The Last of Us Part II: Officiella speltråden – Allmän diskussion / Frågor / Fakta

Medlem

Jag... Är fan mållös.

Spelet började starkt, det var underhållande väldigt långt in. Ellie är awesome som vanligt etcetc.

Som KittyCatMan skriver "tvingar in spelaren i ett annat ”läge” där iallafall jag inte ville vara,"

Jag hatade det. Ett jävla TV spel och jag absolut hatade det.

Är c:a 80% in i spelet(vad jag förstått) och jag orkar inte mer. Jag orkar inte spela skiten. sista 6 timmarna jag spelade fick jag absolut tvinga mig att lira.

Hur i helvete lyckas man göra detta? Vad i helvete tänkte ND med? Besvikelsen är ENORM.

Ni får ursäkta min rant och mitt språk... Hoppas ni andra kan se över så mycket idioti som detta spel introducerar.

Medlem

Jag sitter på staketet just nu om jag ens vill köpa spelet eller inte. Har blivit spoilad men vill samtidigt spela spelet själv för att se om det som sägs på båda sidorna är sant Troligen blir det köp på rea till PS5 eller så kommer det som ett PS+ spel i framtiden.

Medlem
Skrivet av Zensu:

Jag... Är fan mållös.

Spelet började starkt, det var underhållande väldigt långt in. Ellie är awesome som vanligt etcetc.

Som KittyCatMan skriver "tvingar in spelaren i ett annat ”läge” där iallafall jag inte ville vara,"

Jag hatade det. Ett jävla TV spel och jag absolut hatade det.

Är c:a 80% in i spelet(vad jag förstått) och jag orkar inte mer. Jag orkar inte spela skiten. sista 6 timmarna jag spelade fick jag absolut tvinga mig att lira.

Hur i helvete lyckas man göra detta? Vad i helvete tänkte ND med? Besvikelsen är ENORM.

Ni får ursäkta min rant och mitt språk... Hoppas ni andra kan se över så mycket idioti som detta spel introducerar.

https://www.youtube.com/watch?v=AS-07dh9-NA

Medlem

Spelmekaniskt är detta inget spel för mig, men precis som med det första så tittade jag på en genomspelning på youtube för storyns skull.

Gillade denna bättre än originalet, men mycket hade kunnat löst sig smidigare om karaktärerna var lite bättre på att kommunicera med varandra


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

It's not a lake, it's an ocean

Fick äntligen min collector's edition i går (märkligt nog inte min special edition trots att de beställdes från samma ställe). En riktigt fin samlarutgåva, i synnerhet figuren som inte alls är så plastig som jag är van vid att de brukar vara. Stor och tung är den.

Hann spela knappt två timmar i går kväll. Som väntat är det något av det absolut vackraste jag sett i spelväg. Det känns välbekant och nytt på samma gång. Men jag det var rätt lite gameplay under de där två första timmarna.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Hahaha sitter just nu och småglor på TNG på ena skärmen!

Kärlek rakt igenom!

Medlem

Visuellt vackert spel och funktionsdugligt gameplay likt föregångaren, men vilken bomb rent storymässigt

"Hans, are we the baddies?"


signatur

"I enjoy the sight of humans on their knees"

Medlem
Skrivet av TooAngryToDie:

Visuellt vackert spel och funktionsdugligt gameplay likt föregångaren , men vilken bomb rent storymässigt

"Hans, are we the baddies?"

Ja vadå, har du inte hört att spelet jämförts med Schindler's List 🤭

Medlem
Skrivet av Zensu:

Jag... Är fan mållös.

Spelet började starkt, det var underhållande väldigt långt in. Ellie är awesome som vanligt etcetc.

Som KittyCatMan skriver "tvingar in spelaren i ett annat ”läge” där iallafall jag inte ville vara,"

Jag hatade det. Ett jävla TV spel och jag absolut hatade det.

Är c:a 80% in i spelet(vad jag förstått) och jag orkar inte mer. Jag orkar inte spela skiten. sista 6 timmarna jag spelade fick jag absolut tvinga mig att lira.

Hur i helvete lyckas man göra detta? Vad i helvete tänkte ND med? Besvikelsen är ENORM.

Ni får ursäkta min rant och mitt språk... Hoppas ni andra kan se över så mycket idioti som detta spel introducerar.

Jag fattar inte vad folk gnäller om, har precis spelat igenom hela spelet och det överträffar ju 1:an på precis alla plan. Löjligt snyggt, fantastiska och naturliga dialoger, grymt skådespeleri och en story jag inte hade väntat mig. Satt in på slutet och väntade på att det skulle ske något jag skulle bli förbannad på för de tyckte tydligen massor av folk som spoilat sig. Spelet ger intressanta perspektiv på saker och ting, riktigt välgjort och absolut inget man ska dra sig för att köpa om man bara hört att vissa är upprörda.

Spelmekaniskt är det mysigt, vapnen är tunga och gör skada på riktigt. Allt är en evolution av ettan utan att vara någon revolution, men hur allt är utfört/executed är så AAA det kan bli. Att man lyckas kräma ur detta ur ps4:an är helt otroligt.

/En som inte är ett dugg besviken

FM-guru
F.d. Sisyr

Bara spelat ca 5-6h hittills, men än så länge är jag inte impad. Spelmekaniken sitter, men den halvöppna världen (Seattle) är en trist omgivning att vistas i - inte alls lika visuellt tilldragande som ettan var.

Ingen spoiler direkt, men utifall att man är extra känslig och inte har börjat spela än så sätter jag en spoilertag...

Har svårt att köpa den stora "twisten" i inledningen av spelet. Blir inte bättre av att sidekicken Dana är duktigt ointressant och dynamiken henne och Ellie emellan påminner mig mer som en billig variant av Life is Strange än The Last of Us. Tröttsamt.

Får hoppas att det tar sig dock, för gameplaymässigt gillar jag det som sagt hittills trots att jag är hopplöst usel med handkontroll.

Medlem

Jag köpte det på Media Markt den 19 juni under midsommarafton efter att jag bokat ett fysiskt ex där några veckor tidigare. Har kommit 22 timmar in i äventyret och kan säga att det ett ett fruktansvärt bra spelbygge. Ett mästerverk helt klart. Det infriade mina höga förväntningar. Spelet känns minst lika bra som originalet från 2013. Jag sitter som helt förtrollad av storyn och den helt otroligt detaljerade spelvärlden som Naughty Dog studion snickrat ihop. Snyggaste spelet ever. Till och med snäppet bättre än Red Dead Redemption 2. Fast då är ju det ett open-world spel så kanske inte går att jämföra riktigt.

Eldstriderna känns bättre i The Last of Us 2. Skönare vapenhantering. Sedan älskar jag hur pass rått det har blivit med ingångshål i skott i huvudet och ett utgångshål. Sedan sprutar blodet detaljerat åt olika håll även, plus olika blodpölar. Fingertoppskänsla som heter duga. Några nya zombies även so är brutala och skriker högt på ett obehagligt vis. Fienderna känns smartare nu och de samarbetar mer effektivare.

Detta verk måste upplevas. Man märker väl att det skiner PK i spelet men när det är så här välgjort, roligt och detaljerat så skiter jag i det helt o hållet.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Oj vilken blandning det är av vad folk tycker. Jag har spelat igenom spelet och trodde inte att det skulle vara så många som ogillar spelet. Själv tycker jag att det var ett riktigt mästerverk. Vissa saker var lite svårt att smälta men shit alltså vad de lyckas bra med storyn och karaktärerna.

Spoiler varning:

Man vill ju initialt verkligen älska Ellie och vara på hennes sida men när man får spela ser andra perspektivet så inser man ju hur fel man har haft. Abby gör storyn till något speciellt. Det här är ett mästerverk... de lyckas skapa känslor och ett slags obehag. Vist kunde man önska ett gott slut men även där lyckas de ju förvåna och ta hela berättelsen ett steg till.

.

Ett mästerverk helt klart. Jag älskade spelet och det tog flera dagar efter upplevelsen innan man verkligen förstått hur bra det faktiskt var. Synd att inte alla verkar kunna acceptera berättelsen för vad den är.

Baserat på vad många här skriver så är det väl ett spel som inte passar alla. Ett älska eller hata spel helt enkelt.

It's not a lake, it's an ocean

Jag är bara halvvägs, men jag tycker inte att det handlar om att "inte kunna acceptera berättelsen för vad den är". Det är klart att man måste kunna ha synpunkter på de val som Naughty Dog har fattat och de vägval som de gjort i berättelsen. I synnerhet om man älskade det första spelet och har investerat känslor i karaktärerna och deras öden.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Sådär, avklarat!

Fullkomligt älskar vad ND vågade göra med storyn och karaktärerna. Så mycket känslor inblandat i det här spelet. Helt fantastiskt.

Men trots, så finns det en del punkter som kunde gjort det bättre:

-Kortare! Spelet är alldeles för långt.
-Färre strider, framförallt forcerade sådana
-Mer genomtänkt upplägg på spelet

Går man in med ett öppet sinne så är detta en pärla man inte får missa.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Frgr:

-Mer genomtänkt upplägg på spelet

På vilket sätt, tänker du? I själva strukturen på berättelsen eller i rent gameplay?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

På vilket sätt, tänker du? I själva strukturen på berättelsen eller i rent gameplay?

Ja precis, strukturen på berättelsen. Jag vet inte hur, men känns som att man hade kunnat undvika att "spela spelet två gånger". Blir en väldigt lång paus till scenen man väntar på.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Frgr:

Ja precis, strukturen på berättelsen. Jag vet inte hur, men känns som att man hade kunnat undvika att "spela spelet två gånger". Blir en väldigt lång paus till scenen man väntar på.

Instämmer. Mittenpartiet känns också väldigt utdraget (spelet är för långt, som du nämnde, det tog mig lite drygt 25 timmar att spela igenom det). Upplägget påminner lite grand om hur berättelsen presenteras i vissa filmer, det är rätt uppenbart att Naughty Dog nog helst skulle vilja göra film.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

FM-guru
F.d. Sisyr

Apropå film så är det rätt sjukt hur realistiska karaktärernas ansikten och ansiktsanimationer är. Kände liksom precis direkt igen en sidokaraktär i en flashback från en TV-serie jag såg för typ 10 år sen där skådisen spelade en annan mindre karaktär. Bara en sån sak.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Sisyr:

Apropå film så är det rätt sjukt hur realistiska karaktärernas ansikten och ansiktsanimationer är. Kände liksom precis direkt igen en sidokaraktär i en flashback från en TV-serie jag såg för typ 10 år sen där skådisen spelade en annan mindre karaktär. Bara en sån sak.

Inte minst de små detaljerna imponerar. Som hur karaktärernas ansikten ser ut när de stryps. Eller hur Abby ruskar om sin hand mellan slagen när hon är i ett knytnävsslagsmål.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Spelade precis klart spelet. Gillade det mycket. Har inget alls emot att man tar kål på huvudpersoner eller att personer förändras med tiden. När såg man senast att massdödande i actionspel kunde föra med sig konsekvenser som egen död och PTSD?

Vet inte om jag kunde hitta så mycket PK i den heller, men jag har väl fel glasögon? En trans, en sur homofob (som kändes rätt meningslös att lägga tre scener på) och en lesbisk jude. Det var inte särskilt stor del av det långa spelet. Hade hört rykten om att allt skulle kretsa kring onda vita män. Förstår inte vad det kom från? Fienderna var vita, svarta, asiater och latinos. Nu fick man dessutom döda kvinnliga fiender i drivor. I första spelet så var det bara infekterade kvinnor som kunde dödas i gameplay.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Det låter utefter kommentarerna i den här tråden som spelet är väldigt bra, bättre än ettan, så länge man inte har något emot att få vänsterradikal-PK nerkörd i strupen (vita män är onda, HBTQ är goda, se spoiler) och sen spela med en sämre story och ointressanta karaktärer.

Njaa... För min del är det inget jag gärna betalar 600-700 spänn för. Men kan jag låna det eller hitta det för 199 kr sen så...

Jag kan helt klart relatera till resonemanget kring vad som är ett rimligt pris men kan lugna dig med att:

- En av de mest framträdande "onda" karaktärerna är svart. Så det handlar mer om karaktärerna än deras hudfärg.
- Alternativ 3 i memen förekommer inte i spelet.
- Även om jag inte har några siffror på det så är min bild att de flesta NPC:s (t ex patrullerande soldater osv) i spelet är vita män. Så på den fronten är allt som vanligt i hur det brukar vara i spel och film. Sen om man uppfattar dessa NPC:s som onda är så klart upp till var och en.

”Spoiler”

Jag fick tag i spelet för 550 kr på releasedagen vilket nog var smärtgräns för egen del. Återspelningsvärdet är inte jättehögt men jäklar vilken åktur det var under resans gång

Medlem
Skrivet av Harrymannen:

Jag kan helt klart relatera till resonemanget kring vad som är ett rimligt pris men kan lugna dig med att:

- En av de mest framträdande "onda" karaktärerna är svart. Så det handlar mer om karaktärerna än deras hudfärg.
- Alternativ 3 i memen förekommer inte i spelet.
- Även om jag inte har några siffror på det så är min bild att de flesta NPC:s (t ex patrullerande soldater osv) i spelet är vita män. Så på den fronten är allt som vanligt i hur det brukar vara i spel och film. Sen om man uppfattar dessa NPC:s som onda är så klart upp till var och en.

”Spoiler”

Jag fick tag i spelet för 550 kr på releasedagen vilket nog var smärtgräns för egen del. Återspelningsvärdet är inte jättehögt men jäklar vilken åktur det var under resans gång

Tack, då är det inte riktigt så illa som jag förväntat mig. Jag inväntar prissänkningen.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Det låter utefter kommentarerna i den här tråden som spelet är väldigt bra, bättre än ettan, så länge man inte har något emot att få vänsterradikal-PK nerkörd i strupen (vita män är onda, HBTQ är goda, se spoiler) och sen spela med en sämre story och ointressanta karaktärer.

Njaa... För min del är det inget jag gärna betalar 600-700 spänn för. Men kan jag låna det eller hitta det för 199 kr sen så...

Finns inget i spelet som pekar på att vita män är onda och HBTQ är goda. Både allierade och Fi består av alla möjliga färger. Få personer i spelet framstår som genuint goda och ju längre man kommer så är det inte så fasligt många som framstår som genuint onda heller. Det mesta är i gråskala.

Det är f.ö. inte Abby som är en transperson. Hon är kvinna om än en som spenderat lite för mycket av sin ilskna tid i milisens gym. Hon är stark men långt ifrån någon strongman. Möjligen att hon är i klass med Joel från första spelet. I del II finns det bra mycket större (Abby verkar vara av normallängd för kvinnor och dessutom inte ha särskilt breda axlar) och starkare personer. Det finns t.o.m. andra kvinnor som är större (längre och mer massa).

Medlem
Skrivet av Popski:

Finns inget i spelet som pekar på att vita män är onda och HBTQ är goda. Både allierade och Fi består av alla möjliga färger. Få personer i spelet framstår som genuint goda och ju längre man kommer så är det inte så fasligt många som framstår som genuint onda heller. Det mesta är i gråskala.

Det är f.ö. inte Abby som är en transperson. Hon är kvinna om än en som spenderat lite för mycket av sin ilskna tid i milisens gym. Hon är stark men långt ifrån någon strongman. Möjligen att hon är i klass med Joel från första spelet. I del II finns det bra mycket större (Abby verkar vara av normallängd för kvinnor och dessutom inte ha särskilt breda axlar) och starkare personer. Det finns t.o.m. andra kvinnor som är större (längre och mer massa).

Det låter helt klart som att spelet inte är vad jag målat upp det till.

Det var ju skönt att få prata ut om mina uppbyggda fördomar om spelet. Fördomar jag skapat ifrån att inte spela det själv.

Det visar ju sig finnas en tydlig diskrepans här, att hälften av det jag läst i reviews, diskussioner och sett i memes osv. inte riktigt givit mig en sanningsenlig bild av spelet. Men diskussionen här har spridit ljus på detta. Så det tackar jag för.

Edit:
Ha! Jag såg att mitt första inlägg försvann!

Så här får vi inte diskutera tydligen. Aja, det finns ju risk att det spårar ut, så jag förstår syftet. Behålla en god samtalston~. Jag är glad som lärde mig något iaf, även om det bevisligen gick över taket på vad som är tillåtet att uttrycka eller diskutera här. Eller under golvet skulle säkert somliga uttrycka det!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Det låter helt klart som att spelet inte är vad jag målat upp det till.

Det var ju skönt att få prata ut om mina uppbyggda fördomar om spelet. Fördomar jag skapat ifrån att inte spela det själv.

Det visar ju sig finnas en tydlig diskrepans här, att hälften av det jag läst i reviews, diskussioner och sett i memes osv. inte riktigt givit mig en sanningsenlig bild av spelet. Men diskussionen här har spridit ljus på detta. Så det tackar jag för.

Edit:
Ha! Jag såg att mitt första inlägg försvann!

Så här får vi inte diskutera tydligen. Aja, det finns ju risk att det spårar ut, så jag förstår syftet. Behålla en god samtalston~. Jag är glad som lärde mig något iaf, även om det bevisligen gick över taket på vad som är tillåtet att uttrycka eller diskutera här. Eller under golvet skulle säkert somliga uttrycka det!

Spelet är kanske inget för alla. Själv hade jag inga som helst problem med att byta karaktär till en "skurk". Spelet handlar, som sagt, inte om goda mot onda utan om personer som ligger i gråzonen. Jag har dock förståelse för de som tycker annorlunda.

För egen del ger jag det 10/10. Första spelet är bättre, men det är å andra sidan mitt favoritspel alla kategorier. I mina ögon var tvåan dock en värdig uppföljare och jag hoppas på fler spel i serien.

Medlem

Jaha, äntligen är jag klar. Det tog mig faktiskt lite drygt 40 h speltid! ? Kanske skulle ställt inställningen på "bebissvårt" som man brukar kunna välja i Doom eller Wolfenstein. Men egentligen är jag så förb*nnat nogrann och letar saker, hemliga ställen och försöker stealthdöda allt.

Jag är inte hatisk mot något, men besviken på den oerhört extremt överförklarande storyn.

Egentligen handlar det om det helt självklara att ALLA I KRIG/KONFLIKTER LIDER!! och även väldigt lätt hatar sina "fiender" Spelar ingen roll vilka man tillhör i någon som helst värdslig konflikt. De flesta vill att de älskade, vännerna, anhöriga, barn alla man känner ska överleva och få det bra när det blir något sorts fred eller lugnt igen. Psykopaterna hoppar jag naturligtvis över. Men att det väldigt ofta finns vissa sorters religösa motiv finns ju med. Det är människor det med, lidande på olika sätt.

Nu är ju jag en gubbe på drygt 50 men något så tvingande pekpinnespel vad det gäller story har jag nog inte spelat förut. Ni som är yngre hade väl även förstått budskapet med mindre förklarande.

Känns som de har idiotförklarat spelarna för mig.

Annars var spelet oerhört snyggt, bra kontroller, bra att man får tänka hur man skall besegra fiender med helt olika möjligheter.
Att VI vita äldre män skulle vara utpekade som "onda" får jag ingen känsla av.

Medlem

Jag känner att jag glömt att tala om några udda saker i spelet. Inget allvarligt men intressant.
Att "spelpersonen" aldrig släcker brinnande Molotovcocktails ( heter de så? Ehm. Känner mig lite störd K*ksvansar ) eller bomber innan de läggs i ryggsäcken. Var det inte så i första spelet också? Knäppt iaf. "Det brinner i baken"
Varför helt plötsligt en BOSSFIGHT mitt i spelet!? Jag funderade om jag spelade rätt spel.

Medlem

Klarat det ikväll.

Tyckte det var riktigt jäkla bra överlag. Men lite onödigt utdraget kan jag tycka. Kunde slutat vid något tidigare ställe.

4.5/5


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Medlem
Skrivet av N_micke:

Klarat det ikväll.

Tyckte det var riktigt jäkla bra överlag. Men lite onödigt utdraget kan jag tycka. Kunde slutat vid något tidigare ställe.

4.5/5

Ja, i slutet tog de det ett steg för långt. Poängen med storyn hade redan gått fram, men det var väl inte chockerande och deprimerande nog. Så det såg de till att det blev. Jag mådde genuint dåligt när eftertexterna började rulla. Jag tycker att spelet är fantastiskt, men skulle gärna slippa känna såhär igen efter att ha klarat ett spel.

12
Skriv svar