Savepoints

Sitter och spelar Star Wars: Fallen Order och började fundera på detta med savepoints. Vissa spel är väldigt liberala med save points och låter dig inte spela om mycket om du dör. Vissa spel tillåter dig spara väldigt frekvent och under missions är checkpoints väldigt täta, för att minska frustrationen i att behöva spela om. Men som i Fallen Order så kan det vara en bit mellan save points och man kan ibland få spela om samma sträcka en himla massa gånger för att kunna få spara. Om jag inte minns fel så är det vanligare med långt emellan save points i japanska spel än i västerländska, men kan ha fel.

Frågan är, finns det någon charm och poäng med att behöva spela om en sträcka eller ett helt mission för att få spara eller komma fram till checkpoint? Och så att säga klara det helt "clean" utan att dö. Eller är det bara ett satans sätt att göra så att spelet tar längre tid? Utan egentligen göra spelet svårare.

Quake-konnässsör

Fallen Order kan man säga har lite Souls egenskaper, man ska lära sig från varje gång man där, bli bättre, och övervinna det hindret som var i vägen.

Ser inget fel i det, men visst gör det att spelet tar längre, men man kan också spela försiktigare. Själv tog jag alltid det försiktigt genom alla nivåer i spelet, sig sällan med den taktiken, förutom när jag för flera gånger mot döden då man inte riktigt kan avståndsbedöma i spelet enligt mig själv.

Medlem

Är inte särskilt förtjust i att behöva spela om långa sträckor, däremot kan obegränsat med quicksaves etc. även det samma spelupplevelsen lite då man lätt kan hamna i ett lite väl perfektionistiskt spelsätt. Det värsta är dock när spel inte autosparar på vettiga ställen, t.ex. om man behöver sitta och hoppa igenom en cutscene varje gång man måste köra om nån bossfight t.ex. Kan bli jäkligt segt, höra samma dialoger om och om igen etc.. Fyfan.

Quake-konnässsör

Kingdom Come Deliverance, är ett exempel på hur man eventuellt inte ska göra sparsystem. Förstår idéen bakom det, men skapade mera frustration än glädje. Men efter ett par veckor så kom moddare till räddning.

Medlem
Skrivet av Ftmch:

Det värsta är dock när spel inte autosparar på vettiga ställen, t.ex. om man behöver sitta och hoppa igenom en cutscene varje gång man måste köra om nån bossfight

Ja, sånt kan vara enormt frustrerande. "Design from hell" brukar jag kalla det. 😅

Testa programmet "WeMod", det är som en trainer som funkar på hur många spel som helst. Det sparar frustrationen.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av almblad:

Kingdom Come Deliverance, är ett exempel på hur man eventuellt inte ska göra sparsystem. Förstår idéen bakom det, men skapade mera frustration än glädje. Men efter ett par veckor så kom moddare till räddning.

Håller med, eller ja, tyckte det fungerade bra sist jag spelade men då hade jag inte heller problem med krasher etc. Vilket jag hade när spelet släpptes. Kombinationen "väldigt sparsmakat med savegames" och "random krasher" är ingen höjdare direkt, haha.

Den absolut största synden/dåliga kombon är dock spel som enbart har autosave och bara EN save-fil för varje new game man kör då man är rökt om den savefilen blir korrupt (minns inte om det var i Fallen Order eller något annat spel där folk hade råkat ut för det ganska nyligen). Oförlåtligt.

Ambassadör
Xbox

Tyckte det fungerade bra i Fallen Order, det var ju inte så himla långt mellan sparpunkterna ändå.

Jag tycker att det beror på spel men generellt är det väl trevligt att kunna spara var man vill. Inte nödvändigtvis för att dra ner svårighetsgraden/frustrationsnivån utan för att kunna sluta när man vill eller måste.


signatur

Jump in.

Medlem

Quick save?
brukar vara F5 eller F9 (oftast)


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Tycker generellt att dåligt planerade savepoints är dåligt men att de kan hjälpa till med träning visserligen.

Håller med om parallelerna till Dark Souls. Känns som de tänkte att om vi blandar Sekiro, Dark Souls och Uncharted och sen skriver Star Wars på det så blir det säkert bra Blev ju helt okej men inte mycket nya grepp.

1
Skriv svar