Playstation 5-fakta – 10,28 TFLOPSo och 825 GB SSD

Robot
Playstation 5-fakta – 10,28 TFLOPSo och 825 GB SSD

Första konkreta detaljerna om PS5:an är ute.

#playstation-5, #ps5, #sony


Medlem

Mjaha, ps5 pro inom två år då förmodligen.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

Imponerande läshastigheter. Känns som att Sony är ute efter att kunna sälja PS5 för $399.

Medlem

Hur mycket bättre är denna än PS4 Pro? Och vilka möjligheter ger detta?

Medlem
Skrivet av Miindz:

Hur mycket bättre är denna än PS4 Pro? Och vilka möjligheter ger detta?


Teraflopsen
(ja det är ett ord fr o m nu) är mer än de dubbla i 5:an än PS4 pro i alla fall.

PS4 pro = 4,2 tflops

Och lite övrigt från de båda "gamla":


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem

Många siffror visst kul att se men spelen är ju det viktigaste lixom hoppas på info om det snart

Inaktiv

Har vi fått sett åbäket än eller håller de fortfarande på att omdesigna ”devkittet”? 😂

Medlem

Är väl 12,555 teraflops (alltså närmare 13 än 12) när det gäller Series X? Om man ska skriva ut det mer exakta antalet för PS5 kan man väl göra detsamma för Series X?

jbx
Medlem

Kommer köpa båda men använda den som har kraftigast hårdvara till alla multiplatformspel. Ser ut som det blir en Xbox


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

NuZ
Testpilot
Skrivet av jbx:

Kommer köpa båda men använda den som har kraftigast hårdvara till alla multiplatformspel. Ser ut som det blir en Xbox

Samma här. Båda kommer kosta mindre än 1st 3080 troligen 😄


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Skitsamma i prestanda, när det är så små skillnader. Spelen och priset kommer bestämma vem som vinner, som det alltid gör

Medlem
Skrivet av NuZ:

Samma här. Båda kommer kosta mindre än 1st 3080 troligen 😄

Tveksamt eftersom Ampere troligtvis kommer säljas till ett lägre pris än Volta.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Laddemannen:

Skitsamma i prestanda, när det är så små skillnader. Spelen och priset kommer bestämma vem som vinner, som det alltid gör

Nu visade det sig vara rätt stor skillnad tyvärr men båda är rätt kraftfulla. Gillar systemet för ljud och hur SSD implementeras i spel. Men mycket besviken på bakåtkompatibiliteten och att den klockar ner sig istället för lägga lite pengar på bra kylning. Overall känslan är tyvärr inte på topp


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

PS5 alla dagar, skiter helt i prestandan. Skulle satsa på en PC om det var det jag var ute efter. Den lilla summan pengar man får spendera för alla de härliga spel Sony pressar ut, så kastar jag gladligen pengarna på dem.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Vamp:

Tveksamt eftersom Ampere troligtvis kommer säljas till ett lägre pris än Volta.

Ja men svårt att tro det går på under 10k tyvärr. På sin höjd samma som en av varje konsol.

Skrivet av Therant:

PS5 alla dagar, skiter helt i prestandan. Skulle satsa på en PC om det var det jag var ute efter. Den lilla summan pengar man får spendera för alla de härliga spel Sony pressar ut, så kastar jag gladligen pengarna på dem.

Nu har de ju inga spel till PS5 förutom ett, Godfall. Kul att du är hypad!!!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Intressant att höra att spel designen påverkas av hdd's flaskhals. Kul att göra om det kommer bli nya stora förändringar i spel design när nästa gens spel kommer.

NuZ
Testpilot
Skrivet av jehuty:

Intressant att höra att spel designen påverkas av hdd's flaskhals. Kul att göra om det kommer bli nya stora förändringar i spel design när nästa gens spel kommer.

Troligen inte för PC måste man tänka på också. Troligen på egna titlar blir de nog minimalt med laddtider #hype men på multiplat så är det för dyrt att ändra overhead och koden för endast ps5.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Dex
Medlem
Skrivet av NuZ:

Ja men svårt att tro det går på under 10k tyvärr. På sin höjd samma som en av varje konsol.

Nu har de ju inga spel till PS5 förutom ett, Godfall. Kul att du är hypad!!!

Bara Horizon Zero Dawn 2 och Gof War 2 (eller 5) är ju värt en PS5:a

NuZ
Testpilot
Skrivet av dex20:

Bara Horizon Zero Dawn 2 och Gof War 2 (eller 5) är ju värt en PS5:a

Jo men de är icke bekräftade än men det är sant de du säger


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Troligen inte för PC måste man tänka på också. Troligen på egna titlar blir de nog minimalt med laddtider #hype men på multiplat så är det för dyrt att ändra overhead och koden för endast ps5.

Sant, kan nog räkna med exklusiva spel i alla fall.

Medlem
Skrivet av jbx:

Kommer köpa båda men använda den som har kraftigast hårdvara till alla multiplatformspel. Ser ut som det blir en Xbox

Tänker exakt samma, PS5 blir nog mest att spela dom exklusiva spelen på som det ser ut nu.
En väldigt stor fördel för min del på Xbox är Game Pass, som jag tycker funkar väldigt smidigt och speciellt när man har kids.
Men som sagt så lär det komma några redigt bra titlar till PS5 som gör att man måste köpa sig en sådan också

Medlem
Skrivet av NuZ:

Nu har de ju inga spel till PS5 förutom ett, Godfall. Kul att du är hypad!!!

Väldigt sant. Men med tanke på att de har levererar riktigt bra spel i 4 generationer innan PS5an, så har jag en hyfsat stark känsla att även denna maskin kommer få sin beskärda del av bra spel. Eller vad tror du?

Medlem

Som vanligt är det så att Xbox aldrig någonsin är aktuellt för oss med en bra PC, eftersom alla deras spel släpps på PC. Det som avgör om jag köper en PS5 eller inte är helt knutet till de spel som finns tillgängliga på konsolen, inte om den ena har en flop eller två fler än den andra.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Nu visade det sig vara rätt stor skillnad tyvärr men båda är rätt kraftfulla.

Skillnaden i flops är ju betydligt mindre än mellan PS4 och Xbox One när denna generation startade?

NuZ
Testpilot
Skrivet av Margy:

Skillnaden i flops är ju betydligt mindre än mellan PS4 och Xbox One när denna generation startade?

1,84 vs. 1,4. Hur tänkte du nu? Är hela ps4 orginal skillnad. Eller tänker du procent?


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

NuZ
Testpilot
Skrivet av Therant:

Väldigt sant. Men med tanke på att de har levererar riktigt bra spel i 4 generationer innan PS5an, så har jag en hyfsat stark känsla att även denna maskin kommer få sin beskärda del av bra spel. Eller vad tror du?

Jo def. De tror jag. Kommer komma massor av bra spel.
Lite besviken bara att jag inte kan spela mina psx,ps2 och ps3 spel


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Sitter på en original PS4:a som tydligen har 1.84 teraflopps (har ingen aning om vad dessa flopps är, men iaf) så borde bli en bra uppgradering till en PS5:a för min del.

Medlem
Skrivet av NuZ:

1,84 vs. 1,4. Hur tänkte du nu? Är hela ps4 orginal skillnad. Eller tänker du procent?

Självklart är det den procentuella skillnaden som märks.

Märker du lika stor skillnad om du går från ett grafikkort med 1TF till ett med 2TF som mellan grafikkort med 10TF och 11TF?

Medlem

Såfort hårdvara avslöjas är jämförelsena där, men så många glömmer att det handlar om att skapa en upplevelse. Från dagens PS5 tech snack får jag iaf känslan av att SONY satsar mer på upplevelsen å deras dröm om next-gen konsoll än vad Microsoft gör. Skillnaden i Teraflops spelar mig liten roll, men deras vision är helt klart avgörande.

Sen kanske jag får äta upp mina ord om Microsoft lyckas pumpa ut en produkt som överlägset krossar Sonys när det gäller själva spelupplevelsen, men den dagen tror jag iaf är långt borta.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Margy:

Självklart är det den procentuella skillnaden som märks.

Märker du lika stor skillnad om du går från ett grafikkort med 1TF till ett med 2TF som mellan grafikkort med 10TF och 11TF?

1080ti och 2080ti. 11,3 mot 13 märker jag skillnad i iaf. Men som tidigare diskuterat så är inte grafikkraften allt. Sonys grejj med SSD funktioner implementerat i spelen är rätt ballt


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Skriv svar