Testpilot – Astro A50 Wireless Headset

Robot
Testpilot – Astro A50 Wireless Headset

Astros senaste modell av populära headsetet A50 är under luppen i denna testpilot av Grukk. En modell i den övre prisklassen anpassad för både PC och PS4.

#a-50, #astro, #testpilot


Medlem

Går det att höja/sänka ljudet mellan spel och typ discord direkt på lurarna?

Köpte dom på rea, och älskar dom, fick också 2år med Dolbys program Atmos, och när man har det igång så e det flera gånger bättre och så jävla grymt ljud med Atmos igång.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Kan hålla med om att det är skönaste headset jag testat. Ljudet levererar men atmos i spel känns mer som ett säljargument, i multiplayerspel blir det svårare att höra exakt var fotsteg kommer från och lokalisera ljud. Det blir lätt burkigt. Funkar klart bättre med atmos i singelplayer och när man kollar film. Stödet för atmos i spel är ganska obefintligt ändå.
Sedan tog det ett bra tag innan astro uppdaterade firmware eftersom vid release var man tvungen att slå av och på strömmen för att xboxen skulle hitta enheten. Såna problem borde inte finnas på headset för 3500:-
Sedan gick min mini USB sönder när jag skulle byta plats på basenhet. Som tur är har astro grymt bra support så de skickar mig en ny enhet som levereras från Holland efter tre dagar. Otroligt tacksamt.
För övrigt, ett rackans bra headset

jbx
Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Köpte dom på rea, och älskar dom, fick också 2år med Dolbys program Atmos, och när man har det igång så e det flera gånger bättre och så jävla grymt ljud med Atmos igång.

Vad betalade du på rea? Är själv sugen men tycker priset är för högt, spelar endast singel player och sitter på ett Steelseries Artics 7 wireless 2019 just nu.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Relik 📜
Skrivet av Cyberz:

Går det att höja/sänka ljudet mellan spel och typ discord direkt på lurarna?

Det går i alla fall på äldre versioner av A50, så antar samma gäller här.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Skrivet av jbx:

Vad betalade du på rea? Är själv sugen men tycker priset är för högt, spelar endast singel player och sitter på ett Steelseries Artics 7 wireless 2019 just nu.

Har för mej att jag betalde 2595:-


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Skulle rekommendera för bra ljud att köpa ett par hörlurar som ni gillar ljudet i och sen adda en AntLion ModMic Wireless mic till det.

Själv kör jag med Philips Fidelio x2 som jag moddat med super sköna maffiga Öronkuddar samt då en AntLion ModMic.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Cyberz:

Går det att höja/sänka ljudet mellan spel och typ discord direkt på lurarna?

Ja, det går. Precis som Emil säger, så är det en funktion som funnits på A50 lurar ett tag. Samma här.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Jag har haft både ett Gen 2 och har nu ett Gen 3. Väldigt sköna lurar. Superbra ljud för ett par spellurar. Aldrig haft problem med att batteriet blivit dåligt eller med att någon klagat på mic kvalitet.
Däremot så betalar man väldigt mycket för märket. Byggkvaliten är inte optimal, bland annat så är det precis som nämns så att mikrofonen reglerar mute och aktivt läge. Problemet är bara att sviveln som den sitter på är av billigt plast och vridspärren på micen på gen 2 och gen 3 är enbart kablarna som micen är kopplad till, utan dragskydd! Lyckligtvis kunde de lödas och fixas ganska enkelt. men supporten från Astro uteblev och detsamma om kommentarerna kring att desingen var inte optimal, hoppas det är fixat i 4an!

Edit: bara tvåan som har strulat, varit väldigt försiktig med 3:an när jag insåg hur den är uppbyggd .

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Krokanen:

Jag har haft både ett Gen 2 och har nu ett Gen 3. Väldigt sköna lurar. Superbra ljud för ett par spellurar. Aldrig haft problem med att batteriet blivit dåligt eller med att någon klagat på mic kvalitet.
Däremot så betalar man väldigt mycket för märket. Byggkvaliten är inte optimal, bland annat så är det precis som nämns så att mikrofonen reglerar mute och aktivt läge. Problemet är bara att sviveln som den sitter på är av billigt plast och vridspärren på micen på gen 2 och gen 3 är enbart kablarna som micen är kopplad till, utan dragskydd! Lyckligtvis kunde de lödas och fixas ganska enkelt. men supporten från Astro uteblev och detsamma om kommentarerna kring att desingen var inte optimal, hoppas det är fixat i 4an!

Edit: bara tvåan som har strulat, varit väldigt försiktig med 3:an när jag insåg hur den är uppbyggd .

Mycket bra poäng. Kan inte kommentera på hur det skiljer sig från gen 2 och gen 3 då jag inte provat dem och bara hade headsetet i några veckor på prov.

Under tiden jag använde det märkte inga problem med mute-funktionen, men efter en längre tid kan det ju bli skillnad. Beroende på om designen är mer robust än tidigare generationer eller inte.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

20-20khz frekvensområde suger speciellt när lurarna kostar 3k. Visst allt annat är utanför mänskliga hörseln. Däremot finns det andra fördelar med större frekvensspann. T ex lönar det sig inte att köra högre frekvens än 44100 med dessa. Sen så får man tänka på att det är inget högt ljud vid 20 Hz eller 20khz. Om ni tänker er ljudet från 20hz är där ljudet slutar så är det en nedåtgående sänkning av ljudet till 20 Hz. Likaså till 20khz. Så 15khz kan ha lägre volym t ex. Nu vet jag inte exakt hur de är men tvivlar på de är värt priset

Medlem

Går det, likt tidigare modeller av a50, inte att byta ut batteriet när det börjar bli dåligt? För det är en dealbreaker för mig efter att ha slängt dyra pengar på tidigare a50 och sen efter bara nått år fastnat med ett batteri som snabbt laddar ur och i praktiken är värdelös som trådlös.
Lägger man 3000kr på ett headset så förväntar man ju sig att det ska hålla lite längre än så och i alla fall ha utbytbara batterier.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem

Dom verkar intressanta, men jag vill VERKLIGEN ha ett riktigt bra gamingheadset med aktiv brusreducering på hörlurarna. Har verkligen letat överallt efter detta, och jag tycker det är märkligt varför inte detta finns än. Jag har ett par Jabra Evolve 80 till datorn just nu och älskar brusreduceringen, men tyvärr blir inte ljudet så bra som det kan bli i riktigt bra gaminglurar.
Om någon där ute har tips på ett sånt headset så får ni gärna tipsa mig.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem
Skrivet av StrongBad:

Dom verkar intressanta, men jag vill VERKLIGEN ha ett riktigt bra gamingheadset med aktiv brusreducering på hörlurarna. Har verkligen letat överallt efter detta, och jag tycker det är märkligt varför inte detta finns än. Jag har ett par Jabra Evolve 80 till datorn just nu och älskar brusreduceringen, men tyvärr blir inte ljudet så bra som det kan bli i riktigt bra gaminglurar.
Om någon där ute har tips på ett sånt headset så får ni gärna tipsa mig.

säg till om du hittar nåt bra

Medlem

Man kan köpa relativt bra lurar och dedikerad DAC + amp för detta priset.

Hur står det sig mot sådan utrustning?

Skulle tänka mig det bästa är att det är ett allt i ett headset som är fördelaktigt för någon som inte vill sätta sig in i ljudutrusning. Jack of all trades, master of none.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av HYBRiS:

Går det, likt tidigare modeller av a50, inte att byta ut batteriet när det börjar bli dåligt? För det är en dealbreaker för mig efter att ha slängt dyra pengar på tidigare a50 och sen efter bara nått år fastnat med ett batteri som snabbt laddar ur och i praktiken är värdelös som trådlös.
Lägger man 3000kr på ett headset så förväntar man ju sig att det ska hålla lite längre än så och i alla fall ha utbytbara batterier.

Nej, det går inte att byta batterierna. Men tror inte det går i andra konkurrerande gaming-headsets heller, oavsett prislapp.

Hur batteriet påverkas över tid skulle vara väldigt intressant att veta däremot.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Moderator | Testpilot
Skrivet av Grukk:

Nej, det går inte att byta batterierna. Men tror inte det går i andra konkurrerande gaming-headsets heller, oavsett prislapp.

Hur batteriet påverkas över tid skulle vara väldigt intressant att veta däremot.

Skulle vara intressant att veta mycket om olika produkter över tid. T ex om kablar håller och produkten i helhet.

Fin recension! Jag är i jakt efter nya lurar just nu så det här kanske kan vara något


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av uberpwnage2.0:

Skulle vara intressant att veta mycket om olika produkter över tid. T ex om kablar håller och produkten i helhet.

Fin recension! Jag är i jakt efter nya lurar just nu så det här kanske kan vara något

Eller hur! Slitage är ju alltid en faktor vid normalt och onormalt användande, så om du plockar upp ett par av dessa är jag mer än intresserad av hur de fungerar i längden!

Tack så mycket!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Skrivet av Grukk:

Nej, det går inte att byta batterierna. Men tror inte det går i andra konkurrerande gaming-headsets heller, oavsett prislapp.

Hur batteriet påverkas över tid skulle vara väldigt intressant att veta däremot.

SteelSereis har en som man får två batterier på.. https://www.inet.se/produkt/6301728/steelseries-arctis-pro-wi...


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Skribent
Skrivet av Grukk:

Nej, det går inte att byta batterierna. Men tror inte det går i andra konkurrerande gaming-headsets heller, oavsett prislapp.

Hur batteriet påverkas över tid skulle vara väldigt intressant att veta däremot.

Skrivet av Snake Plissken:

SteelSereis har en som man får två batterier på.. https://www.inet.se/produkt/6301728/steelseries-arctis-pro-wi...

Precis. De lurarna slog jag till på under en Black Friday rea för 1700:- Riktigt bra och skönt att slippa plugga i och ur laddsladdar eller hålla på med engångsbatterier, man har ett batteri i ena hörluren och det andra på laddning i DAC-enheten och sedan bara byta när det börjar ta slut. Märker man att batterierna börjar bli kassa (jag har inte märkt av något på 15 månader) så kan man köpa nya från Steelseries.

Ljudet kan jag inte säga så mycket om då jag inte är så kunnig inom ljud men fungerar bra för mig, även om jag vet att folk har sågat ljudet främst för musik och film.

För 1700:- var Acrtis Wireless pro ett givet köp för min del, 3000:- skulle jag inte betalat för dem.

edit: En fråga. Kan man använda headsetet med sladd? När jag gick över till trådlöst så var det ett krav för min del, att man ska kunna koppla in med sladd eller annan lösning för att kontinuerligt kunna använda headsetet även om man glömt ladda det dagen innan.

I övrigt bra skriven recension, många rubriker och inte så långa stycken. Enkelt att få en överblick.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Precis. De lurarna slog jag till på under en Black Friday rea för 1700:- Riktigt bra och skönt att slippa plugga i och ur laddsladdar eller hålla på med engångsbatterier, man har ett batteri i ena hörluren och det andra på laddning i DAC-enheten och sedan bara byta när det börjar ta slut. Märker man att batterierna börjar bli kassa (jag har inte märkt av något på 15 månader) så kan man köpa nya från Steelseries.

Ljudet kan jag inte säga så mycket om då jag inte är så kunnig inom ljud men fungerar bra för mig, även om jag vet att folk har sågat ljudet främst för musik och film.

För 1700:- var Acrtis Wireless pro ett givet köp för min del, 3000:- skulle jag inte betalat för dem.

edit: En fråga. Kan man använda headsetet med sladd? När jag gick över till trådlöst så var det ett krav för min del, att man ska kunna koppla in med sladd eller annan lösning för att kontinuerligt kunna använda headsetet även om man glömt ladda det dagen innan.

I övrigt bra skriven recension, många rubriker och inte så långa stycken. Enkelt att få en överblick.

Har också ett par Arctis Pro Wireless (har även föregångaren Siberia 800, även det med externa batterier). Otroligt nöjd. För mig är just möjligheten att smidigt kunna byta till ett nytt batteri när det gamla är urladdat något jag aldrig kommer välja bort

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Pooslice:

Man kan köpa relativt bra lurar och dedikerad DAC + amp för detta priset.

Hur står det sig mot sådan utrustning?

Skulle tänka mig det bästa är att det är ett allt i ett headset som är fördelaktigt för någon som inte vill sätta sig in i ljudutrusning. Jack of all trades, master of none.

Jag pungade ut för ett par Sennheiser HD 598 och en mixförstärkare från Astro tidigt den här generation och har varit väldigt nöjd med den kombinationen. Följde dock upp med att köpa ett Cloud-headset för att snacka med polarna på Discord utan behöva pillra med separat mikrofon. Sämre ljudkvalitet, men så mycket smidigare.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Grafik: GTX 960M
Moderkort: Raccolto Nero d'Avola Cabernet Sauvignon Organic , 2017

Medlem
Skrivet av StrongBad:

Dom verkar intressanta, men jag vill VERKLIGEN ha ett riktigt bra gamingheadset med aktiv brusreducering på hörlurarna. Har verkligen letat överallt efter detta, och jag tycker det är märkligt varför inte detta finns än. Jag har ett par Jabra Evolve 80 till datorn just nu och älskar brusreduceringen, men tyvärr blir inte ljudet så bra som det kan bli i riktigt bra gaminglurar.
Om någon där ute har tips på ett sånt headset så får ni gärna tipsa mig.

Gamingheadset bör undvikas generellt. Sennheiser momentum 3 eller Sony wh-1000xm3 om du vill ha bra ljud, BT aptX och aktiv brusreducering för en vettig peng.

Medlem

Jag kör akg k712 pro med en creative g6 för mina spelbehov. Redigt nöjd, men hade ett par a50 för något år sedan som jag också gillade.

Man får dock mycket bättre ljud ifall man köper ett par rediga hörlurar för den summan.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem
Skrivet av grimhammer:

Gamingheadset bör undvikas generellt. Sennheiser momentum 3 eller Sony wh-1000xm3 om du vill ha bra ljud, BT aptX och aktiv brusreducering för en vettig peng.

Momentum är grymma, jag säljer faktiskt Momentum 2 wireless (over ear) för en liten slant på tradera just nu ifall någon vill få tag på dem billigt 😁


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Skribent
Skrivet av Skuggsvept:

Har också ett par Arctis Pro Wireless (har även föregångaren Siberia 800, även det med externa batterier). Otroligt nöjd. För mig är just möjligheten att smidigt kunna byta till ett nytt batteri när det gamla är urladdat något jag aldrig kommer välja bort

En sak som är irriterande, i alla fall på mitt headset är att displayen till DAC-enheten ballar ur titt som tätt, texten blir upp och ner, blir bara krumelurer över hela displayen och den slutar ladda batteriet. Räcker med att dra ur strömkabeln och sätta i den igen så är allt normalt dock.

Har du varit med om något liknande problem?

Medlem
Skrivet av grimhammer:

Gamingheadset bör undvikas generellt. Sennheiser momentum 3 eller Sony wh-1000xm3 om du vill ha bra ljud, BT aptX och aktiv brusreducering för en vettig peng.

Har redan ett par Sony WH1000XM2 men använder den bara när jag vill lyssna på musik eller poddar. Mikrofonen är fruktansvärt usel och lämpar sig inte för gaming.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem
Skrivet av StrongBad:

Har redan ett par Sony WH1000XM2 men använder den bara när jag vill lyssna på musik eller poddar. Mikrofonen är fruktansvärt usel och lämpar sig inte för gaming.

Sitter med en blue yeti som mikrofon, sennheiser hd599 som hörlur via en fiio q1 mk2 dac/amp, sjukt nöjd, aldrig mera "gamingheadset", aldrig någonsin. Kör samma lurar som du redan har men lägg till en modmic av valfri sort så blir det som headset fast mycket bättre

Medlem
Skrivet av Shadee:

En sak som är irriterande, i alla fall på mitt headset är att displayen till DAC-enheten ballar ur titt som tätt, texten blir upp och ner, blir bara krumelurer över hela displayen och den slutar ladda batteriet. Räcker med att dra ur strömkabeln och sätta i den igen så är allt normalt dock.

Har du varit med om något liknande problem?

Faktiskt inte! Varken på min nuvarande eller gamla enhet. Enda problem jag stött på är att batteriet inte laddats som det ska, har skett ett fåtal gånger.

1
Skriv svar