Bethesda tar också bort sina spel från Geforce Now

Medlem
Skrivet av toern:

Gissar att anledningen är att tjänsten är för konsumentvänlig, samt förmodligen för att det nog är litet oklart hur Nvidia kan eller inte kan exploatera titlarna som är där, utan att publicerarna får sin extra del av kakan. När sådant här händer brukar det mest logiska vara att titta åt det legala hållet.

Mjo men är det fel/illegalt att spela på hyrd/lånad utrustning? Är det fel/illegalt att hyra ut sagd utrustning för att någon skall kunna spela sina spel.
Det är ju just den situationen som är för nvidia..

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Mjo men är det fel/illegalt att spela på hyrd/lånad utrustning? Är det fel/illegalt att hyra ut sagd utrustning för att någon skall kunna spela sina spel.
Det är ju just den situationen som är för nvidia..

Jag tänkte också så men fick på Reddit en annan vinkel: att Nvidia använder spelens varumärke för att marknadsföra sin streamingtjänst, och då vill förläggarna få något för det. Jag håller inte med, tycker det är kortsiktigt, dumt och konsumentovänligt; men vissa företag håller hårt på sina varumärken och vem som får använda dem utan att betala för det.

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Men iom att folk vill ha det på streaming så kommer det nu finnas möjlighet att få sålt ytterligare en version av spelen de redan gjorts. Så kan de sälja samma spel för 9e gången och tjäna pengar på minimal ansträngning. Iom folk spelar via stream på REDAN köpt produkt så måste man hitta på ett sätt att stoppa det så att KONSUMENTEN kan konsumera på nytt och slänga lite mer pengar på bethesda (i detta fallet).

Man kan fråga sig om de kommer kunna dra spelet från streaming tjänster trots att du köpt produkten där..

Man kan dessvärre inte vara nog synisk när man hanterar dessa jättar till upplevelse-producenter...

Jag håller med om det, precis som du säger så självklart vill de sälja extra kopior av spelet, men samtidigt så ska de skita i hur jag spelar mitt spel. Vill jag sätta upp en fjärranslutning mot min dator och fjärra in på den och spela mina spel ifrån en laptop så ska jag få göra det och det är i princip vad Geforce now gör. Det är ingen tjänst som jag själv har någon användning av men det är fult av utgivarna att förhindra mig ifrån att spela spel jag faktiskt äger på den plattformen jag använder mig av då jag kopplar upp mig till mitt egna Steam konto. Hade det varit så att Geforce bara streamade spel gratis utan att folk hade betalat för dem någonsin då hade jag varit helt och hållet med på Bethesdas sida.

Inaktiv
Skrivet av Weeks_death:

Menar du att stadia är helt kostnadsfri när det kommer till månadsavgift? Annars innebär det att du måste betala en månadsavgift för at komma åt ditt köpta spel... Och jag hoppas alla ser hur osunt det är i så fall...

När den kostnadsfria versionen kommer (Basic) så kommer Stadia att fungera precis som tex Steam. Du skapar ett konto och köper ett spel och sedan börjar spela. Allt som krävs är bara köpet av spelet och sedan är den din så att du kan spela oavsett var på de plattformar Stadia stödjer.

Om man däremot även skaffar prenumerationen (Pro) så får man två gratis spel varje månad precis som med Xbox Gold och PS Plus men för att komma åt dem även framöver behöver du en aktiv prenumeration. Dock alla spel som du en gång har köpt har du fortfarande fri tillgång till även utan prenumerationen.

Medlem
Skrivet av anon_646:

När den kostnadsfria versionen kommer (Basic) så kommer Stadia att fungera precis som tex Steam. Du skapar ett konto och köper ett spel och sedan börjar spela. Allt som krävs är bara köpet av spelet och sedan är den din så att du kan spela oavsett var på de plattformar Stadia stödjer.

Om man däremot även skaffar prenumerationen (Pro) så får man två gratis spel varje månad precis som med Xbox Gold och PS Plus men för att komma åt dem även framöver behöver du en aktiv prenumeration. Dock alla spel som du en gång har köpt har du fortfarande fri tillgång till även utan prenumerationen.

Läste på om basic. Minskad grafisk prestanda samt enbart stereo ljud.. på spel du redan köpt ( om du då inte prenumererar) Känner inte folk vart vindarna drar med detta? Liknar mentaliteten med microtransactions; så länge det är kosmetiskt så är det ok. Problemet är att sådant som var självklart för en tid sedan är sådant man skall betala extra för. Vill minnas att förra metro spelet har SVÅRIGHETSGRAD bakom pay-wall.

Men folk får göra som de vill. Stadia låter så smidigt men när jag inte kan köra mina spel med de inställningar jag vill ha, utan att betala prenumeration.... Vågar man fråga vad stadia kostar i månaden?

Inaktiv
Skrivet av Weeks_death:

Läste på om basic. Minskad grafisk prestanda samt enbart stereo ljud.. på spel du redan köpt ( om du då inte prenumererar) Känner inte folk vart vindarna drar med detta? Liknar mentaliteten med microtransactions; så länge det är kosmetiskt så är det ok. Problemet är att sådant som var självklart för en tid sedan är sådant man skall betala extra för. Vill minnas att förra metro spelet har SVÅRIGHETSGRAD bakom pay-wall.

Men folk får göra som de vill. Stadia låter så smidigt men när jag inte kan köra mina spel med de inställningar jag vill ha, utan att betala prenumeration.... Vågar man fråga vad stadia kostar i månaden?

Med tanke på att man endast betalar för spelet och inte processorkraften i molnet så är det dock rimligt att vissa restriktioner finns. Det är ju inte alla som heller bryr sig lika mycket om grafik och nöjer sig med Basic medan kräver man mer så finns det en nivå även för de som vill ha det.

Pro kostar 99kr/mån och då inkluderas det upp till 4K 60fps för de spel som har stöd för det samt 5.1 ljud, Specifika rabatter endast för Pro-användare samt "gratis"-spel som man kan spela så länge man har prenumerationen aktiv. Denna månaden så inkluderade de faktiskt 3 spel varav två är nya på Stadia.

Medlem
Skrivet av anon_646:

Pro kostar 99kr/mån och då inkluderas det upp till 4K 60fps för de spel som har stöd för det samt 5.1 ljud, Specifika rabatter endast för Pro-användare samt "gratis"-spel som man kan spela så länge man har prenumerationen aktiv. Denna månaden så inkluderade de faktiskt 3 spel varav två är nya på Stadia.

Knappt 1200 kr om året då, för att få spela sina spel i 4k etc. Kan vara acceptabelt, är ju inga summor direkt.

Medlem

Denna förbryllade mig ganska mycket om jag skall vara ärlig. Var de tvungna att ta bort spelen?
Om du äger ett spel så får du väl spela det på vilken dator du vill? Eller har det blivit liknande OEM för windows?
1. Du köper ny dator, då kan du ju spela på den.
2. Om du sätter en dator som liknar en server som du ansluter till via wifi eller fiber så är det också ok (det är ju likt den inbyggda tjänsten i Steam, som faktiskt inte kostar något extra(hur fan är det möjligt?!!!))
3. Om jag hyr en dator, så får jag väl spela på den? (Antar jag, men inte "hyrt" på länge, inte heller köpt på avbetalning, aka du hyr av inkasso😏😉)
4. Du sätter dig på ett internet-cafe, så kan du spela där (rätta mig om jag har fel)

Alla dessa punkter verkar rätt rimliga, och bryter inga licenser eller lagar...

Men att hyra en dator över nätet är alltså inte helt ok? Funderar vad det är som stoppat dem? Iom att de inte tillhanda har några licenser så är det bara hårdvara de hyr ut för att du skall kunna spela. Jag hade tom köpt att de satte olika priser på deras abonnemang, beroende på vad för spel du ville spela, då vissa kräver mer kraft från själva datorn.
Jag förstår varför de backar direkt, med "big brother" Google "entering the scene", men vet inte om jag tycker det är rätt.
Kommer South park ha rätt i sin referens när någon av ungarna tackat ja till någon jättes licensavtal och helt plötsligt får uppleva "the human centerped"? 😆

12
Skriv svar