Problem med Xbox-versionen bakom Cyberpunk 2077-förseningen

Sida 3 av 3
2020-01-23 19:53
Skrivet av kalle.lindestrom:

låter lite udda att värdens bästa spelföretag böjer rygg för en konsol och får sina pc fans arga

Böjer rygg? PCspelarna kommer ju köpa spelet lika mycket ändå, alla förväntar sig att spelet kommer vara försenat både en och två ggr. Men man kan fortfarande sälja mera spel om det kommer på alla möjliga plattformar.

2020-01-23 22:10

Låter väldigt konstigt att en konsol skulle agera sänke. Det är inte så att konsolen är ny, CDPR vet mycket väl hur konsolen/konsolerna fungerar.

Visst, trots att man är CDPR, så kan man vara dålig. Tvivlar dock och tror rakt av att det har med finslip inför nya konsolerna att göra. Precis som för flertalet av vårens förseningar.

2020-01-23 22:13
Skrivet av Hipshot:

Böjer rygg? PCspelarna kommer ju köpa spelet lika mycket ändå, alla förväntar sig att spelet kommer vara försenat både en och två ggr. Men man kan fortfarande sälja mera spel om det kommer på alla möjliga plattformar.

Jag vill också påstå att om konsol ej hade funnits, så hade Witcher inte växt sig så stort som det gjort. Man bör ej underskatta ej casuals, de är den absolut största biten av kakan. Vilket i slutändan gynnar den lilla klick av elitister som finns på PC (inget fel i det).

2020-01-23 22:40

dom som tror att ps4a skulle rulla bra på det ljuger för sig själv, xboxen må prestera sämst men båda ställer nog till med lika mycket problem.

2020-01-23 22:51
Skrivet av FuzioN:

dom som tror att ps4a skulle rulla bra på det ljuger för sig själv, xboxen må prestera sämst men båda ställer nog till med lika mycket problem.

Vad menar du med "ställer till problem"? Det är väl upp till utvecklaren att förstå och anpassa sig efter hårdvara som folk faktiskt använder? De bör anpassa sig efter marknaden som finns, snarare än... att skita i den och gå Yolo?

2020-01-24 08:13
Skrivet av Freakon:

Vad menar du med "ställer till problem"? Det är väl upp till utvecklaren att förstå och anpassa sig efter hårdvara som folk faktiskt använder? De bör anpassa sig efter marknaden som finns, snarare än... att skita i den och gå Yolo?

Inte riktigt. De verkliga utvecklarna vill inget hellre än att utveckla spel till en plattform som inte begränsar dem. Vilket hårdvara som är extremt gammal gör. Då skall man ha i åtanke att prestandan i Xbone var redan i underkant när den släpptes ny. Det är ekonomer i kostym som bestämmer vilka plattformar spelen skall köras på och det görs helt utifrån hur mycket pengar som kan klämmas ur projektet, inte alls baserat på vad som skulle ge den bästa produkten och den bästa spelupplevelsen.

Xbox One släpptes 2013. Det är sju år sedan. Här har du exempel på spel som var top of the line då och redan då var tungdrivna. Skall utvecklare anpassa sig efter hårdvaran i fråga så är det så Cyberpunk skulle se ut.

Jämför det med

Kraven för att generera det senare är extremt mycket högre. Enligt ryktet i fråga så räcker det inte med en vanlig grafisk nedgradering för att få spelet att snurra på Xbox One och däri ligger problemet. Samma kostymnissar i slips vill inte att man lägger pengar och resurser (tid) på att utveckla flera versioner av samma spel. Att dumma ned grafik osv är relativt enkelt och kan göras i samma crossplatform version som skall snurra på alla maskiner. Men räcker inte det då måste man dumma ned spelet ytterligare genom att kapa bort objekt, kapa bort NPCs, kapa bort spelsystem, kapa bort innehåll helt enkelt för att få spelet att orka snurra på den sämre hårdvaran. Så det innebär att det riskerar att kapas bort på den enda version av spelet de kommer utveckla och kommer då att försvinna för alla. Även de med PS5 eller tunga PC maskiner. Det här är den downgrade folk är rädda för när man med skohorn skall försöka få ett 2020 spel att fungera på sju år gammal hårdvara som redan var klen 2013.

Detta är också varför dagens AAA spel inte når den potential som är möjligt med dagens teknik och med den talang spelföretag har samlat på sig. De hålls tillbaka av gammal hårdvara. Varje ny konsol generation betydde i princip att ribban för vad som var den svagaste hårdvara som spel skulle fungera på steg något och utvecklare fick lite mer svängrum. Det är inte fallet i denna generation för att Microsoft envisas med att Crossplatform spel skall fungera på just Xbox One. De kapade inte navelsträngen när One S släpptes. Inte heller nu när XboxX släpps kapar de den navelsträngen, vi begränsas fortfarande av Xbox one på crossplatform titlar.

2020-01-24 09:52
Skrivet av Aletheides:

Inte riktigt. De verkliga utvecklarna vill inget hellre än att utveckla spel till en plattform som inte begränsar dem. Vilket hårdvara som är extremt gammal gör. Då skall man ha i åtanke att prestandan i Xbone var redan i underkant när den släpptes ny. Det är ekonomer i kostym som bestämmer vilka plattformar spelen skall köras på och det görs helt utifrån hur mycket pengar som kan klämmas ur projektet, inte alls baserat på vad som skulle ge den bästa produkten och den bästa spelupplevelsen.

Xbox One släpptes 2013. Det är sju år sedan. Här har du exempel på spel som var top of the line då och redan då var tungdrivna. Skall utvecklare anpassa sig efter hårdvaran i fråga så är det så Cyberpunk skulle se ut.

https://puu.sh/F39cd/2e3a776f72.png

Jämför det med

https://puu.sh/F39eT/edb9f63a4c.png

Kraven för att generera det senare är extremt mycket högre. Enligt ryktet i fråga så räcker det inte med en vanlig grafisk nedgradering för att få spelet att snurra på Xbox One och däri ligger problemet. Samma kostymnissar i slips vill inte att man lägger pengar och resurser (tid) på att utveckla flera versioner av samma spel. Att dumma ned grafik osv är relativt enkelt och kan göras i samma crossplatform version som skall snurra på alla maskiner. Men räcker inte det då måste man dumma ned spelet ytterligare genom att kapa bort objekt, kapa bort NPCs, kapa bort spelsystem, kapa bort innehåll helt enkelt för att få spelet att orka snurra på den sämre hårdvaran. Så det innebär att det riskerar att kapas bort på den enda version av spelet de kommer utveckla och kommer då att försvinna för alla. Även de med PS5 eller tunga PC maskiner. Det här är den downgrade folk är rädda för när man med skohorn skall försöka få ett 2020 spel att fungera på sju år gammal hårdvara som redan var klen 2013.

Detta är också varför dagens AAA spel inte når den potential som är möjligt med dagens teknik och med den talang spelföretag har samlat på sig. De hålls tillbaka av gammal hårdvara. Varje ny konsol generation betydde i princip att ribban för vad som var den svagaste hårdvara som spel skulle fungera på steg något och utvecklare fick lite mer svängrum. Det är inte fallet i denna generation för att Microsoft envisas med att Crossplatform spel skall fungera på just Xbox One. De kapade inte navelsträngen när One S släpptes. Inte heller nu när XboxX släpps kapar de den navelsträngen, vi begränsas fortfarande av Xbox one på crossplatform titlar.

Det är också dom ekonomerna som ser till att dom får lön..

2020-01-24 12:31
Skrivet av oDIRTDIVERo:

Det är också dom ekonomerna som ser till att dom får lön..

Krävs inte ett fokus på vinstmaximering framför kvalitet och innovation för att folk skall få lön, det är en myt. Spel studios som styrs av folk som faktiskt förstår hantverket framför marknadsekonomer har en tendens att göra val, samt undvika att skriva fast sig i avtal, som innebär att de kanske inte släpper på alla plattformar och därmed inte drar in fullt lika mycket pengar. Men de drar in tillräckligt för att göra bra med vinst trots att fokus läggs på en bättre produkt.

2020-01-24 16:39
Skrivet av Aletheides:

Inte riktigt. De verkliga utvecklarna vill inget hellre än att utveckla spel till en plattform som inte begränsar dem. Vilket hårdvara som är extremt gammal gör. Då skall man ha i åtanke att prestandan i Xbone var redan i underkant när den släpptes ny. Det är ekonomer i kostym som bestämmer vilka plattformar spelen skall köras på och det görs helt utifrån hur mycket pengar som kan klämmas ur projektet, inte alls baserat på vad som skulle ge den bästa produkten och den bästa spelupplevelsen.

Xbox One släpptes 2013. Det är sju år sedan. Här har du exempel på spel som var top of the line då och redan då var tungdrivna. Skall utvecklare anpassa sig efter hårdvaran i fråga så är det så Cyberpunk skulle se ut.

https://puu.sh/F39cd/2e3a776f72.png

Jämför det med

https://puu.sh/F39eT/edb9f63a4c.png

Kraven för att generera det senare är extremt mycket högre. Enligt ryktet i fråga så räcker det inte med en vanlig grafisk nedgradering för att få spelet att snurra på Xbox One och däri ligger problemet. Samma kostymnissar i slips vill inte att man lägger pengar och resurser (tid) på att utveckla flera versioner av samma spel. Att dumma ned grafik osv är relativt enkelt och kan göras i samma crossplatform version som skall snurra på alla maskiner. Men räcker inte det då måste man dumma ned spelet ytterligare genom att kapa bort objekt, kapa bort NPCs, kapa bort spelsystem, kapa bort innehåll helt enkelt för att få spelet att orka snurra på den sämre hårdvaran. Så det innebär att det riskerar att kapas bort på den enda version av spelet de kommer utveckla och kommer då att försvinna för alla. Även de med PS5 eller tunga PC maskiner. Det här är den downgrade folk är rädda för när man med skohorn skall försöka få ett 2020 spel att fungera på sju år gammal hårdvara som redan var klen 2013.

Detta är också varför dagens AAA spel inte når den potential som är möjligt med dagens teknik och med den talang spelföretag har samlat på sig. De hålls tillbaka av gammal hårdvara. Varje ny konsol generation betydde i princip att ribban för vad som var den svagaste hårdvara som spel skulle fungera på steg något och utvecklare fick lite mer svängrum. Det är inte fallet i denna generation för att Microsoft envisas med att Crossplatform spel skall fungera på just Xbox One. De kapade inte navelsträngen när One S släpptes. Inte heller nu när XboxX släpps kapar de den navelsträngen, vi begränsas fortfarande av Xbox one på crossplatform titlar.

Tack för ett långt och utförligt svar. Det uppskattas

2020-01-24 19:19
Skrivet av Freakon:

Vad menar du med "ställer till problem"? Det är väl upp till utvecklaren att förstå och anpassa sig efter hårdvara som folk faktiskt använder? De bör anpassa sig efter marknaden som finns, snarare än... att skita i den och gå Yolo?

vad är det du inte förstår både xboxen och ps4an är nästan i samma prestanda när det gäller hårdvara. dom är så långt efter jämnfört med pc, spelet är i a och o skapat för pc vare sig vill det eller ej.

Sen vill dom få ut det till konsoler right? för mer sälj och pengar.

för att ge dig ett exempel dessa konsoler presterar sämre en än dator som köptes för 8 år sedan för att ge dig en inblick hur mycket sämre dessa presterar fattar du vilka spel och de nyaste grafikorten vart för 8 år sedan?

Då bör du förstå att båda dessa maskinerna skapar problem,sen att xbox skapat mest problem, och ingen gått ut och sagt om ps4, men att ps4an inte skulle ställe till problem? detta är en stor fet lögn.
Räkna med popins och lågpolly texturerer och städer som känns ej koliniserade och tomma med långa laddningstider och låga frames på xbox och ps4a.

2020-01-25 22:07
Skrivet av FuzioN:

vad är det du inte förstår både xboxen och ps4an är nästan i samma prestanda när det gäller hårdvara. dom är så långt efter jämnfört med pc, spelet är i a och o skapat för pc vare sig vill det eller ej.

Sen vill dom få ut det till konsoler right? för mer sälj och pengar.

för att ge dig ett exempel dessa konsoler presterar sämre en än dator som köptes för 8 år sedan för att ge dig en inblick hur mycket sämre dessa presterar fattar du vilka spel och de nyaste grafikorten vart för 8 år sedan?

Då bör du förstå att båda dessa maskinerna skapar problem,sen att xbox skapat mest problem, och ingen gått ut och sagt om ps4, men att ps4an inte skulle ställe till problem? detta är en stor fet lögn.
Räkna med popins och lågpolly texturerer och städer som känns ej koliniserade och tomma med långa laddningstider och låga frames på xbox och ps4a.

Jag vet inte om jag förstår dig. Men att utgå från att spelet är byggt för PC utan att ta hänsyn till konsol låter mycket dumt.

2020-01-26 06:10
Skrivet av Freakon:

Jag vet inte om jag förstår dig. Men att utgå från att spelet är byggt för PC utan att ta hänsyn till konsol låter mycket dumt.

I grunden klart dom tar hänsyn och vill ha det på konsoler med dom hade säkert räknat med att ha det på nya konsolerna men senare släpp än väntat cyberpunk kommer vara ett skämt båda prestanda och grafikmässigt och innehåll mässigt ifall det inte går att lösa på något sätt.

Tänk även på att ett fps även om rpg, gemfört med ett rpg spel kommer ge huvudvärk med upplevelsen.

såklart dom har konsoler i åtanke det är en självklarhet.

2020-01-26 17:36
Skrivet av Aletheides:

Krävs inte ett fokus på vinstmaximering framför kvalitet och innovation för att folk skall få lön, det är en myt. Spel studios som styrs av folk som faktiskt förstår hantverket framför marknadsekonomer har en tendens att göra val, samt undvika att skriva fast sig i avtal, som innebär att de kanske inte släpper på alla plattformar och därmed inte drar in fullt lika mycket pengar. Men de drar in tillräckligt för att göra bra med vinst trots att fokus läggs på en bättre produkt.

När släpptes ett sånt spel senast då?

2020-01-26 17:45
Skrivet av kalle.lindestrom:

låter lite udda att värdens bästa spelföretag böjer rygg för en konsol och får sina pc fans arga

Hehe du pratar som om PC fansens pengar är mer värda. Det är dom inte. Tvärtom. Det är på konsol man tjänar pengar. PC branschen höll på att dö ut fullständigt innan steam kom för alla bara piratkopierade till höger å vänster. Klart en pc presterar bättre. Men Volkswagen säljer fler bilar än Ferrari. För kompromisslös prestanda är bara viktigt för ett fåtal människor. Och det är väl ganska uppenbart vid det här laget, från att pc fick vänta på både rdr2 å gta v, till den här förseningen, till alla spelutvecklare som rätt av bara skiter i å släppa sina spel till PC alls, att ni står inte så högt i kurs som ni gärna vill tro.

2020-01-27 00:28

@oDIRTDIVERo: jasså..tycker du ska ta en titt på cd red försäljning ja. dom anväde då inte steam eller drm eller nått skydd alls och sålde som smör på pc

2020-01-27 00:40
Skrivet av kalle.lindestrom:

@oDIRTDIVERo: jasså..tycker du ska ta en titt på cd red försäljning ja. dom anväde då inte steam eller drm eller nått skydd alls och sålde som smör på pc

Japp. Sen släppte dom Witcher 3 på konsol å nu får ni vänta....

Sida 3 av 3