Super Bernie World vill ge Donald Trump en match i USA-valet

Robot
Super Bernie World vill ge Donald Trump en match i USA-valet

Spel försöker spela roll i presidentvalet.

#biden, #sanders, #trump, #usa


Medlem

Nuclear War till Amiga.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Är det skattepengar man går och plockar eller...? ;p

Medlem

Joe Biden har också ett spel.
Amnesia: The Dark Descent

Medlem

Finns även ett Trump spel att köpa på Amazon kallat "Fake News Game-Trump Edition", där man ska gissa vilka påståenden från Trump som är just "Fake news".


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Är det skattepengar man går och plockar eller...? ;p

Ja, ett par mynt är väl troligen det enda lösöret de har kvar numera av skattemedlen.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

haha, kommunist Bernie hoppar på allt och alla... passande.

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Nuclear War till Amiga.

Bästa politikspelet någonsin.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mosfet:

haha, kommunist Bernie hoppar på allt och alla... passande.

Bernie är mer höger än Moderaterna. I USA är man "kommunist" om man säger att sjukvård är en mänsklig rättighet och att alla ska ha råd att studera.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Bernie är mer höger än Moderaterna. I USA är man "kommunist" om man säger att sjukvård är en mänsklig rättighet och att alla ska ha råd att studera.

Det är inte svårt att bara mer höger än M, de beter sig mer som ett vänster light parti sedan Reinfeldt...

Edit: Sedan intrycket jag får av Bernie så är han VÄLDIGT vänster, inte alls höger som du säger.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Det är inte svårt att bara mer höger än M, de beter sig mer som ett vänster light parti sedan Reinfeldt...

Edit: Sedan intrycket jag får av Bernie så är han VÄLDIGT vänster, inte alls höger som du säger.

Bernie är typ en modern FDR, inget utav hans politik är speciellt radikal.

Radikalt är:
-Vinstgivande fängelser.
-Miljadärer och storbolag som helt eller delvis undviker betala skatt.
-Vem som helst utan leg, bakgrundskoll eller vänteperiod kan införskaffa ett vapen.
-Ett coronavirus-test kostar 3000$
-Leva fattigt med två jobb i ett västland.
-Gå i personlig konkurs pga en sjukdom/behandling din sjukförsäkring inte täcker.
-Behöva välja mellan att betala insulin eller hyra.

Osv, osv, osv...

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Bernie är typ en modern FDR, inget utav hans politik är speciellt radikal.

Radikalt är:
-Vinstgivande fängelser.
-Miljadärer och storbolag som helt eller delvis undviker betala skatt.
-Vem som helst utan leg, bakgrundskoll eller vänteperiod kan införskaffa ett vapen.
-Ett coronavirus-test kostar 3000$
-Leva fattigt med två jobb i ett västland.
-Gå i personlig konkurs pga en sjukdom/behandling din sjukförsäkring inte täcker.
-Behöva välja mellan att betala insulin eller hyra.

Osv, osv, osv...

I fäll one tår for you.

Medlem

Jag vill höra mer om detta land där du kan skaffa ett vapen legalt utan leg, bakgrundskoll och/eller vänteperiod. Hmm, återta presidentposten.. Bernie har haft den innan?

Medlem

Bästa politiska spel är väl Civilization?

Medlem
Skrivet av YmerXE:

Jag vill höra mer om detta land där du kan skaffa ett vapen legalt utan leg, bakgrundskoll och/eller vänteperiod.

Verkar vara möjligt i vissa delstater, då alla har olika regler, https://en.wikipedia.org/wiki/Gun_laws_in_the_United_States_b...


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av YmerXE:

Jag vill höra mer om detta land där du kan skaffa ett vapen legalt utan leg, bakgrundskoll och/eller vänteperiod. Hmm, återta presidentposten.. Bernie har haft den innan?

Det är inte USA iaf, känner inte till en enda stat där du kan skaffa ett lagligt vapen utan ID och bakgrundskontroll, däremot så är det väldigt blandat med väntetid, vad det nu skulle hjälpa i det stora hela.

Medlem
Skrivet av matt76:

Verkar vara möjligt i vissa delstater, då alla har olika regler, https://en.wikipedia.org/wiki/Gun_laws_in_the_United_States_b...

Det är federal lag att du måste ha ID och göra bakgrundskontroll för att köpa vapen, däremot finns det andra, mer eller mindre lagliga sätt, att få tag på vapen.

https://www.politifact.com/factchecks/2018/feb/22/viral-image...

Nu är inte politifact helt korrekta men till stor del så visar de att påståendet är falskt.

Redaktör

Vill bara stilla påminna om att man kan prata politik på fler sätt än att tillspetsat slänga fram det man tycker är motståndarsidans svagheter.


signatur
Medlem

Ja, det dröjer allt som oftast inte länge förrän sådana här diskussioner spårar ur helt, till att i slutändan handla om helt andra saker än ursprunget till artikeln.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Bernie är mer höger än Moderaterna. I USA är man "kommunist" om man säger att sjukvård är en mänsklig rättighet och att alla ska ha råd att studera.

Fast frågan man kan ställa sig är, varför är sjukvård en mänskligrättighet? Det är fortfarande något som är beroende på folks kunskap. Är det verkligen min rätt att jag ska ha tillgång till någon annans kunskap som de har fått genom att utbilda sig till läkare och därmed få vad den personen har kämpat sig till gratis? Har svårt att anse att det ska klassas som en mänskligrätt, det tycker jag är fel sätt att se på det. Dina mänskliga rättigheter ska inte vara baserat på någon annan, du ska ha rätt till att vara fri, att få ha din åsikt, att få uttrycka dig utan att riskera att bli förföljd, att ha rätten att tro på vad jag vill m.m. Sen har folk råd att studera i USA, det är inte det som är problemet, det är att översimplifiera ett större problem. Man behöver inte gå på det finaste colleget i USA, du kan utbilda på andra platser, sen betalar du inte heller någon skatt för skolväsendet så du måste faktiskt betala för att få utnyttja det. Om det är rätt eller fel är en annan diskussion. Problemet de har idag är att lånen som folk tar för att kunna studera har en oförskämd ränta som gör att det blir väldigt dyrt att betala tillbaka. Sen är det tyvärr många som studerar saker som gör att de inte får ett jobb när de är klara, vilket gör det ännu svårare att betala tillbaka lånen.

Medlem

Historiskt stort och spännande val i USA nu.
Det går verkligen inget vidare därborta när det kommer till demokrati, sjukvård, miljö, bostäder och fattigdom.
Jag är verkligen glad att jag bor i ett land med relativt höga mänskliga värderingar.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Historiskt stort och spännande val i USA nu.
Det går verkligen inget vidare därborta när det kommer till demokrati, sjukvård, miljö, bostäder och fattigdom.
Jag är verkligen glad att jag bor i ett land med relativt höga mänskliga värderingar.

Vad menar du? De har en historiskt låg arbetslöshet, de har extremt få fattiga, deras sjukvård fungerar även om den kostar. Vad du beskriver låter mera som den nuvarande situationen i Kalifornien där antalet hemlösa har exploderat, bostäderna är sviiiin dyra.

Medlem

Alla uppskattar inte vänstervridet material, sådana spel och nyheter.

Medlem
Skrivet av Esri:

Vad menar du? De har en historiskt låg arbetslöshet, de har extremt få fattiga, deras sjukvård fungerar även om den kostar. Vad du beskriver låter mera som den nuvarande situationen i Kalifornien där antalet hemlösa har exploderat, bostäderna är sviiiin dyra.

Ja det kan nog stämma att jag nog fått mest åsikter från medier i Kalifornien.
Men vad som är fattigdom och hur många som är fattiga går det att diskutera i all evighet.
Som här till exempel:
https://www.washingtonpost.com/news/wonk/wp/2018/06/25/trump-...

Jag skulle bland annat säga att man är fattig ifall man har stora svårigheter att få tillgång till utrustning, sjukvård eller mediciner som påverkar din överlevnad eller livskvalité i hög utstreckning.

Men problem med demokrati och miljö är ju inte så subjektivt i alla fall.

Redaktör
Skrivet av Jim128:

Alla uppskattar inte vänstervridet material, sådana spel och nyheter.

Fast det där är nåt du själv väljer att tolka nyhetens vinkel som. Jag ansträngde mig för att ta upp spel med Trump i huvudrollen också, och valde att inte skriva om flera av dem som bara går ut på att dissa honom. Om nyheten har en vinkel så är den snarare till Trumps fördel med tanke på utbudet.

Att skriva att någon blir dissad är inte samma sak som att ta politisk ställning.


signatur
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Ja det kan nog stämma att jag nog fått mest åsikter från medier i Kalifornien.
Men vad som är fattigdom och hur många som är fattiga går det att diskutera i all evighet.
Som här till exempel:
https://www.washingtonpost.com/news/wonk/wp/2018/06/25/trump-...

Jag skulle bland annat säga att man är fattig ifall man har stora svårigheter att få tillgång till utrustning, sjukvård eller mediciner som påverkar din överlevnad eller livskvalité i hög utstreckning.

Men problem med demokrati och miljö är ju inte så subjektivt i alla fall.

Kan iofs inte se att det finns något problem med deras demokrati, de röstar i sina stater, staterna styr till stor del sig själva, där av problemet som uppstått i Kalifornien p.g.a. deras politiker. Sen röstar deras representater om vem som ska styra republiken. Inga direkta problem, inte mer än något annat västerländskt land dvs. Alla system har sina brister och jag menar, MEN! Däremot så fuskar demokraterna (partiet) så in i helvete för att få fram de kandidater de vill, men det är inte USA:s fel utan deras partis fel. Sen om man ska vara petig så är USA inte en demokrati, de har aldrig påstått att de är en demokrati, de är en konstitutionell republik med demokratiska representanter, därav anledningen att deras stat (government dvs) inte blandar sig i vad deras medlemsstater gör, i det stora hela bortsett ifrån lagstiftning som blir federal. Enkelt exempel är lagarna om marijuana, där du kan få 10-15år fängelse för något som på andra sidan gränsen är 100% lagligt.

Sen tycker jag det är bra att göra som bland annat Colorado har gjort nu att de har satt ett pristak på insulin som exempel. Själv tycker jag att de borde ha stöd för livsuppehållande mediciner, även fast de jag känner som bor i USA som lever vanliga liv inte har några som helst problem att betala för den medicin de behöver, nu bor de iofs inte i Kalifornien utan i Texas och West Virginia där det är avsevärt mycket billigare att bo men oavsett det så borde det finnas ett tak när det gäller medicin du MÅSTE ha.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Fast det där är nåt du själv väljer att tolka nyhetens vinkel som. Jag ansträngde mig för att ta upp spel med Trump i huvudrollen också, och valde att inte skriva om flera av dem som bara går ut på att dissa honom. Om nyheten har en vinkel så är den snarare till Trumps fördel med tanke på utbudet.

Att skriva att någon blir dissad är inte samma sak som att ta politisk ställning.

Absolut, man tar inte ställning oavsett om man gör en nyhet om något, inte nödvändigtvis. Det enda jag kan tänka mig är att ni bör vara medvetna om risken i vad som kan hända i kommentarsfältet när ni gör nyheter om saker som är politiskt laddade, oavsett vilken sida det lutar åt. Själv hade jag nog undvikt det helt och hållet på en sida som FZ men det är en annan sak, ni har haft mycket MYCKET värre clickbait artiklar här än denna, den här nyheten var ganska tam i jämförelse :).

Redaktör
Skrivet av Esri:

Absolut, man tar inte ställning oavsett om man gör en nyhet om något, inte nödvändigtvis. Det enda jag kan tänka mig är att ni bör vara medvetna om risken i vad som kan hända i kommentarsfältet när ni gör nyheter om saker som är politiskt laddade, oavsett vilken sida det lutar åt. Själv hade jag nog undvikt det helt och hållet på en sida som FZ men det är en annan sak, ni har haft mycket MYCKET värre clickbait artiklar här än denna, den här nyheten var ganska tam i jämförelse :).

Det är vi fullt medvetna om. Men jag resonerar som så att vi måste kunna skriva om spelreleaterade saker även om de innehåller politik. Det är ingen mänsklig rättighet att klistra -ismer på folk bara för att man läser nåt man inte gillar. Jag försökte balansera nyheten för att inte trigga en fekaliestorm. Och de flesta diskuterar ju faktiskt sansat eller humoristiskt här.


signatur
Medlem
Skrivet av Esri:

Kan iofs inte se att det finns något problem med deras demokrati, de röstar i sina stater, staterna styr till stor del sig själva, där av problemet som uppstått i Kalifornien p.g.a. deras politiker. Sen röstar deras representater om vem som ska styra republiken. Inga direkta problem, inte mer än något annat västerländskt land dvs. Alla system har sina brister och jag menar, MEN! Däremot så fuskar demokraterna (partiet) så in i helvete för att få fram de kandidater de vill, men det är inte USA:s fel utan deras partis fel. Sen om man ska vara petig så är USA inte en demokrati, de har aldrig påstått att de är en demokrati, de är en konstitutionell republik med demokratiska representanter, därav anledningen att deras stat (government dvs) inte blandar sig i vad deras medlemsstater gör, i det stora hela bortsett ifrån lagstiftning som blir federal. Enkelt exempel är lagarna om marijuana, där du kan få 10-15år fängelse för något som på andra sidan gränsen är 100% lagligt.

Sen tycker jag det är bra att göra som bland annat Colorado har gjort nu att de har satt ett pristak på insulin som exempel. Själv tycker jag att de borde ha stöd för livsuppehållande mediciner, även fast de jag känner som bor i USA som lever vanliga liv inte har några som helst problem att betala för den medicin de behöver, nu bor de iofs inte i Kalifornien utan i Texas och West Virginia där det är avsevärt mycket billigare att bo men oavsett det så borde det finnas ett tak när det gäller medicin du MÅSTE ha.

Jag tänker främst att det är ett stort misslyckande för demokratin när det är bara ca 55% som röstade i förra president valet. Det var alltså ca 27% av befolkningen som bestämde vem som ska symbolisera och delvis styra landet. Jag tycker att det ska vara ett prioriterat mål för politiker att ena sitt land.

Medlem
Skrivet av Esri:

Fast frågan man kan ställa sig är, varför är sjukvård en mänskligrättighet? Det är fortfarande något som är beroende på folks kunskap. Är det verkligen min rätt att jag ska ha tillgång till någon annans kunskap som de har fått genom att utbilda sig till läkare och därmed få vad den personen har kämpat sig till gratis?

Ja, jag tycker det är rimligt att samarbetar så att vi kan ge varandra ”gratis” sjukvård. Givetvis betyder det inte att den som utför vården inte ska få någon form av kompensation i form av exempelvis lön.

Motiveringar:

-Det är sällan du kan rå för att du blir sjuk. Omständigheterna till att en person blir sjuk beror ofta på saker utanför dennes kontroll.

-Barn har väl rätt att få vård i alla fall, behöver det ens motiveras? 🤔

-En vän fick cancer – våra gemensamma skattepengar gjorde att han kunde få mycket dyr medicin och behandling utan att själv gå bankrutt och därför överlevde han och är nu frisk och kan fortsätta vara pappa till sina två barn. Att vara del av ett samhälle som erbjuder detta tycker jag är något att vara stolt över.

-Anser att empati är en av människans finaste egenskaper och att det är rimligt att vi försöker samarbeta gällande att ge varandra så lika förutsättningar i livet som möjligt genom fri sjukvård och utbildning. Sen kan vi gärna köra ansvarsfull kapitalism i form av business och konkurrens ovanpå det.

12
Skriv svar