Nätverk i hus, 2st routers.

Medlem
Nätverk i hus, 2st routers.

Hej!

Försöker komma åt NASen på nedanvåningen, men jag har 2st olika routrar som ansluts nere vid inkommande fiberdosan.
Se bild för en bättre förklaring.

Jag vet vilken IP adress nasen blivit tilldelad av router 1, men kan inte komma åt den från datorn.
Vet inte riktigt hur jag ska komma åt router1 från datorn, jag tror nämligen den har samma IP som router2.

Några tips?

(Edit: Router 1 & 2 har samma IP)


signatur

Snusar till varje pris!

Medlem

Koppla istället in router 2 i router 1? Löser ditt problem såvida du inte har en anledning till att koppla som du gjort.

Medlem

Router 1 är full med diverse saker. Router 2's kabel går i väggarna ända ner till inkommande fiber.


signatur

Snusar till varje pris!

Medlem

Om den röda lådan "Inkommande fiber" har inbyggd router, stäng av DHCP i båda dina andra routers, så de inte tilldelar massa adresser, och ange statisk IP på båda routers så du kommer åt dem. T.ex 192.168.0.2 på #1 och 192.168.0.3 på #2 (för att undvika kollision med huvudroutern)

(För att komma åt Router #1 och ställa in IP och stänga av DHCP, anslut den direkt till en dator. Får du automatisk IP direkt då, så är DHCP aktiverat)

Medlem
Skrivet av MrRoan:

Om den röda lådan "Inkommande fiber" har inbyggd router, stäng av DHCP i båda dina andra routers, så de inte tilldelar massa adresser, och ange statisk IP på båda routers så du kommer åt dem. T.ex 192.168.0.2 på #1 och 192.168.0.3 på #2 (för att undvika kollision med huvudroutern)

(För att komma åt Router #1 och ställa in IP och stänga av DHCP, anslut den direkt till en dator. Får du automatisk IP direkt då, så är DHCP aktiverat)

Stängde av DHCP och ändrade båda routernas ip adresser, men då kom jag verken ut på nätet eller nådde routern, gav pc,n en statisk ip då kom jag åt routern, men jag kom inte ut på internet. hmm...


signatur

Snusar till varje pris!

Medlem
Skrivet av MrRoan:

Om den röda lådan "Inkommande fiber" har inbyggd router, stäng av DHCP i båda dina andra routers, så de inte tilldelar massa adresser, och ange statisk IP på båda routers så du kommer åt dem. T.ex 192.168.0.2 på #1 och 192.168.0.3 på #2 (för att undvika kollision med huvudroutern)

(För att komma åt Router #1 och ställa in IP och stänga av DHCP, anslut den direkt till en dator. Får du automatisk IP direkt då, så är DHCP aktiverat)

Funkar inte detta alternativ så måste du koppla router 2 (och köra den som accesspunkt) i router 1får det inte plats får du skaffa en switch för att få mer portar, alt skaffa en router med mer portar.

Jag rekomenderar att läsa nätverksguiden på kjell.com


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Köp en liten switch, koppla allt till denna! Löser allt! Kostar inte många kronor! Jag har själv en 24 switch i min lilla 2a men jag har så sjukt många enheter inkopplade och smart home prylar!

FIBER -> Router -> Switch -> Alla våningar/enheter. vill du ha en kabel upp till våning 1 så sätt en till switch där, och en på våning 2

Medlem

Okej då får jag nog ta o köpa en switch!
Tack för hjälp!


signatur

Snusar till varje pris!

1
Skriv svar