21 000 % – hyfsad värdeökning på CD Projekt-aktien förra decenniet

Robot
21 000 % – hyfsad värdeökning på CD Projekt-aktien förra decenniet
Medlem

Det är när man läser artiklar som dessa som man önskar att man hade en tidsmaskin.

Skägg.
10 Chambers

Så om jag räknar rätt hade en investering på 5000 kr ge dig en dryg miljon tio år senare?


signatur
Medlem

hade jag investerat aktier i något bolag hade jag sedan länge gjort det i det här företaget. Utveckla bra spel, lyssna på dina kunder=win-win.

När det kommer till Cyberpunk 2077 så var det länge sedan jag var så hypad för ett spel (senast var nog Elite Dangerous men det spelet visade sig bli en rejäl besvikelse) jag har varit intresserad av spelet sedan de första gången visade upp väldigt tidiga koncept bilder. För varje gång de visat något från spelet har denna hype bara vuxit eftersom spelet mer och mer börjat likna Deus Ex (ett av de bästa FPS spelen jag spelat).

Visst kommer nog många bli besvikna, för egen del så tvivlar jag på att jag kommer bli det. Jag har trots allt fortfarande realistiska förväntningar på det. Om CD Project RED lyckas överträffa dessa, ja det återstår att se men mycket talar för att det kan ske. Hur som helst har jag väntat många år på det här spelet, äntligen är väntan snart över.

Men CD Project RED har fått kämpa för det förtroende de har idag, som många andra utvecklare har fått göra. Förtroenden tar lång tid att bygga upp, bara sekunder att rasera. Jag har följt den här utvecklaren sedan första Witcher, andra utvecklare borde ta lärdom från detta företag, för allting handlar inte om att de gör bra spel, det handlar även om att de släpper spel som en produkt, inte en tjänst.

Medlem

Har investerat lite i Starbreeze. De j*vlarna gör dock tvärtom och har backat -21 000 % senaste decenniet.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Så om jag räknar rätt hade en investering på 5000 kr ge dig en dryg miljon tio år senare?

Japp.
Ett bra exempel på att vara långsiktig.
Finns säkert perioder under denna 10år som aktien backat rejält.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Köpte Blizzard aktier någon månad efter deras snack om Diablo 4 "don't you have phones?!" och ligger på plus där nu


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Skribent
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Så om jag räknar rätt hade en investering på 5000 kr ge dig en dryg miljon tio år senare?

Korrekt. Förutsatt att du återinvesterat all utdelning som dina aktier gett under dessa tio år.

Medlem

Är det inte direkt felaktigt att säga att aktien stigit med så mycket? Kan man verkligen räkna utdelningar och återinvesteringar vid ett procentuellt värde på aktien. Då kan man ju höja det ännu mer med att man kan säga "om du hade så sålt vid varje topp och köpt in dig varje dal så hade aktien gått upp x procent"...


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Är det inte direkt felaktigt att säga att aktien stigit med så mycket? Kan man verkligen räkna utdelningar och återinvesteringar vid ett procentuellt värde på aktien. Då kan man ju höja det ännu mer med att man kan säga "om du hade så sålt vid varje topp och köpt in dig varje dal så hade aktien gått upp x procent"...

Det finns flertalet index som jämförs på detta sätt eftersom det är rimligt att utdelningen återinvesteras när man pratar om aktier. Givetvis finns det jämförelseindex där man inte räknar med utdelningen också.

Det är också stor skillnad på att sälja innehavet vid topp, köpa igen på dipp, och utdelningar. Utdelning är en standard utbetalning till dig som aktieägare - du minskar inte ditt innehav i aktien här. Du behöver liksom inte tajma eller anstränga dig på något sätt för att ligga kvar i bolagets resa, så håller inte med om ditt sätt att jämföra på.

Also:
Nu ska jag sabba detta genom att dra in Bitcoin i det hela: I juli 2010 var Bitcoin i 0.008 USD, idag är den i 7817 USD, eller +977 125% *cries*

Medlem

Tror att det är ytterst liten % som hänger med på sådana här värdeökningar. Så länge man inte har insider information.

Medlem

Jag har aktier i många spelutvecklarföretag. Dels eftersom jag anser mig själv vara kunnig inom detta och dels eftersom jag vill stödja företagen.

Min bästa aktie är THQ Nordic (Nu kallad Embracer) med en avkastning på ungefär 90% på drygt två år. Min näst bästa aktie är Microsoft med en avkastning på 70% under samma period. Och så vill jag nämna min favoritspelutvecklare Paradox Interactive där jag har fått en avkastning på ca 35%.

CD Projekt är inte börsnoterat och jag har av den anledningen inte köpt aktier från företaget. Kanske borde göra besväret att försöka köpa lite aktier i alla fall, speciellt innan Cyberpunk.

Skrivet av Mikaelh:

Jag har aktier i många spelutvecklarföretag. Dels eftersom jag anser mig själv vara kunnig inom detta och dels eftersom jag vill stödja företagen.

Min bästa aktie är THQ Nordic (Nu kallad Embracer) med en avkastning på ungefär 90% på drygt två år. Min näst bästa aktie är Microsoft med en avkastning på 70% under samma period. Värt att nämna är Paradox Interactive som är min bästa svenska aktie med en avkastning på ca 35%.

CD Projekt är inte börsnoterat och jag har av den anledningen inte köpt aktier från företaget. Kanske borde göra besväret att försöka köpa lite aktier i alla fall, speciellt innan Cyberpunk.

CD Project är väl noterat på Warszawabörsen?
En av de aktiefonder jag sparar i har åtminstone CD Project i sin portfölj.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Sålde Paradox med 250% vinst.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

CD Project är väl noterat på Warszawabörsen?
En av de aktiefonder jag sparar i har åtminstone CD Project i sin portfölj.

Ja, felformulerat av mig. Sparar själv i Ny Teknik som har CD Project i portföljen.

Avanza och Nordnet erbjuder inte handel med aktien. Istället måste jag ringa för att göra en order, och då med höga courtagekostnader.

Medlem

Någon som har bra koll på vilka spelutvecklingsföretag som finns på börsen?

Skrivet av A1200G:

Till alla Millennials, BitCoin-pundits, "investerarare" som i själva verket är sparare (99% av er därute) samt i princip samtliga under 40 år:

Ni kommer aldrig att drabbas av det som hände år 2000 och 2008. Däremot kommer ni alla att bli miljardärer:
https://mhseco2016.files.wordpress.com/2016/04/inflation-stri...

Time will tell.

Hur menar du att vi millennials inte drabbades 2000 och 2008? De äldsta millennials var trots allt 18 år 2000.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Skrivet av A1200G:

@hannes.theorell:

Du svarade själv på din fråga - de var 18 år då.

Så man kunde inte drabbas vid 18 års ålder?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Skrivet av A1200G:

Visst - om hen blev investetare vid 8 års åldern.

Var nog rätt många föräldrar som tänkte det var smart att spara ungarnas sparpengar i IT-aktier.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Tack!

Medlem
Skrivet av ClockWise:

Det finns flertalet index som jämförs på detta sätt eftersom det är rimligt att utdelningen återinvesteras när man pratar om aktier. Givetvis finns det jämförelseindex där man inte räknar med utdelningen också.

Det är också stor skillnad på att sälja innehavet vid topp, köpa igen på dipp, och utdelningar. Utdelning är en standard utbetalning till dig som aktieägare - du minskar inte ditt innehav i aktien här. Du behöver liksom inte tajma eller anstränga dig på något sätt för att ligga kvar i bolagets resa, så håller inte med om ditt sätt att jämföra på.

Also:
Nu ska jag sabba detta genom att dra in Bitcoin i det hela: I juli 2010 var Bitcoin i 0.008 USD, idag är den i 7817 USD, eller +977 125% *cries*

Då kan man väl bara jämföra aktier som faktiskt ger utdelning, om man nu ska göra jämförelser mellan olika aktier.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Så om jag räknar rätt hade en investering på 5000 kr ge dig en dryg miljon tio år senare?

Samma investering i bitcoin hösten 2010 hade gett dig över 700 miljoner kronor 16 december 2017. Det är lätt att vara efterklok. När får vi våran tidsmaskin tro?


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Skribent
Skrivet av Lasrod:

Förvånande att inte MTG fanns med på den listan.

Förra året så knoppade MTG av bl.a. TV, radion och streaming i ett separat bolag (NENT). Där ligger t.ex. Viasat, Viaplay, Rix FM.
Kvar i MTG blev hela deras esportsatning där de är ägare till bl.a. ESL och Dreamhack.

Skribent
CTI
Medlem

Om man känner att man vill vara med på ett litet hörn av CD Project, så finns fonden "Robur ny teknik" den fonden innehåller ca 5% av CD Project aktien.

Länkad artikel nämner att CD Projekt ingår i många andra teknikfonder, men nämner bara Robur vid namn.

Placera

"CD Projekt ingår i många teknikfonder bland annat är aktien det tredje största innehavet i Robur Ny teknik. Närmare 5 procent av fonden utgörs av denna aktie."


signatur

The Toys: PC I7 4930K@4,5Ghz - 32Gb - Strix RTX 3080, Ps5, Ps4 + SSD, Ps3, Ps2, Ps1 Mini, Xbox 360, Nintendo Famicon NES, Amiga 500 Mini

Medlem

För den som fortfarande är sugen, så finns det några alternativ.

- Köpa aktier direkt, dock måste det ske via telefonmäklare hos ex. Avanza.
- Köpa Swedbank Robur Ny Teknik, där en ganska stor andel är CD Proj och andra spelbolag.
- Köpa Warranter/ Mini futures för den som är mer insatt och förstår vad det innebär.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Då kan man väl bara jämföra aktier som faktiskt ger utdelning, om man nu ska göra jämförelser mellan olika aktier.

Nej, man kan jämföra avkastning och totalavkastning utan problem en aktie är en aktie och avkastning är avkastning, oavsett hur den tillkommer. Men anledningen, gissar jag, till att man ofta räknar inkl utdelning är för att utdelning är något som visar vilken "typ" av aktie det är. Ska man ha en renodlad utdelningsportfölj så är en utdelning på 1% rätt dåligt, då letar men efter annat bolag, men att ett bolag har en utdelning överhuvudtaget innebär att bolaget mår bra och har mer tillgångar än vad de behöver - alltså delas den ut.

Det är liksom skillnad rent bolagsmässigt på Über som bränner 100 miljoner dollar i kvartalet, och W.P Carey som höjt utdelningen över 50 år i rad, men det innebär inte att Über som aktie är en sämre investering än W.P Carey eftersom det är bolag i helt olika faser och allt handlar om värdering och framtid.

Det är därför fullt rimligt att jämföra vilken aktie som har gått bäst mellan W.P Carey och Über trots att Über inte har utdelning, för aktie och avkastning på den är inte samma sak som bolag.

Medlem

Köp inte, ett av världens mest övervärderade bolag! Den som köper nu kan inte räkna med att få tillbaka investerat kapital, värderingen på bolaget är 2,5x högre än vad Ericsson var under it-yran, de som köpte då har ännu inte fått tillbaka pengarna, utdelningana medräknat.

Medlem
Skrivet av lysmasken:

Köp inte, ett av världens mest övervärderade bolag! Den som köper nu kan inte räkna med att få tillbaka investerat kapital, värderingen på bolaget är 2,5x högre än vad Ericsson var under it-yran, de som köpte då har ännu inte fått tillbaka pengarna, utdelningana medräknat.

Det var en vågad analys, men med tanke på att Cyberpunk 2077 är runt hörnet, vilket sannolikt kommer att leda till enorma säljsiffror, då det är ett av vår tids mest hypade spel så kommer nog aktien att klättra en bit till och peaka någon månad efter lansering. Men kan även fortsätta uppåt en bit om man lyckas så väl som man gjorde med Witcher.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

12
Skriv svar