja det, gör det inte då. Vissa demoner har inga weakpoints och där måste man använda bruteforce för att stoppa dem. Jag lovar er att man kan enkelt köra Doom Eternal bruteforce utan att bry sig i weakpoints på de lägre svårighetsgraderna. Men på Nightmare att inte nyttja det är rena döden så det rekommenderas inte.

Men såklart det finns små saker man kan anmärka på som jag tänkte utveckla på.
Jag var en av dem som sa till Carl som skrev recensionen här på FZ att han skulle "git gud" med tanke på sakerna han klagade på som han dessutom gav som minus i sin recension. Nu när man spelat Doom Eternal så kan vi gå in på det djupare.
Jag kan absolut se att en större del utav spelarbasen har problem med ammo/motorsågs hantering. Själv så kände jag endast av detta i princip de 2 första banorna. Endast då var jag tvungen att verkligen tänka på min ammo och hur och när jag ska använda min motorsåg. Efter det märktes det inte alls. Det kom naturligt. Då var det mer som gamla Doom fast med mer ös. Det jag har lagt märke till i större utsträckning genom att titta på hur andra spelar vi t ex streams är att de inte använder alla Doom Slayerns verktyg. Väldigt många glömmer bort att man har en endkastare samt en granatkastare med 2 olika typer av granater. Och detta stör mig nästan mer än ammo problemet. Så ur en Nightmare spelares perspektiv så förstår jag inte varför detta blev ett minus alls med tanke på att längre in i spelet så är detta en non-issue. Det kallas progress. Din karaktär utvecklas med tiden och blir starkare. Jag har hellre progress i ett spel än att jag får allt serverat på ett silverfat direkt vid start.

En annan sak som jag själv lagt märke till då jag även nu läser Steams Doom Eternal och Bethesdas Doom Eternal forum är att väldigt många. Och jag menar VÄLDIGT MÅNGA klagar över designen på Marauder. Om det är så att det inte är många som klagar så är det åtminstone de mest högljudda som skriker som vanligt. Än en gång, jag kan fullt förstå varför någon skulle ha problem med den typen av fiende. Men samtidigt känner jag "Om du har sådana problem, sänk svårighetsgraden" Personligen älskade jag det faktum att de la in en fiende som detta så man faktiskt måste tänka också. Inte bara dum rusha ner allt. Jag tänker inte spoila något med Marauder här mer än att säga han är lätt som fan att slåss emot bara man vet vad fan man håller på med. Nu vet jag inte hur många utav FZs läsare som haft problem med Marauder. Men rent allmänt verkar många ha sänkt sitt betyg på spelet enbart baserat på just Maraudern samt ammo och motorsåg. 3 saker som tyvärr verkligen ligger inom kategorin "GIT GUD". (När jag säger allmänt menar jag hela sphären av internet, Inte bara FZ.)

Slutbetyg: Jag vill ge en 5 men då jag anser att 5 är ett perfekt betyg (dvs inga förbättringar kan utföras) så måste jag ge det 4,9. Det finns brister i spelet som simningen, lärokurvan för vissa, platforms delen för vissa samt hur vissa fiender kan totalt sätta käppar i hjulet för dig (Marauder). Personligen hade jag inga problem alls. Så Carl hade nog rätt om mig ändå i sitt svar i sin recensions tråd.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Haha! Hoppas du får kul med spelet, jag önskar att jag var mer kompatibel.

Jag kände mig verkligen kompatibel med Doom Eternal. Är det bättre än Doom? För mig, ja utav att tveka. Men det betyder inte att Doom är ett dåligt spel. Jag gillar båda spelen väldigt mycket och båda spelen är utav att tveka högt upp i betygsskaran.


signatur

"It's no that I'm lazy. It's just that I don't care"

12
Skriv svar