Basbyggande / Fallout Settlement-liknande spel

Medlem
Basbyggande / Fallout Settlement-liknande spel

Hej.
Finns det något spel där man likt Fallout 4 kan gå lös fullständigt i att bygga egna baser/samhällen med hus fyllda med rum som man kan inreda.

Det närmaste jag själv sprungit på är Houseflipper, Minecraft, Sims samt Occupy White Walls.

https://store.steampowered.com/app/613100/House_Flipper/
https://store.steampowered.com/app/876160/Occupy_White_Walls/

Men letar något nytt.
Mitt problem med Minecraft är att det är för fult.
Houseflipper har för dåliga kontroller, noll möjlighet att bygga ut husen samt smalt utbud av interiörer.
OWW orkar jag inte levla upp en ny karaktär och vill inte förstöra det jag redan byggt.
Sims har jag svårt för grafiken med.

Funderar på Rust men de verkar ju typ värdelöst för husbyggande men är iaf populärt på steam när man försöker hitta något liknande.

Medlem

Testa Fallout 4 med Sims Settlemets modden. Ändrar byggandet väldigt mycket.

Medlem

Fallout 76! Långt ifrån världens bästa spel men jag hade extremt kul med byggandet.

Medlem
Skrivet av acrylamid:

Hej.
Finns det något spel där man likt Fallout 4 kan gå lös fullständigt i att bygga egna baser/samhällen med hus fyllda med rum som man kan inreda.

Det närmaste jag själv sprungit på är Houseflipper, Minecraft, Sims samt Occupy White Walls.

Rust, Satisfactory.

https://www.youtube.com/watch?v=QvWaV4qshZQ
https://www.youtube.com/watch?v=gcvDUxdmntw

Sen är det ju en annan sak att ha allt gameplay runtikring basbyggandet som gör det meningsfullt osv.

Annars kanske något i stil med Rimworld.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

green hell är lite bygga saker.
samt alla dom där survival mmo spelen.

Medlem

Conan Exiles om du vill ha fantasy

Medlem

+1 Fallout 4 med Sim Settlement, bra sugen på dra igång det för sjuttielfte gången.

7 days to die har riktigt grymt byggande ifall du kan finna tid för det, med imponerande simulerad fysik för att vara voxelbaserat likt Minecraft.

Sitter och väntar på Hytale men det ser ut att dröja länge tyvärr.

Medlem

Settlementdelen i FO4 var riktigt beroendeframkallande om än väldigt buggigt och med dåliga kontroller.


signatur
Medlem

Dragon Quest Builders 2 om du vill ha något med tecknad stil. Annars kanske Raft eller nyss släppta Dreams där man verkar kunna bygga vad man vill.

Medlem

nu är väl dessa begränsat lika fallout 4 iofs, men det är roligt byggande tycker jag!

cities skylines
rimworld
prison architect
banished
och sist men inte minst Subnautica är skithäftigt, och basbyggandet är en stor del!


signatur

//monster

Medlem

Håller med Monsterbenke. Subnautica är helt fantastiskt. Ser fram emot uppföljaren som är under utveckling
För övrigt så har även No Mans Sky intressant basbyggande.

Medlem

Börja göra spel och bygg miljöer i tex Unity eller Unreal.
Sen kan du komma in på en skola med det och sen få pengar för det du gör!

Medlem

Satisfactory är jag fast i. Jag har inte hunnit spela merän kring 10h men skrapar mest på ytan av den fabriksimulatorn

Medlem

Testa Raft. Skitskoj att bygga ett flytande palats och överleva samtidigt

Medlem

Fallout 76! Visst, det är ett jävligt bespottat spel med buggar, men det blir bättre hela tiden. Sen nya stora updaten i mitten på April. Jag har ett hundratal timmar i spelet på ständig jakt efter "plans".

Det blir bättre o bättre. Och nu är det ju billigt också. Spelar du PS4 kan du få det för 79 spänn på Netonnet.

Medlem

Astroneer, Raft, Subnautica

Är några jag kan rekommendera 😎


signatur

Människor som inte tänker ordentligt har inga hjärnor, snarare har de grått ludd som har flugit in i huvudet på dem av misstag.
Nalle Puh

Medlem
Skrivet av ForrestFox:

Håller med Monsterbenke. Subnautica är helt fantastiskt. Ser fram emot uppföljaren som är under utveckling

Oj, en uppföljare till Subnautica... Det har jag missat helt!


signatur

Människor som inte tänker ordentligt har inga hjärnor, snarare har de grått ludd som har flugit in i huvudet på dem av misstag.
Nalle Puh

Medlem

@Lethenstroom: Spelar wastelanders nu, och tycker det är mycket bättre. Alla buggar som jag har rapporterat fixades i senaste patchen.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Conan Exiles

Ark

Medlem

Kan bara rekommendera det andra rekommenderat, men:

Satisfactory är jag helt hooked på. Mycket basbyggande, inte så mycket "inredande" då man bygger fabriker och maskiner, men otroligt beroendeframkallande.

Subnautica är väldigt kul också, men byggandet där är en rätt liten del av spelet och blir rätt poänglöst snabbt. Dock ett mycket bra spel som rekommenderas varmt.

Raft är väldigt bra. Nu var det ett tag sedan jag spelade det, men då var det rätt begränsat vad man kunde bygga, men det har säkert kommit till en massa.

Medlem

No Man's Sky tillåter spelaren att bygga väldigt gedigna baser nu för tiden. På spelets subreddit finns exempel på en del fantastiska byggnationer. Baserna blir dessutom en del av spelvärlden så spelare kan upptäcka och besöka varandras baser.

https://i.redd.it/vfooi3rxiof41.jpg
https://i.redd.it/u2xazfdxl6f41.jpg
https://i.redd.it/qw4zyw8ag5p31.jpg
https://i.imgur.com/8Liwdsc_d.jpg?maxwidth=640&shape=thumb&fi...

Medlem

Kan starkt rekomendera Space Engineers. Hela spelet går ut att in single eller mulitplayer bygga baser. Kreativitet, know how samt klurighet avgör hur bra man lyckas.

Medlem

@blackidus:

Hur är Ark jämfört med Conan? Tänker då på alla aspekter i spelet, inte bara basbyggandet. Har några hundra timmar i Conan men har inte testat Ark.

Medlem
Skrivet av Darktoastern:

Fallout 76! Långt ifrån världens bästa spel men jag hade extremt kul med byggandet.

Äeeh sluta sitta och rekommendera detta till folk, seriöst alltså. Hur skit vill du att spelmarknaden ska utvecklas till egentligen? Snälla få inte folk att ge Bethesda pengar för detta.

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Äeeh sluta sitta och rekommendera detta till folk, seriöst alltså. Hur skit vill du att spelmarknaden ska utvecklas till egentligen? Snälla få inte folk att ge Bethesda pengar för detta.

Vaddå? Det är ju jätteroligt när en spelare spawnar in framför dig och *POFF* all din gear är borta och din bas är raderad. Sånt är ju jätte roligt.

Ont: Om man vill ha ett liknande system för att bygga baser som Fallout 4 fast det faktiskt fungerar och går att använda utan att vilja mörda någon så kolla in No Mans Sky. Deras senaste uppdateringar har gjort det riktigt bra faktiskt.

Det har kommit en hel del uppdateringar som har förbättrat detta sedan denna video men det ger en bild av vad man kan bygga iaf.

Medlem

@Skuggsvept: Oj jag är nog fel person att svara på den
Jag har båda spelen men ska jag vara ärlig så har jag inte spelat ARK så mycket mer än ett fåtal timmar och knappt rört byggnadsdelen. Jag spelar också mest Conan.

Medlem

The forest?


signatur

"High life on low budget"

Jag skulle rekommendera Dragon Quest Builders 2, har en skön charm och likt minecraft finns det stora möjligheter att bygga det man vill fast med fler inrednings detaljer som inte ser ut som block. Jag har byggt allt från enorma slott till små mysiga harvest moon liknande byar. restauranger, barer och nöjesfält, bygg vad du vill. Bybor och karaktärer man träffar på i storymode följer med en till ens hem-ö, de kommer med önskemål och inlevelse som klår de stela fallout4 figurerna med hästlängder och får stället att kännas levande.

Det finns multiplayer och en "anslagstavla där man kan posta sina bilder på builds man gjort eller se andras för inspiration.

Inte mitt bygge men ett exempel på vad som är möjligt.

Rolig storymode med frihet att bygga och designa som man vill med en skön charm och humor, min personliga goty 2019.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Conan Exiles verkar vara mest åt det hållet jag söker.
Men det är ett MMO väl? Vilket betyder en jävla massa grindande för att få material för att kunna gå lös totalt och bygga sitt sagoslott? Gäller inte desamma för Ark?

Fallout 76, går det bygga fritt där med hjälp av mods eller cheat engine. Vill inte hålla på att samla skrot bara för att få bygga fritt.

Testade Raft igår och de var lite för lite valmöjligheter för att kunna bygga något häftigt och unikt.

Dragon Quest Builders 2 såg ju ut som ett snyggt Minecraft, så där ser det ut som man kan gå ut rätt ordentligt i sin skapelselusta. Har lite svårt för block-grafik bara.

Har faktiskt köpt Dreams men blir tokig på kontrollerna men med tanke på vad man ser vad folk byggt inne i spelet så kommer jag fortsätta försöka lära mig hantera deras editor.

Banished är mysigt men vill bygga mer än bara en by.
Cities Skylines är bra, men vill hellre bygga mitt egna hus och inreda än bygga städer.
Rimworld är ett fantastiskt spel men de går inte bygga något vackert i det, detsamma gäller Prison Architect.

Subnautica installerade jag igår, såg att jag hade det via XBox och EpicGames. De är nog roligt men utifrån byggande aspekt så fanns det allt för få möjligheter till att vara kreativ.

No Man's Sky spelade jag för evigheter sen och likt Subnautica så var det bara moduler man placerade ut, fanns ingen möjlighet till kreativitet.

Satisfactory verkar också mest vara färdiga byggnader man bara smäller upp, fokus känns mer på att försöka skapa så bra automatiseringseffekter som möjligt.

Medlem

Okej, en snabb googling gav mig svaret. Man kan akitvera god-mode på Conan och Ark hade creative mode. Blir nog att testa Conan. Hatar sand dock haha

12
Skriv svar