Gamer SR dokumentär

Medlem
Gamer SR dokumentär

Finns en dokumentär som kommer vara i fyra delar (två är ute nu) på SR som jag tycker är värd att lyssna på.

"En 12-årig pojke planerar att döda andra barn och skriver om det i en chattgrupp för datorspelare. Ingen försöker stoppa honom, istället börjar flera heja på och ge råd.

Det är under sensommaren 2018 som allt förändras i en chattgrupp för personer som spelar datorspel. 12-åringen som skapat gruppen börjar skriva om att döda andra barn. Och efter drygt en månad går han till attack.

Nu vill ett av barnen som hejade på 12-åringen berätta. Både om mordplanen, men också om den värld han säger att vuxna inte bryr sig om. Spelvärlden."

Del 1
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1447619?programid=909
Del 2
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1447620?programid=909
Del 3
https://sverigesradio.se/avsnitt/1447621?programid=909
Del 4
https://sverigesradio.se/avsnitt/1447635?programid=909
Spotify
https://open.spotify.com/episode/6NCzVvHblEcM394yoeLEGl

Skägg.
10 Chambers

Hur var den? Man hamnar ju tyvärr lite i försvarsställning när "gamer" nämns i sådana här tragiska händelser men vad jag förstått så ska den vara ganska bra.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Hur var den? Man hamnar ju tyvärr lite i försvarsställning när "gamer" nämns i sådana här tragiska händelser men vad jag förstått så ska den vara ganska bra.

Än så länge är den bra. Det är inte något fokus på att spel är orsaken, utan hur "vuxen" världen inte lyssnar eller bryr sig om det som händer online. Också hur polisen saknar kunskap om vad t.ex Steam & Discord är.
Men även att Steam & Discord (och fler) gör ett dåligt jobb med att hålla koll på vad som sker på deras plattformar.
Är en trevlig omväxling (i ett otrevligt ämne) att fokuset är på något annat än "Spelen gör människor våldsamma.".
Värd att lyssna på tycker jag.

Medlem

Om man fördrar att lyssna i ett annat program än SR-Play finns dokumentären under P1 Dokumentär i alla pod-appar.


signatur

Världens sämsta elitist.

Medlem

Vilken händelse är det de pratar om? Han med svärdet?

Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Vilken händelse är det de pratar om? Han med svärdet?

Från SR sida

Det är under sensommaren 2018 som allt förändras i en chattgrupp för personer som spelar datorspel. 12-åringen som skapat gruppen börjar skriva om att döda andra barn. Och efter drygt en månad går han till attack.

Nu vill ett av barnen som hejade på 12-åringen berätta. Både om mordplanen, men också om den värld han säger att vuxna inte bryr sig om. Spelvärlden.


signatur
Medlem

Men det går väl inte att göra något åt det, förutom att få folk att ändra sitt beteende? Eller stänga ner internet antar jag.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Intressant. Jag har alltid undrat över personerna som hejar på, vilket det finns så många utav på Internet, om det är så att dom tar det på allvar eller inte. Någon som har lyssnat och som kan svara på det?

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Men det går väl inte att göra något åt det, förutom att få folk att ändra sitt beteende? Eller stänga ner internet antar jag.

Jag tror att det alltid finns saker som kan göras bättre så att risken att något liknade inträffar minskar.
Att föräldrar tar mer intresse i vad deras barn gör och lär sig hur steam, discord osv. fungerar. Att ungdomar dagligen blir hotade online eller hotar andra online för att det är så det är online, borde inte moraliserat.
Jag är inte förälder själv och jag säger inte att det är lätt upptäcka eller göra något åt det. Föräldrar som inte lyckas är behöver inte vara dåliga föräldrar men något måste göras.

Polisen ska också ha kunskap om dagen teknologi, steam, discord, reddit, twitch osv. Där ungdomar hänger.
I andra delen (spoilers) så visar det sig att efter att polisen hade beslagtagit killens surfplatta så hade de inte ens öppnat steam eller discord apparna, trots att de fanns synliga på skrivbordet.
På steam så hade han skrivit namnet på en elev och att han tänkt mörda honom, mordhotet fanns kvar i minst ett år innan det togs bort. På discord hade hade han diskuterat och planerat attacken på en server med andra. Polisens utredning sa att det inte fanns några fler gärningsmän. Tur va det att de andra i chatten trodde att han skojade och inte va andra som skulle utföra fler attacker.
Väldigt slarvigt av polisen då det bokstavligen talat var framför deras ögon. Men har man ingen kunskap om vad det är så är det säkert lätt att se det som vilken annan spel app i havet av appar.
Finns artiklar om hur vitmakt rekryterar ungdomar i spel (i USA). Kriminella utvecklar nya sätt att kommunicera och rekrytera, polisen måste hänga med om inte vara steget före.

Går inte att göra välden 100% säker men det går alltid att göra något. även om man inte vet vad något är ännu.

Medlem
Skrivet av nils45:

Intressant. Jag har alltid undrat över personerna som hejar på, vilket det finns så många utav på Internet, om det är så att dom tar det på allvar eller inte. Någon som har lyssnat och som kan svara på det?

Jag rekommenderar att lyssna på den. Är en kille med som kände 12-åringen som gjorde skolattacken i Jönköping 2018, enligt honom så trodde de i discord servern att han skojade. I del 2 (SPOILERS) så erkänner han att han visste att han inte skojade (då 12-åringen inte använde emojis när han skrev om det och lite andra saker) men att han inte satte stop för det eftersom han tyckte att hans kompis skulle få hämnas på de som varit taskiga/elaka mot honom.

Om han verkligen visste om det eller om det är något han säger för att han har skuldkänslor för vad som har hänt är något att ha i åtanke tycker jag dock.

Medlem

Minns inte händelsen exakt, men om någon blev mobbad och gav igen så vet jag inte om han gjorde fel. Möjligtvis lagligt, men inte moraliskt. Mobbare kommer aldrig göra något meningsfullt med sina liv, bara förstöra andras.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Minns inte händelsen exakt, men om någon blev mobbad och gav igen så vet jag inte om han gjorde fel. Möjligtvis lagligt, men inte moraliskt. Mobbare kommer aldrig göra något meningsfullt med sina liv, bara förstöra andras.

Fast planera att mörda människor borde inte vara ok, mobbad eller inte. Dock så borde man bli bättre på att se när mobbing pågår och stoppa det. Man har ansvar för sina egna handlingar men samtidigt så har också "vuxen världen" svikit här och inte märkt att en 12-åring inte har mått bra. Så jag kan tycka att all skuld är inte på 12-åringen.

Avstängd
Skrivet av Mirage:

Minns inte händelsen exakt, men om någon blev mobbad och gav igen så vet jag inte om han gjorde fel. Möjligtvis lagligt, men inte moraliskt. Mobbare kommer aldrig göra något meningsfullt med sina liv, bara förstöra andras.

Så det är okej för din del att den andra ungen går till attack med kniv ?
Är det rätt handling ?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Minns inte händelsen exakt, men om någon blev mobbad och gav igen så vet jag inte om han gjorde fel. Möjligtvis lagligt, men inte moraliskt. Mobbare kommer aldrig göra något meningsfullt med sina liv, bara förstöra andras.

Oftast är det så att den som ger igen gör det värre än vad han fick själv. En slår, den andra slår tillbaks hårdare, och det är inte rättvist.

Medlem

En liten sammanfattning om vad det är i trådstarten kanske inte skadar?


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Medlem

Ser inte varför de ska vinkla in gamer i detta. Min uppfattning är att liknande samtal uppstår i Flashback och liknande forum.
Och med det menar jag att man behöver inte gnugga in att GTA sprider våld, uran det handlar om att när folk är annonyma skriver de saker man aldrig skulle prata om face 2 face

Medlem
Skrivet av Johnhedlund:

Ser inte varför de ska vinkla in gamer i detta. Min uppfattning är att liknande samtal uppstår i Flashback och liknande forum.
Och med det menar jag att man behöver inte gnugga in att GTA sprider våld, uran det handlar om att när folk är annonyma skriver de saker man aldrig skulle prata om face 2 face

Har du lyssnat på avsnitten?

Medlem
Skrivet av akaLuckyEye:

Har du lyssnat på avsnitten?

Nej det har han inte.

Skribent
Skrivet av akaLuckyEye:

Fast planera att mörda människor borde inte vara ok, mobbad eller inte. Dock så borde man bli bättre på att se när mobbing pågår och stoppa det. Man har ansvar för sina egna handlingar men samtidigt så har också "vuxen världen" svikit här och inte märkt att en 12-åring inte har mått bra. Så jag kan tycka att all skuld är inte på 12-åringen.

Mobbare har i alla tider blivit behandlade med silkesvantar i Sverige. Det är alltid den utsatte som får byta skola, ska ändra på sig, gå andra vägar hem eller dylikt. Mobbarnas beteende relativiseras och t.o.m. belönas ("värstingresorna" på 90-talet ett exempel).
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/731183?programid=2519

Vuxenvärlden vet att det sker mobbing överallt, på alla skolor men alla som inte har en personlig anknytning till den mobbade skiter i det.

Det är bara en tidsfråga tills det sker igen och man får bara hoppas att det inte är oskyldiga som råkar illa ut.

jbx
Medlem
Skrivet av nils45:

Oftast är det så att den som ger igen gör det värre än vad han fick själv. En slår, den andra slår tillbaks hårdare, och det är inte rättvist.

Fast den andra personen hade aldrig slagit från början, så rättvisa är fel ord att blanda in här enligt mig.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Avstängd
Skrivet av jbx:

Fast den andra personen hade aldrig slagit från början, så rättvisa är fel ord att blanda in här enligt mig.

Mental misshandel är värre än fysisk misshandel.
Nu säger jag inte att det är rätt det lilla pojken gjorde.
Men jag förstår varför han gjorde som han gjorde.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Mobbare har i alla tider blivit behandlade med silkesvantar i Sverige. Det är alltid den utsatte som får byta skola, ska ändra på sig, gå andra vägar hem eller dylikt. Mobbarnas beteende relativiseras och t.o.m. belönas ("värstingresorna" på 90-talet ett exempel).
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/731183?programid=2519

Vuxenvärlden vet att det sker mobbing överallt, på alla skolor men alla som inte har en personlig anknytning till den mobbade skiter i det.

Det är bara en tidsfråga tills det sker igen och man får bara hoppas att det inte är oskyldiga som råkar illa ut.

Fast det är fortfarande fel, både lagligt och moraliskt. Sedan hamnar dock ansvaret någon helt annanstans. Nämligen i vuxenvärlden som inte hanterade situationen som den skulle. Självklart kommer vissa individer, när de blir psykiskt och fysiskt missahandlade av en mobbare och de märker att ingen gör något, att ägera på sådant vis.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Mobbare har i alla tider blivit behandlade med silkesvantar i Sverige. Det är alltid den utsatte som får byta skola, ska ändra på sig, gå andra vägar hem eller dylikt. Mobbarnas beteende relativiseras och t.o.m. belönas ("värstingresorna" på 90-talet ett exempel).
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/731183?programid=2519

Vuxenvärlden vet att det sker mobbing överallt, på alla skolor men alla som inte har en personlig anknytning till den mobbade skiter i det.

Det är bara en tidsfråga tills det sker igen och man får bara hoppas att det inte är oskyldiga som råkar illa ut.

Jag var själv mobbad när jag växte upp, fick bytta skola och det har format mitt liv på många sätt.
Jag håller helt med om att vuxna inte gör tillräckligt och det är där problemet ligger.
Mirage uttryckte sig på ett sätt som kan tolkas att personer som mobbas är ok att mörda för de kommer inte bidra med något i samhället ändå.

Medlem

Finns det seriöst folk som försvarar en sån handling? lol. Klart man kan slå tillbaks, använd knytnävarna. Men gå och hugga någon med svärd, nä. Då borde man spärras in livstid oavsett ålder.

Avstängd
Skrivet av akaLuckyEye:

Jag var själv mobbad när jag växte upp, fick bytta skola och det har format mitt liv på många sätt.
Jag håller helt med om att vuxna inte gör tillräckligt och det är där problemet ligger.
Mirage uttryckte sig på ett sätt som kan tolkas att personer som mobbas är ok att mörda för de kommer inte bidra med något i samhället ändå.

Det är exakt vad han mena.
Sedan går det att diskutera om det är rätt eller inte.
Individuellt tycker alla olika. Jag kan lyssna på en människas åsikt.
Men är den rätt eller fel går alltid att diskutera.

Medlem
Skrivet av Konstig Inombords:

Det är exakt vad han mena.
Sedan går det att diskutera om det är rätt eller inte.
Individuellt tycker alla olika. Jag kan lyssna på en människas åsikt.
Men är den rätt eller fel går alltid att diskutera.

Oja, dock måste man tänka på vad konsekvenserna blir. Tycker man det är rätt att hämnas genom att mörda eller använda grovt våld & att det ska vara okej så kommer ju samhället antagligen ändras efter det.
Självklart får man tycka det men jag tycker att det är väldigt kortsynt att säga att det är rätt att använda grovt våld för att hämnas, som kan leda till mer våld.
Anser att man ska se till så att förre sådana situationer inträffar istället.

Avstängd
Skrivet av akaLuckyEye:

Oja, dock måste man tänka på vad konsekvenserna blir. Tycker man det är rätt att hämnas genom att mörda eller använda grovt våld & att det ska vara okej så kommer ju samhället antagligen ändras efter det.
Självklart får man tycka det men jag tycker att det är väldigt kortsynt att säga att det är rätt att använda grovt våld för att hämnas, som kan leda till mer våld.
Anser att man ska se till så att förre sådana situationer inträffar istället.

Din sista mening är väldigt otydlig.
Men om man går in i denna killens hjärna.
Han blir mobbad och etc.
Och han kräver hämnd i gengäld. Kan det vara fel ?

Eller är det så att situationen triggar igång ett sådant beteende.
Sen att han tar till en svärd är väl en överdriven reaktion.
Men är den fel ?

Skägg.
10 Chambers

Relaterat: Mind.se har släppt en rapport om psykisk ohälsa och sociala medier samt spelande. Har inte hunnit läsa hela men den är intressant!

https://mind.se/aktuellt/mar-unga-samre-i-en-digital-varld/


signatur
Medlem

Nu har jag lyssnat också, jag tycker det är som vanligt när media ska blanda sig i gaming, blir intressant när reportern i nästa avsnitt ska leka 13 år och möta online communityn.
Vore väldigt komiskt om hon får låna ett CSGO acc att spela på som är någorlunda hög rank, prata in mickrofon då kommer hon få höra en hel del könsord när hon sinkar teamet.

Medlem
Skrivet av Konstig Inombords:

Din sista mening är väldigt otydlig.
Men om man går in i denna killens hjärna.
Han blir mobbad och jag etc.
Och han kräver hämnd i gengäld. Kan det vara fel ?

Eller är det så att situationen triggar igång ett sådant beteende.
Sen att han tar till en svärd är väl en överdriven reaktion.
Men är den fel ?

Ursäkta för otydligheten, ser att meningen blev konstig.

Jag kan helt förstå känslan att vilja ge sig på och hämnas, har själv tänkt att det skulle kännas rätt att höra att de som mobbade mig hade dött. Har utan tvekan själv fantiserat om att ta hämnd och misshandlat dem.

Skulle jag ha tagit en kniv och anfallit mina mobbare, så tycker jag att det måste få konsikvenser. Även om det va så att de började allt.
Som du säger vad som är rätt eller fel är ingen universiell lag, utan en åsikt.
Så självklart kan man förstå varför en utsatt, mobbare barn skulle göra något sådant men är det en sådant samhälle vi vill leva i?

Grund problem är inte heller att han tog en kniv och anföll andra elever.
Grund problemet enligt mig är att ingen märkte eller brydde sig om att stoppa mobbningen.
Ett annat problem är också att tiden mellan när mobbningen börja & fram till att han anföll med en kniv så va det ingen som märkte något.
Även om det fanns en del varningar. Självklart jättelätt att säga i efterhand.

Jag tycker inte att 12-åringen är en idiot som gjorde fel. Jag skulle mer se han som en av de första offren, om det va mobbningen som fick han att göra det.
Tycker inte det ska vara okej att anfalla mobbare med kniv, för även mobbare förtjänar att inte bli utsatt för våld.
"Vuxen världen" måste bli bättre på att se och få stopp på mobbning så att det inte går så långt som en elev anfaller andra elever med kniv.

Förlåt att det blev en jätte lång text, hoppas den är lätt att förstå.

12
Skriv svar