Vad är pärlan i din spelsamling?

Skägg.
10 Chambers
Vad är pärlan i din spelsamling?

Nintendo Playstation såldes för drygt tre miljoner kronor, kanske inte så mycket som ägaren tänkt, men det är ändå en rejäl summa för en spelpryl. Vi har tidigare skrivit om till exempelvis Pokemon-kort som sålts för närmare 2 miljoner spänn och för sex år sedan såldes en spelsamling på 11 000 titlar för imponerande 4,9 miljoner kronor.

Nu äger vi på FZ kanske inte några sådana dyrgripar men jag vet att det finns gott om samlare. Vissa grejer har ju också höga affektionsvärden, så vad är egentligen din pärla i samlingen - antingen monetärt eller byggt på nostalgi?

Själv är det nog en NES-enhet med trådlösa kontroller. Det var så hitech tidigt 90-tal.


signatur
Frilansare

Mina guldkopior av Baldur's Gate, recensionsexemplaret. Handskrivet med tusch på labeln.

Medlem

Vann en t-shirt på en tävling på dreamhack för ett bra antal år sedan:

På tröjan står det:
FZ
10år - Knappt byxmyndig men ändå bäst!

Original förpackningen med manual när wow släpptes för första gången i Sverige. Även ett annat exemplar som släpptes i Sverige där manualen var på portugisiska.

Vet ej om det finns något värde i det hela men nostalgi är det absolut!

Medlem

Farsan jobbade på Silicon Graphics under åren då de byggde en del av hårdvaran i Nintendo 64. Han lade vantarna på en Super Mario 64 t-shirt under 1996 som jag fortfarande har kvar. Den visar Mario i en klassisk SM64-pose och texten "I didn't snooze!", det var nåt marketingpåhitt vill jag minnas.

Sen sitter jag på en del gammal hårdvara, bland annat ett Gameboy Color i mint condition med låda och manual kvar, samt ett Super Famicom med handkontroll och Seiken Densetsu 3 som jag plockade upp i Akihabara för ett par år sedan.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Redaktör
Ponny

Går ju inte att välja en av alla amiibos, för den där samlingen består ju av drygt 170 plastfigurer (några rentav i garn). I takt med att samlingen vuxit har jag haft lite svårt att få plats med den, men nu (i vår nya lägenhet) har jag hittat ett perfekt ställe. Det blir tavellister och sedan får de vackert rada upp sig. Längtar.

My precious(es).


signatur

En Bamseponny av folket

Skribent

Har inga dyrgripar eller rariteter, men original-Final Fantasy VII till Playstation värderar jag själv högt.

Även mitt Final Fantasy IX, eftersom jag köpte det för pengar som morsan gett mig för att köpa skor. Köpte de billigaste skitpjucken jag hittade på Intersport och "glömde" kvittot så att jag kunde köpa spelet. Jäklar vilken känsla när man drog igång det för första gången.

Medlem

Har en gedigen samling med maskiner.

Datorer ej inräknat:

Nintendo Entertainment System
Nintendo M82
Super Nintendo
Nintendo Virtual Boy
Nintendo 64
Nintendo Game Cube
Nintendo Wii
Nintendo Wii U "Premium"
Nintendo Switch
Nintendo Game Boy
Nintendo Game Boy Pocket
Nintendo Game Boy Color
Nintendo Game Boy Color Pokémon Special Edition
Nintendo Game Boy Advance SP
Nintendo Game Boy Micro
Nintendo DS Lite
Nintendo 3DS
New Nintendo 3DS XL

Sega Master System
Sega Mega Drive (x3)
Sega Mega Drive 2
Sega Mega CD
Sega Multi Mega
Sega Nomad
Sega Game Gear (x2)
Sega 32X
Sega Saturn
Sega Dreamcast (x2)

Sony Playstation SCPH-1001
Sony PS One
Sony Playstation 2 (2000 Launch)
Sony Playstation 3 (2006 Launch)
Sony Playstation 4
Sony Playstation 4 Pro
Sony PSP 1000
Sony PSP 3000
Sony Playstation Vita PCH-1000

Microsoft XBOX
Microsoft XBOX 360 (X2)

Commodore Amiga CD32
Commodore CDTV
Atari 2600 (6-switch)
Atari Lynx
Atari Jaguar
Neo Geo AES (X2)
Neo Geo Pocket Color
Pc-Engine SuperGrafx med Super CD-ROM2
Panasonic FZ-1 3DO
Panasonic FZ-10 3DO
Goldstar 101M 3DO
Philips CD-i 220
Philips CD-i 470
Philips Videopac G7000
Philips Videopac+ G7400
Colecovision
Luxor Video Entertainment Computer (Fairchild Channel F)
Milton Bradley Vectrex
Tiger Telematics Gizmondo
Mark III
Wonderswan
Watari Supervision
Nokia N-gage QD (X2)
GP2X
Videomaster Olympic

Arkadhårdvara:
Sega Naomi 2 med Naomi 2 GD-ROM
Capcom CPS2
Neo Geo MVS MV-1C
Neo Geo MVS MV-1FZ
Hyper Neo Geo 64
Taito F3
Sammy Atomiswave

Men Nintendos M82 ligger bra till.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Avstängd

Min, ännu fullt fungerande, Sony MSX HitBit toppar nog listan. Även om jah kanske använde c64 mer så är nog MSX mera sällsynt idag skulle jag tro

Sedan även alla dessa gamla pc-spel lådor.
USNF, Carmageddon Max Pack.. test drive 3, första tomb raider. Listan kan göras lång


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

jbx
Medlem

En mint gamecube den silverfärgade, har spelat på den i ca 20minuter. Står i källaren...


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Pr-tröjorna jag fick behålla efter jag var med och representerade FZ och PCGamer några år på GameX i solna. Höjdpunkten att hänga med Calle, Tompa, Tveskägg, Jocke och min pcg hjälte Jakob svärd. Härliga grabbar att hänga med och den bästa tiden jag haft innan livet sköt allt skit på mig på en och samma gång och hjärnan sa "No! You deal with this without me."

Annars så vann jag en Duke Nukem Forever T-shirt som Calle hade på sig som model för ett foto. När t-shirten anlände fanns en ögonfrans med, den fransen ligger under glaskupol tills den dagen Kloning blir tillgängligt och en galen vetenskapsman framställer en Calle-klon-arme. En som får Star Wars att stå i skamvrån.

Jag har fortfarande svårt för att höra ordet "musmattor". Men jag skulle absolut göra det igen.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Daikatana.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Inaktiv

Phantasy star 1-4 i bra skick,inte pga värdet men av nostalgin.
Sålt av det mesta av min gamla samling. Har kvar lite NES/SNES/,Sega 8-16 mm men mest bara för att.

Medlem

Min Heroes of Might & Magic II big box

Medlem

Full Throttle till PC i en stilig box (säkert inte värt en endaste spänn i hårdvaluta) samt ett helt gäng med Game & watch-lir (Dönkey Köng, Öktöpös etc) som ärvdes av brorsan.


signatur

Det blir bara mer och mer data...

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Men Nintendos M82 ligger bra till.
http://i.imgur.com/sNZxh0y.jpg

Och på väg att starta det utmärkta spelet Faxanadu!

Medlem

Min Famicom 101, den går att spela allt på och den har samma kablar som N64 och SNES.
Inte min på bilden men en likadan.

Annars är det spel och det mest värdefulla jag har är min kopia av Castlevania Vampires Kiss komplett i box.

Medlem

Det ska väl vara Conker's Bad Fur Day, Mega Man 5 och Super Metroid Big Box i bra skick, köpt väldigt billigt i en spelbutik när jag var yngre.

Medlem

@SID 6.7: *smått avundsjuk* Vårda den väl!


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

Har tyvärr inte kvar något av mina NES från barndomen, det äldsta är min PlayStation. Kom jag över en fin Famicom 101, boxad i mycket fint skick för ett tag sen.

I höstas på Retrogathering fick jag mitt Donkey Kong Country signerat av Davis Wise och Kevin Bayliss, står på utställningshyllan!
Plockade även upp soundtracket till Killer Instinct för några veckor sedan, så nu är komplett! Grymt bra för övrigt!

Annars har jag en rad roliga spel som har lite högre värde eller är lite svårare att få tag i såsom Little Samson, Kid Dracula (FC), Splatterhouse (FC), X-Men 2 (SMD), Pocky & Rocky 1 och 2, m fl. Inga superdyra titlar, men huvuddelen av samlingen är CIB (men ibland skarvar jag på repro boxar och UGC!)


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

Min son

Men nej, jag har rätt många Commodore maskiner - vet inte vilken jag sätter som pärla bland dom då jag älskar dom alla


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

En japansk utgåva av Chrono trigger med box samt command & conquer i storbox

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Traveller in time:

Pr-tröjorna jag fick behålla efter jag var med och representerade FZ och PCGamer några år på GameX i solna. Höjdpunkten att hänga med Calle, Tompa, Tveskägg, Jocke och min pcg hjälte Jakob svärd. Härliga grabbar att hänga med och den bästa tiden jag haft innan livet sköt allt skit på mig på en och samma gång och hjärnan sa "No! You deal with this without me."

Annars så vann jag en Duke Nukem Forever T-shirt som Calle hade på sig som model för ett foto. När t-shirten anlände fanns en ögonfrans med, den fransen ligger under glaskupol tills den dagen Kloning blir tillgängligt och en galen vetenskapsman framställer en Calle-klon-arme. En som får Star Wars att stå i skamvrån.

Jag har fortfarande svårt för att höra ordet "musmattor". Men jag skulle absolut göra det igen.

Haha, du är bäst.

Ni övriga: kul bland av både rariteter och grejer med högt affektionsvärde (med tillhörande stories).


signatur
Medlem

Har en Dreamcast i mint condition med två handkontroller + tangentbord (fullstort) som användes till Phantasy Star Online. Till den har jag även Shenmue (1) och 2 utan så mycket som en repa i plasten. Komplett med pappersomslaget. Det är nog pärlan i min samling (som börjar bli väldigt digital).

Skribent

Har skrivit det här i en annan tråd förut men det måste vara min kopia av Phantasy Star IV. Kommer inte ihåg exakt hur jag fick ihop 500:- till det spelet när jag var 10-12 år (MYCKET pengar på den tiden), sålde väl jultidningar eller något och fick säkert en slant av morsan. Köpte i alla fall spelet via en speltidning och fick hem en trasig kassett... Spelet fungerade alltså men kassetten saknade flera kvadratcentimeter vid ena hörnet och man såg rakt in till kretskortet. Som lite parvel när jag ringde och klagade skrattade de åt mig och sa typ att fungerar spelet så är det som det är, men brorsan blev förbannad och skällde ut dem så jag fick skicka tillbaka spelet och fick ett splitternytt hemskickat som kompensation.

Har det kvar i samma skick, inte ens "plstflärpen" är skadad.

Tittar vi på senare år så är det nog Fallout 4 Pip-boy edition och Borderlands 2 Ultimate Loot Chest Edtition. Har även en oöppnad DOOM Sigil Beast Box.

Har en hyfsad spelsamling men inget extraordinärt. Har några dyrare retrospel i 1000-2000kr-klassen.

Skulle jag peka ut något som jag kanske tycker är liiiite trevligare än allt det andra så måste jag nog säja min lilla samling av kompletta GB/GBC/GBA-spel. Har hittat rätt många i fint skick också så det är jag riktigt glad över. Väldigt gemytligt att till exempel plocka upp Pokemon Blue som om det vore sent 90-tal igen.:)


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Inaktiv

Sega Megadrive, tror den är japansk, den jag köpte den av hade lött en brytare som gör att jag kan spela "nästan" alla spel som är regionlåsta.
Dessutom går alla PAL-spel upp i full skärm.

OCH!
Min gamla Philips CD-i, med mpeg-2 kort.

Har också handkontroller till CD-i med, läs och häpna:
2,5m kabel!

Medlem

Min ABC - 80. Det var tider det.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

KoP
Medlem

Är ingen samlare utav gamla spel och maskiner utan det man har är sånt man sparat ifrån sin uppväxt såsom Atari 2600'n, C64'an och ett gäng Amigor. Allt i fungerande skick.

Medlem

Har inget kvar.. Satt på originalutgåvan i sån större låda med karrrta och grejjer utav Planescape: Torment rätt länge.


signatur

subterranean homesick alien

It's not a lake, it's an ocean

Inget som kostar tre miljoner i alla fall. Det kanske är den japanska Resident Evil Code: Veronica-utgåvan (Claire) av Dreamcast. Det är den jag gillar mest av mina Dreamcast-konsoler i alla fall (den står i ett glasskåp tillsammans med andra konsoler så bilden nedan är inte min). I övrigt är det väl en del andra Dreamcast-prylar (Samba de Amigo-setet, exempelvis) som kostar lite grand. Alla japanska utgåvor av Shenmue. Fast de är inte överdrivet dyra.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

12
Skriv svar