Vi recenserar Netflix Witcher-serie!

NuZ
Testpilot
Skrivet av breahl:

Om man inte har jobb eller familj då? Vad gör man då enligt dig?

haha man letar jobb
Nej men då kan jag förstå att man lägger 8h på en serie man tycker är "halv bra"

Har själv sett första avsnittet och tycker den är riktigt bra faktiskt


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Lite gnäll på Triss, själv tycker jag rösten är ganska lik Jaimi Barbakoffs i vissa lägen. Stör mig inte så mycket på hur de ser ut. Men, så kan klart vara bökigt när man är tämligen färgad av spelserien att ta till sig en annan gestaltning av karaktärer man lagt några (läs massa) timmar på ^^

Sett de tre första avsnitten och är väl inte helt tagen, men fortfarande förhoppningsfull

Medlem
Skrivet av breahl:

Jag gillade inte alls hur det hoppade i tiden hela jäkla tiden. Har sett alla 8 avsnitt nu och ger det 5/10. Men jag tyckte inte första säsongen av Game of thrones var så bra heller så jag hoppas denna blir bättre nästa säsong, och gärna mindre hopp i tiden i den.

Hade varit bättre om dom hade startat från början och kört på framåt i tiden i stället för att hoppa bakåt stup i kvarten, man blev bara förvirrad. Men striderna var bra gjorda och "slutstriden" för denna säsong var mäktig.

Ja, men förstod varför de hoppade i tiden, annars hade vi haft 3 avsnitt bara Yennefer i början, sen med bara Geralt något avsnitt etc. Typ 50-60 år (minst) har gått från när vi först ser Yennefer i serien och slutstriden.

Medlem
Skrivet av Blaze_sw:

Hmm, efter att sett 4 avsnitt har jag blivit sugen att spela witcher 3. Har faktiskt hoppat denna tidigare då det helt enkelt inte funnits i tid. Kan man hoppa in i 3an utan att spelat 1 och 2?

Serien är typ en prequel till witcher 1. Spelet utspelar sig efter slutet av boken.
Spelet börjar efter då han återuppstår med minnesförlust.

Man kan föra över val som man gjorde i 1:an och 2:an så ändras storyn lite i witcher 3. Precis som mass effect spelen. Om man väljer att att inte döda vissa karaktärer i dom första spelen, så dyker dom upp i 3an. Vissa av dom onda karaktärena i första spelen, hjälper en i trean.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Ja, men förstod varför de hoppade i tiden, annars hade vi haft 3 avsnitt bara Yennefer i början, sen med bara Geralt något avsnitt etc. Typ 50-60 år (minst) har gått från när vi först ser Yennefer i serien och slutstriden.

Prexis, Lauren Schmidt Hissrich gick igenom varför de valde denna vägen. Hon hade tänkt fokusera på Ciri från början men ändrade sig då hon ville presentera alla tre självständigt.

Men, lite rörigt och hopp i tiden blev det ju (vilket man kan tänka sig att folk som inte vet om inte alls är med på).

Medlem
Skrivet av Blaze_sw:

Hmm, efter att sett 4 avsnitt har jag blivit sugen att spela witcher 3. Har faktiskt hoppat denna tidigare då det helt enkelt inte funnits i tid. Kan man hoppa in i 3an utan att spelat 1 och 2?

Japp, det kan man. Det finns vissa element och val som du gör i tvåan som följer med över till trean men det är inte hela världen. Storyn i trean står dessutom på helt egna ben. Var beredd att sänka MÅNGA timmar i spelet

Angående Netflix-serien så skulle jag ge den en svag 4/5 för att jag är något av en fanboy. 3/5 är nog ett mer ärligt betyg just nu. Det är en bra serie. Den är inte fantastisk än, men det finns potential för att kunna bli hur bra som helst. Geralt och Yennefer tycker jag är klockrena i sina roller (även om det tog en stund att vänja sig vid Yen). CGIn drar ner betyget lite, stundtals fantastiskt bra, stundtals meh. I övrigt sådär lagom mörkt som det ska vara. Hade gärna sett mer av motsättningarna mellan människor och de andra raserna. Actionscenerna är också överlag välkoreograferade och ösiga. Lite rörigt med alla separata tidslinjer, det tydliggörs inte riktigt att det är olika tidslinjer förrän en bit in i serien

Medlem

Kort recension efter att ha sett 6st avsnitt:

9/10

All oro var onödig. Det här är fantastiskt.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Sett hela serien nu med min sambo, hon har ingen koll alls på The witcher, men hon tyckte det var den bästa fantasy serien hon sett och hon är inbiten fantasybokläsare. Kanske påverkas av sista säsongen av GOTs besvikelse, men men!

Själv som varit Witchernörd i samtliga medier tycker serien var riktigt riktigt bra, jag hade otroligt låga förhoppningar, tidslinjerna var lite röriga, men Yens bakstory var fantastisk, fighterna är perfekta även så Gerre . CGIn var hit och miss, byggnader och bakgrunder var riktigt bra men vissa bevingade karaktärer var riktigt fula, även praktiska effekter var antingen bra eller otroligt dåliga. En viss stenkastare var apful medan den random varelsen som blev middag var bra. Ärligt talat, vi sträcksåg serien, det var 9999 gånger mer bra saker än dåliga och fokusera på dem känns onödigt, en av de bästa fantasyserierna någonsin och riktigt värdig Witcher-universumet.

Medlem

Sett 30 min av första avsnittet men fick lite lågbudget GoT känsla av det.
Men ska ge det en ordentlig chans sen.

Medlem

Så, nu har jag sett. 9/10
Jag tror det var en fördel att ha låga förhoppningar, för åh, denna serien är långt över förväntningar och har en mysfaktor av 100. Älskar fantasy.

Nu blir det till ännu en playthrough av witcher 3, med lite mer kött av hela världen.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av sarlucic:

Sett 5 avsnitt, bättre än mina vildaste drömmar (Vilket var att serien skulle va en svag 5 av 10) Men helt klart sevärd och gör det mesta rättvist. Huvudrollen är klockren. Negativt är att det känns lite speedat.

Ja eller hur man skulle helst vilja se MYCKET mer fillers där han tar åt sig random monster hunts ^^ Få lite mer lore om världen så dom som ej är så hemma kan verkligen lära sig vad en witcher är för något.

Det går lite snabbt fram, dom lär tänka på att förhoppningsvis kan det blir många många avsnitt som ska fyllas i framtiden så dom inte går för snabbt fram med storyn.

Medlem
Skrivet av Blaze_sw:

Hmm, efter att sett 4 avsnitt har jag blivit sugen att spela witcher 3. Har faktiskt hoppat denna tidigare då det helt enkelt inte funnits i tid. Kan man hoppa in i 3an utan att spelat 1 och 2?

Det går såklart att hoppa direkt in i TW3. Men du bör vara beredd på att du förlorar en del back story. Spelet har ganska många referenser till böckerna dessutom. Spela bara igenom de första spelen om du verkligen har tid över, för TW1 var sådär. TW2 helt ok. Och TW3 är ett mästerverk. Skulle säga ett av världens bästa RPG.
Länkar en lång (43 min) men informativ sammanfattning av böckerna och TW1 och 2 fram till TW3 så slipper du spela igenom de första spelen.

On topic; måste säga att serien är långt över förväntan hittills. Hoppas det kommer mer


signatur

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"

Medlem

Väldigt mycket halv-dann CGI men jag är absolut positivt överraskad. Jag trodde det skulle en riktig bomb men serien var faktiskt sevärd.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Jag har nu sett alla avsnitten och jag vill bara ha mer, mycket mer,, MOAR!

Den är inte perfekt men det gör inget i mitt tycke för de har verkligen hittat en grym "feeling" som jag tycker genomsyrar hela serien.
Det skitiga är skitigt, det onda gör ont, känslor känns, det vackra är verkligen vackert och skådespeleriet tycker jag var riktigt bra, med några mindre bra här och där men inget som förstör helheten. Det är sånt som får mig att falla för en serie/film.

Jag har inte läst böckerna tyvärr och jag har bara spelat 1an och 2an, plojat omkring lite i början av 3an men pga en gammal trött dator kan jag inte tyvärr spela den än tyvärr.

Nörden i mig är riktigt lycklig nu, hungrig för mer men lycklig


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

@NuZ: Jag lovar att bättra mig i framtiden.

Medlem

Tycker verkligen inte att skådisen som spelar Yenneffer passar in. Stör mig hela tiden på karaktären av någon anledning...

Medlem

Slog mig ner i soffan igår och sträckkollade alla avsnitt och serien var över förväntan! Var säker på att Lauren Schmidt skulle sumpa det som hon gjort med allt hon tidigare rört (IMHO) men ack så fel jag hade, grymt var det var och ser framemot många fler säsonger.

Medlem

Ni som läst böckerna, har witchers inte orm pupiller i böckerna?

Tyckte det kändes off med ögonen på både Ciri och Geralt men Yennefers var snyggt och passande.


signatur

Ordo Ab Chao

NuZ
Testpilot
Skrivet av kEJTLiN:

@NuZ: Jag lovar att bättra mig i framtiden.

Haha


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Såg precis klart första säsongen och blev som många andra positivt överraskad – till stor del p.g.a. låga förväntningar. Cavill gör faktiskt en mycket bättre roll som Geralt än jag trodde, och även om jag inte skulle klassa någon av de andra skådespelarna särskilt högt så gör de flesta ett ok jobb. Fightingscenerna är väl koreograferade, specialeffekterna är för det mesta imponerande, och Witcher-nörden i mig blir definitivt tillfredsställd.

Kanske är det sistnämnda anledningen till varför jag kan förbise seriens brister, samt ett kanske naivt hopp om att de kan åtgärdas med tiden – för majoriteten av de mindre kvalitativa aspekterna tror jag ändå är någorlunda enkla att åtgärda. Om andra säsongen varvar ner tempot lite, fokuserar lite mer på HUR relationer mellan karaktärer som t.ex. mellan Geralt och Yennefer byggs upp istället för "bEcaUsE dEsTInY" och skippar den underliga timingen av skränig musik så tror jag det blir avsevärt bättre.

Sen är ju pungrustningarna kanske svårare att byta ut, men inte vet jag – säg att Nilfgaard hade tillfälligt slut på stål och var tvungna att klä sina soldater i skrumpna sopsäckar av läder?

Medlem

Har bara sett första halvan av första avsnittet, somnade.

Det lilla jag hann se bådar mycket gott. Cavill känns helrätt som Geralt, musiken är härlig, atmosfären finns där. Ska bli kul att se fler strider, hoppas på mycket kött och slafs. Vilket det verkar vara enligt andra.

Ska se mer i mellandagarna men det börjar iaf bra.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Avstängd

När kommer nästa säsong? Tippar på denna tid nästa år?


signatur

PS5 och inget annat.

Testpilot

Såg precis klart säsongen och är positivt överraskad. Tycker att de fick till stämningen och karaktärerna på ett bra sätt. Har bara spelat spelen så det är kul att se skeenden som verkar utspela sig tidigare.

Tyckte att de kronologiska hoppen inte var tillräckligt tydliga, jag förstod inte förrän i avsnitt fyra att de följde olika tidslinjer och viss CGI var rätt svag men som helhet ändå bra. Foltest dotter var riktigt bra gjord.

Det enda jag inte riktigt fattar är hur Geralt gjorde Pavetta gravid? Är han någon form av "andlig fader" till Ciri? Svaret på frågan är säkert magi eller "ödet" men kanske att det beskrivs bättre i böckerna.

Mitt favoritavsnitt var när de drog på drakjakt. Påminde en del om Witcher 3 helt klart.

eld
Medlem
Skrivet av Mutumba:

Det enda jag inte riktigt fattar är hur Geralt gjorde Pavetta gravid? Är han någon form av "andlig fader" till Ciri? Svaret på frågan är säkert magi eller "ödet" men kanske att det beskrivs bättre i böckerna.

Law of surprise, han ber om den som belöning för att ha räddat Duny mest för att slippa situationen och dra där ifrån, det visar sig sen att Pavetta är gravid med Duny's barn utan deras vetskap, vilket av någon anledning betyder att barnet kommer tillhöra Geralt pga law of surprise.

Samma sak som gjorde att Pavetta tillhörde Duny när han räddat hennes far innan hon var född.

Jag har inte så jättestor koll på allt men uppenbarligen har förstfödda en hel del att göra med denna lag.

Testpilot
Skrivet av eld:

Law of surprise, han ber om den som belöning för att ha räddat Duny mest för att slippa situationen och dra där ifrån, det visar sig sen att Pavetta är gravid med Duny's barn utan deras vetskap, vilket av någon anledning betyder att barnet kommer tillhöra Geralt pga law of surprise.

Samma sak som gjorde att Pavetta tillhörde Duny när han räddat hennes far innan hon var född.

Jag har inte så jättestor koll på allt men uppenbarligen har förstfödda en hel del att göra med denna lag.

Okej, för jag trodde att hon blev gravid precis på den sekunden, det var mest det som förvirrade mig. Men visst har Ciri alvblod och Duny såg ut att vara människa, eller för den delen igelkott? Så hur har hon alvblod i så fall? Kanske missade någon detalj blir lätt så när man bingar serien snabbt.

Quake-konnässsör

Bra framfart i avsnitten, och tyckte om sättet de byggde upp avsnitten mot sista avsnittet för säsongen, det var riktigt trevligt och se. Ibland tyckte jag kanske att episoderna gick lite väl snabbt fram, och vissa saker som kanske inte riktigt stämde överens med spelen. Nu har jag inte läst böckerna och vet inte hur de skildrar berättelsen på annat sätt, CD Project kanske inte skrev berättelsen i samarbete med författaren.

Tycker det var lite väl mycket luckor när det gäller Yennefer, skulle vilja se lite mer där.

Serien är kanske inget man ser med sina föräldrar i soffan, då det är lite naket, inte lika mycket som Got dock. Så en liten varning till er ungdomar

Serien får 4/5, ni får ju inte ändra betygsskalan då vi är på fz måste ju vara 5 poängskalan, hoho. Nå man får väl poängsätta hur man vill. Man får väl börja diskutera om spoilers mer sen när alla har sätt den, fortfarande några saker man är lite förvånad att de gjorde i serien.

Tycker om att man börjar släppa alla episoder på samma gång, det blir en riktigt rolig kväll med soffliggande. Och ett tips, för er som nu har sätt klart witcher, kan jag rekommendera The Expanse som är en riktigt trevlig serie. Dock är den så långt ifrån the witcher som man kan komma, men skön och se under julledigheten nu,säsong 4 släpptes för några veckor sedan.

Medlem

Jag har blandade intryck, serien är bra men produktionsvärdet känns ju inte i närheten av tex Game of Thrones.

Vissa scener känns mer B än andra, första stridsscenen är lite meh, men redan längre in i avsnitt 1 är det en stridsscen som ser riktigt bra och brutal ut.

Jag har spelat alla 3 spelen men är inte särskilt insatt i loren, med det som utgångspunkt var jag kanske för lat när jag kollade, men tycker det är otroligt rörigt och man förklarar inte kontexten av vad saker är eller ligger eller så särskilt bra. Detts tror jag gör de ännu svårare att följa serien om man inte ens spelat spelen eller läst böckerna och förstår alla termer osv.

Got tyckte jag man fattade kontexten av det mesta, serien var fenomenal på sitt eget sätt oaktat böckerna.

Medlem

haha vilken kalkon! 1/10

Medlem

Haha vilken Kanon! 9/10


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Skriv svar