Diskutera – Hur viktig är snygg grafik på konsol?

Robot
Diskutera – Hur viktig är snygg grafik på konsol?

Eller spelar utseendet ingen roll?

#ps5, #switch, #xbox-series-x


NuZ
Testpilot

Inte alls faktiskt. Bryr mig mer om gameplay och funktioner, spelnöjje och sånt än grafik


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

I mitt tycke så är lite fulare grafik än PC versionerna ingen gamebreaker för mitt konsolspelande.
Det viktigaste är att det flyter på med en hyfsad framerate. Där 30 frames är minimum, inte målvärdet.

Men med det sagt, så finns det spel som jag undviker på grund av grafiken..

Det mest spektakulära (förlåt) exemplet på detta är Stardew Valley. Ett spel som hyllats till skyarna, men som jag inte kan tänka mig att spela, eftersom jag blir irriterad på den fantastiska bristen på trovärdighet i grafiken varje gång jag ser en screenshot. Perspektiven är bara helt fel liksom.

Vill inte spela ett spel där grafiken gör mig irriterad


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Utseende spelar väldigt mycket roll. Men det räcker att det uppfyller kravet för vad det behöver vara. Allt behöver inte vara så nära fotorealism som möjligt för att vara snyggt.

RDR2 (tar det som expempel eftersom ni använder det som bild till artikeln) kräver att det ska vara riktigt snyggt och realistiskt. Hade RDR2 släppts och sett ut som RDR1 (eller sämre) hade folk antagligen backat ganska hårt och undrat vad som händer.

Men ett spel som... Dead Cells t ex. Där spelar utseendet fortfarande roll, men det är ju lååångt ifrån realistiskt. Men det ser inte mer ut än vad det behöver vara.


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem

Ja, grafik är viktigt.
Men grafiken som ps4pro och xboxonex klarar av i räcker gott som det är nu.

En värstinggrafikkort kostar mer än switch, ps4pro och xbox1x ihop. Den grafikskillnaden det blir är inte värt det priset.

Medlem

Främsta anledningen till varför jag vill ha en Switch Pro är inte pga grafikisk lulllull utan att kunna lira fler spel i 60fps.

Medlem

Grafik har ingen betydelse för mig. 100% gameplay. Det är även en bidragande faktor till att jag inte köper mycket av de AAA spel som släpps då många av dem i min mening har lagt större fokus på grafik och presentation än de gjort på gameplay. Detta jämfört med massor av icke AAA spel som jag haft betydligt mer nöje av.

Medlem

Efter jag har spelat på en gammal sketen laptop som inte va byggd för gaming men man började med o spela på ändå så kunde man inte ha så hög grafik vilket va tråkigt så man blev tvungen spela sina favorit spel på låg grafik.

Så för mig är de viktigt att spela så hög grafik som möjligt det går så länge man ligger 60+ fps i 1920x1080 så är de bra för mig. Jag vill att de ska ser snyggt ut än spela runt i suddig värld. Dessutom varför inte låta grafikkortet få jobba än att ligga på latsidan?

Jag har blivit allergisk mot låg grafik


signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Medlem

Viktig till en viss del. Såklart blev jag helt hänförd när jag körde shadows of mordor spelet på min nya Xbox One X. Wow! Jag skiter fullständigt om det är 60fps eller låsta stadiga 30. Bra mycket bättre än xboxen innan. HDR gör rätt mycket med nya ljussättningar och sånt. Klart nya Xbox kommer bli ännu bättre. Mer än så kräver jag inte. En välskriven story vinner över grafik. Alltid.

Medlem

Det är år 2020, ska vara snygg grafik eller så spelar jag det inte. Det är inte förlåtande att ha snygg grafik och dåligt gameplay heller, jag är ganska kräsen och är bara AAA och AA spel jag kör. Sen ska det vara stabila fps, annars blir det lätt störande.


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

jbx
Medlem

Svår fråga för mig eftersom jag tok-älskar stardew valley och sitter på ett 2080Ti för 15000k. Grafik är viktigt för mig men framerate med minst 60fps har blivit ett krav sen jag byggde min dator och övergav One X och ps4 Pro. Men jag spelar ändå mkt på Switch men endast bärbart och Nintendos egna spel. Så slutsatsen blir: det beror på format och vilken slags spel det rör sig om.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Det beror lite på vad man har växte upp med, som jag då rå hade kompisar med comendore 64 och jag fick till slut ett nintendo 8-bit. Grafiken då var ju mer punkter och streck och en klick färg lite här och där. Vänta lite det var atari konsolen, lägg till lite mer färg och pixlar så har du ett nintendo. Sen så kommer gameplayet och storyn i spelen. Men som sakta men säkert försvinner idags lägget. Loot boxes och halv bra grafik med buggar är det nya framtiden för spel. Eeh jag vet inte. Bra gameplay och story, Assassins creed odysses är ju en bra ribba..

Känns som att vissa konsoler har för lätt att måla in sig i ett hörn. Utveckling kommer inte av att stampa i samma spår hela tiden och nu lär vi få ännu en ny generation där grafiken ska fortsätta att vara dragplåstret men typ allt annat som hör till är fortfarande kvar i 2010-talet.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Jag kommer ju bli hyfsat besviken om jag måste sitta å spela indispel på nästa konsol för att trippel-a releaserna skjuts fram. Spela för spelen, uppgradera för grafik, fps, laddtider och annan qol.

Medlem
Skrivet av Akronym:

I mitt tycke så är lite fulare grafik än PC versionerna ingen gamebreaker för mitt konsolspelande.
Det viktigaste är att det flyter på med en hyfsad framerate. Där 30 frames är minimum, inte målvärdet.

Men med det sagt, så finns det spel som jag undviker på grund av grafiken..

Det mest spektakulära (förlåt) exemplet på detta är Stardew Valley. Ett spel som hyllats till skyarna, men som jag inte kan tänka mig att spela, eftersom jag blir irriterad på den fantastiska bristen på trovärdighet i grafiken varje gång jag ser en screenshot. Perspektiven är bara helt fel liksom.

Vill inte spela ett spel där grafiken gör mig irriterad

Ja Top-down spel... finns det ju bara 1 miljon av, gissar du inte var med under 2d eran.
(Finns ju lite andra 2d-perspektiv som är vanliga också).


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Tycker inte att alla spel behöver se ut som red dead 2 på ultra, utan att spelen ska ha behaglig grafisk design som helt enkelt gör sitt jobb fullt ut.

Tycker exempelvis factorio är snyggt, även fast den grafiska delen är rätt simplistisk och stilren.
I vr är det viktigare med fysik och att saker ter sig typ som man tänker att dom borde men det kan inte se ut som suddigt skit heller.

Spel-loopen är nog viktigast av allt ändå, stänger av ett dåligt spel direkt och refundar oavsett hur mycket ögongodis det innehåller det är ju dock kudos till bra spel som låter entusiasterna kranka upp sina burkar så dom svettas.

Medlem

Grafiken behöver inte vara på topp viktigare att det flyter.
jag har blivigt allergisk mot vissa av 30FPS spelen på PS4 så jag undviker dessa spel.
Hellre hög FPS med tearing på skärmen och jag accepterar tom att det kan hacka till om man kommer till nå extra tungt parti.
MEn detta låst till max 30FPS gör att man tappar spelsuget.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Prioriterar alltid framerate framför fin grafik.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av NuZ:

Inte alls faktiskt. Bryr mig mer om gameplay och funktioner, spelnöjje och sånt än grafik

Håller med. Att ett spel är snyggt rent grafiskt är ganska oviktigt jämfört med alla andra parametrar som tillsammans gör ett bra spel.

It's not a lake, it's an ocean

För mig spelar det absolut roll. Jag är ingen grafiksnobb, men jag fick en påminnelse om att utseendet faktiskt spelar roll när jag gick från Xbox One S till One X i fjol och förutom snabbare laddtider även såg skillnad i spelen. I slutändan handlar ett konsolköp förstås om 1) spelen, 2) hur spelen flyter och 3) pris. Xbox One X är nog den konsol som fick mig att inse att jag inte kommer köpa den svagare versionen av en konsol igen.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Klart att grafik spelar roll och dem som inte tycker det har fel. Sen ska självklart alla andra aspekter av ett spel fungera.

Medlem

Visst är grafik viktigt. Men jag spelar konsol av 3 anledningar (bland annat) .
1 är att det är rätt praktiskt för mig som inte är så tekniskt lagd och kan inte bygga min dator själv.

2 för att jag inte har råd att uppdatera min dator då jag har andra prioriteringar, när det kommer ett spel jag väldigt gärna vill spela.

3 köper jag ett spel till mitt PS4 vet jag att det fungerar. Bara att stoppa i och spela.

Är spelet grafiskt snyggt (likt Rdr2) är det en bonus. Men gameplay är viktigare.

Därför spelar jag konsol, för grafik är inte Prio 1 för mig.

Medlem
Lite för mycket indiespel
Skrivet av Troll1:

Jag kommer ju bli hyfsat besviken om jag måste sitta å spela indispel på nästa konsol för att trippel-a releaserna skjuts fram. Spela för spelen, uppgradera för grafik, fps, laddtider och annan qol.

Sista tiden är det alldeles för mycket 8bit grafik grejer. Det är 2020 jg kör en Xbox X och spelar något tecknat fågelspel som ser ut att komma från 90 talet.

Det är tur att många spel som är bra är värda att spela om.

Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Klart att grafik spelar roll och dem som inte tycker det har fel. Sen ska självklart alla andra aspekter av ett spel fungera.

Alla som tycker att grafik är viktigt har missat poängen med spel och har fel. Hellre fult än tråkigt.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

De bästa spelupplevelserna jag haft senaste åren är knappast några grafiktunga spel.
Limbo, Inside, Little Nightmares, Ori and the blind forest, Gris, Firewatch m.fl.
Så för mig är inte grafiktunga spel ett måste utan det är snarare vad spelet levererar i upplevelse. Körde igenom GTA V, visst det är ett premiumspel med en jäkla skön story, men själva spelupplevelsen är ganska blek... Grafik är naturligtvis viktig, men det kan aldrig väga upp ett spel som inte ger en bra upplevelse och spelglädje.

Medlem

Snygg grafik är viktig till konsol. Men jag har aldrig upplevt att det är ett problem när jag jämför med PC-spel och alla ni grafiknördar får säga och tycka vad ni vill om det.

För övrigt borde Nintendo satsa på mera styrka i sina konsoler. De har råd att göra det.

Medlem
Skrivet av DrDoom:

Ja, grafik är viktigt.
Men grafiken som ps4pro och xboxonex klarar av i räcker gott som det är nu.

En värstinggrafikkort kostar mer än switch, ps4pro och xbox1x ihop. Den grafikskillnaden det blir är inte värt det priset.

Meeeen en lång e-penis är fortfarande lång.

Jag kör det mesta på konsol men varje gång man kör pc blir jag förundrad att konsol fortfarande håller kvar på 30fps. Det borde vara bannlyst för länge sen!

Medlem

Jag är jäkligt kräsen gällande grafik och vill ha det knivskarpaste och detaljerade spelupplevelserna som går. Jag stör mig inte på prestanda så mycket dock. Lite lagg är inte så farligt för egen del. Jag hade t.ex inga problem att lira Assassin's Creed Unity @ launch.
På konsol fungerar 30 frames för egen del. På PC blir det dock jobbigt och där behövs minst 45-50 fps för egen del. Det brukar inte bli nå problem att uppnå för mig då jag brukar ligga på 70-80 fps. Däremot så är FallOut 4 på PC capped @ 30 vilket blir väldigt jobbigt. Sjukt att de lade PC versionen på en låg konsol frames nivå. (Finns ju nåt fix som gör att du kan lira i 60 fps men det crashade min burk tyvärr). Creation Engine i ett nötskal.

Jag grejar inte att gå tillbaka till äldre generationer som kom före PlayStation 3 eran. Även PS3 generationen är ganska dryg att lira idag men inte omöjligt. Fungerar inte grafiken för mig så har jag otroligt svårt att komma in i spelet o spelvärlden för att kunna njuta.

Jag önskar att jag inte var så jädrans grafik-kåt men tyvärr är det så... Nej, riktigt grym grafik får mig helt förtrollad likt en häxas "spell". SONY's egna studios använder ju svart magi i deras exklusiva tungviktare. Candy..


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Bra grafik är en trevlig bonus, men gameplay kommer alltid först. Annars kan man väl lika bra sätta igång en film istället.

Skribent

Det är absolut viktigt, men vad jag verkligen hade velat se som standard är 60 fps. Det gör så otroligt mycket för upplevelsen när bilden är jämn och fin – bra mycket mer än lite extra visuella effekter och högre upplösning.

1080p i 60 fps slår 4k i 30 fps alla dar i veckan.

123
Skriv svar