Recension – Half-Life: Alyx

Medlem

2bad man aldrig kommer äga ett vrheadset dock , för mycket gimmick för att investera i ett.

Frugan hade kastrerat dessutom.

Medlem

Någon dag kommer jag kunna ta del av upplevelsen, men just nu glädjer jag mig bara av att Valve bevisat att de fortfarande kan skapa sjukt bra spelupplevelser!

Redaktör
Skrivet av sebrock:

Värdig recension men vad betyder ”VR krymper skalan”? Det är ju precis tvärt om? Eller syftar ni på spelets längd?

Det är tightare strider och mindre banor. Slutstriden i Episode Two var ju rätt stor till ytan, vilket saknas här. Mycket eftersom snabb förflyttning och VR funkar illa ihop.


signatur
Medlem

Inga easter eggs om half life 3 ?? "/

Redaktör
Skrivet av Hellspites:

Inga easter eggs om half life 3 ?? "/

Ähum.


signatur
Medlem

Mötet med Jeff, kommer jag inte glömma på länge.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Har du lyckat hitta några? Samt hur stor är risken/chansen att HL3 också blir VR-exklusivt?

Medlem

Tänkte köpa ett Oculus Rift S. Just för det här spelet. Gör jag en idiotsak?

Medlem

Spelarsiffrorna visar att det är ohållbart att skapa VR-spel. Endast 6000 online innan det ens gått en vecka sedan release? Sålde också dåligt, mycket sämre än andra AAA spel.
Nu kommer det komma massa kommentarer om att det sålde bra för att vara ett VR-spel, kom dock ihåg att många 3D filmer också sålde bra i förhållande till hur många som ägde en sån TV, men vi vet hur det gick för den tekniken..


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

jäävlar så taggad jag blir

Medlem
Skrivet av Metsys1k:

Tänkte köpa ett Oculus Rift S. Just för det här spelet. Gör jag en idiotsak?

Har ännu bara testat spelet med Index men jag föreställer mig att spelet stödjer Rift S nästan lika bra som med Valves index kontroller. Personligen tycker jag om Rift S väldigt mycket på grund av flera anledningar där pris, enkelhet och komfort är de viktigaste. "It just works."

Det enda du bör tänka på är att komplettera ljudet på en Rift S med bättre hörlurar därför ljudet i det här spelet är viktigt!

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Spelarsiffrorna visar att det är ohållbart att skapa VR-spel. Endast 6000 online innan det ens gått en vecka sedan release? Sålde också dåligt, mycket sämre än andra AAA spel.
Nu kommer det komma massa kommentarer om att det sålde bra för att vara ett VR-spel, kom dock ihåg att många 3D filmer också sålde bra i förhållande till hur många som ägde en sån TV, men vi vet hur det gick för den tekniken..

Det är ju därför Valve gör detta, för att driva på VR. Det blir ju hönan och ägget annars med AAA-spel och antal VR-sets.

Valve kan göra detta eftersom de 1. Inte behöver tjäna pengar på spelet (inte börsnoterat, badar i pengar) och 2. De driver på försäljningen av sin egen hårdvara (Index).

NuZ
Testpilot

Tack för en väldans bra recension!! Problemet är att jag och VR är så okompatibla som det går. Blir sjuk på direkten. Då har jag flygit en del sk60 i jobbet. Åkte skateboard hela barndomen och blir aldrig sjuk när jag höll på med drifting. Men så fort jag sitter brevid i en bil eller på en buss så börjar jag nästan hulka direkt


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Ser sjysst ut.
Är spelet bra för att den tar VR till nya höjder eller är det bra för att det är Halflife? Hade spelet varit bra utan Halflife?

Redaktör
Skrivet av NeoWeo:

Ser sjysst ut.
Är spelet bra för att den tar VR till nya höjder eller är det bra för att det är Halflife? Hade spelet varit bra utan Halflife?

Det är svinbra både som VR- och Half-Life-spel. Ett Half-Life förflyttat till VR, om man så vill. Valve-klass.


signatur
Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Spelarsiffrorna visar att det är ohållbart att skapa VR-spel. Endast 6000 online innan det ens gått en vecka sedan release? Sålde också dåligt, mycket sämre än andra AAA spel.
Nu kommer det komma massa kommentarer om att det sålde bra för att vara ett VR-spel, kom dock ihåg att många 3D filmer också sålde bra i förhållande till hur många som ägde en sån TV, men vi vet hur det gick för den tekniken..

Jag är rätt säker på att Valve inte räknat med att spelet skulle toppa alla försäljningslistor. Dom vet exakt hur många som har vr headsets på Steam. Dom vet nu även att intresset för vr och försäljningen av headsets ökar dramatiskt vid AAA VR släpp. Att alla anti vr folk ska jämföra med 3d tv är bara larvigt. På vilket sätt är det jämförbart? Jag har inte testat VR mer än nåt plastigt som jag fick med när jag köpte en telefon, men det här spelet med alla hyllningar det fått visar ju att VR är framtiden.

FM-guru
F.d. Sisyr

Fint för er som gillar VR.

Medlem

@Kleptoman: Tror dom släppte spelet mest för att sälja deras egna VR headset. Just nu är alla slutsålda, men om man beställer idag så får man en enhet om 8-10 veckor.

Jag köpte en nintendo switch bara för att kunna spela Zelda: breath of the wild. Så många köper nog en VR för just Alyx.

Sen kan det också va ett spel som ökas med tiden också, om ett år kanske dubbelt så många äger ett VR headset. Efter det när VR blir mer mainstream så kan dom sänka priset på det också. Kolla bara när HD-TV var nytt, en tv låg på 40 000kr+ sen sänktes priset på dom när dom började massproduceras.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Du får komma förbi kontoret, post Corona, så får du testa!

Jag har relativt nyligen flyttat till Stockholm, så det är mycket möjligt att jag antar detta väldigt lockande erbjudande! En vacker dag när Covid-19-tiden bara är ett otrevligt minne.

Redaktör
Skrivet av Millen:

Jag har relativt nyligen flyttat till Stockholm, så det är mycket möjligt att jag antar detta väldigt lockande erbjudande! En vacker dag när Covid-19-tiden bara är ett otrevligt minne.

Do it! Du vet var vi är, bara hör av dig.


signatur
Medlem

Har bara testat en timme typ men HERREGUD vad snyggt det är. Har inte ens träffat på någon fiende ännu (förutom dom uppe på taket) så ser fram emot att träffa på lite fiender att döds

Enda problemet jag har just nu är kontrollerna. Spelar med HTC vive och det är lite mycket olika saker man kan behöver göra med den tryckkänsliga plattan. Men jag vänjer mig säkert efter några timmar.

Medlem

Wow, säger jag bara. Valve kommer och sätter ribban igen! De tar VR till 2020-talet. Helt fantastisk upplevelse. 10/10. <3 Förväntade mig ärligt talat inte detta.

Jag har inte spelat så mycket VR tidigare, men nu blir det ändring på det. Har fått blodad tand. Bra att stå upp och röra på sig också, så här i karantäntider.

Medlem
Skrivet av Metsys1k:

Tänkte köpa ett Oculus Rift S. Just för det här spelet. Gör jag en idiotsak?

Nej, spelet fungerar perfekt till Oculus Quest så till Rift S fungerar det också bra.
Ett par bättra lurar är att föredra, själv använder jag ett par trådlösa Corsair lurar när jag spelar PCVR.
Sen är det bara njuta av HL Alyx och sen alla andra bra spel som finns.

Personligen ska jag i helgen prova HL Alyx helt trådlöst med Virtual Desktop, ska precis installera ett Wifi-kort i datorn och köra Dator->Quest direkt då trådlöst spelande är så mycket bättre.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Redaktör

Snabbtest av fem vr-headsets i Alyx

Skrivet av Metsys1k:

Tänkte köpa ett Oculus Rift S. Just för det här spelet. Gör jag en idiotsak?

Rift S är svinbra vr för pengarna. Enda egentliga bristen är i mitt tycke den sämre bilden jämfört med Index (och Vive Pro, Cosmos), men så är ju priset också hälften. Se artikel ovan.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Snabbtest av fem vr-headsets i Alyx

Rift S är svinbra vr för pengarna. Enda egentliga bristen är i mitt tycke den sämre bilden jämfört med Index (och Vive Pro, Cosmos), men så är ju priset också hälften. Se artikel ovan.

Kuriosa är att displayerna i Vive Pro och Quest är identiska. Quest certifierades bara för 72Hz av FCC för att dom ville hålla nere strömförbrukningen, men panelerna i sig grejar 90Hz. Tyvärr kommer det inte att omcertifieras, får vänta på en Quest S eller Quest 2 i så fall.

Frilansare

@Millen:
Kul! Hör av dig då.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Snabbtest av fem vr-headsets i Alyx

Rift S är svinbra vr för pengarna. Enda egentliga bristen är i mitt tycke den sämre bilden jämfört med Index (och Vive Pro, Cosmos), men så är ju priset också hälften. Se artikel ovan.

Hur står sig bilden mot htc vive ? Hade det när det kom men sålde den innan den sjönk för mkt i pris.

Redaktör
Skrivet av Metsys1k:

Hur står sig bilden mot htc vive ? Hade det när det kom men sålde den innan den sjönk för mkt i pris.

Länge sen jag körde Vive, men minnet säger att Rift S har liknande bildkvalitet, kanske lite bättre. I Alyx tycker jag bilden är rätt bra över stora delar av skärmen. Men jag tar inte gift på att jag har rätt.


signatur
Medlem
Skrivet av Metsys1k:

Hur står sig bilden mot htc vive ? Hade det när det kom men sålde den innan den sjönk för mkt i pris.

Signifikant högre upplösning (och högre fillrate pga LCD istället för OLED) och mycket bättre linser, skulle jag säga.

Medlem
Skrivet av Parabellum87:

2bad man aldrig kommer äga ett vrheadset dock , för mycket gimmick för att investera i ett.

Frugan hade kastrerat dessutom.

Det senare kan jag förstå men håller nog inte med om det första!

123
Skriv svar