Hedersmedlem
Persona 5 Royal

31/3 släpps nyversionen av Persona 5 - Persona 5 Royal! P5R är en förbättrad version av originalspelet med nya karaktärer, nya platser att hänga på, nya minispel och en del nytt i handlingen.

I grunden är P5R alltså samma spel som P5 fast med mer innehåll. Därför passar det utmärkt att hoppa på Royal direkt även om man inte har hunnit spela originalet ännu. Liknande gjordes med spelets föregångare Persona 4, som efter några år släpptes på nytt med mer innehåll (förvisso till en annan konsol) i form av Persona 4 Golden. Också ett spel som jag rekommenderar varmt!

Den som inte känner till P5 sedan tidigare kan kika på den här videon för att få en bättre bild av spelet:

Jag är sjukt taggad på spelet och vet att även @loevet knappt kan bärga sig. Visst måste det finnas fler på FZ som kommer spela P5R?

Moderator | Testpilot

Jag kommer vilja spela efter allt gott du och @loevet sagt om spelet


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Är 53h in på min genomspelning av P5, funderar på om det är värt att hoppa på P5R eller om jag borde spela klart de resterande 50h istället, övertyga mig gärna!


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Finns inte på steam?

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Belfry: jag är typ 36 timmar in i min senaste genomspelning av P5 inför Royal, och jag tänker lite så att det aldrig kan bli för många genomspelningar 😀 Har man kört igenom spelet ganska nyligen blir det ju också lättare att uppfatta och uppskatta tillskotten och förändringarna. Så jag säger: kötta på och blir klar 😄


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Vercadi: Nej bara Playstation dessvärre. Persona 5 Scramble kommer till Switch, men det är en musou eller Dynasty Warriors-aktig avstickare. Dessvärre har inga Persona-spel släppts till PC, men jag hoppas att det blir ändring på det! P5 är bland det bästa som någonsin släppts i JRPG-genren.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Finns inte på steam?

De hade det på PSNow att streama till PC, dock var det bara tillfälligt och togs bort för ett par veckor sedan. Förmodligen marknadsföring inför release av P5R, håller dock tummarna för att det kommer tillbaka i framtiden.

Skrivet av Loevet:

@Belfry: jag är typ 36 timmar in i min senaste genomspelning av P5 inför Royal, och jag tänker lite så att det aldrig kan bli för många genomspelningar 😀 Har man kört igenom spelet ganska nyligen blir det ju också lättare att uppfatta och uppskatta tillskotten och förändringarna. Så jag säger: kötta på och blir klar 😄

Ja, det känns långt kvar till 31/3. Men jag vet inte hur sugen jag skulle vara på att spela det om jag blir klar med P5 bara några veckor innan. Det är ju ett riktigt bra spel, men det är ändå 100h där man redan har en stor backlogg att ta sig igenom.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Hedersmedlem
Skrivet av Belfry:

Ja, det känns långt kvar till 31/3. Men jag vet inte hur sugen jag skulle vara på att spela det om jag blir klar med P5 bara några veckor innan. Det är ju ett riktigt bra spel, men det är ändå 100h där man redan har en stor backlogg att ta sig igenom.

Isåfall skulle jag nog rekommendera dig att vänta på Royal Alternativt att du kör klart originalspelet och väntar något/några år och spelar Royal när suget kommer tillbaka. Men om du inte tror att du kommer spela igenom det mer än en gång så hade iallafall jag väntat! Bara en månad kvar.

Medlem
Skrivet av Gurt:

Isåfall skulle jag nog rekommendera dig att vänta på Royal Alternativt att du kör klart originalspelet och väntar något/några år och spelar Royal när suget kommer tillbaka. Men om du inte tror att du kommer spela igenom det mer än en gång så hade iallafall jag väntat! Bara en månad kvar.

Spelade 30h på min PS4 Pro, sålde sedan min konsol. Lånade ett PS4 av en kompis för några månader sedan och har nu 50h på den nya. Frågan är kanske snarare om P5R är så pass bra att det gör det värt att spela igenom den där första halvan av spelet igen, vad jag förstått är Royal-biten mer som ett DLC vid spelets senare del?


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Belfry: ja det där med att ta backlogen i beaktande är jag ganska dålig på, så vettig inställning från din sida 😄 Ja med tanke på extrainnehållet blir det ju mer än de där 100 timmarna, och Persona är ju inte en typ av spelupplevelse man kan stressa igenom om man spelat det tidigare. Utan att tillbringa en hygglig del tid i Mementos kommer ju palats och bossar senare i spelet bli kniviga (fast den här genomspelningen märker jag att erfarenheten gör även det tuffare motståndet lättare att tackla). Du gör nog rätt i att ta den rimliga ansatsen till Royal! Men om du inte är sugen på att spela om de där 53 timmarna är det kanske bättre att göra som @gurt skriver, att spela klart det nu och köra Royal nästa gång suget ofrånkomligt dyker upp.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Belfry: ja det är en ny stadsdel, utökade Mementos, ett akvarie, ett socialt utrymme och en myriad av justeringar av innehåll och spelmekanik. Men det är i grunden samma spel med lite extra innehåll, så den första halvan kommer ju mer eller mindre vara densamma.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

@Loevet: Tack så väldigt mycket för informativa svar! Det är vid sådana här tillfällen som jag hade önskat att det var ett DLC/patch så att jag kunde ta med min sparfil in i Royal. Jag ska suga på karamellen lite, eller stressa igenom de första timmarna på lättaste svårighetsgraden så det går lite snabbare.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Belfry: ah strategin med sänkt svårighetsgrad tänkte jag inte ens på, då borde ju palats 1-3 gå ganska snabbt att riva igenom!

Glömde förresten nämna den nya karaktären Kasumi, hennes del i handlingen och de nya relationerna (confidants) kommer ju bredda innehållet i Royal. Det är som ett stort DLC, men eftersom de justerar så många delar av spelet och lägger till nytt innehåll går det nog inte att nå kompatibilitet med sparfiler för originalet.

Å ena sidan kul att så mycket har justerats och lagts till, å andra sidan trist att man är tvungen att börja om från början. Det är förvisso bara ett problem för oss gamla rävar som redan upplevt spelet, nytillkomna får ju en ännu större och förbättrad version av det fantastiska originalet

Edit: jag vet så klart inte om Royal blir en förbättring, men med Atlus historik av rejält förbättrade utgåvor (P3 FES, P4 Golden) känner jag mig ganska säker i det förutfattade intrycket


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

@Loevet: Jag får helt enkelt skylla mig själv som inte spelade klart spelet 2018 när jag började första genomspelningen.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Körde klart P5 vid släpp. Tror jag drog något över 200 timmar på det Är nog risk att det blir något liknande med Royal som släpps nästa månad

Jag hoppas de tänker om och åtminstone släpper Persona 3 FEZ och Persona 4 Golden till Switch. Med tanke på att båda redan finns i handhållna PsVita versioner. Så tordes inte vara speciellt svårt att porta till Switch med tanke på att Switch är en kraftfullare maskin. Det skulle ge fler möjlighet att testa de minst lika bra tidigare delarna i Persona serien.

Mer Persona till folket!

Hedersmedlem
Skrivet av Loevet:

Edit: jag vet så klart inte om Royal blir en förbättring, men med Atlus historik av rejält förbättrade utgåvor (P3 FES, P4 Golden) känner jag mig ganska säker i det förutfattade intrycket

Ja precis, jag skrev "förbättrad version" i första inlägget för att Atlus själva kallar det för "enhanced edition". Känner mig dock ganska säker på att det blir bra med tanke på att det är hela originalspelet + extra innehåll som (från vad jag har sett) verkar väldigt lovande

Medlem

Förbokat finutgåvan på webhallen sedan ett tag tillbaka kan knappt bärga mig!


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@marsson90: samma här, både launch edition och Phantom Thieves Edition 😀🤓


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Förvånad att @Loevet bara har två versioner


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Blir det någon uppdatering till originalspelet, eller är det ett nytt spel?

Jag har P5 ståendes i hyllan, men har inte hunnit att börja spela det.

Medlem

@Jozo: OBS: Inte kontrollerat för spoilers. Uppdatering till spelet, men släpps som ett nytt. Går alltså inte att köpa ett dlc eller dylikt till ditt befintliga P5.

What's New in Persona 5 Royal?

Below, we've categorised all of the changes in Persona 5 Royal when compared to Persona 5. There are new features, gameplay adjustments, and quality of life improvements, as well as smaller, more general alterations.
New Content in Persona 5 Royal

New party member named Kasumi
An entirely new school semester has been added, expanding the story alongside a new Palace
The new 'Thieves Den' feature lets you visit a huge room full of unlockable bonus content at any time through the pause menu. You can use in-game currency to unlock things like artwork, character models, cutscenes, and music
A number of brand new animated story cutscenes
A whole new location called Kichijoji is yours to explore, and it's bigger than any other real world location in the game
Kichijoji has a club that you can visit with party members, opening up new social and bonding events
Kichijoji's club features a darts minigame
Kichijoji has a jazz bar that can grant party members stat boosts
Two brand new confidants with their own perks
Akechi's social link route has been completely overhauled, slots differently into the story
Some confidants (particularly party members) have additional social scenes
New events, such as holidays and additional character scenes, have been added to the calendar
New Personas
New third form for each party member's Persona
New enemies
New weapons
New armour
New accessories
New items
Two new story endings

Gameplay Additions in Persona 5 Royal

Each Phantom Thief now has a powerful 'Showtime' attack -- basically a super move
All Palaces have been reworked to some degree, although largely they remain the same in terms of layout
Some Palaces have completely new areas
Joker now has a grappling hook that lets you access new areas in dungeons
The grappling hook often leads to secret locations that house 'Will Seeds' -- these are items that restore the party's SP, potentially making dungeon runs more efficient
Each Palace now houses three collectable objects called 'Ishi', which are essentially skulls. Each time you find all three skulls in a Palace, you'll be rewarded with a unique accessory
All Palace bosses have been reworked in some way, either with additional mechanics or phases
Some Palaces now have additional boss enemies
Mementos, the randomised dungeon that you can visit when you have free time, has been expanded quite significantly -- floors can be bigger and there's more room for exploration in general
Mementos now has a shop that sells exclusive goods
A new 'stamp' system has been added to Mementos. You can collect and use stamps to change different gameplay elements of the dungeon (higher encounter rate, more rewards from battle, etc.)
There are new side quests to complete in Mementos
Rare, more powerful shadows can now appear both in Palaces and Mementos
The Velvet Room now offers special optional battles that you can take part in (this is also where DLC battles take place)
The Velvet Room can now go into a random 'lockdown' mode, which triggers various potential benefits when fusing Personas -- but there are risks as well

Gameplay Adjustments in Persona 5 Royal (Dungeons and Combat)

Ammo now restocks after battle, making guns way more valuable across dungeon runs
Some Personas have been rebalanced both in terms of stats and available skills
Some enemies have been rebalanced both in terms of stats and available skills
The baton pass mechanic has been expanded -- each party member now has a baton pass 'level'. With a higher level, you gain access to additional effects when you switch characters
Status effects on enemies don't last as long

Gameplay Adjustments in Persona 5 Royal (Everyday Life)

The calendar has been reworked in places, allowing for more free time and additional opportunities to interact with your confidants
Morgana doesn't tell you to go to bed quite so much -- you generally get more free time at night
Some confidants have reworked perks

Other Additions in Persona 5 Royal

New opening movie
New main menu screen
New and additional character portraits in conversations
Around 30 new music tracks
New weather effects have been added depending on the time of year in-game
A completely new Trophy list, separate from Persona 5's


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Hedersmedlem
Skrivet av Jozo:

Blir det någon uppdatering till originalspelet, eller är det ett nytt spel?

Jag har P5 ståendes i hyllan, men har inte hunnit att börja spela det.

Precis som @Belfry säger, det är inte DLC utan ett helt nytt spel. Kan alltså vara vettigt att vänta på P5R innan du påbörjar spelet du redan äger. Men såklart typiskt att behöva köpa spelet en gång till!

Medlem
Skrivet av Gurt:

Precis som @Belfry säger, det är inte DLC utan ett helt nytt spel. Kan alltså vara vettigt att vänta på P5R innan du påbörjar spelet du redan äger. Men såklart typiskt att behöva köpa spelet en gång till!

Att äga mer än en version av ett Persona spel är en heders knyffel och således inget att skämmas över Frågan @loevet, han vet!

Medlem

Helt ärligt, är det någon ide att köpa ett personal spel vid release om de ändå ska släppa nya versioner något år eller två senare? Börjar bli lite irriterad på det speciellt när man köpte en PS vita bara för att få tag på en av versionerna när det begav sig.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Helt ärligt, är det någon ide att köpa ett personal spel vid release om de ändå ska släppa nya versioner något år eller två senare? Börjar bli lite irriterad på det speciellt när man köpte en PS vita bara för att få tag på en av versionerna när det begav sig.

Det kan vara lite irriterande ja. Men Atlus har ett recept de följer runt varje persona titel. Det tar väldigt lång tid att utveckla ett Persona spel. Direkt efter de släpper en titel, tex P5, så börjar deras huvud devteam jobba på nästa del i serien. I detta fall P6. Under tiden så fyller de ut åren därefter med spinoff titlar för att hålla intresset uppe för franchisen men också för att fortsätta håva in pengar på varumäkret för att betala för utvecklingen av nästa titel. De har en eller två mycket små devteams som arbetar med dessa utfyllnadsprojekt och då de baserar sina projekt på den senaste persona som utgivits så har de mycket material färdigt att återanvända sedan tidigare. Som modeller över miljöer och karaktärer. I vissa fall hyr de in hjälp från andra studios för att skapa spinoffs baserat på deras spel. Tex Persona Q som är Etrian Odyssey med Persona skin på.

Mönstret är oftast detsamma. Något persona Dance spel, spinoffer så som Persona Q och Persona Q2. Persona fighting spelet som släpptes efter P4, Persona scramble osv. Sedan sent i cycklen släpper de en utökad version av huvudspelet. Persona 3 FEZ, Persona 4 Golden och nu Persona 5 Royal. Allt detta säljs till fullpris som egna spel, inte som DLC. Det brukar dock vara ordentliga utökade versioner de släpper. En tid efter detta släpp så brukar rykten bubbla upp från Atlus marknadsföringsavdelning om nästa Persona spel. Som tex när Atlus släppte en teaser bild som teasade Persona 5 i form av en stol med en fängelsekula fäst vid eller något liknande. Så vi kommer förmodligen få se teasing över P6 om ett år eller så.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Aletheides: två kopior är det nya en kopia, det vet ju alla 😅

@kaealy precis som Aletheides skriver är det så Atlus jobbar, med rejäla uppgraderingar av huvudspelet i den långa väntan på nästa del i huvudserien. Med tanke på hur bra alla uppgraderingarna är (P3 FES, P4 Golden) skulle jag säga att det är till fördel både för de som uppskattade originalen och för den som ännu inte upplevt det. Och när det går 3 år mellan originalet och uppgraderingen skulle jag säga att tillräcklig tid gått för att man inte ska känna sig snuvad på konfekten. Jag ser mycket hellre det än att vänta 8 år på nästa version som med P4 till P5.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

1
Skriv svar