De närmare 100 största PS4-titlarna kan köras på PS5 vid lanseringen

Robot
De närmare 100 största PS4-titlarna kan köras på PS5 vid lanseringen

AMD ska ha svettats med detta i "åratal".

#playstation-4, #playstation-5, #sony


Medlem

Var ju inte riktigt vad han sa. Tittar man på dom 100 mest spelade kommer nästan all gå att spela vid release.

Kan ju betyda att spel 101-200 kommer vara spelbart vid release.

Redaktör
Ponny
Skrivet av jehuty:

Var ju inte riktigt vad han sa. Tittar man på dom 100 mest spelade kommer nästan all gå att spela vid release.

Kan ju betyda att spel 101-200 kommer vara spelbart vid release.

Helt riktigt! Tack för rättelsen. Har klargjort detta.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Lyssnade på videon igen.

Det låter som snacket med 100 testade spel har att göra med att köra spelen i PS5 Native mode, eftersom det är en så extrem boost jämfört med PS4 Pro/PS4, så klarar inte alla spels kod av att köras där utan att kontrolleras och ev. patchas.

Vad Cerny sa exakt.

"running "ps4 and PS4 titles"** at boosted frequencies has also added complexity
the boost is truly massive this time around and some game code just can't handle it
testing has to be done on a title by title basis"

**Gissar han menade säga "ps4 and PS4 pro titles"


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem

Trist att de har lagt enorma mängder av resurser på detta när de istället kunnat biffa upp hårdvaran ännu mer.
Men jaja som vanligt så är det några få där ute som vill hålla tillbaka utvecklingen och skrika sig hesa över att kunna köra sina legacy-spel på ny hårdvara. OBS detta gäller inte bara Sony utan även Microsoft.

Medlem
Skrivet av NeoWeo:

Trist att de har lagt enorma mängder av resurser på detta när de istället kunnat biffa upp hårdvaran ännu mer.

Det är inte nödvändigtvis så att det ena tar från det andra... Hade inkluderandet av bakåtkompabilitet gjort nämnvärd skillnad på PS5ans prestanda överlag så hade dom antagligen inte gjort det.
Gissningsvis är det antagligen just att bakåtkompabiliteten ska funka utan att ha nämnvärd påverkan på PS5ans prestanda, pris osv i övrigt som har tagit lång tid.

För att kunna säga att det är så som du påstår så skulle man behöva göra omöjligt många antaganden kring hur utvecklingen går till.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Det som påverkar prestandan i de här fallen är vilken kostnad du är beredd att ta för konsolen du skall släppa. Både microsoft och Sony kommer mest troligt sälja dem till förlust för att greppa marknadsandelar, så de ligger som vanligt och lurar i vassen på varandra för att se vem som lanserar sitt pris först så den andra kan lägga sig under. Det gäller speciellt sony som till synes byggt en maskin som är billigare att tillverka och för allt i världen inte vill hamna över Xlådan.

I slutändan så är det som tidigare sagt ändå spelen som betyder något. PS4 var den klara vinnaren förra generationen pga detta och som det låter så kan man spela dessa spel direkt på PS5 även om alla inte kommer stödja boost. Det är ett ganska trevligt försprång redan där.

Själv har jag Två PC speldatorer på det här bordet och kommer köra samtliga multiplatformstitlar på PC med undantag för JRPGs som körs på PS5 eller Switch (Microsoft har tappat JRPG marknaden sedan 360 dagarna). PC är och kommer förbli den överlägsna plattformen för de som tycker sig ha råd med det. Speciellt eftersom Microsoft inte har sagt sig vilja ändra på att se Windows 10 som en del av Xbox familjen och därmed inte släpper spel exklusivt för sin konsol.

Skulle Microsoft släppa ett exklusivt RPG värt namnet så kommer jag köpa deras konsol bara för det spelet. Som jag gjorde med Wii U för Xenoblade X till exempel. Jag kunde spara pengar på grund av detta under nuvarande generation eftersom inget vettigt släppts till krysslådan som inte samtidigt kommit på Windows PC.

Medlem

Hmm...min backlog gillar det här..men vad säger att jag kommer ta mig tid att spela dom på en ny PS5.

Men vetskapen att jag nog kan väger ju ganska tungt.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Det som påverkar prestandan i de här fallen är vilken kostnad du är beredd att ta för konsolen du skall släppa. Både microsoft och Sony kommer mest troligt sälja dem till förlust för att greppa marknadsandelar, så de ligger som vanligt och lurar i vassen på varandra för att se vem som lanserar sitt pris först så den andra kan lägga sig under. Det gäller speciellt sony som till synes byggt en maskin som är billigare att tillverka och för allt i världen inte vill hamna över Xlådan.

I slutändan så är det som tidigare sagt ändå spelen som betyder något. PS4 var den klara vinnaren förra generationen pga detta och som det låter så kan man spela dessa spel direkt på PS5 även om alla inte kommer stödja boost. Det är ett ganska trevligt försprång redan där.

Själv har jag Två PC speldatorer på det här bordet och kommer köra samtliga multiplatformstitlar på PC med undantag för JRPGs som körs på PS5 eller Switch (Microsoft har tappat JRPG marknaden sedan 360 dagarna). PC är och kommer förbli den överlägsna plattformen för de som tycker sig ha råd med det. Speciellt eftersom Microsoft inte har sagt sig vilja ändra på att se Windows 10 som en del av Xbox familjen och därmed inte släpper spel exklusivt för sin konsol.

Skulle Microsoft släppa ett exklusivt RPG värt namnet så kommer jag köpa deras konsol bara för det spelet. Som jag gjorde med Wii U för Xenoblade X till exempel. Jag kunde spara pengar på grund av detta under nuvarande generation eftersom inget vettigt släppts till krysslådan som inte samtidigt kommit på Windows PC.

Håller med dig ord för ord,ja förutom att jag inte spelar JRPG, men allt annat om xbox, pc, win10, och hur xboxen varit helt onödigt att lägga pengar på då dom bästa spelen kommit med med pc alternativ, vilket är bra för oss, men ganska korkat av MS, då spelen är deras just nu svaghet, denna generation och sista åren av ps4 x1, har dom ägt hårdvaru sidan, men spelen saknas än, dom har inga last of us, inga riktiga fet titlar som sony massor av, och ni som säger bakåtkompatiblitet är bortkastat med tid och resurser, har helt fel, förut när spelen såg så enromt mycket sämre ut på "last Gen", så skulle jag även hållt med om påsåtendet, men idag första åretn kommer man kknappt se skillnad på ps4 och ps5 spel, plus ps4 spelen kommer se och rulla bättre på ps5:an. Jag är besviken att ps5;an ligger efter xboxen i prestanda, om man ska tro siffrorna, men det är typ samma skillnad som x1 och ps4 förra gången, och visst x1 var ganska mycket sllöare och sämre grafik, men det lär nog inte vara samma sak denn agång. Jag tror t.om första 2-3 åren kommer vi inte se nån skillnad på prestanda, och var detdet isnack om ps5 pro från dag ett? Kan det vara ett resultat av sony hört rykten att xboxen är starkare än ps5:an, då amd jobbar på båda lagen, så lär ju inte det vara super svårt att muta nån lägre data tekniker som vet det viktigaste? Tror sony fick panik, som med denna panikartade svar på speciellt DF riktig bra och informativa video om alla finesser? Har DF gjort nåt om ps5 eller är dom på xbox lagets sida? Dom lät väldigt imponerade åtminstone?


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

Undrar varför man inte tog upp ps1 och ps2 stödet.. Tänker på Tweeten från i höstas:

Playstation
Do not dispose of, trade or sell your PlayStation®, PlayStation®2, PlayStation®3 or PlayStation®4 games #Sony #PS #PS4 #PS5 #SonyPlayStation #PlayStation #PlayStation5 #PSX #PlayStationExperience #Holiday2020 #25YearsOfPlay #PlayStation25thAnniversary #PS5Anniversary

Medlem
Skrivet av VeZZLaN88:

Undrar varför man inte tog upp ps1 och ps2 stödet.. Tänker på Tweeten från i höstas:

Playstation
Do not dispose of, trade or sell your PlayStation®, PlayStation®2, PlayStation®3 or PlayStation®4 games #Sony #PS #PS4 #PS5 #SonyPlayStation #PlayStation #PlayStation5 #PSX #PlayStationExperience #Holiday2020 #25YearsOfPlay #PlayStation25thAnniversary #PS5Anniversary

Det är inte sagt att det inte kommmer, men tycker mig se dom skrev att nu skulle dom bara prata om ps4 bakåt.... men att det andra fortfarande är på g, har jag inte någon tvekan om, det enda problemet jag kan se är ps3:an, men med nån slags software VM ps3 borde inte vara omöjligt?


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Jag trodde PS5 var fullt bakåtkompatibel precis som Xbox XXXX?

Avstängd
Skrivet av Captain_Dracula:

Jag trodde PS5 var fullt bakåtkompatibel precis som Xbox XXXX?

Tror inte vi sett allt som ska komma ännu


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Kontot avslutas

Så det är inte säkert än att den kommer vara bakåtkompatibel med PS One, 2 och 3.

Då kommer jag inte köpa någon Playstation 5 utan fortsätter hålla mig till Playstation 3.
Men annars kanske den blir bakåtkompatibel med det senare


signatur

ゼルダの城

Avstängd
Skrivet av ZeldasCastle:

Så det är inte säkert än att den kommer vara bakåtkompatibel med PS One, 2 och 3.

Då kommer jag inte köpa någon Playstation 5 utan fortsätter hålla mig till Playstation 3.
Men annars kanske den blir bakåtkompatibel med det senare

Förstår inte varför man vill spela 100 år gamla spel dock. Räcker om den är kompatibel med PS4.


signatur

PS5 och inget annat.

Kontot avslutas
Skrivet av breahl:

Förstår inte varför man vill spela 100 år gamla spel dock. Räcker om den är kompatibel med PS4.

Ganska enkelt, för att det inte finns något med Playstation 4 som intresserar mig.
När det kommer till nya spel så är det bara spel som släpps på Nintendo som jag har intresse för.
Det enda som jag är intresserad av annars när det kommer till Playstation är ju att det går att se på film på den men det går det ju att göra på Playstation 3 med.


signatur

ゼルダの城

Medlem

All credd till Sony i det dom gör nu, satsa på en billigare konsoll så gemene person har råd att köpa den efter ett tag. Helt rätt! även bra att de sket i bakåtkomp från ps2-ps3, det blir för dyrt för konsumenten det fattar man ju. Helt rätt beslut.

C64
Medlem

Hoppas hoppas det blir PS1 PS2och PS3 bakåtkompatibelt
då har sony äntligen gjort nånting rätt

Avstängd
Skrivet av C64:

Hoppas hoppas det blir PS1 PS2och PS3 bakåtkompatibelt

Glöm inte bort PSP och vita


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem

Ganska pinsamt att bakåtkompatibilitet har varit ett så stort problem för Sony med Playstation, på de senaste konsollerna.

Medlem
Skrivet av Caene:

Ganska pinsamt att bakåtkompatibilitet har varit ett så stort problem för Sony med Playstation, på de senaste konsollerna.

Att PS3-spel inte var kompatibla med PS4 är inte konstigt eller pinsamt, det är två helt skilda arkitekturer.

C64
Medlem

@DrAg00nEn:
Självklart dom med

C64
Medlem

Jag köpte vice city till ps4 vilket skräp

1
Skriv svar