Microsoft ser inte Sony och Nintendo som största konkurrenterna framöver, pga molnet

Robot
Microsoft ser inte Sony och Nintendo som största konkurrenterna framöver, pga molnet

Phil Spencer är inte heller ute efter fler konsolkrig.

#azure, #molnet, #phil-spencer, #xbox


Avstängd

Det är alltid ett krig.
Det måste alltid vara ett krig.
Skämt åt sido men. Jag har alltid gillat konsolkrigen.
Så om det skulle upphöra skulle det vara tråkigt.

Så konsolkrig behövs.
Sen att man använder andra ord för att beskriva konsolkrig funkar också.
Men någonstans vill jag tro att dem krigar mot varann lite.
Annars lägger man ner sitt vapen och konsol.

Medlem

Ah, det kraftfulla molnet som skulle driva mycket till xbox one


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Sony har väl gjort en deal att använda Microsofts infrastruktur?

Medlem

Han har troligtvis helt rätt. Framtiden stavas tjänster för den stora massan, inte hårdvara.

Medlem

Vad bra, för konkurrens har ju aldrig gynnat marknaden....

Medlem

Vad Microsoft förväntade sig av Xbox One...

..och deras fanboys...

...hur det egentligen blev...

...och framtiden...

Molnet! Alla ska med!

Fortsätt bygg luftslott...

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Vad bra, för konkurrens har ju aldrig gynnat marknaden....

Han talar ju om att en högre nivå av konkurrens har bildats genom Amazons och Googles inträde i spelbranchen med sina streamingtjänster, så varför slåss om "smulor" när ett större hot bildas i horisonten?

Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

[...] varför slåss om "smulor" när ett större hot bildas i horisonten?

Hotfulla moln i horisonten!


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

Han talar ju om att en högre nivå av konkurrens har bildats genom Amazons och Googles inträde i spelbranchen med sina streamingtjänster, så varför slåss om "smulor" när ett större hot bildas i horisonten?

Ja, google tog oss ju verkligen med storm med deras moln...


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Ambassadör
Xbox

Microsoft bygger ut Azures infrastruktur hela tiden, ett väldigt dyrt projekt och inte något som de andra konsoltillverkarna varken kan eller vill tävla med. Där är det Amazon och Google som är konkurrensen. De här företagen spelar i en helt annan division.

Konsolkriget är gammalt mög som förhoppningsvis blir förpassat till historieböckerna. Xbox, PlayStation och Nintendo har mycket mer att vinna på att samarbeta för att möta upp just Google och Amazon innan marknaden skiftar. Xbox är redan på väg som en del av MS och det finns visst samarbete med Sony kring Azure. En inte helt vild gissning är väl att PS Now kommer att nyttja det.

En hälsosam konkurrens men där man också samarbetar där det gagnar alla involverade låter mycket trevligare än att låsa in sig i fåniga konsolkrig.


signatur

Jump in.

Medlem

De har ingen chans mot Nintendo och Playstation om de ska fortsätta så här, endast därför.

Medlem

Med tanke på hur mycket Microsoft hajpat "da cloud" förväntar jag mig verkligen något revolutionerande från deras streamingtjänst. Allt annat vore tragiskt.

eld
Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Microsoft bygger ut Azures infrastruktur hela tiden, ett väldigt dyrt projekt och inte något som de andra konsoltillverkarna varken kan eller vill tävla med. Där är det Amazon och Google som är konkurrensen. De här företagen spelar i en helt annan division.

Konsolkriget är gammalt mög som förhoppningsvis blir förpassat till historieböckerna. Xbox, PlayStation och Nintendo har mycket mer att vinna på att samarbeta för att möta upp just Google och Amazon innan marknaden skiftar. Xbox är redan på väg som en del av MS och det finns visst samarbete med Sony kring Azure. En inte helt vild gissning är väl att PS Now kommer att nyttja det.

En hälsosam konkurrens men där man också samarbetar där det gagnar alla involverade låter mycket trevligare än att låsa in sig i fåniga konsolkrig.

Hur kraftfulla och världsomtäckande microsofts servrar än är och hur låg latency än blir med streaming så kommer man fortfarande inte kunna spela det senaste zelda på annat än nintendos konsoller.

Avstängd
Skrivet av T.Mani:

Ja, google tog oss ju verkligen med storm med deras moln...

Vi är inte där än.
Men jag tror vi är på väg dit.
Om 5-6 år 10 år så tror jag att konsolkriget kommer fortgå i molnet.

Det behövs lite tid för att etablera sig i den nya plattformen molnet.

Medlem

Ja Sony är väl deras kunder vad gäller molnet.

Medlem

Känns som tomt PR snack.
Slänger lite salt på det där, har slutat lyssna på hype troll som Phil Spencer, Jace Hall, Kanya West med flera.

Medlem
Än....
Skrivet av eld:

Hur kraftfulla och världsomtäckande microsofts servrar än är och hur låg latency än blir med streaming så kommer man fortfarande inte kunna spela det senaste zelda på annat än nintendos konsoller.

För 20 år sen var det SEGA vs Nintendo.
SEGA gör ju inte konsoller längre, men företaget är kvar.
Jag kan tänka mig att om 20 år så är kanske Nineötendo slutat göra konsoller en man kan fortfarande spela nya Zelda spel på någon annan plattform.

Medlem
Skrivet av eld:

Hur kraftfulla och världsomtäckande microsofts servrar än är och hur låg latency än blir med streaming så kommer man fortfarande inte kunna spela det senaste zelda på annat än nintendos konsoller.

Förutom PC då menar du väl och där får man 60fps också. 😉

Medlem

molnet ligger nog många år bort innan det tar över helt så han snackar helt i mössan han..

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Vad Microsoft förväntade sig av Xbox One...

..och deras fanboys...

...hur det egentligen blev...

...och framtiden...

Hahaha!


signatur

Ordo Ab Chao

Skrivet av T.Mani:

Ja, google tog oss ju verkligen med storm med deras moln...

Det är sånt här tankesätt som skulle fälla Sony och Microsoft. De kan inte avfärda flugor bara för att det inte är 100% bra just nu.


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Ja Sony är väl deras kunder vad gäller molnet.

Är de redan det? PS Now kör ju för tillfället spelen från PS-hårdvara precis som att xCloud väl kör spelen från One S?

Vilken serverhall denna hårdvara står i spelar inte så stor roll.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

molnet ligger nog många år bort innan det tar över helt så han snackar helt i mössan han..

Tror inte Phil har fått det förtroende han har för att han talar bra i mössan. För att han visat för Microsofts ledning att hav vet vad han gör...

Medlem
Skrivet av Konstig Inombords:

Det är alltid ett krig.
Det måste alltid vara ett krig.
Skämt åt sido men. Jag har alltid gillat konsolkrigen.
Så om det skulle upphöra skulle det vara tråkigt.

Så konsolkrig behövs.
Sen att man använder andra ord för att beskriva konsolkrig funkar också.
Men någonstans vill jag tro att dem krigar mot varann lite.
Annars lägger man ner sitt vapen och konsol.

Behövs konsolkrig för att du tycker det skulle vara tråkigt annars? Världen är lite större än så. Men jag håller med om att krig kommer det nog alltid vara. Kanske inte så mycket mellan företagen utan snarare kunderna/fansen som har en tendens att kriga.

Men nog skulle det vara trevligare utan. Däremot hoppas jag aldrig de slutar tävla om att vara bäst


signatur

Ultrazine

Medlem

Fantastiskt roligt att så många ”teknikintresserade” verkar helt ovetande om exponentiell teknikutveckling. För att göra det enkelt för er. 20 år bakåt är troligtvis en mer relevant jämförelse med tio år framåt. Med andra ord, hur såg spelandet ut 2000 mot idag?

Om tio år har vi helt andra förutsättningar och det företag som inte tittar tio år framåt kommer inte finnas kvar. Nutiden är gammal skåpmat innan den har inträffat.

Inaktiv
Skrivet av marsson90:

Ah, det kraftfulla molnet som skulle driva mycket till xbox one

Menar ej att vara otrevligt men du måste tänka längre än nosen räcker. Visst, stadia verkar rätt illa idag men inom en överskådlig framtid kommer det där funka tillräckligt bra för den stora massan på samma sätt som att streamingen redan tagit över film och musik. Jag tänker och hoppas lite samma om VR som är rätt bra idag men det behövs bättre upplösning och helt trådlöst så är vi där

Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

Han talar ju om att en högre nivå av konkurrens har bildats genom Amazons och Googles inträde i spelbranchen med sina streamingtjänster, så varför slåss om "smulor" när ett större hot bildas i horisonten?

Folk har behandlat molnet som en konkurrent till fysisk hårdvara i ditt storrum i över tio år nu och man har fortfarande inte löst problemet som kallas för latensen. Finns inte heller något som pekar på att det kommer att bli bättre de närmsta åren.. faktum är att man har börjat nå gränsen för vad man kan spara på fysisk hårdvara i form av serverparker etc. Men ändå ska folk sitta och tro att man ska kunna öka behoven många gånger utan att någon teknologisk revolution har skett.

Kort och gott. Nej. Streamingtjänster är och kommer förbli marginella gimmickar fram tills det faktiskt gjorts enorma framsteg. Det finns faktiskt en orsak varför Microsoft misslyckats med detta tidigare, varför Sony och Google misslyckats tidigare etc. Teknologin finns helt enkelt inte där.. oberoende hur många personer sitter och försöker köra huvudet genom väggen.

Skrivet av Mortaigne:

Microsoft bygger ut Azures infrastruktur hela tiden, ett väldigt dyrt projekt och inte något som de andra konsoltillverkarna varken kan eller vill tävla med. Där är det Amazon och Google som är konkurrensen. De här företagen spelar i en helt annan division.

Konsolkriget är gammalt mög som förhoppningsvis blir förpassat till historieböckerna. Xbox, PlayStation och Nintendo har mycket mer att vinna på att samarbeta för att möta upp just Google och Amazon innan marknaden skiftar. Xbox är redan på väg som en del av MS och det finns visst samarbete med Sony kring Azure. En inte helt vild gissning är väl att PS Now kommer att nyttja det.

En hälsosam konkurrens men där man också samarbetar där det gagnar alla involverade låter mycket trevligare än att låsa in sig i fåniga konsolkrig.

Vi säger så. Kom tillbaka när Molnet faktiskt har latenser som inte handlar om många mikrosekunder.

Skrivet av Konstig Inombords:

Vi är inte där än.
Men jag tror vi är på väg dit.
Om 5-6 år 10 år så tror jag att konsolkriget kommer fortgå i molnet.

Det behövs lite tid för att etablera sig i den nya plattformen molnet.

Sa man även på början av 2010-talet och ändå är man inte ens i närheten.

Skrivet av totalwarplayer:

Det är sånt här tankesätt som skulle fälla Sony och Microsoft. De kan inte avfärda flugor bara för att det inte är 100% bra just nu.

Nej. Det som kommer att fälla Sony och Microsoft är bristande infrastruktur och teknologiska framsteg. Molntjänster är helt enkelt inte i närheten av mogna än för att ta över fysisk hårdvara.

Skrivet av aholman:

Tror inte Phil har fått det förtroende han har för att han talar bra i mössan. För att han visat för Microsofts ledning att hav vet vad han gör...

Större stjärnor på himmelen har gjort liknande uttalanden och skjutit sig i foten på kuppen. Bara för att Phil har ett högaktat namn betyder inte att han har rätt eller ens vet vad han pratar om. Detta är PR och PR är enbart PR fram tills man faktiskt bevisat att det går i praktiken. Vilket stora företag misslyckats med tidigare.

Skrivet av Vamp:

Fantastiskt roligt att så många ”teknikintresserade” verkar helt ovetande om exponentiell teknikutveckling. För att göra det enkelt för er. 20 år bakåt är troligtvis en mer relevant jämförelse med tio år framåt. Med andra ord, hur såg spelandet ut 2000 mot idag?

Om tio år har vi helt andra förutsättningar och det företag som inte tittar tio år framåt kommer inte finnas kvar. Nutiden är gammal skåpmat innan den har inträffat.

Och hur vet du detta? Under hela 2010-talet har man försökt lösa problemen med latenser men misslyckats horribelt. Vad exakt pekar på att de ska lösa det denna gång? För att en mjukvaruföretag säger att det går? Det är en ofantlig skillnad mellan mjukvara, hårdvara och fysikens lagar.

Skrivet av anon_119148:

Menar ej att vara otrevligt men du måste tänka längre än nosen räcker. Visst, stadia verkar rätt illa idag men inom en överskådlig framtid kommer det där funka tillräckligt bra för den stora massan på samma sätt som att streamingen redan tagit över film och musik. Jag tänker och hoppas lite samma om VR som är rätt bra idag men det behövs bättre upplösning och helt trådlöst så är vi där

Så du inser inte den enorma mängd bandbredd och låga latenser som behövs för att driva ett spel via streamingtjänster? VR är fortfarande något som är kopplat till fysisk hårdvara. Även där har man misslyckats med att göra headseten fullständigt oberoende av kraftfull hårdvara trots miljarder spenderade. Och då snackar vi ett par meter från din dator... och inte (i vissa fall) hundratals mil från serverhallen. Det är dessutom inte "Bara" utan det krävs revolutionerande genombrott när det kommer till fiberoptik och kommunikation mellan två fjärrvärdar i form av hårdvara (Exempel... Ditt VR headset och servern som kan ligga i Hamburg). Det finns helt enkelt inget som pekar på att det kommer att lösas i någon närliggande framtid. Oberoende vad en snubbe från Microsoft säger i PR syften. Om nu inte Microsoft är beredd att lägga en samling serverhallar inom max någon mil från varje spelare dvs.

Medlem

Har USA och länder där det är vanligt med dataplaner helt plötsligt slutat med det? Där har vi också ett enormt problem utöver latens. Sen verkar det också som en hel del sitter på satellit uppkoppling i stora delar av USA, antingen det eller så har Elon Musk rökt på igen.

Avstängd
Skrivet av normalniklas:

Behövs konsolkrig för att du tycker det skulle vara tråkigt annars? Världen är lite större än så. Men jag håller med om att krig kommer det nog alltid vara. Kanske inte så mycket mellan företagen utan snarare kunderna/fansen som har en tendens att kriga.

Men nog skulle det vara trevligare utan. Däremot hoppas jag aldrig de slutar tävla om att vara bäst

Är inte tävla om att vara bäst någon sorts krig.
Eller är du den som gillar att leka intellektuell genom att använda andra begrepp för att beskriva situationen.

Tävla om att vara bäst är samma sak som krig.
Sen om man vill låta mer sofistikerad så använder man andra begrepp som du.

12
Skriv svar