Krönika – Därför kan inte E3 bli helt digitalt

Robot
Krönika – Därför kan inte E3 bli helt digitalt

I ett allt hårdare onlineklimat behöver vi fler personliga möten – inte färre.

#coronaviruset, #e3-2020


Agreed. Typ 100%.


signatur

Var mot andra så som de vill att du ska vara mot dem.
Podcast, Twitch, Twitter

Medlem

"utan det där spontana snacket i en bar ett stenkast från mässan."

Så FZ:a uppmanar att man ska börja dricka alkohol istället för att sitta framför datorn? ÅKej ..... ååååkej

Redaktör
Skrivet av nils45:

"utan det där spontana snacket i en bar ett stenkast från mässan."

Så FZ:a uppmanar att man ska börja dricka alkohol istället för att sitta framför datorn? ÅKej ..... ååååkej

Vi hörde "Tänk på baren!"


signatur
Medlem

Tack för en välskriven krönika. Mer sånt tack. Det är det enda jag saknar hos er som GameReactor har med långa artiklar om t.ex. spekulationer o info om PlayStation 5 eller annan hårdvara.

Jag kommer helt klart att sakna E3 mässan i sommar som är som lilla julafton för egen del med spelnyheter och teknikinfo. Särskilt nu när nästa generation ligger nära inpå så hade denna mässa varit spännande att följa även om SONY då tackade nej för ett tag sedan. MicroSoft hade gått in o tok kört på E3 i och med det.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av CARTMAN:

Tack för en välskriven krönika. Mer sånt tack. Det är det enda jag saknar hos er som GameReactor har med långa artiklar om t.ex. spekulationer o info om PlayStation 5 eller annan hårdvara.

Jag kommer helt klart att sakna E3 mässan i sommar som är som lilla julafton för egen del med spelnyheter och teknikinfo. Särskilt nu när nästa generation ligger nära inpå så hade denna mässa varit spännande att följa även om SONY då tackade nej för ett tag sedan.

Tack, och bra feedback!


signatur
Avstängd

Klart E3 borde köras digitalt, i alla fall denna sommar som en krisåtgärd.

Hade varit kul om dom hade ett online event i stället och sen fick spelutvecklarna visa sina spel där.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Absolut går vissa delar inte att ersätta med en digital variant men jag tycker att du tänker lite fel i vissa aspekter.

Citat:

den stora faran jag ser med ett helt digitalt E3 är att kommunikationen blir så enkelriktad

Tvärtom. En stream som är gjord på rätt sätt ger bättre tvågägs-kommunikation med slutanvändaren än vad en normal intervju kan ge.

Ett digitaliserat event kan ses som en möjlighet för alla att delta på ett sätt som inte är möjligt annars.

Om man ser E3 i digital form som ett antal trailers och vanliga intervjuer så vist hade det blivit skit. Men om man ser E3 som ett tillfälle för var och en att delta i frågor, handson spel tester, och direkt kommunikation med spelmakare så kan det bli något bra.

Medlem

Att ha jippot digitalt är mer miljövänligt och alltså det bästa alternativet. Nu med möjligheten att streama spel relativt smärtfritt så skulle Sony, Microsoft etc kunna ha en virtuell mässa där alla med ett "gamepass" kan testa speldemos direkt efter de haft någon konferens. Detta kan de också tjäna pengar på till skillnad från e3 där de måste betala miljoner för mässplats.

Den naturliga lösningen är en uppdelning av mässan.
Allmänheten får jippot digitalt (trots allt så riktar sig större delen av mässan idag åt allmänheten).
Branschfolket kan ha en mindre påkostat konferens där enbart branschfolket deltar.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Testpilot

Vi som inte är journalister bryr oss nog inte särdeles mycket om det är enbart blir digitalt. Det är inte så att det gav mig ett mervärde att få veta att bara journalister fick titta på Cyberpunk bakom låsta dörrar exempelvis.

Men är man speljournalist kan jag förstå att det är rena drömmen att få vara på plats och få se samt uppleva allt. Det kan jag vara avundsjuk på.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av breahl:

Klart E3 borde köras digitalt, i alla fall denna sommar som en krisåtgärd.

Hade varit kul om dom hade ett online event i stället och sen fick spelutvecklarna visa sina spel där.

I sommar känns det givet att de kör digitalt, men jag tänker också i ett längre perspektiv.

Skrivet av Lasrod:

Absolut går vissa delar inte att ersätta med en digital variant men jag tycker att du tänker lite fel i vissa aspekter.

Tvärtom. En stream som är gjord på rätt sätt ger bättre tvågägs-kommunikation med slutanvändaren än vad en normal intervju kan ge.

Ett digitaliserat event kan ses som en möjlighet för alla att delta på ett sätt som inte är möjligt annars.

Om man ser E3 i digital form som ett antal trailers och vanliga intervjuer så vist hade det blivit skit. Men om man ser E3 som ett tillfälle för var och en att delta i frågor, handson spel tester, och direkt kommunikation med spelmakare så kan det bli något bra.

Absolut, våra egna Fragzone-fredag skulle kännas tomma utan interaktion med chatten. Men som du säger, det måste göras rätt. Jag tycker Sillgam nedan är något på spåren med gamepass/virtuella biljetter.

Skrivet av Sillgam:

Att ha jippot digitalt är mer miljövänligt och alltså det bästa alternativet. Nu med möjligheten att streama spel relativt smärtfritt så skulle Sony, Microsoft etc kunna ha en virtuell mässa där alla med ett "gamepass" kan testa speldemos direkt efter de haft någon konferens. Detta kan de också tjäna pengar på till skillnad från e3 där de måste betala miljoner för mässplats.

Blizzcon har ju haft ett liknande upplägg länge, att du med hjälp av en virtuell biljett från tillgång till panelsamtal, streams och till och med direkta betatest under mässans gång. Det låter verkligen som en intressant väg att gå.


signatur
Inaktiv
Skrivet av Sillgam:

Att ha jippot digitalt är mer miljövänligt och alltså det bästa alternativet. Nu med möjligheten att streama spel relativt smärtfritt så skulle Sony, Microsoft etc kunna ha en virtuell mässa där alla med ett "gamepass" kan testa speldemos direkt efter de haft någon konferens. Detta kan de också tjäna pengar på till skillnad från e3 där de måste betala miljoner för mässplats.

Med den logiken bör alla rimligtvis sluta äta kött samt sälja bilen

Redaktör
Skrivet av Mutumba:

Vi som inte är journalister bryr oss nog inte särdeles mycket om det är enbart blir digitalt. Det är inte så att det gav mig ett mervärde att få veta att bara journalister fick titta på Cyberpunk bakom låsta dörrar exempelvis.

Men är man speljournalist kan jag förstå att det är rena drömmen att få vara på plats och få se samt uppleva allt. Det kan jag vara avundsjuk på.

Mervärdet för dig är ju att nån du känner igen kan berätta hur det känns att spela. Det får du inte om företagen bara streamar från spelen.


signatur
Skribent
Skrivet av Tomas Helenius:

Mervärdet för dig är ju att nån du känner igen kan berätta hur det känns att spela. Det får du inte om företagen bara streamar från spelen.

Då blir det bara helt ofiltrerat pr-snack.

Medlem

Jag kan personligen klara mig utan E3 och istället ha ett stort digitalt event eller utspritt genom året.

Anledningen till varför jag kan vara utan är att inget hålls hemligt längre. Jag älskade att titta på presskonferenserna och för första gången se ett helt nytt spel. Kommer aldrig glömma bort när jag såg första trailern live till TLoU 2. Man undrar om det verkligen är det tvåan och när man såg skylten med firefly loggan hör man hela publiken skrika av lycka. Det händer nästan aldrig längre. Är magin bort klarar jag mig utan E3.

Men här är en idé. Varför inte skapa en virtuell värld av en E3 mässa, låt alla springa runt i mässan och spela alla demos live genom streaming teknik. När företagen har sina presskonferenser går man till lokalen och ser den med alla andra.

Ta en hundring eller två för att få komma in.

Testpilot
Skrivet av Tomas Helenius:

Mervärdet för dig är ju att nån du känner igen kan berätta hur det känns att spela. Det får du inte om företagen bara streamar från spelen.

Jo, det kan det vara. Men för mig personligen kan det vänta till en recension eller så. Sedan var mitt exempel inget om game play eller vad vet jag, det var ju bakom stängda dörrar

Redaktör
Skrivet av Mutumba:

Jo, det kan det vara. Men för mig personligen kan det vänta till en recension eller så. Sedan var mitt exempel inget om game play eller vad vet jag, det var ju bakom stängda dörrar

Ja, jo, det är ju inte skitbra journalistik att gå på grejer man inte kan berätta om.

Fast det skapar en närvaro när man rapporterar på plats, och många (men inte alla, förstås) gillar det. Alla här har ju inte varit i LA, men många har koll på E3. Att se ett välbekant ansikte som Calles på plats kan ge rätt bra närvaro.


signatur
Medlem

Självklart är mänskliga möten också viktiga i denna "digitala" tidsålder. Djupare intervjuer av spelskapare, face-to-face diskussioner och paneler; det är omöjligt att fånga in alla aspekter av ett fysiskt möte digitalt; det blir alltid nåt som kameran/mikrofonen inte fångar upp. Detta behövs främst för journalister; men det kan också hjälpa lokala spelbutiker att klara sig, t.ex. genom att bjuda in lokala spelskapare, streamers, journalister, spelare osv att diskutera face-to-face.

Dock, för större event, som t.ex. E3 och liknande, hoppas jag verkligen att spelskapare och publishers kan bli lite mer frikostiga i att släppa demos till alla, inte bara för de som är på plats. Har varit på Gamescom några år, men tänker nog aldrig mer gå på nåt liknande, för det är näst intil omöjligt att få spela mer än 2-3 spel per dag. Man måste ju köa 1-2 timmar för att spela några minuter. Hur kan ingen ha kommit på en kö-"App" som hjälper till med detta, dvs du behöver inte stå i fysisk kö, du bara placerar dig i kön i Appen, sedan pingar den till när det är 10-20 minuter kvar och då beger du dig till spelet

Detta är helt klart en svår fråga på det stora hela. Som andra nämner, är ju E3 som en julafton för oss spelare, med alla nyheter på en och samma gång; men det behöver kanske något nytt format; en mix av mer digitalt medan de fortfarande har face-to-face för journalister och spelskapare. To be continued

Fragtjuv

Bra krönika och jag håller med. Jag har aldrig varit på E3 och upplevt det på plats men bara känslan av att sitta uppe sent och se presskonferenserna och veta att det är live just nu är speciell.

Jag upplever emellertid att många av mina vänner inte alls bryr sig på samma sätt utan tycker att mässor gjort sitt, i alla fall för oss vanliga dödliga som inte jobbar i branschen.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Nu har jag inte läst hela tråden, men dom skulle ju kunna låta er testa saker via streaming tjänster, Nvidia Now, Stadia och Psnow.


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Redaktör
Skrivet av ivanhoe68:

Nu har jag inte läst hela tråden, men dom skulle ju kunna låta er testa saker via streaming tjänster, Nvidia Now, Stadia och Psnow.

Den möjligheten har funnits i många år för nedladdning, och används ibland för tidig tillgång till färdiga spel, preview-kod, betor, osv. Streaming gör nog ingen större skillnad, möjligen lite säkrare för att vi inte laddar ner nån kod. Men jag tror snarare det är så att spelföretagen är sparsamma med vad de släpper ut, än att distributionstekniken är ett hinder.


signatur
Medlem

Oerhört trevlig text. Mer sånt tack, FZ är som bäst när det är personligt.

Lite igenkänningsfaktor, har själv drömt om att gå på E3 ända sen man läste om det på 90-talet. Lite av magin är ju borta när man får reda på allt direkt även här hemma, istället för att vänta två veckor innan man kunde läsa om det i Super Play. Men ändå, hade varit kul att uppleva det någon gång.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Arcadia:

Oerhört trevlig text. Mer sånt tack, FZ är som bäst när det är personligt.

Lite igenkänningsfaktor, har själv drömt om att gå på E3 ända sen man läste om det på 90-talet. Lite av magin är ju borta när man får reda på allt direkt även här hemma, istället för att vänta två veckor innan man kunde läsa om det i Super Play. Men ändå, hade varit kul att uppleva det någon gång.

Tack!


signatur
Medlem
Skrivet av anon_119148:

Med den logiken bör alla rimligtvis sluta äta kött samt sälja bilen

Ja, det är ju det vi bör göra. Eller vad är din poäng?

Ambassadör
Xbox

Mycket trevlig krönika, bra med ett personligt perspektiv.

Jag förstår verkligen inte varför en del inte vill ha E3. Det är ju speljulafton för tusan! Vad är det som är så dumt med det?


signatur

Jump in.

Medlem

Nu när E3 ändå ställs in så hade det ju varit ett ypperligt tillfälle att testa med att ha E3 i VR istället. Speciellt nu när VR lär få sig ett uppsving i och med HL: Alyx.

Inaktiv
Skrivet av Sillgam:

Ja, det är ju det vi bör göra. Eller vad är din poäng?

Gärna för mig. Är veggo och ser ingen större anledning att vi bör äta kött, varken för djur eller naturs skull. Dock är detta en smula off topic så låt oss inte spinna vidare på detta i denna tråd

Medlem

Blir det enbart digitalt så får vi inga mer "you're breathtaking" m.m.

Medlem

En enbart digital event skulle vara super tråkig. Trailer, trailer, trailer, slut. Istället för "hej hjärtligt välkomna till oss här på Xbox/PlayStation/Ubisoft/EA/Activision och våra presskonferens". Jubel, applåder, lite Keanu Reeves effekt (eller någon annan som är med) lite info om hemligheter. Lite nya IPn, lite mera hemligheter.

Vi har hört att E3 är dödsdömt i flera år. Och varje år blir det endå större och större. Över 7000 Pers fick plats hos Microsoft förra året. Minst lika mycket skulle ha fått plats i år också om det nu inte hade blivit så här. E3 kommer tillbaka ännu större nästa år. Runt den tiden nästa år kommer det finns ett vaccin tillgänglig. Jag är inte alls orolig över att E3 kommer att försvinna. I år är en av de konstiga åren. Det har aldrig varit så här i världen om det inte har varit världskrig.

Just ja. Tack för en bra krönika.

12
Skriv svar