Medlem
1080P eller 1440!

Hej, jag har äntligen kommit igång med mitt nybygge, har endast grafikortet kvar att köpa, blir ett RTX 2080 så systemet i sin helhet är rätt bra. Har kört 60hz, 1080p med min gamla rigg, men provat köra en kompis 144hz så vet helt säkert att jag vill ha en snabb skärm.
Det verkar som att 'standarden' för ett stadigare bygge nu är 1440, så lurar ju på det, men sett tester där RDR2 är nere i 70fps vid ultra för 1440p på ett bygge som är rätt likt mitt.
Så nu lurar jag på om skall skaffa den bästa 1080p jag kan hitta eller om jag skall köra 1440P? Jag köpte Doom, men lade ned spelandet för att flytet helt inte var där med min gamla rigg. Favoritspel är även Borderlands 3! Som jag köpt men vill inte köra det i luffig fps och utseende.

Medlem

Klart du ska ha en 1440p 144Mhz skärm!

En 1440p skärm kan faktiskt visa 1080p upplösning... Så om du vill ha högre fps i ngt spel så är det väl bara att sänka upplösningen lite!!!

Farornas Konung

1440 165Hz for the win.. Köp om du har råd, lätt värt.

Medlem

1440p 144hz är det bästa man kan ha tycker jag.

Skrivet av maq777:

En 1440p skärm kan faktiskt visa 1080p upplösning... Så om du vill ha högre fps i ngt spel så är det väl bara att sänka upplösningen lite!!!

Men det ser ut som skit!

Medlem

Tack för alla svar, och det låter lite som det har låtit i IRL när jag talat med folk. Glömde att säga att jag tänkt skaffa LGs 48" 'gaming tv' när den väl kommer ut, och köra ps5, men även kanske högupplöst pc på den.
Tror mest att det är lite av en mental block, när jag gnidit ihop pengar till en rätt fet rigg så känner jag att jag borde kunna köra 'ultra' i full skärmupplösning i alla fall 2-3 år utan att oroa mig för låg fps.

Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Men det ser ut som skit!

Exakt. Matcha panelupplösningen är högsta prio, sänk hellre några detaljer om ett spel är för krävande (eller dåligt optimerat).

Skrivet av goralux:

Tack för alla svar, och det låter lite som det har låtit i IRL när jag talat med folk. Glömde att säga att jag tänkt skaffa LGs 48" 'gaming tv' när den väl kommer ut, och köra ps5, men även kanske högupplöst pc på den.
Tror mest att det är lite av en mental block, när jag gnidit ihop pengar till en rätt fet rigg så känner jag att jag borde kunna köra 'ultra' i full skärmupplösning i alla fall 2-3 år utan att oroa mig för låg fps.

Jag tycker definitivt du ska satsa på 1440 när du bygger en burk år 2020!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Skribent

Glöm inte den viktigaste aspekten av skärmen, paneltypen. Det finns TN, VA och IPS. Råder starkt att läsa på lite om dessa innan du köper din skärm.

Inaktiv
Medlem

Säger som många andra 1440 före 1080 alltid om man köper nytt idag.
70fps i 1440 ultra är väll inte på nå sätt dåligt?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

jbx
Medlem

Jag kör 1440 på 27” när det gäller snabba spel som shooters. Vid äventyrsspel och även bilspel så kör jag 4k på 65” oled, här siktar jag på 60fps på ultra. Båda ser fantastiskt ut, skulle inte längre nöja mig med 1080.
Sitter på 2080Ti.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Nja, inte dåligt men samtidigt 10fps från 60, som är vad jag försöker komma ifrån. @Molotov:

Har ju kikat på olika paneltyper och sånt, och det verkar som att i princip alla är pro 1440, så ser ju ut att bli det.

Medlem
Skrivet av goralux:

Nja, inte dåligt men samtidigt 10fps från 60, som är vad jag försöker komma ifrån. @Molotov:

Har ju kikat på olika paneltyper och sånt, och det verkar som att i princip alla är pro 1440, så ser ju ut att bli det.

Då är det bara att "sänka" grafik inställningarna
Många överskattar hur mycket FPS grafikkort klarar att pumpa ut i högre upplösningar


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

@Molotov: Jo jag vet att det bara är att sänka inställningarna! Var bara att jag lite haft inställningen från tidigare byggen, att om jag spenderar 31K så är det givet att jag kan köra ultra i native upplösningen. Men det är ingen som rekommenderar 1080p, Här eller IRL så ser ut som att det blir 1440 nu i slutändan.

Medlem

Jag säger som så många andra, 1440 är det bättre valet. Körde iofs 1080 väldigt länge och var nöjd med det, men efter att ha upplevt skärpan i 1440 skulle jag aldrig kunna gå tillbaka.

Kör för övrigt med ett 1080ti som prestandamässigt är ganska likt ditt. Kör hight i det mesta, då brukar balansen mellan FPS och lull-lull bli bra. Och med Gsync märker jag inte när det droppar lite frames


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Jag gick från 24 skärm till 32 tum curved 1440P. Jäklar vilken skillnad. Du kommer bli frälst. MEN du kommer inte kunna maxa alla spel på tyngsta grafik m.m med ett 2080 kort. Har också ett sådant och det påverkar fps och hur grafiktungt du kan spela. Så tänk på det också. Ifall sådant är viktigast kanske du ska köra på en 1080p skärm.

Medlem

Det är väl lite grejen! Så länge jag undviker att vänja mig vid 1440p så kanske jag är säker vid 1080. Men skämtar mest. Jag tror att jag kör på att skaffa AOC 24G2U, och en 1440p och testar att köra båda, troligtvis ger jag iväg 24G2U som present till någon yngre släkting, eller har den som extra skärm, rätt van vid två skärmar som det är.

Gen
Medlem
Skrivet av goralux:

Det verkar som att 'standarden' för ett stadigare bygge nu är 1440, så lurar ju på det, men sett tester där RDR2 är nere i 70fps vid ultra för 1440p på ett bygge som är rätt likt mitt.

Blir värre än så. Ultra är bara att glömma. Bäst att köra optimerade inställningar men även med dem kommer mitt 2080Ti ner till 70 fps vid 3440x1440.

Medlem
Skrivet av maq777:

Klart du ska ha en 1440p 144Mhz skärm!

En 1440p skärm kan faktiskt visa 1080p upplösning... Så om du vill ha högre fps i ngt spel så är det väl bara att sänka upplösningen lite!!!

Det här. Satsa på 1440p, skala ner vid behov!

Medlem

Ska du ha en 27 tummare är 1440p minimum. Ser lite pixligt ut med 1080 på den storleken. Är du som jag går det sen inte sänka när man väl vant sig vid 1440. Då tar jag hellre lägre FPS.Jag har inte sänkt ner till 1080 sen 2009 då jag köpte min första 1440-skärm. Unplayable.

Medlem

Jag skulle gå 1440p alla dagar i veckan, när man väll har kört 1440p så kan man inte gå tillbaka. Det är som att du har sätt världen på ett nytt sätt.

Medlem

allt jag kan säga är once you go 1440p you never go back.. eller nått sånt =D och självklart så ska det vara Gsync 144 hz skärm eller bättre helst, det är bara för bra.
kört så i dryga 2 år nu å jag kommer fortfarande ihåg när jag satt igång skärmen för första gången å fick se mina favorit spel i 1440p och när man såg hur fint Gsync var med 144hz tillsammans med den högre upplösningen så var det ett faktum att jag aldrig skulle vilja gå tillbaka.

Medlem

Jag kör både och! 1080p 240hz för fps och har en väggmonterad 1440p för andra slags spel. Då kan jag luta mig tillbaka lite mer och ta det lugnt.

Medlem

Köp ingen 1440 skärm annars blir dina ögon bara kräsna. Kräsna ögon ger hål i plånbok. Gör som mig håll hårt i din gamla trygga 1080p skärm och lägg pengarna på bra spel istället.

Medlem

Jag kör med 1080p 144hz med en 24" och är mycket nöjd. Körde 1440p förut och visst ser det bättre ut, men blev för dyrt i längden med att uppgradera gpu för ofta. Jag skulle säga att om du spelar i 1080p blir det både billigare och räcker längre. Du behöver i princip ett gtx 1080 för att kunna hålla stabila 60 fps+ i 1440p. Om 2-3 år kommer förmodligen gtx 1080 vara ett instegskort för 1080p, för e-sport däremot kommer den nog räcka längre. Håller du dig till 1080p kommer gtx 1080 hålla dig längre, jag skulle gissa på 3 år. Mitt råd är att lägg mer på gpu istället.

https://www.techpowerup.com/review/asrock-radeon-rx-5500-xt-p...


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Ultra widescreen 21:9 all the way!

Inaktiv

Jag vet inte vad det är men spelen Squad och Post Scriptum ser ut skit om man inte har en 1440p-skärm.
Blev som helt nya spel när jag uppgraderade från 1080p. Jag kunde faktiskt urskilja fiender bland vegetationen.

Medlem

1440p om du har grafikkort som orkar med det.
Lätt värt det, kan köra utan AA aktiverat och få bästa bilkvalitet, AA gör alltid bilden suddig och så spar man GPU kraft utan det aktiverat
Och med G-Sync eller liknande så blir det ännu bättre.

Medlem

Har en 4k skärm med 144hz, men föredrar att spela på 1440p, väljer hellre högre fps än högre upplösning. Skillnaden är inte så stor mellan 1440p eller 4k i spel med en liten skärm. Men på en stor tv så tror jag jag hellre skulle vilja köra på 4k så länge fpsen är över 60.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

1440p, med g-sync och 144hz


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

123
Skriv svar