Baldur's Gate III till PS4, XB1? "Tror inte current-gen-konsolerna klarar av det"

Sida 1 av 1
Nyhet
2020-02-28 16:01
Baldur's Gate III till PS4, XB1? "Tror inte current-gen-konsolerna klarar av det"

Och fem saker Larian vill att du ska veta.

#baldurs-gate-iii, #larian-studios


2020-02-28 16:10
2020-02-28 18:08

Xbox one x?

KoP
2020-02-28 18:12

Klart man kan få det att fungera på current gen. Gäller bara att se till att man har ett gäng programmerare som kan sin sak när det kommer till att optimera efter en viss hårdvara. Dom kanske kan anställa killarna ifrån Hokuto Force som i princip har fått spelet Another World att rulla på en vanilla C64'a.

Ahris
2020-02-28 18:42

De var ganska tydliga med att påpeka att de har avtal med Google Stadia och det lät lite som att det är tänkt att vara alternativet för de som inte har PC. Jag tror de väntar med konsollportar tills nästa generation finns tillgänglig. Även om det vore möjligt att köra på konsoller tror jag att Google har sponsrat dem tillräckligt för att inte göra några portar på ett tag.

Det blev tydligt i livestreamen att spelmotorn har fått en del rejäla uppgraderingar sedan DOS2 (Vilket tyvärr inte syns så bra i klippen som lagts upp efteråt), särskilt karaktärerna såg riktigt bra ut.

Sapiens
2020-02-28 20:23
Skrivet av Chippen1983:

Xbox one x?

Antar Xbox One X spel måste även fungera på vanliga Xbox One, skulle bli ganska förvirrande annars för kunder.

Lite förvånande dock att just ett sådant här spel blir next-gen exklusivt. Kan förstå spel lik Star Citizen som inte är spelbart utan en SSD och hyfsad CPU.

Dunder
2020-02-28 21:08

Tråkigt att de känner att de måste hitta på anledningar... Finns knappast någon sanning i detta.

Ahris
2020-02-28 21:40
Skrivet av Dunder:

Tråkigt att de känner att de måste hitta på anledningar... Finns knappast någon sanning i detta.

Larian sade i artikeln att det kan gå men på bekostnad av det ögongodis man piffar upp PC-versionen med, vilket är 100% sant.

Hipshot
2020-02-28 21:43

Löjligt. Det kommer fetkomma på PS5 och nya XBX om det är ett spel som säljer/skall sälja.

Dunder
2020-02-28 23:37
Skrivet av Ahris:

Larian sade i artikeln att det kan gå men på bekostnad av det ögongodis man piffar upp PC-versionen med, vilket är 100% sant.

Vet inte det, jag... Var konsolversionen så annorlunda från PC-versionen för D:OS2?

Johlor
2020-02-29 13:35
Skrivet av Dunder:

Tråkigt att de känner att de måste hitta på anledningar... Finns knappast någon sanning i detta.

Inte när man lyckats koka ned Witcher 3 till att fungera på Switch. Då finns det egentligen ingen ursäkt...vad det handlar om är vilja och hur duktiga programerarna är.

Helt annorlunda spel, visst...men det mesta går.

loerk
2020-02-29 16:09

@Johlor: Witcher 3 körs ju dock med en dynamisk upplösning på switch, med 720p som goal.
På lägsta grafiken.
Alltså precis det de säger att de inte vill göra med BG3. Skimpa upplösning och ögongodis.

Ahris
2020-02-29 17:11
Skrivet av Dunder:

Vet inte det, jag... Var konsolversionen så annorlunda från PC-versionen för D:OS2?

Spelmotorn har uppgraderats rejält sedan DOS2 och när det släpptes var skillnaden mellan konsollerna och en samtida PC inte lika stor som den är nu. Men oavsett så innebär en konsollport i stort sett ALLTID en nedgradering av texturer mm. jämfört med PC.
I de fall där det inte är någon skillnad har spelet utvecklats för konsoll först och sedan portats till PC, vilket inte är fallet med utvecklare som Larian som primärt gör spel för PC.

2020-02-29 19:20

Det kanske hade varit en fördel. Känns som att man blev lite "bländad" av spelet, för bra grafik och för färgglatt och sprakande. Jag vill ha en enkel, tydlig miljö i såna spel, lite "rutnätskänsla" så att säga.

Dunder
2020-02-29 20:52
Skrivet av Ahris:

Spelmotorn har uppgraderats rejält sedan DOS2 och när det släpptes var skillnaden mellan konsollerna och en samtida PC inte lika stor som den är nu. Men oavsett så innebär en konsollport i stort sett ALLTID en nedgradering av texturer mm. jämfört med PC.
I de fall där det inte är någon skillnad har spelet utvecklats för konsoll först och sedan portats till PC, vilket inte är fallet med utvecklare som Larian som primärt gör spel för PC.

Vet inte om vi såg olika presentationer, men det de visade upp såg nästan exakt likadant ut som D:OS2.

Vilka rejäla skillnader såg du?

robbis
2020-03-01 11:53
Skrivet av Dunder:

Vet inte om vi såg olika presentationer, men det de visade upp såg nästan exakt likadant ut som D:OS2.

Vilka rejäla skillnader såg du?

Motorn var rejält upphottad från DOS2. Effekter, karaktärer mm. Dock tror jag det hade funkat på ps4 o xbox one utan problem. Men varför lägga krut på gamla konsoler när spelet är tänkt att släppas när de nya redan kommit? Jag hade inte utvecklat till äldre modellerna då. Spelet är ändå nischat och dom som vill ha baldurs gate i Divinity kappa kommer ha en fet pc eller de nya konsolerna, eller som jag kommer köpa det på stadia

Dunder
2020-03-01 13:07
Skrivet av robbis:

Motorn var rejält upphottad från DOS2. Effekter, karaktärer mm. Dock tror jag det hade funkat på ps4 o xbox one utan problem. Men varför lägga krut på gamla konsoler när spelet är tänkt att släppas när de nya redan kommit? Jag hade inte utvecklat till äldre modellerna då. Spelet är ändå nischat och dom som vill ha baldurs gate i Divinity kappa kommer ha en fet pc eller de nya konsolerna, eller som jag kommer köpa det på stadia

Ja, jag ser att folk skriver det, men det syntes inte i presentationen. De kanske visade en jättegammal build, men det låter tveksamt.

Låter som ett skumt antagande att alla som vill spela Baldur's gate skulle ha en "fet pc" eller de nyaste konsolerna. Det är ju inte ett spel som fokuserar på "fet" grafik, direkt.

Sida 1 av 1