Vi dissekerar Playstation 5-hårdvaran med Sweclockers

Robot
Vi dissekerar Playstation 5-hårdvaran med Sweclockers

Tänk att lagringen kan bli det sexigaste med de nya konsolerna.

#dr-data, #playstation-5, #sweclockers, #xbox-series-x


Avstängd

@calle
Du borde dra upp lite brightness på din kamera lite eller ha en tröja i en annan färg. Ditt kungliga skägg flyter ihop med tröjan och de gånger man inte ser en liten bit av din axel/nacke ser det ut som ett 3/4 huvud som svävar runt

Trevligt snack i videon. Tack


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Avstängd

Tycker din liknelse är spot-on. Microsoft kör på att försöka kasta in så mycket kraft som möjligt medan Sony kör på finess just likt ett samurajsvärd med mer precision.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem

Trevligt snack, tackar vi för.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Tror kemikalieskatten är det minsta problemet just nu. Folk verkar inte se vad som händer med ekonomin runtomkring i världen. T.ex så är SEK/USD uppe i 10.32 i skrivande stund.

Skrivet av Maysay:

Tror kemikalieskatten är det minsta problemet just nu. Folk verkar inte se vad som händer med ekonomin runtomkring i världen. T.ex så är SEK/USD uppe i 10.32 i skrivande stund.

Så jag kan inte betala med toapapper??


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Avstängd
Skrivet av Snake Plissken:

Så jag kan inte betala med toapapper??

Inte ännu. Vänta några månader så är snart även begagnat papper guld värt


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Så jag kan inte betala med toapapper??

Det är väl den enda safe haven man kan se för tillfället. Vem vet, om ett år kanske grannen knackar på och vill byta sin PS5 mot en rulle.

NuZ
Testpilot

Mycket trevligt, tack


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av DrAg00nEn:

@calle
Du borde dra upp lite brightness på din kamera lite eller ha en tröja i en annan färg. Ditt kungliga skägg flyter ihop med tröjan och de gånger man inte ser en liten bit av din axel/nacke ser det ut som ett 3/4 huvud som svävar runt

Trevligt snack i videon. Tack

Absolut, tröjan var inte så skäggkompatibel

Och tack alla för de uppskattande orden, kul att testa lite nya format.


signatur
Avstängd
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Absolut, tröjan var inte så skäggkompatibel

Och tack alla för de uppskattande orden, kul att testa lite nya format.

Om du verkligen gillar tröjan kan du ju färga skägget

Ser gärna mer sånt här framöver


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Skrivet av DrAg00nEn:

Inte ännu. Vänta några månader så är snart även begagnat papper guld värt

Skrivet av Maysay:

Det är väl den enda safe haven man kan se för tillfället. Vem vet, om ett år kanske grannen knackar på och vill byta sin PS5 mot en rulle.

Tråkigt nog för mej då som har gått efter Fallout och samlat på mej kapsyler


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Känns som att både lagringen och ljudkretsen med enkelhet kommer utklassa det som sitter i en medel gamingpc hemma i hushållen

Medlem

Ni gör en digital foundry, trevligt. Skiljer inte jättemycket mellan konsolerna men xboxen kommer få lite mer fps kanske eller lite mer ögongodis ungefär som med XoneX. Men Microsoft har ju inte längre några exklusiva titlar om man även har en PC och Sony har ju haft en del guldkorn den här generationen men räknar man TF vinner XboxSX.

Avstängd
Skrivet av whoo:

Känns som att både lagringen och ljudkretsen med enkelhet kommer utklassa det som sitter i en medel gamingpc hemma i hushållen

Lagringen utklassar vad som finns i de flesta high-end burkarna


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Skribent

Intressant snack och framför allt intressant att Jacob inte åldras. Lite krisvibbar att Gandalf färgat skägget.


signatur

I am the black wizards.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av DrAg00nEn:

Om du verkligen gillar tröjan kan du ju färga skägget

Ser gärna mer sånt här framöver

Jag måste erkänna att detta är en typisk "den har jag bara på mig hemma"-tröja, superskön men ful som stryk. Men jo, skägget börjar ju bli lite vitt så färg kanske inte skadar.


signatur
Avstängd
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag måste erkänna att detta är en typisk "den har jag bara på mig hemma"-tröja, superskön men ful som stryk. Men jo, skägget börjar ju bli lite vitt så färg kanske inte skadar.

Tänkte mer på att du skulle anamma den hippa youtube kulturen men istället för att färga håret någon sportig färg så kan du fixa skägget. Kanske till och med gå all-in och kasta på en näve glitter


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem

Tror ni det blir så att spelen startar ”direkt”?
Just nu hoppar jag mycket mellan 2-3 spel. Det är så jäkla segt att vänta på att det startar. Sen ska man godkänna något. Sen ska man logga in med den profil man ALLTID använder. Sen ska man leta server.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Inaktiv

Mja. Känns väl mer som att skillnaden blir betydligt större än vad vi trott. Cerny försökte skyla över det faktum att konsolen verkar vara bas 9 TFLOps, inte 10.28. Däremot kan den under korta perioder boosta men med risk för överhettning.
Var det bara jag som följde och antecknade eller?

Sen är dilemmat med deras SSD disk att den inte borgar för någon särskilt smart utbyggnad då hela deras minne sitter i den. MS lösning verkar ju rätt mycket mer genomtänkt.

Det såny kan hoppas på nu när X har fler och bättre exklusiva titlar samt ett stort library direkt till series X är ju på rabida fanboys som köper konsolen oavsett samt en lägre prislapp. Även detta är lite vanskligt då MS lätt kan subventionera en sådan här box för att få ut den, men tjäna pengarna på streaming och sina gamepass.

Frågan är om inte sånys affärsidé är passé nu och de behöver anpassa sig snabbare.

Medlem

Jag tror precis som nämn tidigare att Sonys fokus snarare är på ett nytt tänk kring datalagring/läsning för att skapa en ny och förbättrad spelupplevelse. TFLOPS hit å dit märker man betydligt mindre i real tid än laddningstider.

Trevlig film!

Avstängd
Skrivet av anon_81726:

Mja. Känns väl mer som att skillnaden blir betydligt större än vad vi trott. Cerny försökte skyla över det faktum att konsolen verkar vara bas 9 TFLOps, inte 10.28. Däremot kan den under korta perioder boosta men med risk för överhettning.
Var det bara jag som följde och antecknade eller?

Sen är dilemmat med deras SSD disk att den inte borgar för någon särskilt smart utbyggnad då hela deras minne sitter i den. MS lösning verkar ju rätt mycket mer genomtänkt.

Det såny kan hoppas på nu när X har fler och bättre exklusiva titlar samt ett stort library direkt till series X är ju på rabida fanboys som köper konsolen oavsett samt en lägre prislapp. Även detta är lite vanskligt då MS lätt kan subventionera en sådan här box för att få ut den, men tjäna pengarna på streaming och sina gamepass.

Frågan är om inte sånys affärsidé är passé nu och de behöver anpassa sig snabbare.

Verkar som att du missat lite i dina anteckningar. Cerny sade att den kan klocka ner när det verkligen behövs. Alltså att den högre frekvensen är normala.

Ingen smart utbyggnad? Tredjepart nvme som kan sättas i som tillägg. På vilket sätt är MS mer tilltänkt

Varifrån har du dragit slutsatsen om fler och bättre "exklusiva" titlar.

Du får gärna länka källor till dina påståenden också. Gillar inte när folk försöker sprida osanningar bara för att dom föredrar något annat

Sen har du även tidigare sagt detta om "rabida" fanboys också på basis över att någon kanske föredrar Playstation eller dess kontroll. Kanske borde lugna dig lite och inte ta så personligt illa upp över dessa saker.

Sist men inte minst. Det stavas Sony. Med O alltså. Inte Å. Gissar att du missade det i dina anteckningar också


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem

Ingen mening att mata X-box trollet (the_o), då allt vi skriver ändå kommer besvaras med att "såny är kassa och Xbox är bäst". Räcker att titta på dennes post-historik för att förstå att vad vi än skriver som svar så kommer det aldrig att nå fram.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

NuZ
Testpilot
Skrivet av DrAg00nEn:

Verkar som att du missat lite i dina anteckningar. Cerny sade att den kan klocka ner när det verkligen behövs. Alltså att den högre frekvensen är normala.

Ingen smart utbyggnad? Tredjepart nvme som kan sättas i som tillägg. På vilket sätt är MS mer tilltänkt

Varifrån har du dragit slutsatsen om fler och bättre "exklusiva" titlar.

Du får gärna länka källor till dina påståenden också. Gillar inte när folk försöker sprida osanningar bara för att dom föredrar något annat

Sen har du även tidigare sagt detta om "rabida" fanboys också på basis över att någon kanske föredrar Playstation eller dess kontroll. Kanske borde lugna dig lite och inte ta så personligt illa upp över dessa saker.

Sist men inte minst. Det stavas Sony. Med O alltså. Inte Å. Gissar att du missade det i dina anteckningar också

Nja den klockar upp till 2,25 eller vad det var. Den flyttar kraften imellan precis som han sa i kommentaren. Därimot att det har med värme att göra tror jag def inte. Utan det är en mycket smart lösning som Jacob säger. AMD är en av de ledande på innovativa saker för att minska effektåtgång och värme utveckling. Så ps5 är ett tecken på framtiden på APUer tror jag. Sen lagringsminneshanteringen är någon som aldrig setts på PC på detta sett, så blåser det det mesta med hästlängder.

Det jag tror han menar i kommentaren och vad som sas på showen så är det upp till 10,28tf men försöker hålla sig lägre. Tflop är inte heller allt i en konsol (fan min favoritkonsol switch är min telefon starkare än). Alltså försöker Sonys maskin vara så effektiv som möjligt hela tiden för det arbetet maskinen ska göra. Sen för att vara ärlig och tolkat pappret rätt så ja SeX kommer vara en starkare maskin på multiplat spel men Sonys maskin på deras titlar (om de inte börjar fatta att ge ut spel till alla ger pengar) kommer kunna vara t.ex instant loading spel, Open world spel som är fruktansvärt detaljrika osv.

Vi får se helt enkelt vad det blir av detta. Konsolkriget är igång, mina popcorn är poppade och längtar till awesome spel från båda.

Ps. Sony stavas med O även på svenska


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av DrAg00nEn:

Tänkte mer på att du skulle anamma den hippa youtube kulturen men istället för att färga håret någon sportig färg så kan du fixa skägget. Kanske till och med gå all-in och kasta på en näve glitter

Kommer jag bli känd då. Isf är det ju givet!


signatur
Avstängd
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Kommer jag bli känd då. Isf är det ju givet!

Absolut. På ett eller annat sätt iaf. Byfåne eller youtuber är väl inte så långt ifrån varandra

Just do it


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem

Vilka härliga människor ni är!

Det är spännande hur PS5:s marknadsföring fångat Calle, medan datorhjälten lyfter att det inte är hela sanningen. Och sen kommer en fin och varm mellandiskussion om hur det är vad det är.

I vilket fall. Fantastisk medberättelse om allting. Jättekul att höra era perspektiv.

Njut av livet, och så vidare.


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

NuZ
Testpilot
Skrivet av anon_81726:

Mja. Känns väl mer som att skillnaden blir betydligt större än vad vi trott. Cerny försökte skyla över det faktum att konsolen verkar vara bas 9 TFLOps, inte 10.28. Däremot kan den under korta perioder boosta men med risk för överhettning.
Var det bara jag som följde och antecknade eller?

Sen är dilemmat med deras SSD disk att den inte borgar för någon särskilt smart utbyggnad då hela deras minne sitter i den. MS lösning verkar ju rätt mycket mer genomtänkt.

Det såny kan hoppas på nu när X har fler och bättre exklusiva titlar samt ett stort library direkt till series X är ju på rabida fanboys som köper konsolen oavsett samt en lägre prislapp. Även detta är lite vanskligt då MS lätt kan subventionera en sådan här box för att få ut den, men tjäna pengarna på streaming och sina gamepass.

Frågan är om inte sånys affärsidé är passé nu och de behöver anpassa sig snabbare.

Ja och nej. Ja PS5 är svagare med en smartare lösning. När jag unboxar upp mitt Xbox så kommer jag tvingas använda headset ändå troligen fast den fiffiga kylarlösningen. PS5 kommer nog vara nästan helt ljudlös och dra mindre ström. De är bra på olika saker. Se det såhär. Xbox kommer kanske kunna köra högre upplösning eller ha högre fps i ett spel. Vi säger Open world för att ge PS5 bra sak och enklast att jämföra med då VR inte är aktuellt för Xbox. Men även om Xbox kör nu det där Open world spelet i högre fps och upplösning så kanske PS5 har mer detaljer påslaget (tänk PC inställningar) och laddar in i spelet instant. Ja vissa kanske gillar lull lull som jag t.ex i den kraftigare xbox. Men jag tror det är mindre frustrationer och kanske väldigt coola spel på PS5.

Allt detta spelar nästan ingen roll då spel inte bara är grafik. Är helheten där också. Mitt årtiondes spel är Celeste och inte är det överdrivet vackert.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Inaktiv
Skrivet av DrAg00nEn:

Verkar som att du missat lite i dina anteckningar. Cerny sade att den kan klocka ner när det verkligen behövs. Alltså att den högre frekvensen är normala.

Ingen smart utbyggnad? Tredjepart nvme som kan sättas i som tillägg. På vilket sätt är MS mer tilltänkt

Varifrån har du dragit slutsatsen om fler och bättre "exklusiva" titlar.

Du får gärna länka källor till dina påståenden också. Gillar inte när folk försöker sprida osanningar bara för att dom föredrar något annat

Sen har du även tidigare sagt detta om "rabida" fanboys också på basis över att någon kanske föredrar Playstation eller dess kontroll. Kanske borde lugna dig lite och inte ta så personligt illa upp över dessa saker.

Sist men inte minst. Det stavas Sony. Med O alltså. Inte Å. Gissar att du missade det i dina anteckningar också

Haha. Jo I MS fall så är driven och expansionen kyld som jag tror jag skrev, något som Såny fortfarande fortsöker fixa. På vilket sätt tror du att vi kommer ha vettiga utbytes drives till PS5 som inte kostar minst en konsol, innan denna gen e över. Dessutom så växlar du ut den befintliga vilken är en stor del av vad du betalar för.
Tror att du är den enda som det har undgått att MS varit på en köp spree med studios och games sista året.

Cerny var tvungen att säga att den klocka ner och inte vice versa, men med tanke på PS5s sämre kylning så kommer den höga klockfrekvensen med allra största sannolikhet inte kunna hållas. Länka? Se om videon istället och med baskunskaper I ämnet så behövs inga länkar.

12
Skriv svar