Är Half-Life: Alyx början på något stort?

Sida 1 av 2
Molotov
2020-02-27 17:48
Är Half-Life: Alyx början på något stort?

Snart är spelet här.
För att öka på hypen lite så såg jag precis denna video från VNN på Youtube.

Stämmer det han säger så omg.
Jag tror Valve börjar på nå stort här. Det är inte bara ett spel.
Det kommer nog lägga grunden så vi får
Fler Half life.
kanske Counter strike VR. Kanske portal, l4d.

Vilka fler är hypade?
Jag är glad att Cyberpunk blev försenat och vi får det här ist.

AplAy
2020-02-27 18:24

Spekulationer givetvis, samtidigt går jag in med låga förväntningar så att det blir lättare att bli imponerad. Jag oroar mig fortfarande över hur långt spelet kommer att bli för att vara ett VR-spel.

Någon som vet hur långt Boneworks är?

Molotov
2020-02-27 18:27
Skrivet av AplAy:

Spekulationer givetvis, samtidigt går jag in med låga förväntningar så att det blir lättare att bli imponerad. Jag oroar mig fortfarande över hur långt spelet kommer att bli för att vara ett VR-spel.

Det tog ca 13timmar för mig att dra genom Boneworks första gången.
Men om man vill låsa upp allt så får man spela fler varv och endast melee Combat
Sen har du ju Arena och Sandbox att leka runt i.

Edit: passar på att fråga. Är du rädd det blir för kort eller för långt?

JRico
2020-02-27 21:33

Jag börjar bli duktigt sugen på HL Alyx nu
Personligen är jag ok med en kortare speltid om det betyder att kvaliteten är högre.

grollo_92
2020-02-27 21:43
Skrivet av JRico:

Jag börjar bli duktigt sugen på HL Alyx nu
Personligen är jag ok med en kortare speltid om det betyder att kvaliteten är högre.

Samma här. Men gärna 5-8 timmar hade varit trevligt men vid det här laget lapar man i sig allt som erbjuds. Så länge de inte gör nå jävla urvattnat ubisoftaktigt 120 timmarsspel där 100 timmar är ta sig från punkt A till B.

aeqvist
2020-02-27 23:27
Skrivet av AplAy:

Dom sa väl ungefär lika långt som hl2? Minns inte exakt men är väl lätt att googla fram.

grollo_92
2020-02-28 01:12

Taggen är real! Nog för att jag haft en hel del bra upplevelser (Rec Room, Super Hot, Job Sim och The Lab, för att nämna några) på min HTC Vive men nu känns det äntligen som att jag ska få riktig valuta för pengarna. Visst börjar HTC Vive ha några år på nacken men vill inte lägga ytterligare 10 000 kr på ett headset innan det erbjuds riktigt bra upplösning och trådlöshet. Tills dess får min Vive kämpa på

Molotov
2020-02-28 07:02
Skrivet av grollo_92:

Taggen är real! Nog för att jag haft en hel del bra upplevelser (Rec Room, Super Hot, Job Sim och The Lab, för att nämna några) på min HTC Vive men nu känns det äntligen som att jag ska få riktig valuta för pengarna. Visst börjar HTC Vive ha några år på nacken men vill inte lägga ytterligare 10 000 kr på ett headset innan det erbjuds riktigt bra upplösning och trådlöshet. Tills dess får min Vive kämpa på

Hur är det med kontrollerna, har du skaffat index kontroller?
Hur är det att spela den typen av spel med Wands annars, läst många som sa att Boneworks tex var en pina med wands?

grollo_92
2020-02-28 16:13
Skrivet av Molotov:

Hur är det med kontrollerna, har du skaffat index kontroller?
Hur är det att spela den typen av spel med Wands annars, läst många som sa att Boneworks tex var en pina med wands?

Nej jag har bara HTC Vive så kan inte uttala mig om index kontrollerna men de verkar nice. Har ej spelat Boneworks men funderar starkt att ta mig an det i helgen som förspel (pun intended) till HL:Alyx. Jag har också hört att Boneworks inte är supernice med Vives kontroller men spelet i sig verkar bra så får se hur det känns.

Som sagt skulle gärna vilja ha Index men för mig som har Vive känns Index och de andra VR-headsetsen på marknaden som VR 1.5 och inte VR 2.0 som jag väntar på

Molotov
2020-02-28 18:15
Skrivet av grollo_92:

Nej jag har bara HTC Vive så kan inte uttala mig om index kontrollerna men de verkar nice. Har ej spelat Boneworks men funderar starkt att ta mig an det i helgen som förspel (pun intended) till HL:Alyx. Jag har också hört att Boneworks inte är supernice med Vives kontroller men spelet i sig verkar bra så får se hur det känns.

Som sagt skulle gärna vilja ha Index men för mig som har Vive känns Index och de andra VR-headsetsen på marknaden som VR 1.5 och inte VR 2.0 som jag väntar på

Ok. Nu är dom väll också slut som allt annat men Index kontrollerna är kompatibla med HTC Vive och dess basstationer, så om vive kontrollerna blir klumpiga så kan du ju uppgradera kontrollerna iaf

Mojo
2020-02-28 20:22

Är skeptisk till att Valve fortfarande vet hur man gör spel. Jag hoppas så klart att Alyx kickar igång VR trenden på riktigt. Men jag tycker inget av de spel jag kört på vive känts som mer än ett tech demo och har svårt att se hur detta skulle vara något revolutionerande.

grollo_92
2020-02-28 20:22
Skrivet av Molotov:

Ok. Nu är dom väll också slut som allt annat men Index kontrollerna är kompatibla med HTC Vive och dess basstationer, så om vive kontrollerna blir klumpiga så kan du ju uppgradera kontrollerna iaf

Det skulle vara kul men jag klarar mig nog på Viven ett tag till då jag inte spelar tillräckligt ofta atm för att motivera nå mer pengar på VR. Vet ej om jag skrev det tidigare i tråden men HP släppte ett WMR-kit som heter HP Reverb som har ganska betydligt högre upplösning så bästa kombo idag skulle ju varit den tillsammans med Indexkontrollerna. Tested provade på dessa i en video och tyckte bilden blev mycket klarare och text gick att läsa på längre avstånd osv.

HP Reverb + Index Controller och två basstationer skulle landa snarlikt på samma prislap som ett fullkittat Index, kanske lite dyrare.

Jozo
2020-02-28 21:00
Skrivet av Turbodog:

Är skeptisk till att Valve fortfarande vet hur man gör spel. Jag hoppas så klart att Alyx kickar igång VR trenden på riktigt. Men jag tycker inget av de spel jag kört på vive känts som mer ett tech demo och har svårt att se hur detta skulle vara något revolutionerande.

Är det några som kan vira in ett techdemo till ett riktigt bra spel så är det väl just Valve. Half-life 2 och portal är ju i stort sett stora demonstrationer för fysik och ansiktsanimationer.

2020-02-28 21:17
Skrivet av AplAy:

Ganska säker på att det skulle ha liknande längd som andra HL-spel.

Holy_hell
2020-02-28 21:26

Jag är väldigt förväntansfull. Det är klart att det är en del som står på spel nu när Valve äntligen ska släppa ett nytt. I Half-Life universumet dessutom. Men om det stämmer att de inte velat utannonsera något förrän de verkligen kommit på något nyskapande eller revolutionerande så kan vi ha något riktigt speciellt att se fram emot.

Half-Life 1 vände ju på många sätt upp och ned på en rätt stagnerad FPS-genre när det begav sig sett till hur det berättades, och Half-Life 2 erbjöd ju en för sin tid oöverträffad interaktivitet i och med fysikmotorn och hur den implementerades i så många delar av spelet. Och så har vi nu Alyx framför oss - i VR... Jag och mitt Rift S är redo.

Edit: jag håller på med Boneworks nu, har väl kanske 3-4 kapitel kvar men har spelat i 12 timmar hittills. Då rusar jag ju inte igenom det men det är ett rätt så matigt spel skulle jag säga (i alla fall för sin genre med dagens mått mätt).

2020-02-28 21:29

Valve och spel? Nej tack - dålig kombination.

SWEBarb
2020-02-28 22:00

VR är bara en värdelös gimmick, kul för en liten stund sen tröttnar man på skiten, och satans dyrt är det också för att spela VR spel.. nä alyx lär inte förändra nåt direkt.. men många HL fans kommer inte kunna spela det, det är ju tråkigt dock .....

Molotov
2020-02-28 23:22
Skrivet av Turbodog:

Är skeptisk till att Valve fortfarande vet hur man gör spel. Jag hoppas så klart att Alyx kickar igång VR trenden på riktigt. Men jag tycker inget av de spel jag kört på vive känts som mer än ett tech demo och har svårt att se hur detta skulle vara något revolutionerande.

Vilka spel har du kört när du tycker allt känns som demos ?
2år sen hade jag nog hållt med men inte idag.

Molotov
2020-02-28 23:27
Skrivet av grollo_92:

Det skulle vara kul men jag klarar mig nog på Viven ett tag till då jag inte spelar tillräckligt ofta atm för att motivera nå mer pengar på VR. Vet ej om jag skrev det tidigare i tråden men HP släppte ett WMR-kit som heter HP Reverb som har ganska betydligt högre upplösning så bästa kombo idag skulle ju varit den tillsammans med Indexkontrollerna. Tested provade på dessa i en video och tyckte bilden blev mycket klarare och text gick att läsa på längre avstånd osv.

HP Reverb + Index Controller och två basstationer skulle landa snarlikt på samma prislap som ett fullkittat Index, kanske lite dyrare.

Ja det skulle vara riktigt fint men felet är att HP Reverb är till (döende?) Windows mixed reality plattformen.
Kontrollerna är ingen höjdare och trackingen har vissa brister om man jämför med oculus inside out. dock så är det nog bättre än katastrofala Vice Cosmos men det är nog HTC som fuckat up där och det går väll att fixa med uppdateringar (får man hoppas).

@SWEBarb Ni som tror/tycker att VR är en värdelös gimmick blir bara mindre till antalet medans "VR Frälsta" ökar

grollo_92
2020-02-28 23:32
Skrivet av SWEBarb:

VR är bara en värdelös gimmick, kul för en liten stund sen tröttnar man på skiten, och satans dyrt är det också för att spela VR spel.. nä alyx lär inte förändra nåt direkt.. men många HL fans kommer inte kunna spela det, det är ju tråkigt dock .....

Jag tror VR fortfarande är i sin linda, mer än att det är en fluga som kommer att passera. Men för att VR ska vara aktuellt för den stora massa och inte bara entusiasterna så krävs det att det blir bättre/enklare och framförallt billigare. Jag tycker mig redan se ett intresse hos många men bara några få är villiga att lägga 6-10 000 kr på det.

2020-02-29 01:43

Jag tycker det är ganska onödigt, rent av djävulskap att man bara släpper en VR-version av "Alyx". Det finns så många som har stöttat och väntat på att något ska hända i HL-universet, när det väl gör det blir det bakom en sorts "paywall". Det är inte gratis att skaffa VR-prylar, därför känns det draget kanske inte helt lyckat.

Visst kommer det ett HL-Expanded universe med allt vad det innebär. Gordon är inte död. Han sover bara.

PzTnT
2020-02-29 02:32

Jag räknar närmast med att detta blir en totalflopp på grund av att VR krävs för att spela det. Visst de som har kompatibla headset kommer troligen att skaffa det. Men majoriteten kommer nog inte att skaffa ett headset för flera tusenlappar bara för detta spel, även om det vore det bästa VR spelet någonsin.

Så det är synd att det endast är VR. Får hoppas att de gör en icke-VR version om/när det floppar.

Molotov
2020-02-29 08:21
Skrivet av PzTnT:

Jag räknar närmast med att detta blir en totalflopp på grund av att VR krävs för att spela det. Visst de som har kompatibla headset kommer troligen att skaffa det. Men majoriteten kommer nog inte att skaffa ett headset för flera tusenlappar bara för detta spel, även om det vore det bästa VR spelet någonsin.

Så det är synd att det endast är VR. Får hoppas att de gör en icke-VR version om/när det floppar.

Med tanke på att spelet gjort att deras Index headset sålt slut och inte kommit tillbaka i lager ens att ställa sig i förbokningskö så är spelet redan inte en flopp.
Alla som köpt och köper index får ju spelet gratis dessutomvi andra som har andra headsets får betala fullpris.

VR är ingen flopp, det är ingen fluga.
Visst det säljer inte lika mycket som vanliga spel men det spelar ingen roll, försäljningen ökar.
Jag valde själv för drygt ett år sen att ist för att köpa en 34" ultrawide skärm så köpte jag ett VR headset. Och nu i januari köpte jag ett Oculus Quest headset.
Nu kan jag köra det bästa av 2 världar och jag tycker idag att VR spelande i stort är roligare än pannkaksspelande.
2020 är året då VR vaknar tror jag, vi ska iår också få ett nytt Medal of honor från Respawn som är I VR. Ubisoft har annonserat ett av deras IP ska kliva in i VR.
Så nu börjar även "giganterna" inse potentialen

Tillägger: VR är inte dyrt. Man får en Oculus Rift S/Quest ny för strax under 5000kr som man kommer kunna köra half life alyx med och få fantastisk upplevelse.
Det är väll där bra datorskärmar börjar.
En eloge till Oculus/Facebook endånatt dom i mån det är möjligt får ut VR till folk till hyffsat humana priser.

Lowlife
2020-02-29 08:43

Uppgraderade min HTC Vive-setup med ett par Index-kontroller för det här (och Boneworks) skull. Underbart att det kommer riktiga kvalitégrejor!

Nog för att det funnits riktigt bra upplevelser förut också, Beat Saber, Pistol Whip, Superhot etc, men just ett rejält äventyrs/action-spel har man ju saknat.

2020-02-29 09:39

Givetvis kommer det inte vara en flopp, att valve sålt slut på headsets talar för sig själv.

JRico
2020-02-29 10:35
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Jag tycker det är ganska onödigt, rent av djävulskap att man bara släpper en VR-version av "Alyx". Det finns så många som har stöttat och väntat på att något ska hända i HL-universet, när det väl gör det blir det bakom en sorts "paywall". Det är inte gratis att skaffa VR-prylar, därför känns det draget kanske inte helt lyckat.

Visst kommer det ett HL-Expanded universe med allt vad det innebär. Gordon är inte död. Han sover bara.

Jag håller till viss del med dig.
För Half life fans utan ett VR-set (eller till och med helt utan intresse av ett) är det en spark i de nedre regionerna.
Samtidigt så är VR-scenen i ett desperat behov av en "killer app" och det finns knappt nåt bättre än ett nytt Half life för det syftet.

2020-02-29 10:39

Jag är extremt hype inför nya Half life Alyx o då äger jag inte ens ett VR headset...

Mojo
2020-02-29 10:56
Skrivet av Molotov:

Vilka spel har du kört när du tycker allt känns som demos ?
2år sen hade jag nog hållt med men inte idag.

Boneworks, Pavlov, Arizona Sunshine, Walking Dead, Super Hot..
Har testat de flesta tror jag.
De som inte känns som tech demos är väl typ sånadär gimmick-spel som Beat Sabre och Pistol Whip.
Wrath of Asgard har jag dock inte testat, det såg ju iaf ut som ett riktigt spel på trailern.
Roligast i VR har jag i pussel-horror spel där man inte behöver röra sig snabbt.

Holy_hell
2020-02-29 11:51

Historiskt sett har det inte varit ovanligt att nya plattformar/teknologier tas emot med skepsis och avfärdats som gimmicks. Vem klagar idag på att man behöver ett dedikerat grafikkort? Eller att man ska styra med en mus?

VR kommer såklart inte ta över något, eller ersätta traditionellt plattskärmsspelande, men det är en väldigt spännande plattform som öppnar upp för helt nya upplevelser som helt enkelt inte kan fås någon annanstans.

Molotov
2020-02-29 12:21
Skrivet av Turbodog:

Boneworks, Pavlov, Arizona Sunshine, Walking Dead, Super Hot..
Har testat de flesta tror jag.
De som inte känns som tech demos är väl typ sånadär gimmick-spel som Beat Sabre och Pistol Whip.
Wrath of Asgard har jag dock inte testat, det såg ju iaf ut som ett riktigt spel på trailern.
Roligast i VR har jag i pussel-horror spel där man inte behöver röra sig snabbt.

Boneworks tycker inte jag känns som ett demo, det tycker jag är ett fullfjädrat spel.
Det har ju Arena-läge och Playground så klart och det är väll "demo" kan man säga.
Pavlov har jag faktiskt bara den fortfarande gratis-versionen till Quest och ja, där kan jag hålla med kanske men inte då som ett "tech demo" utan mer som en "beta" av ett spel.
Walking Dead saints and sinner har jag inte spelat det tycker jag också ser ut som ett fullfjädrat spel.
Arizona sunshine och superhot är bara "gamla" så det är nog ganska naturligt då att kännas som "demo" med sina 1:1 rörelser som "no-clipar" genom omgivningen mm men det är ändå bra spel.

Beat Saber, SuperHot och liknande är annars suveräna spel att introducera till en VR-nybörjare.
Berg och dal-banor, rysare och Richies plank experience är inte det

Sida 1 av 2