När traditionell "kampsport" blir vansinne...

Medlem
När traditionell "kampsport" blir vansinne...

Videon är sevärd i sin helhet men speciellt från 20:50 och framåt är tragisk.

Tycker synd om Xu Xiadong, men sanningen är såklart inte önskvärd i Kina.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Skribent

Såg den för några dagar sedan. Riktigt intressant och som sagt tragiskt för Xu Xiadong. Att folk ska ha så svårt att acceptera sanningen.

Inaktiv

Kampsportsvärlden i Kina är väl ungefär där USA och Europa var på 80-talet, innan UFC, bara att kinesiska staten också är inblandad. Knäppt.

Medlem

Ett av mina guilty pleasures är att kolla på fake martial arts.
Det finns något djupt fascinerande och samtidigt skrämmande med en grupp mentalt underlägsna personer som inbillar sig saker som dessa.

Man ser denna typ av kollektiva psykos i många grupperingar i samhället såklart men det är extra tydligt just när det kommer till något så svart/vitt som fake martial arts.

Tycker dock det är viktigt att det kommer fram hur världsfrånvända de är och då behövs det tyvärr någon, som i detta fallet, bankar lite vett i personen.

Tyvärr verkar inte alla mentalt stabila nog att inse sanningen.

Hur som helst älskar jag fake martial arts

Medlem

Tragiskt? En gång när jag var lite påverkad (hehe) satt jag och tittade på sådana klipp och fick träningsvärk i magen så mycket som jag garvade

phi
Medlem

Det tråkiga med dessa bullshido-stilar är ju tyvärr att det till dem som många utstötta och redan "svaga" personer söker sig till i hög grad. Ofta i hopp om att hitta en form av gemenskap och lära sig något de tror fungerar på riktigt och som kommer att ge dem ett starkare självförtroende, bygga karaktär osv.

Istället lajvar de verklighetsfrånvänd och koreograferad låtsasfighting utan motstånd och bygger upp en ohälsosam och falsk känsla av självförtroende som tyvärr kan vara direkt farligt om de mot all förmodan skulle hamna i en situation där de behöver försvara sig.

Jag har själv hört personer på fullaste allvar tro att de är kapabla till att försvara sig mot en angripare beväpnad med t.ex en kniv eftersom att "det har vi tränat på väldigt mycket inom X så jag är helt övertygad om att jag skulle klara av det i en verklig situation". Det är fullkomligt vansinne.

Medlem
Skrivet av phi:

Det tråkiga med dessa bullshido-stilar är ju tyvärr att det till dem som många utstötta och redan "svaga" personer söker sig till i hög grad. Ofta i hopp om att hitta en form av gemenskap och lära sig något de tror fungerar på riktigt och som kommer att ge dem ett starkare självförtroende, bygga karaktär osv.

Istället lajvar de verklighetsfrånvänd och koreograferad låtsasfighting utan motstånd och bygger upp en ohälsosam och falsk känsla av självförtroende som tyvärr kan vara direkt farligt om de mot all förmodan skulle hamna i en situation där de behöver försvara sig.

Jag har själv hört personer på fullaste allvar tro att de är kapabla till att försvara sig mot en angripare beväpnad med t.ex en kniv eftersom att "det har vi tränat på väldigt mycket inom X så jag är helt övertygad om att jag skulle klara av det i en verklig situation". Det är fullkomligt vansinne.

Tyvärr är det inte bara in "bullshido" det är så.
Alla som tränat nån kampsport som räknas som elgitim vet att det ofta finns mer eller mindre ett antal i gruppen även bland ledare som tror att bara använda tekniker osv man lär sig inom stilen räcker.
Men så är det inte många tränar fel och tror att sin motståndare anpassar sig efter ens teknik när det är en själv som måste anpassa sig efter motståndare.
Har flertalet gånger blivigt "rättad" att jag gör fel attacker även fast det handlar om att försvara sig mot "vad som helst".
Vansinne, dessutom i en verklig situation så kommer man alltid prestera sitt sämsta pga massa omständigheter.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Kolla instagram kontot McDojoLife för mer fejkkampsport!

Medlem

Också- alla jag känner som tränar kampsport tycker att just den de valt är bäst på ett helt orimligt sett. Oavsett vilken det är.

Jag gjorde själv några år kendo och naginata - som ju är bäst för att det är mycket tradition och tävling över självförsvar eller militärt våld. Och för att man har coola vapen och rustningar såklart!

1
Skriv svar