Sony drar ner på nedladdningshastigheterna i Europa

Robot
Sony drar ner på nedladdningshastigheterna i Europa

Multiplay över nätet ska inte påverkas.

#bredband, #nedladdning, #playstation, #sony


Gnällkuk

RIP folk som väntat med att testa Warzone eller köpa nya CoD.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

visar ju bara hur ostabilt vårat samhälle är... netflix youtube osv drar ner... tycker det är löjligt att lite extra trafik dom inte klarar av.

Medlem

Har inte använt PS4:an på ett tag men tyckte redan nedladdningshastigheten var seg som sirap i jämförelse mot t.ex. Steam. Är dock ett vettigt beslut under de rådande omständigheterna.

Medlem

2019 stod gaming för 8% av all trafik, och då räknas till och med saker som spel streaming (exempelvis PS Now) och mobilspel in.

Att video streaming kanske måste sänka sin kvalité lite grann, det förstår man... i vanliga fall är det runt 60% av trafiken. Antagligen bra mycket mer i dessa tider med tanke på hur många användare Netflix å co har. Att börja peta på andra grejer som gaming, speciellt i förebyggande syfte, känns bara fånigt.

Medlem

Viktigt att poängtera hur det är önskemål från EU, tycker fortfarande det är bra konstigt hur det är bolagen som ska strypa för hela EU istället för att individuella länder sköter sitt eget. Ygeman var ju ute så sent som i helgen och pratade om hur det svenska nätet inte har några problem, typiskt att vi ska lida (i-landsproblem är fortfarande problem) på grund av den undermåliga infrastrukturen inom resten av EU.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

visar ju bara hur ostabilt vårat samhälle är... netflix youtube osv drar ner... tycker det är löjligt att lite extra trafik dom inte klarar av.

Tror det är mer än lite. När folk tvingas vara hemma så är det inte mycket att göra än att använda internets alla funktioner.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Såatte. Dom som har betalt för det kan inte använda det fullt ut om för många använder det samtidigt? Är inte det lite felaktig marknadsföring då? Eller har dom inte utlovat en viss hastighet?

Samma är det med ISPs eller t ex Netflix: om man har betalat för en viss hastighet/kvalitet så är det den man skall ha. Annars har dom ju sålt en tjänst som dom inte kan leverera.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

visar ju bara hur ostabilt vårat samhälle är... netflix youtube osv drar ner... tycker det är löjligt att lite extra trafik dom inte klarar av.

Speciellt när dem har nettovinster på 10+ miljarder om året. Lustigt att det alltid blir vi, längst ned i ledet, som blir drabbade och får ta smällen.
Vänta ni bara å se efterdyningarna utav den hysteri gällande corona som vi skattebetalare kommer att få ordna upp. Skatter kommer att höjas till bristningsgränsen.

Mycket vill ha mer, lite får mindre.

edit*

Sony har höjt ps+ till 650sek om året nu...kommer dem sänka den nu då när vi inte kan nyttja tjänsten fullt ut? Nä skulle inte tro det.
#girighet


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Gnällkuk
Skrivet av Belfry:

Viktigt att poängtera hur det är önskemål från EU, tycker fortfarande det är bra konstigt hur det är bolagen som ska strypa för hela EU istället för att individuella länder sköter sitt eget. Ygeman var ju ute så sent som i helgen och pratade om hur det svenska nätet inte har några problem, typiskt att vi ska lida (i-landsproblem är fortfarande problem) på grund av den undermåliga infrastrukturen inom resten av EU.

Ygeman ljuger ju dock så det står härliga till. De som har fiber har upplevt mindre problem men det har varit större omfattande avbrott även där. De som inte har tillgång till fiber har haft svårt eller mycket svårt stundtals. Stämmer generellt sett dock att vi har rejält mycket mindre problem än övriga EU som inte har samma utbyggda nät.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

visar ju bara hur ostabilt vårat samhälle är... netflix youtube osv drar ner... tycker det är löjligt att lite extra trafik dom inte klarar av.

Det är inte bara "lite" extra trafik, bara Microsoft Teams har gått från 20 miljoner användare till 44 miljoner under en månad.
Jag sitter hemma och jobbar denna vecka pga grabben är hostig och snuvig och skillnaden i att köra RDP till jobbdatorn nu jämför med annars när man vabbar är ganska stor, laggar i vanligt skrivande och att ta sig fram i formulär som annars gått väldigt smidigt.

Då sitter jag även på 100 mbit fiber och bor en halv kilometer från jobbet.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

visar ju bara hur ostabilt vårat samhälle är... netflix youtube osv drar ner... tycker det är löjligt att lite extra trafik dom inte klarar av.

De klarar definitivt av det ökade trycket, men sedan pensionärsligan i Bryssel tyckte att det var nödvändigt att skruva tillbaka bandbredden till 2004 för att "palla trycket" så säger de stora IT-jättarna så klart inte emot. De kan fortsätta ta samma priser för sina tjänster, men sparar in enormt mycket pengar på att strypa hastigheten. I Sverige så har man sett en viss ökad trafik under vardagarna, men inget som slår vanliga helger.

Medlem
Skrivet av Fletchett:

2019 stod gaming för 8% av all trafik, och då räknas till och med saker som spel streaming (exempelvis PS Now) och mobilspel in.

Att video streaming kanske måste sänka sin kvalité lite grann, det förstår man... i vanliga fall är det runt 60% av trafiken. Antagligen bra mycket mer i dessa tider med tanke på hur många användare Netflix å co har. Att börja peta på andra grejer som gaming, speciellt i förebyggande syfte, känns bara fånigt.

Är nerladdningar via steam/psn/etc inkluderade i de 9 procenten? Det är ju nerladdningar via PSN som Sony drar ner på, inte själva gamingen.

Medlem

@Blackwolfe: Ja, det är det... och kollar man enbart på Playstation nerladdningar så snackar vi 2-3% beroende på vilken region. Jag länkade vart infon kommer ifrån i min förra post förresten.

Medlem

Detta ser jag inte poängen med alls, men jag kanske är knäpp.

Om Netflix/youtube sänker kvalitet, kommer det att föras över mindre mängd data, och det kommer spara bandbredd.

Om Sony drar ner på nedladdningshastigheten, så kommer det föras över exakt samma mängd data fast det tar längre tid. Detta sparar ju INTE någon bandbredd, förutsatt att de inte slöar ner det så mycket att folk skiter i att ladda ner spelet/uppdateringen alls. Känns som någon tänkt fel här, eller att jag som sagt är knäpp och inte fattar vitsen.

ELF
Medlem
Skrivet av belzhadar:

Detta ser jag inte poängen med alls, men jag kanske är knäpp.

Om Netflix/youtube sänker kvalitet, kommer det att föras över mindre mängd data, och det kommer spara bandbredd.

Om Sony drar ner på nedladdningshastigheten, så kommer det föras över exakt samma mängd data fast det tar längre tid. Detta sparar ju INTE någon bandbredd, förutsatt att de inte slöar ner det så mycket att folk skiter i att ladda ner spelet/uppdateringen alls. Känns som någon tänkt fel här, eller att jag som sagt är knäpp och inte fattar vitsen.

Ser inte behovet av att göra detta i Sverige, men vad vet jag.

Att det skulle spara bandbredd går det både att svara ja och nej på.
Det sparar bandbredd på det sättet att fler har möjlighet att ladda ned samtidigt.
Men sammtidigt så laddar man ju i så fall ned under en längre tid och tar upp onödigt med bandbredd när man hade kunnat vara färdig med nedladdning mycket tidigare och gett någon annan den bandbredden man tog upp.

Det blev mycket bandbredd här ;p


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av Fletchett:

@Blackwolfe: Ja, det är det... och kollar man enbart på Playstation nerladdningar så snackar vi 2-3% beroende på vilken region. Jag länkade vart infon kommer ifrån i min förra post förresten.

Nu hittade jag det. Missade det innan.

Medlem
C2
Medlem

Känns ju seriöst att sony sänker sin nedladdningshastighet, dom som är ökänt jävla sämst på nedladdningstider. Och det här tramset om corona är ju så överspelat så det liknar ingen sort..

Medlem

Som om det inte redan var tillräckligt horribelt långsamt att ladda ner från PSN.

1
Skriv svar