Inte som på PS5 – "alla" Xbox One-spel kan köras på Xbox Series X

Robot
Inte som på PS5 – "alla" Xbox One-spel kan köras på Xbox Series X

PS5-bakåtkompatibiliteten är inte lika smidig.

#xbox-game-studios, #xbox-one, #xbox-series-x


Medlem

Hmmm kanske mer intressant, önskar PS5 sa samma sak.

Medlem

Hur funkar det på de olika maskinerna?
Är det spela direkt från skivan eller ladda ner hela spelet?

KoP
Medlem

Boom. Det är såhär det ska gå till. Blev lycklig när dom gjorde 360 versionen utav Red Dead Redemption tillgängligt att lira på Xbox One. Spelet ser bättre ut samt flyter på jäkligt sexigt.

Medlem

"Happy days"


signatur

Jäh!

Ambassadör
Xbox

Det är så här det ska se ut.

Inget trams.


signatur

Jump in.

Medlem

Men, men... SSD på PS5 är ju jättesnabb!

Verkar som Sony gjort lite misstag när det gäller hårdvara och operativ.

Medlem

Vilka är spelen från originalboxen som är kompatibla? Är det samma som till 360 och One?


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Jag börjar förstå varför folk fortfarande tror att Wii U är ett tillbehör till Wii...

Bara folk som inte lyssnade uppfattade vad Mark Cenry sa som att bara 100 spel från PS4 funkar på PS5 vid release...

100 spel från PS4/PS4Pro funkar vid release om du vill köra dem i 3.5Ghz CPU och 2.23Ghz GPU (boost mode/PS5 native (om man jämför vad PS4 el. Pro kör på verklig hådrvara))...

Mark Cerny:
"running ps4 and PS4 titles at boosted frequencies has also added complexity
the boost is truly massive this time around and some game code just can't handle it
testing has to be done on a title by title basis"


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Avstängd
Skrivet av Mortaigne:

Det är så här det ska se ut.

Inget trams.

Tycker det sägs bakåtkompatibiliteten till Xbox One fungerat bra. Så inte är det väl trams inte


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem

Vilken otrolig konsol Series X ser ut att bli. Och dessa ord kommer från en stenhård Sony-fantast sedan PS1-tiden. Hoppas att den säljer så gott som den förtjänar att sälja. (Och kanske även så att Sony släpper PS5 Pro så fort som möjligt)

Medlem
Skrivet av Mithos-SWE:

Mark Cerny:
"running ps4 and PS4 titles at boosted frequencies has also added complexity
the boost is truly massive this time around and some game code just can't handle it
testing has to be done on a title by title basis"

Det du skriver där stöder inte vad du säger. Varken Cerny eller PS blog sa att det där endast handlade om boostade spel. Sen borde de rimligen vara tydliga om de hade stöd för mer än den, annat än att de siktade på de 100 spelen?

https://www.playstationlifestyle.net/2020/03/18/ps5-backwards...

Ambassadör
Xbox
Skrivet av SID 6.7:

Vilka är spelen från originalboxen som är kompatibla? Är det samma som till 360 och One?

Det är alla OG-spel som fungerar på Xbox One i dagsläget som följer med till Series X.

När BC-teamet är färdig med Xbox One--->Series X så är det nog inte omöjligt att de börjar lägga till ännu fler gamla titlar till biblioteket!


signatur

Jump in.

Medlem

Ballt


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Är inte alla spel till PS4 kompatibla med PS5? Tyckte att Mark gick igenom det och nämnde att inte alla spel nyttjar bootsen av prestanda, men att alla fungerar att spela. Eller är jag helt ute och cyklar?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Verkar alltid vara en efterfrågad funktion, men misstänker att den sällan används av den stora massan för annat än spel till generationen som var innan (Dvs nuvarande).


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av matt76:

Verkar alltid vara en efterfrågad funktion, men misstänker att den sällan används av den stora massan.

Förmodligen fler som har PS4-spel än som har intresse av Linux dock.

KoP
Medlem
Skrivet av Thane:

Hur funkar det på de olika maskinerna?
Är det spela direkt från skivan eller ladda ner hela spelet?

På Xboxen funkar det som så att om du äger spelet så stoppar du in skivan vilket triggar en nedladdning utav spelet. Dels för att ta reda på om du äger spelet på fysisk media sedan innan och dels för att spelet som skall rulla på din Xbox modell nyare innehåller lite tweaks och annat som gör spelet kompatibelt fullt ut.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Är inte alla spel till PS4 kompatibla med PS5? Tyckte att Mark gick igenom det och nämnde att inte alla spel nyttjar bootsen av prestanda, men att alla fungerar att spela. Eller är jag helt ute och cyklar?

Enda sättet jag kan tolka det (utan droger och alkohol).


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem

Känns ju som PS5 borde vara helt bakåtkompatibel med PS4. Är gammaldags att ändra systemuppbyggnaden i en konsol mellan varje generation, gör man inte det, så borde dom flesta spel gå att spela smärtfritt.
Är ju bara en ny hårdvara, men samma mjukvara. Förr var det ju både ny hårdvara och mjukvara, för att klara av dom stora hoppen man gjorde mellan generationerna.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Det är alla OG-spel som fungerar på Xbox One i dagsläget som följer med till Series X.

När BC-teamet är färdig med Xbox One--->Series X så är det nog inte omöjligt att de börjar lägga till ännu fler gamla titlar till biblioteket!

Aha, så fortfarande inget Hunter the Reckoning Redeemer eller Deathrow alltså
Hade varit värt ett köp bara för att kunna spela dessa guldkorn utan att behöva släpa fram gammelboxen.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Skrivet av Thane:

Hur funkar det på de olika maskinerna?
Är det spela direkt från skivan eller ladda ner hela spelet?

På Xbox one laddar du ner så då borde det vara samma

Medlem

Synd bara att kryss boxen inte har några titlar som lockar.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av Mithos-SWE:

Enda sättet jag kan tolka det (utan droger och alkohol).

Jag tolkade det som att i topp 100 mest spelade så fungerar nästan alla med PS5, hur det är med resten av PS4 spelen sa han väl inget om?
Jag antog att dom flesta andra också kommer fungera fast att dom hade lagt fokus på att testa dom mest spelade inför den här presentationen.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag tolkade det som att i topp 100 mest spelade så fungerar nästan alla med PS5, hur det är med resten av PS4 spelen sa han väl inget om?
Jag antog att dom flesta andra också kommer fungera fast att dom hade lagt fokus på att testa dom mest spelade inför den här presentationen.

Ps4 Legacy mode + PS4 Pro Legacy mode kan ju inte vara det Mark Cenry pratade om (när det gällde en massiv boost) dock för de har ju samma prestanda som PS4 eller PS4 Pro hårdvaran.

Däremot den här massiva prestanda boosten Mark Cerny pratade om som gjorde så att de måste testa spel så de funkar för många spels kod skulle inte klara av det, ja det låter som "boost" genom att köra i PS5 Native mode. (eller något som inte är PS4/PS4 Pro Legacy mode iaf.).


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem

Snillen spekulerar


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Snillen spekulerar

Tog 0.27 sekunder medans jag tittade på youtubeklippet (i just den sekvens där han pratade om bakåtkompabilitet) att komma till den slutsatsen.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem

Bara en sak... spel är väl ändå inte bakåtkompatibla med den nyare konsolen? Utan tvärtom!

Medlem

Känner att vi börjar komma så långt ifrån de tidigaste generationerna (PS1|PS2|PS3|Xbox|Xbox360) att de spel som fortfarande är intressanta att spela kommer få/har fått en remake/remaster ändå, har aldrig känt att bakåtkompatibilitet är särskilt relevant.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Microsoft har ju kämpat genom hela xbox one generationen med att få så många xb360 som möjligt att bli spelbara på xbox one.

Microsoft ligger nog år före i erfarenhet och förmodligen titlar.

12
Skriv svar