"Självklara" saker som ni inte kan?

Skribent
"Självklara" saker som ni inte kan?

Det slog mig nu när jag satt och kollade i almanackan att jag inte har den blekaste aning om hur många dagar varje månad har. Jag skulle säkerligen kunna lära mig på en dag och jag vet att det finns ett knep där man räknar på knogarna, men det har blivit något av en principiell grej att jag inte tänker lära mig det.

Barnsligt så klart, men jag har trots allt aldrig stött på ett tillfälle när jag varit tvungen att känna till det utan att kunna kolla upp det.

Finns det några "självklara" förmågor och kunskaper som ni inte besitter?

Medlem

Kan inte för mitt liv räkna huvudräkning. Enklare tal ala 5+4 går snabbt, men om man kommer upp i tvåsiffrigt så skiter det sig totalt. Tacka gud för att min mattelärare på grundskolan hade fel om att man inte alltid har en miniräknare med sig.

Kan inte heller komma ihåg vilken månad som innehar vilket nummer. Måste alltid utgå ifrån att augusti är månad 8 (som jag alltid kommer ihåg av någon anledning) och sedan räkna bakåt eller framåt från den.


signatur

Submission is for the weak

Moderator | Testpilot
Skrivet av Kleptomaniac:

Tacka gud för att min mattelärare på grundskolan hade fel om att man inte alltid har en miniräknare med sig.

Hahaha! Har tänkt samma sak flera gånger.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Starta en bil med startkablar, ordningen för in och ur koppling av startkablarna är en kunskap som vägrar fastna i huvudet


signatur

Rock n Roll

Relik 📜

Knäppa med fingrarna. Lyckas ibland, men oftast inte. 3/5, defekt.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem

Kan inte busvissla!


signatur

Burn in the light.

Medlem

Boll! Allt med boll. Jävla boll! Kasta, sparka, träffa. Går inte!

Medlem

"Växa upp". Får höra detta från arbetskamrater och flyktiga bekanta år efter år. Helt omöjligt, i mitt huvud är jag fortfarande tonåring och har samma smak och intressen som då.

Om växa upp innebär att jag måste kompromissa med:
Tv/PC-spel
Rollspel
Hårdrock
Sci-fi/fantasylitteratur och film.

Då säger jag nej.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Det slog mig nu när jag satt och kollade i almanackan att jag inte har den blekaste aning om hur många dagar varje månad har. Jag skulle säkerligen kunna lära mig på en dag och jag vet att det finns ett knep där man räknar på knogarna, men det har blivit något av en principiell grej att jag inte tänker lära mig det.

Barnsligt så klart, men jag har trots allt aldrig stött på ett tillfälle när jag varit tvungen att känna till det utan att kunna kolla upp det.

Finns det några "självklara" förmågor och kunskaper som ni inte besitter?

Är tankspridd och har svårt att ta in vad folk säger/skriver ibland, visste du förresten att man kan räkna månaderna på knogarna...

Redaktör

Skillnaden mellan "procent" och "procentenheter" har jag inte lärt mig (eller så har jag förträngt det) i grundskolan. Jag känner till den numera, mycket tack vare att jag blir rättad av klokare människor här på FZ när jag skriver fel.


signatur
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

"Växa upp". Får höra detta från arbetskamrater och flyktiga bekanta år efter år. Helt omöjligt, i mitt huvud är jag fortfarande tonåring och har samma smak och intressen som då.

Om växa upp innebär att jag måste kompromissa med:
Tv/PC-spel
Rollspel
Hårdrock
Sci-fi/fantasylitteratur och film.

Då säger jag nej.

Umgås en stund med en tonåring så kommer ditt huvud ändra uppfattning

Och givetvis ingår allt på din lista i ett vettigt vuxenliv.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem

Jag vet inte om det räknas som en självklarhet, men jag är totalt oduglig när det gäller snickerier, måleri och annat som har med hantverk att göra. Man kan tycka att det är ganska banalt att måla en bräda, men även det kan jag misslyckas med att få snyggt.

Skrivet av SID 6.7:

"Växa upp". Får höra detta från arbetskamrater och flyktiga bekanta år efter år. Helt omöjligt, i mitt huvud är jag fortfarande tonåring och har samma smak och intressen som då.

Det låter mer som att det är dina kollegor som skall växa upp och inse att folk har olika tycke och smak och dom bör respektera dig och dina hobbys. Att vara vuxen har ju inget med ens hobby och intresse att göra.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jag kan inte något alls om bilar skulle inte kunna namnge 5 typer av bilar om du satte en pistol mot mitt huvud samma med sportlag, där får man bara chansa med namnen på städerna som man tror är med men kan ALLA namngiva ättlingar till Agon den 1a Targarian och genologin för de allra flesta stora husen i A song of ice and fire (Game of thrones). Ibland hatar ja min selektiva hjärna

Redaktör
Ponny

Kan inte köra bil. Har inte ens körkort (hade ju varit problematiskt om jag hade körkort och INTE kunde köra bil) och nu när jag är närmare 30 än 40 börjar det kännas... kört.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Spela FPS med mus och tangentbord ^^


signatur

Övning ger träning.

Medlem

Kan inte dyka i. Aldrig lärt mig att dyka från brygga eller liknande.
Hoppar i eller så blir det "bomben", alternativt stegen.


signatur

"High life on low budget"

Avstängd

Mens.
Hur fan går det till ?
Och graviditet.
Detaljerna kring det. Suger på det området.

Medlem

Skala potatis. Får ta en osthyvel varje gång för att det inte ska ta hundra år.
Gå på trottoarer. Av någon anledning dras jag alltid mot en gräsmatta om det finns en intill.
Lyssna på ljudböcker. Gör jag annat så kan jag inte koncentrera mig på boken, och ligger jag ner så somnar jag.

Fan vad jag låter mjäkig just nu 😂


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Skribent
Skrivet av bent toe:

Kan inte dyka i. Aldrig lärt mig att dyka från brygga eller liknande.
Hoppar i eller så blir det "bomben", alternativt stegen.

Det där kan jag relatera till. Mina ben böjer sig alltid vid knäna så att jag slår vaderna i vattnet och gör att det ser ut som att jag trillade i av misstag.

Ambassadör
League of Legends

@Seybsnilksz: Kontrar med att säga att jag inte kan spela FPS med handkontroll. Eller egentligen något spel förutom FIFA och RDR2

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Det slog mig nu när jag satt och kollade i almanackan att jag inte har den blekaste aning om hur många dagar varje månad har. Jag skulle säkerligen kunna lära mig på en dag och jag vet att det finns ett knep där man räknar på knogarna, men det har blivit något av en principiell grej att jag inte tänker lära mig det.

Barnsligt så klart, men jag har trots allt aldrig stött på ett tillfälle när jag varit tvungen att känna till det utan att kunna kolla upp det.

Finns det några "självklara" förmågor och kunskaper som ni inte besitter?

Jag har inte lärt mig en del saker som man lärde sig mellan 1-9 klass då jag hade en ganska händelserik (på ett dåligt sätt) barndom.

Det är ju såklart inget livsviktigt eller något man inte bara kan googla på 10 sekunder så inget jag stör mig på direkt men ibland dyker det upp något som man känner att man borde veta men helt enkelt inte gör.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Är tankspridd och har svårt att ta in vad folk säger/skriver ibland, visste du förresten att man kan räkna månaderna på knogarna...
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9b/Mon...

Med risk att skämma ut mig totalt... jag var verkligen 100 på att varannan månad har 31 respektive 30 dagar (undantag februari) fram tills jag såg detta...

Att fakta är att både juli och augusti som är i rad har 31 dagar framkallar lite sådär ”Mandela effekt” i skallen på mig...

Medlem

Lyckades aldrig lära mig skrivstil.

Alla papper man skrivit på genom åren som vuxen ser verkligen ut som en 7 årings som har försökt förfalska sina föräldrars på en lapp att slippa gympan

Medlem

Koncentrera mig på något som inte intresserar mig till 100%, koncentrera mig på ljudböcker osv, koncentrera mig på när någon förklarar något om det inte går fort nog för att hålla mitt intresse eller göra två saker samtidigt.

Försöker jag lyssna på en ljudbok till exempel måste jag hela tiden spola tillbaka för att jag började fokusera på något annat jag satt och pillade med, avundas dem som kan lyssna när de jobbar. Samma sak när jag sitter i möten, blir sjukt uttråkad och börjar pilla med något och vips så har jag missat 5-10 minuter och har ingen aning om vad som sades.

Medlem

Som det har skrivits här ovan, jag kan inte dyka utan det blir kanonkulan eller skranglig gubbe då man ska ta sig ner i vatten.

Hur många dagar per månad är också nått jag aldrig fått hjärnkontoret runt

Jag kan knappt stå på ett par skridskor, så när man var liten och gick i skola så blev jag sist utvald i tjejernas lag. Jag svänger genom att följa sargen runt.
Å som norrlänning är jag en ovanlig skit å inte kunna det.

Då jag ritat serier så många år så har jag "lärt" bort det hära med att skriva med små bokstäver (med penna nu då).
Så nu då man är gammal skit, att behöva skriva med små bokstäver kräver en enorm koncentration från mig ha ha


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem
Skrivet av KittyCatMan:

Med risk att skämma ut mig totalt... jag var verkligen 100 på att varannan månad har 31 respektive 30 dagar (undantag februari) fram tills jag såg detta...

Att fakta är att både juli och augusti som är i rad har 31 dagar framkallar lite sådär ”Mandela effekt” i skallen på mig...

Jag glömmer bort att det är juli och augusti typ varje år... x)

Skrivet av KittyCatMan:

Lyckades aldrig lära mig skrivstil.

Alla papper man skrivit på genom åren som vuxen ser verkligen ut som en 7 årings som har försökt förfalska sina föräldrars på en lapp att slippa gympan

Hehe fick mig att tänka på det här gamla Simpsons avsnittet...
https://www.youtube.com/watch?v=hkyVHSrkaDw&t=2m35s

Medlem

Kan inte äta lever. Jag får kväljningar bara av att vara i samma rum som det tillagas.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Akronym:

Kan inte äta lever. Jag får kväljningar bara av att vara i samma rum som det tillagas.

Samma här!

Och fisk för min del.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

Prata i telefon.
Har en sån avsky för det! Allt blir fel.


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem
Skrivet av Akronym:

Kan inte äta lever. Jag får kväljningar bara av att vara i samma rum som det tillagas.

Missade nog poängen med tråden om det är såna saker som menas 🤣

Skriv svar