Bungie-anställda jobbar hemifrån på grund av coronaviruset

Robot
Bungie-anställda jobbar hemifrån på grund av coronaviruset

"Ta hand om er så ses vi online."

#bungie, #corona, #destiny-2


Medlem

Tycker denna Coronahysteri börjar gå lite väl långt nu, speciellt som "vanlig" influensa dödar långt fler varje år.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Zymac:

Tycker denna Coronahysteri börjar gå lite väl långt nu, speciellt som "vanlig" influensa dödar långt fler varje år.

Agreed. Coronaskräcken blir tramsigare för var dag som går. Dom jobbar hemifrån nu men när det väl är över sätter dem sig i sina bilar och kör till jobbet varje dag, vilket har mycket högre dödlighet procentuellt sett, för att bara nämna ett exempel. Eller helt vanligt influensa som du nämner.

Medlem

Tanken är god oavsett.

Medlem

den vanliga influensan har en 0.1% death rate medans 3.4% av dom som blivit infekterad har dött. https://covid19info.live/

Men jag håller med det är väldigt överskattat. Man får feber, hosta och andnings besvär sedan sedan går det över.
Om man är över 50 och/eller redan har problem med hälsan eller redan är sjuk ökas döds risken.
Ett annat problem är att det sprids väldigt snabbt vilket kan leda till att sjukhus kan bli överfulla vilket kan skapa andra problem samt att många som blir sjuka stannar hemma vilket kan göra ekonomiska problem

Man ska inte överreagera men man ska inte underskatta effekten heller.

Medlem
Skrivet av Zymac:

Tycker denna Coronahysteri börjar gå lite väl långt nu, speciellt som "vanlig" influensa dödar långt fler varje år.

Det farliga är inte själva dödligheten utan hur lätt det är att bli smittad och hur länge du kan smitta folk utan att du visar symptom. Man ska inte vara skraj över att dö men det är inte galet att vara lite orolig över hur det kan påverka länders infrastruktur och ekonomi ifall det skulle "explodera".

Håller dock med om att folk är lite för hysteriska om det av fel anledningar. Själv kan min mor inte sluta prata om det varannan sekund som att digerdöden är tillbaka!

Redaktör
Ponny

Kan hålla med om att det känns lite för uppskruvat. Å andra sidan kan jag bli orolig för min kära mor som har väldigt risiga lungor och skulle ligga illa till om hon fick viruset. Eller ja, orolig är väl att ta i ännu så länge, men tillhör man en riskgrupp är det inget att leka.

(Min mor tycker å sin sida att "paniken gått för långt", så cirkeln sluts väl på något sätt.)


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Corewin:

den vanliga influensan har en 0.1% death rate medans 3.4% av dom som blivit infekterad har dött. https://covid19info.live/

Men jag håller med det är väldigt överskattat. Man får feber, hosta och andnings besvär sedan sedan går det över.
Om man är över 50 och/eller redan har problem med hälsan eller redan är sjuk ökas döds risken.
Ett annat problem är att det sprids väldigt snabbt vilket kan leda till att sjukhus kan bli överfulla vilket kan skapa andra problem samt att många som blir sjuka stannar hemma vilket kan göra ekonomiska problem

Man ska inte överreagera men man ska inte underskatta effekten heller.

Om vi nu tar en titt på hemsidan du länkade till så ser vi en otroligt tydlig korrelation mellan dödsandel och kvalitet på vården (Ja, nu generaliserar jag och gör en kvalificerad gissning att Sverige har bättre kvalitet på sin vård gentemot ex. Kina).

För Kina är andelen döda 3,8 % medan Sydkorea ligger på 0,6 % (vilket är ganska nära den "vanliga" influensan). Då har Sydkorea ändå 6593 bekräftade fall, så det rör sig rimligtvis inte om skev statistik baserat på ett litet urval. Det finns en hel del länder där ingen har dött:

Tyskland 578 fall, 0 döda.
Singapore 130 fall, 0 döda.
Belgien 109 fall, 0 döda.
Norge 108 fall, 0 döda.
Sverige 101 fall, 0 döda.

Det är jävligt viktigt att vara försiktig med den där genomsnittliga siffran. Vi bör absolut vara försiktiga och vara noga med vår hygien, det är dock inte läge att drabbas av någon panik som media tycks vara väldigt sugna på att frammana i hopp om att sälja fler nummer och klick.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Mer dödlig
I båda fallen är de flesta som dör över 75 år och redan sjuka med nedsatt immunförsvar.

Får coronaviruset fäste i världen och blir lika vanligt som normal influensa blir den mer dödlig även i absoluta tal.

Med andra ord är det fullt motiverat att göra så mycket man kan för att stoppa smittan.

Tyvärr verkar det som myndigheterna i världen för en ojämn kamp mot viruset. Detta trots att en rad extrema åtgärder vidtagits som har nackdelen att de ökar paniken kring sjukdomen. I Japan ska alla skolor stängas i en månad.

Vi ser hur alltfler länder går från att försäkra sina medborgare att det inte är någon fara för att smittan ska sprida sig till att förbereda folk inför det faktum att många förmodligen kommer att insjukna och i stället poängtera att man har resurser att klara av en viss anstormning.

– Allting tyder på att världen är på väg in i en fas där coronaviruset blir en pandemi, säger Australiens premiärminister Scott Morrison.

Finland statsminister går ut med att man räknar med att en halv miljon finländare kan insjukna.

Att världshälsoorganisationen WHO ännu inte deklarerat att coronaviruset är en världsomspännande pandemi beror förmodligen på att man vill att världens länder ska göra vad de kan för att stoppa spridningen av smittan.

Vaccin dröjer
I samma ögonblick man kallar det en pandemi skiftar fokus till att istället förbereda sig på att hur man ska vårda ett stort antal sjuka. Kampen mot smittan blir sekundär.

Så länge det rör sig om ett fåtal människor kan man isolera patienterna på sjukhus. Blir smittan mer sprid räcker isoleringsplatserna helt enkelt inte till. Det är inte många länder som likt Kina kan bygga ett nytt sjukhus på tio dagar.

Försöken att få fram ett vaccin pågår för fullt. Men många experter hävdar att det kan ta 18 månader innan ett sådant finns allmänt tillgängligt.

Erfarenheterna från svininfluensan visar risken med att snabbt ta fram ett vaccin utan tillräckliga tester. Den gången fick en mindre grupp narkolepsi som en synnerligen allvarlig biverkan av vaccinet och i slutänden var det inte så många som dog i svininfluensa.

Men frågan är varför vi inte gör mer för att stoppa den vanliga och globalt sett mycket dödliga influensan när vi blir så panikslagna av coronaviruset.

typ så..

Skrivet av Corewin:

den vanliga influensan har en 0.1% death rate medans 3.4% av dom som blivit infekterad har dött. https://covid19info.live/

Men jag håller med det är väldigt överskattat. Man får feber, hosta och andnings besvär sedan sedan går det över.
Om man är över 50 och/eller redan har problem med hälsan eller redan är sjuk ökas döds risken.
Ett annat problem är att det sprids väldigt snabbt vilket kan leda till att sjukhus kan bli överfulla vilket kan skapa andra problem samt att många som blir sjuka stannar hemma vilket kan göra ekonomiska problem

Man ska inte överreagera men man ska inte underskatta effekten heller.

Det är också lite tidigt än att säga exakt hur farligt viruset är. Det totala går ju också mycket på vilka länder det är, Kina ligger på tex 3.8 % death rate medan Sydkorea ligger på 0.6%.

Medlem
Skrivet av Belfry:

Om vi nu tar en titt på hemsidan du länkade till så ser vi en otroligt tydlig korrelation mellan dödsandel och kvalitet på vården (Ja, nu generaliserar jag och gör en kvalificerad gissning att Sverige har bättre kvalitet på sin vård gentemot ex. Kina).

För Kina är andelen döda 3,8 % medan Sydkorea ligger på 0,6 % (vilket är ganska nära den "vanliga" influensan). Då har Sydkorea ändå 6593 bekräftade fall, så det rör sig rimligtvis inte om skev statistik baserat på ett litet urval. Det finns en hel del länder där ingen har dött:

Tyskland 578 fall, 0 döda.
Singapore 130 fall, 0 döda.
Belgien 109 fall, 0 döda.
Norge 108 fall, 0 döda.
Sverige 101 fall, 0 döda.

Det är jävligt viktigt att vara försiktig med den där genomsnittliga siffran. Vi bör absolut vara försiktiga och vara noga med vår hygien, det är dock inte läge att drabbas av någon panik som media tycks vara väldigt sugna på att frammana i hopp om att sälja fler nummer och klick.

nae, för det är ju för att det har fått vård i rätt tid och sen så har väl smittat precis börjat sprida sig i Sverige och italien vasr det för några veckor sen.. Men i kina så har det ju pågått i månader ett kommunist land där det försökte mörka allt.. Poliserna som försökte få läkaren att vara tyst. Läkaren dog sidan av viruset osv.. sen så kan man inte räkna sådär om antal döda har inte bekräftats här och där av så är det bara si o så många % här.. Dom har gått på ett snitt antal smittade och vilka som har dött utav det och sen lagt till tid osv..
fast jag kan hålla med om att det är lite sjukt att det är sånt hysteri om just corona. Det är ju inte direkt ett dödligt virus som ebola lr digerdöden. helt sinnes!

Medlem
Skrivet av Zymac:

Tycker denna Coronahysteri börjar gå lite väl långt nu, speciellt som "vanlig" influensa dödar långt fler varje år.

Skrivet av Zidious G:

Agreed. Coronaskräcken blir tramsigare för var dag som går. Dom jobbar hemifrån nu men när det väl är över sätter dem sig i sina bilar och kör till jobbet varje dag, vilket har mycket högre dödlighet procentuellt sett, för att bara nämna ett exempel. Eller helt vanligt influensa som du nämner.

Idioti att jämföra det med vanlig influensa av många anledningar, men värst av allt är att jämföra dödsantalet. Det är som att säga, ja well, fler dör i bilolyckor varje dag. Dina chanser att dö i en bilolycka kommer inte öka med en faktor av X imorgon eller nästa vecka eller månaden där efter, därför är det en helt bananas jämförelse. Enkel matte och lite sunt förnuft.

Vårat immunförsvar hanterar också våra återkommande influensor betydligt bättre än vad vi har chans att hantera Corona som dessutom muterat till en aggressivare form än vad det ursprungligen var.

En allvarlig sak med Corona är att inkubationstiden är uppåt två veckor och du kan även smitta trots att du är immun, det gör det omöjligt att sätta i karantän om man inte typ stänger gränsen och har ren tur.

Sveriges myndigheter agerade otroligt naivt och långsamt, från vissa i befolkningen är det väntat men man tröttar på att myndigheterna var så passiva tills nyligen, sedan vart det helt plötsligt flygstopp från IranAir över en natt, patetiskt. När en resenär lämnade Kina fick han passera ett antal kontrollera & screenings innan han bordade flyget, när han kom till Arlanda kontrollerades ingenting.

De som inte är i normala riskzonen, dvs. inte väldigt små , gamla och helt friska från underliggande sjukdom kan ändå utveckla lunginflammation och få lungorna fyllda med vätska, om du då inte får vård så kommer du dö och det hjälper inte med en Alvedon. "Nej men då springer jag ner till världens bästa sjukvård", ja absolut, men inte om det är du och 3000+ som ska ha vård samtidigt, där ligger faran även för de friska.

Det är inte paranoia att agera vettigt på detta virus, faktan finns där ute och Italien är ett tydligt exempel på snabb utveckling där de tappat kontrollen. Hellre paranoid respons på detta från myndigheter än naivitet. Att kunna hantera många patienter i akut nöd samtidigt är ju lite GL HF eftersom Sverige inte ens klarar av att leva upp till patientsäkerheten på 3 månader i neutralläge.

Som vanligt fattar inte många att vi har löjlig brist på resurser inom sjukvården, men den dagen man blir sjuk på riktigt då kommer även den mest naive att vakna.

Medlem

Jobbar i butik, så risken att bli smittad är nog ganska stor. Även om jag sköter min handhygien.
Kan även tillägga att folk är väldigt dåliga på att hålla för munnen eller näsan när dom hostar nyser, eller så gör dom det direkt i hand. Ibland på en.....


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Skrivet av Vileoxe:

Jobbar i butik, så risken att bli smittad är nog ganska stor. Även om jag sköter min handhygien.
Kan även tillägga att folk är väldigt dåliga på att hålla för munnen eller näsan när dom hostar nyser, eller så gör dom det direkt i hand. Ibland på en.....

Folk är rätt klappkassa på allt när det kommer till att motverka smittspridning. Särskilt svenskar och att ta ledigt från jobbet när sjukfrånvaro är en grundläggande rättighet. Färdtjänstchauffören, som lite hjältemodigt skulle köra sjuka och svaga trots att denne till och med hade symptom... Riktigt snyggt gjort!

Jag kan förstå det i USA där sjukvårdssystemet är sjukt dyrt och tillkrånglat samt att sjukfrånvaro är en förmån, som bara vissa arbeten erbjuder.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

@Zymac: Det farliga är inte viruset i sig. Det farliga är ju om en stor del av befolkningen smittas. Då blir det brist på sjukvård, mat all logistik stannar upp etc.. Det finns 1 sjuksäng på 1000 personer i sverige. Finns även forskare som tror eller ser möjliget att upp till 70% av den svenska befolkningen får viruset.

Medlem

Fruktansvärt skönt att få jobba hemifrån. Hoppas skräcken kommer till mitt jobb också men då måste man väl jobba på ändå då vi inte får vara lediga. 😞

Intressant att Corona är så hemskt när det dör 5000 om dagen i Afrika i svält och sjukdomar. Men det är väl så när det är nått som kan drabba oss.

phi
Medlem

Vi kommer alla att dö. Tro mig, jag har spelat Plague så jag vet vad jag pratar om.

Inaktiv

Om man spelat Plague Inc. vet man att man inte vill ha för hög dödlighet i början för då sprids det inte lika bra, först vill man sprida viruset över jorden sen börjar man ta kol på människor.

Skrivet av BooliBoo:

Fruktansvärt skönt att få jobba hemifrån. Hoppas skräcken kommer till mitt jobb också men då måste man väl jobba på ändå då vi inte får vara lediga. 😞

Intressant att Corona är så hemskt när det dör 5000 om dagen i Afrika i svält och sjukdomar. Men det är väl så när det är nått som kan drabba oss.

Tja, om vi tar kål på smittan i god tid så slipper även svältande afrikaner att bli smittade. Det kan ju underlätta lite i deras vardag.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Jag hoppas att fler företag förstår att vi lever i ett samhälle som man inte måste åka till jobbet för att jobba varje dag. Och att fler kan jobba hemifrån och att fler evenemang mm sker utan publik mm. Tiden man reser kan man lägga på lite träning istället.

Medlem

Jag spelar Apex istället för plague inc. Och överlevnads statistiken är inte så hög där heller.....

1
Skriv svar