Crytek och Cloud Imperium Games har blivit sams

Robot
Crytek och Cloud Imperium Games har blivit sams

Parterna förlikar utanför domstol och stämningen mot Star Citizen-utvecklaren läggs ned.

#Cloud-imperium-games, #Cryengine, #Crytek, #Star-citizen


Medlem

Det spekuleras i att CIG inte ville ha den här stämningen vid liv när man senare i år börjar promota Squadron 42, därav förlikningen.
Nackdelen med förlikningar är att man brukar vara snåla med detaljerna.

Medlem

Dom ansåg att dom förlorade efter dom fick meddelandet från Amazon, att dom hade gett ut licensen för Lumberjard, som också i sin tur gav ut licensen för cryengine motorn fram till april 2016.

Antar att dom gav Crytek en deal att minska på advokat kostnaderna om dom gick med på att inte kunna stämma dom i framtiden.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Dom ansåg att dom förlorade efter dom fick meddelandet från Amazon, att dom hade gett ut licensen för Lumberjard, som också i sin tur gav ut licensen för cryengine motorn fram till april 2016.

Antar att dom gav Crytek en deal att minska på advokat kostnaderna om dom gick med på att inte kunna stämma dom i framtiden.

För att förtydliga lite, Crytek insåg att de förlorat och ville dra sig ur för att sen försöka stämma CIG igen "FOR MONIEZ".
Nu verkar det som CIG erbjuder att betala en del av sina egna advokat kostnader och Crytek får betala resten emot att de ska försvinna och sluta bråka med CIG.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem

Jag tror i det här fallet mer på CIG än på Crytek men det är bra att de nu är överens. Jag har länge följt den här industrin, sedan jag var ett litet barn har jag varit ett stort fan av spel. Jag har läst många tidningar (vi som är födda innan Internet och demos kommer nog ihåg hur dyra spel var men framför allt hur svårt det var att inte köpa "grisen i säcken" då man ofta fick basera sina köp av spel från just andra personers åsikter (som överenstämde med ens egna, tror detta är något som många idag missar när de läser recensioner).

Som sagt jag har varit ett stort fan av spel så länge jag kan minnas och jag har aldrig tidigare varit med om ett spel som Star Citizen, det jag däremot minns är att Chris Roberts hade för avsikt att göra något liknande med Freelancer men det skedde inte pågrund av tidsbrist. Jag tror även att det är just detta som ledde till att många backade Star Citizen i början när det inte fanns så mycket att gå på, innan han slutade göra spel hade han inte en enda gång gjort ett spel som man kunde kalla för dåligt. När jag fick höra att han inte längre tänkte göra spel så var det en väldigt tråkig nyhet så jag vart rejält överaskad när han sedan beslutade att komma tillbaks men den här gången utan en utgivare, den här gången var det fansen själva som stod för en stor del av budgeten (som det från början var tänkt, innan det visade sig att de med råge hade hade underskattat hur många som var intresserade av ett nytt spel från Chris Roberts).

Nu har jag inte följt det här spelet lika ingående som jag gjorde tidigare men till skillnad från ett annat spel som jag följde med ännu större intresse så har det här spelet fortsatt i helt rätt riktning. För varje gång jag ser något från Star Citizen så blir bara mitt intresse för spelet större och större. Jag ser enorm potential i det och tror att det kan komma att bli ett spel som ändrar hur vi ser på MP och SP i framtiden. Men det beror mycket på när spelet släpps och om man lyckats fixa alla buggar.

Det råder däremot inte någon som helst tvekan om att det här spelet kan vara ett av de mest komplexa spel som gjorts, jag tor även det i sin tur är anledningen till att många inte har några problem med att vänta tills spelet är klart oavsett hur lång tid det tar. Man kan följa utvecklingen av spelet mer ingående än något annat spel, man kan med egna ögon se hur spelet tar form. Det finns således inga ursäkter för de som väljer att lägga pengar på det här spelet idag, inte som när folk backade det när det bara var ett spel på pappret.

Medlem

Jag är ett stort fan av Wing Commander serien. Där är ett IP man skulle kunna göra något otroligt stort av. Kom igen nu Microsoft, Sony eller Nintendo. Köp på det. Gör en ny trilogi spel. Se till att det kommer böcker. Filmer. Tv-serier. Grundaren av CIG sitter ju bara på den.

Medlem

@Freeman79a: Tror EA äger rättigheterna för Wing Commander. Squadron 42 kommer va Wing Commander, fast med ett annat namn och annat universum.

Istället för hårbollarna Kilrathi, så är det Vanduul som är huvud fienden istället. Nästa citizencon kommer va deras allra största citizencon. Kanske dom utannonserar ett release datum för squadron 42 då.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Skribent
Skrivet av Freeman79a:

Jag är ett stort fan av Wing Commander serien. Där är ett IP man skulle kunna göra något otroligt stort av. Kom igen nu Microsoft, Sony eller Nintendo. Köp på det. Gör en ny trilogi spel. Se till att det kommer böcker. Filmer. Tv-serier. Grundaren av CIG sitter ju bara på den.

Som skrivet äger EA rättigheterna och tror de till och med vägrar släppa dem? De fick ju allt när de köpte Origin Systems back in the days. Vilket också är anledningen till att vi inte fått se något mer Wing Commander, Strike Commander, Privateer, Ultima och Crusader no Remorse.

Roberts gjorde ju Starlancer och Freelancer under Microsofts flagga , som i princip var spirituella uppföljare på WC och Privateer.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

@Maddox: Innan var det så ja. Men allt ändrades när Amazon skickade ett e-mail, då insåg dom att det var kört. Dom kunde inte ens få några pengar när squadron 42 var släppt heller.

Vet inte vad dom gjorde för deal, men vi får anta att det är så. Kvittade om dom använde gammal kod från cryengine för Amazon ägde den koden också efter dom hade köpt motorn som dom kunde utveckla Lumberyard på.

Det var detta e-mailet. Dom hade suttit med det i flera månader.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Det värsta var ju att Crytek försökte driva på stämningen ett bra tag efter mailet från amazon. Fast att dem hade fakta att dem redan torskat "caset" mot CIG.
Crytek verkar rätt tappade från vad man sett hur dem hanterat hela den här grejen.

Medlem
Skrivet av ace84:

Det värsta var ju att Crytek försökte driva på stämningen ett bra tag efter mailet från amazon. Fast att dem hade fakta att dem redan torskat "caset" mot CIG.
Crytek verkar rätt tappade från vad man sett hur dem hanterat hela den här grejen.

Jag tror (utan att ha några bevis alls) att Crytek desperat försökte pressa CIG på pengar väl medvetna om att CIG inte ville ha en stämning som alla siter gärna rapporterar om samtidigt som dom skulle börja promota Squadron 42 på allvar.

Medlem
Skrivet av ace84:

Det värsta var ju att Crytek försökte driva på stämningen ett bra tag efter mailet från amazon. Fast att dem hade fakta att dem redan torskat "caset" mot CIG.
Crytek verkar rätt tappade från vad man sett hur dem hanterat hela den här grejen.

Att det går dåligt för Crytek är ju ingen hemlighet.
Känns sådär att Hunt: Showdown är proppat med micro transactions när det är ett så bra spel. Tur att det bara är kosmetiskt i alla fall.

1
Skriv svar