Monster Hunter World: Iceborne verkar radera sparfiler på PC

Robot
Monster Hunter World: Iceborne verkar radera sparfiler på PC

Vissa tycks ha blivit av med hundratals speltimmar.

#Capcom, #Iceborne, #Monster-hunter-world


Medlem

Ouch...


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

..hade funderat på att återuppta MHW och faktiskt ta mig förbi pink rathian för en gångs skull. Men jag väntar nog ett tag till..

Medlem

Verkar som att man gör rätt i att vänta till de har släppt en patch eller två.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Känns som om det har varit ett problem innan i spelet också. En god vän till mig förlorade sin sparfil när de släppte en vanlig uppdatering innan ice born. Hade blivit skogstokig om jag förlorat så mycket speltid och gear för ren klantighet när de försenade expansionen just för att de skulle lägga mer fokus på PC-versionen.

Suck!


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem

Jag fick grova prestanda problem när jag körde igång spelet (utan att ha expansionen), men det löste sig igenom att uppdatera grafikdrivrutinerna (nvidia), och nu fungerar det som vanligt igen


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem

För er som har prestandaproblem stäng av eran AV eller lägg till MHW i eran exception list, det är orsaken till nästan all framedrop folk har då alla AV mer eller mindre käkar en kärna eller mer och scannar om spelet nonstop.

På grund av att spelets nya Anticheat konstant scannar sig själv så triggar AV's att scanna om filen hela tiden, och det hjälper inte att filen är på 500MB på grund av Denuvo som gör det extra slött.

Medlem

Min sparfil är borta trots att jag inte installerat DLC. ...jävligt KISSNÖDIGT!


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

FM-guru
F.d. Sisyr

Utvecklarna har aldrig hört talas om QA eller? Pinsamt.

Medlem

Uha, tur jag knappt börjat spela det. Råkade däremot ut för exakt samma sak i Resident Evil 5 här om dan, kan ju säga att det åkte ut på en gång.

Medlem

Har inte haft några problem alls.

Medlem

fiasko, detta spel får vänta nåt år


signatur

//monster

Medlem

Köpte Monster Hunter när det kom och jävlar vad det slöade ner min dator och mitt internet. Visade sig vara det röviga kopieringsskyddet Denuvo som var orsaken.


signatur

Burn in the light.

Medlem

Hmm, kan ju tycka att spel som standard borde ha ett eget inbyggt system för att säkerhetskopiera sparfiler automatiskt. Så enkelt att programmera, och skulle ge så mycket nytta åt många.

Tråddemonen
Testpilot

Perma death i Monster Hunter låter hardcore

Medlem
Skrivet av WargH:

Hmm, kan ju tycka att spel som standard borde ha ett eget inbyggt system för att säkerhetskopiera sparfiler automatiskt. Så enkelt att programmera, och skulle ge så mycket nytta åt många.

Det har den också, vid varje uppstart skapas en kopia av sparfilen i savedata_backup i mhw installations mappen.

Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Det har den också, vid varje uppstart skapas en kopia av sparfilen i savedata_backup i mhw installations mappen.

Jupp, sparfilen finns där. Men spelfan vägrar att läsa den och vill att jag skall skapa en ny. Blög.. Finns gott om trådar på Reddit och Steam så jag skall se vad som går att göra.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Börjat spela Iceborn och för min del så har jag inga problem alls tycker till och med att spelet rullar bättre nu.

Prestanda problemen verkar enligt andra forum vara blandat. En del menar på att problemet inte visar sig på high-end system men vem vet kan ju likväl handla om annat som drivrutiner osv.

Många säger även att spelet är processor tungt så kanske problemet är vanligare på system med low-end/mid-end processorer

Sitter själv på ett kraftigare system så kanske bara att datorn pressar förbi prestanda problemen.

Hoppas att Capcom patchar det snabbt så att även dom som har problem snart kan spela också.

Ryzen 7 3700X
1080TI
M.2 SSD

Medlem
Skrivet av Zimpan:

Perma death i Monster Hunter låter hardcore

Permadeath utan att ens behöva dö för att drabbas av det dessutom


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Tråddemonen
Testpilot

@T.Mani: Pre-mature Death 😎

Medlem

Återinstallerade spelet, hade inga problem med sparfilerna men har inte iceborne än. Gjorde dock bakup på sparfilerna innan.

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Min sparfil är borta trots att jag inte installerat DLC. ...jävligt KISSNÖDIGT!

Fyfan vad tråkigt.
Skulle aldrig spela igen om jag var tvungen att grinda om alla decorations.

Medlem

Har inte haft några problem med min sparfil, och vännerna har klarat sig undan de också. Läste något att sparfiler som är drabbade är ofta sådana som folk använt en Save-Editor för att ändra saker och ting med, samt andra mods.

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Har inte haft några problem med min sparfil, och vännerna har klarat sig undan de också. Läste något att sparfiler som är drabbade är ofta sådana som folk använt en Save-Editor för att ändra saker och ting med, samt andra mods.

Det låter som en klen undanflykt och försök att skjuta över ansvaret på kunden. Själv har jag inte använt några moddar alls.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

nä nu får folk ge sig. spelet funkar utmärkt för mig och typ 7 andra av mina polare som jag lirar med DX 12 api eller inte. Visst vi sitter inte å kör på en PC som vart gjord när Gustav Vasa skida över Mora direkt, och ser till att dom alltid är tip top.

Medlem

https://steamcommunity.com/app/582010/discussions/0/173776071...

Ovanstående fungerade för mig om någon annan har samma problem. En jävla massa bökande men jag slapp börja om. Alltid något.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

https://steamcommunity.com/app/582010/discussions/0/173776071...

Ovanstående fungerade för mig om någon annan har samma problem. En jävla massa bökande men jag slapp börja om. Alltid något.

Hade problem med sparfilen och kan bekräfta att detta funkade även för mig.

Gen
Medlem

Min klarade sig men så har jag inte Iceborne.

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Det låter som en klen undanflykt och försök att skjuta över ansvaret på kunden. Själv har jag inte använt några moddar alls.

Det är inte ett officiellt uttalande, men folk som nämnt det bara.

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Det är inte ett officiellt uttalande, men folk som nämnt det bara.

Ledsen om jag lät vass på svaret. Det var inte en av mina ljusaste stunder att hålla på och bråka med de där sparfilerna.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

1
Skriv svar