Red Dead Redemption 2 (PC)

Testpilot
Red Dead Redemption 2 (PC)

Äntligen släppt till PC. Jag tillhör dem som INTE spelat 1an eller 2an på andra plattformar.

Känns lite tjatigt att det börjar bli rutin där ett släpp av ett storspel = massor med folk har problem med släppet och får konstiga fel.

Som tur var tog jag det riktigt lugnt i starten jag var nämligen på en tjänsteresa utomlands så jag kom tillbaka lagom till veckan efter släppet.
Dessutom ville jag spela klart The Outer Worlds innan jag tog mig an denna mastodont.

Jag hade ett par krascher av spelet då jag testade inställningar och körde benchmark innan den stora patchen kom. Efter det har allt varit stabilt.
Körde många timmar helgen efter släppet och måste säga att denna release har varit mer stabil för mig än många andra.

Efter att ha spelat ett tag märker jag verkligen likheterna med andra Rockstar spel. De har ett koncept de kör vidare på och även här slår det mig efter ett tag att det faktiskt är väldigt mycket GTA 5.
Huvudstoryn är grym, roliga karaktärer och galna uppdrag till höger och vänster men det saknas nåt. Jag minns att jag njöt av GTA 5 så länge man spelade storyn och sen BOOM tomt. Dött. De slumpade uppdrag som fanns efter storyn tröttnade man på efter 5 minuter.

Men det är ju inte bara elände. De karaktärer du lär känna i ditt lilla läger är riktigt bra gjorda och det blir verkligen en familj som man umgås med efter ett antal timmars spelande där man lärt känna de flesta i lägret.

I RDR2 är mycket likadant men bredden på de extra uppdrag som finns är större men dessa är inte storyuppdrag utan mer av typen enkla händelser.
RDR2 har ganska mycket liv i sin värld tex. djurlivet samt nya ställen att upptäcka och det täcker upp mycket som tur är.

Just den biten där man kan jaga och fiska är exceptionellt roligt med vissa förbehåll för att man är begränsad i lastutrymme då man tar en jakt-tur ut i skogarna vilket iallafall jag snabbt fyller upp med pälsar,fjädrar,fisk och kött.

Spelet är också dåligt på att förklara hur man säljer/bygger sina prylar med de djurdelar man samlar på sig. Jag sålde saker till Trappern och trodde i min enfald att det också gällde lägret och vice versa. Vilket är logiskt korrekt men ett jäkla ridande då som sagt lastutrymmet är begränsat. Det går att trixa lite med att tämja fler hästar än den du har men det är ingen direkt bra lösning.
Det är konstigt designbeslut att inte låta dig som spelare kunna köpa vagnar och åka runt med en sådan som lastutrymme.

En annan sak som gnager lite i bakgrunden är den snitslade bana som alla uppdragen följer. Det är inte öppna uppdrag som i många andra spel utan följ storyn , gå från punkt A till B till C och sen är allt klart. Jag i min enfald stannade under ett uppdrag för att plocka åt mig lite saker från fiender. Nämen OPS du sprang för långt från vagnen du skulle köra. Mission Fail.
Sådant känns lite trist och spel som har öppnare uppdrags-design är roligare på det viset.

Wanted systemet är helt uppåt väggarna. Det är lätt att bli kriminell då alla blir sura om man är för nära och börja skjuta på dej. Ack dig om du ens kollar nåns grejer nära vittnen. Man har svårt att avgöra om det är bovar man stöter på eller civilpersoner och tar man fel blir man wanted. I början var det väldigt förvirrande innan man lärde sig.

I början kör man ett uppdrag där man skall rädda en kille från tåget. Det är sjuka knapptryckningar innan man lyckas. Fick göra om sekvensen säkert 10ggr innan jag lyckades. Nästan lika svårförklarat är dueller. Detta upprepas under en del uppdrag även senare i spelet där man får info om att klicka då knappen lyser och annat som inte alls indikeras tydligt eller ens alls.

Vissa knappkombos är bara jobbiga och inget musstöd finns , tex då man kokar mat och skall ut ut menyn med backspace knappen?
Hanteringen av ditt inventory är ganska okej men snabbvalen är inte permanenta och den tappar hela tiden ens val man gjort för vapnen.

Jag vill alltid ha prickskytte-geväret på slot 1 och en hagelbrakare på slot 2. Sen rider man lite och gör saker. VIPS! Så är dina val borta och det är tomt och man får välja om vapnen igen.
Samma om man gör ett uppdrag så är man garanterat ren på vapen då man börjar. Turligt nog så har alla uppdrag oftast ett vapen på rätt plats om man tex skall köra prickskytte.

Menyvalen för info är också onödigt djupa. Dvs klicka F1 för mer info rakt in i smeten o sen 5 tryck på escape för att ta sig ut ur denna meny gömd djupt i träsket. Jisses. Escape-knappen är snart utnött.

Många menyer är onödigt små , då du bläddrar i listor hos de flesta köpställen så har du kanske 10 val i listan och dessa tar upp max 1/5 av skärmen. De hade lätt kunnat bredda listorna till flera kolumner. Flera menyer expanderar inte heller trots att du har stor skärm.
När du köper saker i katalogen är det onödigt otydligt. Samma med kläder ingen konsekvent köpmeny och man kan köpa av misstag.
Inget förklaras om Sommar/Medel/Vinterkläder och hur man lagrar på hästen. Det fick man lista ut själv.

Ett annat mindre irritationsmoment är att då man rider i hög hastighet så frustar din häst hela tiden. Detta går en på nerverna ganska snart då man rider såpass mycket och man vill ju fram snabbt. Turligt nog så kom det en uppdatering efter ett tag som ger dig möjlighet till att snabb-hoppa till olika platser då du slagit läger. Förut gick det bara från ditt högkvarter.

Men det i sin tur leder till ett annat irritationsmoment. Många gånger kan man inte slå läger för ”this area is busy” Grymt irriterande grej, jag kom på att det gick att fixa i många fall genom att bara skjuta av sitt gevär några gånger så de djur eller vad nu som låser arean flyr sin kos.

Men hallå vad negativ jag låter det finns ju så mycket roligt också. En av de roligaste grejerna är ju att rida i skogen, bli avkastad av hästen och sen blir uppäten av en Puma. Första gången det hände garvade jag säkert i 10 minuter.

Som jag nämnde tidigare så är ju jakt och naturbiten helt oslagbart roligt. Att smyga runt i buskarna och jaga diverse djur för deras skinn, kött och fjädrar är superkul. Jag tillbringade timmar att jaga de perfekta skinnen till olika sets man kan bygga ihop. Mest för att få mer utrymme och hölster samt en grym sadel.

Uppdragen och storyn är också i en klass för sig. Väldigt gripande story och när man återkommer från en tripp till [Spoiler] och låten Unshaken sätter igång under den ridtur man tar tillbaka till lägret ja då hade man gåshud och njöt för fulla muggar. Det är nästan bara toppspel som tex Half Life , Mass Effect och Witcher som fått mig att njuta så mycket av spelets story då man spelat och fått en sån inlevelsekänsla.

En annan sak väl värd att nämna är ju att spelet är ju äckligt snyggt. När man väl trimmat in det så det snurrar mot din hårdvara så kan jag garantera dig att du kommer njuta då det är snyggt som få och flyter på jäkligt bra.

Har de hört talas om miljöförstöring? Skulle nog inte dricka vattnet.

Iallafall jag avslutar med att säga att detta är ett mycket bra spel som jag varmt rekommenderar dig att skaffa. Särskilt om du vill känna dig som Zeb Mcahan.

Red Dead Redemption 2
4
Mycket bra
+
Sjukt detaljerade och snygga miljöer
+
Gripande huvudstory
+
Bra inställningsmöjligheter
+
Jakt och fiske är exceptionellt roligt
-
Enkelspåriga uppdrag
-
Användarinterfacet har en del konstiga lösningar
-
Sidouppdragen känns oengagerade
-
Inte kunna äga vagnar/binda hästar i karavann
Det här betyder betygen på FZ
Medlem

Bra recension! Håller med dig om mycket gällande de svaga/starka punkterna. Även om det kanske verkar som ett mindre bra spel i texten lyfter karaktärerna, storyn, världen upp det mer än tillräckligt imo. Att spelet som sagts här innan på FZ "Vågar vara långsamt" hjälper nog till att få mer djup.

Medlem

Vet inte hur det är på PC, men på PS4 är menyerna också "djupa", men oftast går det att hålla in t ex "ring" för att gå ur hela menyn.

Frilansare

Gedigen recension! Håller särskilt med om de snitslade uppdragen och wanted-systemet. Två bottennapp i ett annars lysande spel.

Medlem

Bra recension! Håller på med spelet för fullt och håller med om både brister som styrkor. För mig landar det nog ändå på en femma.

Gen
Medlem

Lagt 20h på det och tycker det är ett helt fantastiskt spel än så länge men känner inte att det är värt mer än 4 av 5 för mig pga av dålig optimering, varierande kvalitet på grafiken och klumpiga kontroller som inte kan mappas.

Medlem

Håller på spelar men tagit en paus.
Tycker ärligt inte spelet är lika kul som jag tyckte första red dead Redemption var.

Men men, antar det är "Rockstar formula" man kanske ledsnat på.
Betyget skulle nog vara 3


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Testpilot

Tack för alla glada tillrop.
@ayawkz : Jag har en tendens att fokusera på det jag irriterar mig på och breder gärna ut mig med förklaringar på sådant medan det positiva får betydligt kortare text

@Ichabod: Intressant! Ska testa o se om hålla in ESC funkar.

@Joakim Bennet att få lovord av mäster Vesermir AKA Jocke är en ära!

@Gen Är optimeringen dålig för att kontrollerna känns klumpiga? Jag tyckte faktiskt det var bra med lite långsammare kontroller där animeringarna fick gå klart och man inte stressade.

@Molotov Ja den snitslade banan för uppdragen är förståelig men känns lite ålderdomlig då det finns många exempel på andra spel med mer öppen uppdrags-design.

Testpilot

Tack för alla glada tillrop.
@ayawkz Jag har en tendens att fokusera på det jag irriterar mig på och breder gärna ut mig med förklaringar på sådant medan det positiva får betydligt kortare text

@Ichabod Intressant! Ska testa o se om hålla in ESC funkar.

@Joakim Bennet att få lovord av mäster Vesemir AKA Jocke är en ära!

@Gen Är optimeringen dålig för att kontrollerna känns klumpiga? Jag tyckte faktiskt det var bra med lite långsammare kontroller där animeringarna fick gå klart och man inte stressade.

@Molotov Ja den snitslade banan för uppdragen är förståelig men känns lite ålderdomlig då det finns många exempel på andra spel med mer öppen uppdrags-design.

Gen
Medlem
Skrivet av Harakiri:

Tack för alla glada tillrop.
@Gen Är optimeringen dålig för att kontrollerna känns klumpiga? Jag tyckte faktiskt det var bra med lite långsammare kontroller där animeringarna fick gå klart och man inte stressade.

Glömde skriva "bra recension"
Nej, för mig är det separata saker. Optimeringen är dålig på all typ av hårdvara, sitter ändå med ett 2080Ti men inte ens det hjälper. Nu har jag sänkt väldigt mycket för att få en dräglig FPS som åtminstone inte (ännu) dippar under 60 strecket.

Att lira med handkontroll är väl en fråga om vana men det finns flera actions jag hade bytt till andra knappar. Visst, man kan ju alltid byta kontrollschema men det är inte samma sak som att kunna mappa om hela handkontrollen.

Medlem

Oj vad intressant, läser en A4 sida om vad som är dåligt med spelet och sedan så får spelet 4/5..

Testpilot
Skrivet av Rydell1986:

Oj vad intressant, läser en A4 sida om vad som är dåligt med spelet och sedan så får spelet 4/5..

Japp jag är sådan att jag gärna gnäller på smådetaljer men har svårt att skriva om allt som är bra i detalj

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Japp jag är sådan att jag gärna gnäller på smådetaljer men har svårt att skriva om allt som är bra i detalj

Låter mer som du skulle trivas i en jakt-simulator efter att läst recensionen.

Testpilot

@Rydell1986: Har faktiskt The hunter: Call of the wild spelet.

Det var lite för seriöst så det roligaste i det spelet var att åka fyrhjuling.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

@Rydell1986: Har faktiskt The hunter: Call of the wild spelet.

Det var lite för seriöst så det roligaste i det spelet var att åka fyrhjuling.

Låter mer som du skulle trivas i en rally-simulator. 🤔


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Kör igenom det för tredje gången, denna gången på pc.

Spelet är ju lika bra som innan.
Kör dock med en mod som heter Ped Damage overhaul där man i en ini fil kan trixa med olika values, typ som att folk börjar ramla när dom försöker springa om man skjutit dom i benet och att dom kan helt sonika tuppa av utav en välplacerad kula i bröstet, hur lång tid det tar innan dom förblöder till döds om man träffar ett wounding shot etc.
Blir endel bisarra killcam's när man blåser ansiktet av någon som bara ligger ner och stönar, men jag gillar verkligen tv spels våld så.
Sen har jag en mod som gör att man kan råna alla banker när man vill, dock så blir det snuskigt lätt att fixa pengar men det är kul.

Den har gett mig mycket glädje i denna playthrough, blir lite fräsch fläkt när spelet ter sig annorlunda mot innan.

Medlem

Bra recension!

Har någon hittat en lösning på varför vapnen vid uppdrag eller dylikt helt plötlsligt ändras?

Min ena Scofield revolver ändras ständigt till satans cattleman revolver efter cutscenes typ.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem

Bra recension! Väntar in nästa generations grafikkort sen blir det att ge sig in i vilda västern. Har ändå en riktigt stor backlog så kan lika gärna vänta och kunna skruva upp reglagen

Medlem

@Smokebury: Det gör du rätt i, detta spel ska helst avnjutas utan fyrkantiga skuggor och diverse sekvenser med låga fippsar. Det gillar vi inte.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

jbx
Medlem

Har precis startat spelet igen, första genomspelningen på One X när de släpptes. Nu blir det på PC med 2080Ti. Tog en bra stund innan jag lyckades få till grafikinställningarna så det är snyggt men ändå ligger över 60fps. Första spelet som var en utmaning för min dator att få till ett bra flyt.

Ska fortsätta rida nu..


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

FM-guru
F.d. Sisyr

Även om jag var skeptisk till en början pga att jag varken gillade föregångaren (hädare, jag vet) eller Rockstars senaste spel, GTA V, får jag lov att säga att RDR 2 är en solklar femma i min bok. Samtidigt är det lätt att förstå varför somliga inte är villiga att ge det mer än en tvåa. Vill slå ett slag för spelets prestanda också - det flyter ju hur bra som helst! Bättre än många andra, betydligt "fulare" (mindre snygga) spel. Inga kraschar, få buggar och ständigt bra FPS. Har en bra dator men inget monster - inget Ti eller liknande.

Medlem

Jag summerade mina känslor om RDR 2 i ett inlägg i en annan tråd.
Är snart igenom min andra genomspelning (den första på PC) och är lika förälskad i det fortfarande.

Skrivet av 4liv3:

RDR2.

Vilket spel alltså.
Ingen annan spelvärld kommer ens i närheten i mina ögon. Snötäckta berg med meterhöga drivor, stekande öknar, öppna slätter, snåriga träsk och skitiga storstäder. Variationen på miljöer är stor och hjälper till att förstärka känslan av att röra sig fritt på hela den nordamerikanska kontinenten.

Kan spela i 5 timmar utan att göra ett enda uppdrag och ändå ha hur kul som helst.
Jakt, fiske, leva rövare, utforska, vandra i skogen, rida i bergen, plocka blommor, sköta om djur, klappa hästar, hälsa på folk, knäppgökar, fler knäppgökar, utmaningar, uppdrag, skattjakt... Listan blir hur lång som helst, och varenda minut i Rockstars vilda västern är en fröjd.

Storyn är makalöst bra, om än lite förutsägbar. Kan inte minnas att jag fått sådana känslor för karaktärer som jag fick i detta spel.
Karaktärsutveckling, framförallt hos huvudkaraktär genom spelet gör att man lever sig in i situationer och skapar personliga band.

Hjälpte en änka i en bergsstuga genom att lära henne jaga, då hennes man hastigt gått bort. Att sedan vid ett återbesök mitt under en storm hitta henne liggandes död på köksgolvet gjorde mig uppriktigt ledsen. Det var de enda två gångerna jag träffade på hennes karaktär, och ändå lyckades de två mötena skapa genuina känslor hos mig. Aldrig upplevt i ett spel tidigare.

Kontrollerna och fighterna är, som alltid, Rockstars svaghet.
Man känner sig lite väl klumpig i vissa trånga situationer, och de flesta vapenduellerna blir klassiska "cover-shooter" moment.

Bristerna är så pass små och vägs upp flera gånger om av berättande, karaktärer och en spelvärld som slår allt annat på fingrarna.

En solklar 5/5, och förmodligen topp 3 någonsin, alla genrer, för min del.

Måtte det bara komma till PC någon gång... Då kommer jag aldrig spela något annat.

Menyerna är ett stort frågetecken, onödigt krångliga. Och jag kan hålla med om vapenhanteringen, det är något som inte är helt hundra med den när vapen försvinner eller blir utbytta utan någon som helst varning eller anledning.

Världen, karaktärerna och berättelsen väger upp dessa tillkortakommanden flerfaldigt.
Håller det fortfarande som nummer 3 någonsin, alla genres.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Tack för bra recension, @Harakiri !


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

1
Skriv svar