Massor av ny Baldur's Gate 3-info från Larians AMA!

Robot
Massor av ny Baldur's Gate 3-info från Larians AMA!

Kopplingar till de tidigare spelen, klasser, röstskådespeleri m.m.

#Baldurs-gate-3, #Larian-studios


Inaktiv

Ska bli kul att jämföra spelet med min samling böcker till DnD här hemma.
(Äger Players Handbook, Monster Manual, Dungeon Masters Guide, Xanathars Guide to Everything och Volos Guide to Monsters)
Det är ju rätt många sidor att översätta till ett spel i bara Players Handbook, men såg Mage Hand cantrip'en på nån stream och det verkar ju som de fått med det mesta.
Bra jobbat Larian!

Medlem

En på Reddit tog sig tid att samla alla frågor som fick svar i ett inlägg.
https://www.reddit.com/r/BaldursGate3/comments/fhq6ug/compile...

Medlem

Level 1-10? Bara hälften av de möjliga levlarna i regelsystemet, för ett spel med så episka ambitioner?

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Level 1-10? Bara hälften av de möjliga levlarna i regelsystemet, för ett spel med så episka ambitioner?

Som BG1 var. Utan riktigt nötande nådde man till och med bara ca lvl 7 i BG1 utan expansion.

Att ha ett D&D äventyr som sträcker sig ca lvl 1-6/7 är vanligt i tabletop varianten. Att ha 1-20 är lite vanligare i datorspelsvärlden, men många som efterliknar D&D brukar köra 1-10.

FM-guru
F.d. Sisyr

Det var en bra AMA och gjorde betydligt mer för mitt intresse än gameplay-sessionen de haft. Uppskattar inte minst hur mycket de trycker på att spelet kommer påminna mer om BG-föregångarna än Divinity rent narrativt med ett mörkare, lite skitigare manus.

Medlem
Skrivet av Turbodog:

Ska bli kul att jämföra spelet med min samling böcker till DnD här hemma.
(Äger Players Handbook, Monster Manual, Dungeon Masters Guide, Xanathars Guide to Everything och Volos Guide to Monsters)
Det är ju rätt många sidor att översätta till ett spel i bara Players Handbook, men såg Mage Hand cantrip'en på nån stream och det verkar ju som de fått med det mesta.
Bra jobbat Larian!

Jag har samtliga d&d som kommit ut - fast i pdf format.
Jag köper vanligtvis allt rpg, men då jag inte spelar d&d själv ville jag mest ha dom att bläddra lite i så att säga.
Annars äger jag en rejäl samlig gamla p&p rpg Har precis fått min sambo och son att börja spela Warhammer Fantasy 1st edition med mig. (det är bara 1st edition som är bra..resten är bajs)


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Undrar hur lätt det är att tillämpa husregler, eller jag antar, hur lätt det är att modda eller ställa in egna parametrar. Kan känna att det vore kul, om man är ute efter den autentiska pnp-känslan. Hoppas på något gediget när det gäller val, åtminstone.

Brukar ofta ha egna regler när det gäller feats i början av en kampanj, då tidiga nivåer i DnD inte har nog med rum att fylla ut en karaktärs drag i mitt tycke. Brukar tillåta ex. "heritage feats" som inte har något med att göra karaktären starkare i sig, utan mer för att bättre reflektera dess bakgrund. Reglerna för DnD är utformade 1-20 vilket väldigt sällan händer ens i crpgs, så karaktärer har sällan rum att sticka ut med så få val. Det finns så mycket att hus-reglera om man vill.

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Level 1-10? Bara hälften av de möjliga levlarna i regelsystemet, för ett spel med så episka ambitioner?

Mjo men i både Baldur's Gate 1 och 2 så gick man ju upp ungefär så många levels under sin genomspelning. Med Throne of Bhaal så slängdes det på en jäkla massa ytterligare levels, men vanilla-versionen av BG2 hade ju leveltak på typ 17-23 (och man började på level 7 eller 8).

Medlem
Skrivet av waeress:

Som BG1 var. Utan riktigt nötande nådde man till och med bara ca lvl 7 i BG1 utan expansion.

Att ha ett D&D äventyr som sträcker sig ca lvl 1-6/7 är vanligt i tabletop varianten. Att ha 1-20 är lite vanligare i datorspelsvärlden, men många som efterliknar D&D brukar köra 1-10.

Skrivet av Rafner:

Mjo men i både Baldur's Gate 1 och 2 så gick man ju upp ungefär så många levels under sin genomspelning. Med Throne of Bhaal så slängdes det på en jäkla massa ytterligare levels, men vanilla-versionen av BG2 hade ju leveltak på typ 17-23 (och man började på level 7 eller 8).

Jag spelade inte BG2 förrän expansionerna var på plats. Jag tycker bara det låter så lite, när man ju verkar satsa på århundradets RPG. Man behöver väl kanske inte känna sig omäktig i spelet för det, men det är ju helt enkelt vid ganska få tillfällen under spelets gång som en karaktär får levla då. Och det är ju den största moroten med ett RPG och den roligaste händelsen i ett sånt spel, tycker jag. Jag tycker BG2 var helt perfekt vad gäller det där. Visst går det att bli OP, men det är lätt undviket genom den fina kompromissen att skaffa ett större gäng.

1
Skriv svar