Recension – Half-Life: Alyx

Sida 3 av 3
wirefire
2020-03-28 11:49

Har nu kört fem kapitel på Half Life Alyx. Kört ett par timmar varje dag.

Spelet började hyfsat bra och jag tyckte väl det motsvarade ungefär mina förväntningar men som vanligt så är jag extremt svårflörtad efter att ha kört VR sedan 2016...

Nu, efter att ha kommit in lite mer i spelet, uppgraderat lite fler vapen. Stött på mer intressanta fiender så måste jag säga att jag är överväldigad! Varför har Valve legat och sovit under en sten de senaste åren?!?! Jag måste säga att dom ligger i en helt annan liga. Jag kan inte sluta tänka på en del upplevelser jag varit med om i Alyx.

Detta spelet är verkligen som ett spel från framtiden, precis som när jag körde Half Life 2.

Zerox_no1
2020-03-28 15:07

Only in VR!

Ankh
2020-03-29 10:43

Jag är förbannat nöjd med spelet (O.R CV1). Flyter kanon - jag har dock en riktigt bra dator

2020-03-29 14:27

Ibland får man chansen vara med när spelhistoria skrivs, av de där spelen som höjer nivån för hela genrer. För egen del tänker jag bland annat på Half-Life, World of Warcraft, The Witcher 3 och Shenmue.

Började köra Alyx idag och får direkt känslan av att det hör hemma bland de spelen. Fasen vad mycket det gör för vr-känslan att vara i ett matigare äventyr i ett större universum, med riktig story. Och så mycket härliga (och ohärliga) detaljer!

mondo
2020-03-29 15:26

That's it! Jag önskar mig ett VR-kit i fyrtioårspresent istället för middag på Frantzén.

Ahris
2020-03-29 17:17
Skrivet av NuZ:

Tack för en väldans bra recension!! Problemet är att jag och VR är så okompatibla som det går. Blir sjuk på direkten. Då har jag flygit en del sk60 i jobbet. Åkte skateboard hela barndomen och blir aldrig sjuk när jag höll på med drifting. Men så fort jag sitter brevid i en bil eller på en buss så börjar jag nästan hulka direkt

Kul att du har flygit SK60, jag jobbade med dem och flög en del själv när jag gjorde lumpen.
Det behöver inte vara så att VR är utom räckhåll även om man är känslig, det finns flera metoder att 'stabilisera' känslan när man förflyttar sig; 'Teleportering' är det vanligaste och finns i regel som alternativ i alla VR-spel och utöver det är stegrotation och sorgkanter också vanliga alternativ. Har man index hjälper det troligtvis en hel del med de högre uppdateringsfrekvenserna också.

I stort sett alla har problem i några veckor innan de vant sig lite vid VR så om du är sugen kan du kanske be att få testa med alla hjälpmedel påslagna om du känner någon som har ett kit. Känslan av åksjuka uppstår i regel om datorn har för dålig prestanda och när man förföyttar sig i spelet utan att göra i den riktiga världen, det senare går att åtgärda med metoderna ovan.

NuZ
2020-03-30 10:37
Skrivet av Ahris:

Kul att du har flygit SK60, jag jobbade med dem och flög en del själv när jag gjorde lumpen.
Det behöver inte vara så att VR är utom räckhåll även om man är känslig, det finns flera metoder att 'stabilisera' känslan när man förflyttar sig; 'Teleportering' är det vanligaste och finns i regel som alternativ i alla VR-spel och utöver det är stegrotation och sorgkanter också vanliga alternativ. Har man index hjälper det troligtvis en hel del med de högre uppdateringsfrekvenserna också.

I stort sett alla har problem i några veckor innan de vant sig lite vid VR så om du är sugen kan du kanske be att få testa med alla hjälpmedel påslagna om du känner någon som har ett kit. Känslan av åksjuka uppstår i regel om datorn har för dålig prestanda och när man förföyttar sig i spelet utan att göra i den riktiga världen, det senare går att åtgärda med metoderna ovan.

Ja jag är Officer i flyget sedan 10år så även om den statliga lönen är kass är andra förmåner rätt bra 😜
Ja jag har testat de men blir åksjuk av de också. Dock endast testat de på ungarnas psvr. När jag körde Vive hos en kompis klara jag max 3minuter. Så rättfärdigar inre nästan över 5k kr plus uppdatera datorn för att försöka vänja sig till att spela VR tyvärr. Men kul för de som klarar av det. Önskar dock inte att det blir en standard med VR. Kanske låter elakt till er som gillart men många som inte klarar av det i det utförandet de är nu

2020-03-30 14:52

Ja, jag blir ju tvungen att skaffa ett VR-headset illa kvickt förstår jag nu. Tror att jag satsar på ett Occulust Rift S lagom tills dess att corona är över.

Nimafor
2020-03-30 20:21
Skrivet av Molotov:

För att melee Combat ska vara utmanande (fienderna är ofta klantiga) ska måste man bli attackerad av flera samtidigt.
För det känns nästan som vem som helst är bättre på att slåss öga mot öga än fiender i dagens spel

Tror inte Hidetaka Miyazaki håller med

Molotov
2020-03-31 07:23
Skrivet av Nimafor:

Tror inte Hidetaka Miyazaki håller med

Lite skillnad på ett spel där du i praktiken ska tajma knappkombinationer än att själv utföra attacker/försvar

ChalleT
2020-04-05 11:59

Verkar grymt! Tyvärr känns över 5k för utrustning + kostnad för spelet väl mycket för plånboken. Någon som har bra tips på hur man rättfärdigar en sådan utgift för sig själv? 🙂

OT: bra recension! Svårt att inte youtuba end creditsscenen som nämns...

BigD
2020-04-06 16:34

Grymt bra spel! Dammade just av mitt gamla Vive som inte använts på flera år.

Få spel har gett mig denna upplevelse av att ta spel till nya nivåer.

Super Mario 64, Half-Life, FFVII etc.
Detta är onekligen ett sådant spel.

Satans jag blev helt frälst, från första scenen till eftertexterna.
Man tappade hakan precis hela tiden och bara skakade på huvudet av hur vansinnigt coolt allting var.

Det tog mig 18 timmar att plöja igenom, man fastnar hela tiden i den fantastiska världen och utforskar alla skåp, lådor och skrymslen.

Det fungerade riktigt bra på original-Vive faktiskt. Upplösningen må vara lite låg men det störde mig inte alls. Tog man pistolen supernära ansiktet så blev det lite suddigt, thats it.

Kunde snipra med pistolen från avstånd hur naturligt som helt.

Gamers kommer att få vänja sig vid någonting som vi som skjuter pistol i riktiga livet är vana vid, nämligen fenomenet "trigger pull".

När en mindre erfaren skytt trycker på avtryckaren så dras pistolen åt vänster (för en högerskytt) och man missar målet, ofta med flera meter.
Man måste kontrollera avtryckarfingret och dra det rakt bakåt, vilket är lättare sagt än gjort.

Precis samma fenomen upplevde jag här, man måste kontrollera avtryckarfingret på precis samma sätt som när man skjuter på riktigt, annars dras pistolen åt vänster. Supercoolt!

Original Vive-kontrollerna fungerar kanon, det enda som stör är att man slår ihop dom när man skall mantla pistolen (p.g.a designen).
Löses lätt genom att man istället trycker på "action release" knappen (precis som på en riktig pistol). Som skytt föredrar jag denna metod hursomhelst.

Körde första halvan av spelet med "blink", andra med "continueous movement", alltså att man går som i ett FPS.
Jag brukar bli lätt illamående, men inte alls här. Rekommenderar alla att testa fri rörelse, mycket bättre upplevelse och roligare combat.
Det har verkligen fått till det, ingen yrsel eller spykänslor ens i de värsta eldstriderna med massvis med rörelse.

Jag måste erkänna att alla andra spel känns underdåniga efter denna fantastiska upplevelse.
Jag spelade igenom Resident evil 3 Nemesis remaken igår och det kändes bara "meh" (även om spelet var riktigt bra).

Sitter istället och tänker på att beställa hem ett mer hardcore VR-set och spela om Alyx igen, och göra mig redo på uppföljaren!

2020-04-06 19:20
Skrivet av BigD:

Grymt bra spel! Dammade just av mitt gamla Vive som inte använts på flera år.

Få spel har gett mig denna upplevelse av att ta spel till nya nivåer.

Super Mario 64, Half-Life, FFVII etc.
Detta är onekligen ett sådant spel.

Satans jag blev helt frälst, från första scenen till eftertexterna.
Man tappade hakan precis hela tiden och bara skakade på huvudet av hur vansinnigt coolt allting var.

Det tog mig 18 timmar att plöja igenom, man fastnar hela tiden i den fantastiska världen och utforskar alla skåp, lådor och skrymslen.

Det fungerade riktigt bra på original-Vive faktiskt. Upplösningen må vara lite låg men det störde mig inte alls. Tog man pistolen supernära ansiktet så blev det lite suddigt, thats it.

Kunde snipra med pistolen från avstånd hur naturligt som helt.

Gamers kommer att få vänja sig vid någonting som vi som skjuter pistol i riktiga livet är vana vid, nämligen fenomenet "trigger pull".

När en mindre erfaren skytt trycker på avtryckaren så dras pistolen åt vänster (för en högerskytt) och man missar målet, ofta med flera meter.
Man måste kontrollera avtryckarfingret och dra det rakt bakåt, vilket är lättare sagt än gjort.

Precis samma fenomen upplevde jag här, man måste kontrollera avtryckarfingret på precis samma sätt som när man skjuter på riktigt, annars dras pistolen åt vänster. Supercoolt!

Original Vive-kontrollerna fungerar kanon, det enda som stör är att man slår ihop dom när man skall mantla pistolen (p.g.a designen).
Löses lätt genom att man istället trycker på "action release" knappen (precis som på en riktig pistol). Som skytt föredrar jag denna metod hursomhelst.

Körde första halvan av spelet med "blink", andra med "continueous movement", alltså att man går som i ett FPS.
Jag brukar bli lätt illamående, men inte alls här. Rekommenderar alla att testa fri rörelse, mycket bättre upplevelse och roligare combat.
Det har verkligen fått till det, ingen yrsel eller spykänslor ens i de värsta eldstriderna med massvis med rörelse.

Jag måste erkänna att alla andra spel känns underdåniga efter denna fantastiska upplevelse.
Jag spelade igenom Resident evil 3 Nemesis remaken igår och det kändes bara "meh" (även om spelet var riktigt bra).

Sitter istället och tänker på att beställa hem ett mer hardcore VR-set och spela om Alyx igen, och göra mig redo på uppföljaren!

Vi recenserar Pimax Artisan inom kort, kan vara intressant för dig som redan har fyrar och kontroller.

BigD
2020-04-06 21:55

@Tomas Helenius: Tack skall hålla ögonen öppna!

2020-04-16 21:50
Skrivet av BigD:

@Tomas Helenius: Tack skall hålla ögonen öppna!

Så, nu är Pimax Artisan också testad.

Sida 3 av 3