Half-Life: Alyx kommer vara en linjär upplevelse utan multiplayer

Sida 1 av 1
Nyhet
2019-12-14 12:00
Half-Life: Alyx kommer vara en linjär upplevelse utan multiplayer

Men trailern var i alla fall helt och hållet riktigt gameplay.

#Half-life-alyx, #Valve


aakerlind
2019-12-14 12:06

Det går rykten om att Valve ändrat sig och kommer att inkludera locomotion efter att ha sett att det fungerar med Boneworks.

2019-12-14 12:17
Skrivet av aakerlind:

Det går rykten om att Valve ändrat sig och kommer att inkludera locomotion efter att ha sett att det fungerar med Boneworks.

Ja det verkar konstigt att man inte skulle ha smooth locomotion som ett alternativ för vad som i många hänseenden lär bli en "killer app" för VR.

Thane
2019-12-14 12:26
Skrivet av aakerlind:

Det går rykten om att Valve ändrat sig och kommer att inkludera locomotion efter att ha sett att det fungerar med Boneworks.

Det är bekräftat ett det kommer men det finns inte i den builden Valve har färdig just nu.

Gesturr
2019-12-14 12:59

HL1 och 2 var också extremt linjära så whatevs

Ang. smooth locomotion så har den person som var så hårt emot det på Valve, för att han själv inte kunde hantera det, nu slutat så prestigen är borta

Molotov
2019-12-14 13:21
Skrivet av Gesturr:

HL1 och 2 var också extremt linjära så whatevs

Ang. smooth locomotion så har den person som var så hårt emot det på Valve, för att han själv inte kunde hantera det, nu slutat så prestigen är borta

Jag skulle nog vilja påstå att dom flesta har svårt med "smooth locomotion" till en början innan man vänjer sig.
så kommer folk skaffa HL Alyx som "första VR-spel" så kommer dom må väldigt dåligt om man inte kommer kunna köra med teleport.

2019-12-14 13:40

Jag har vant mig och spelat många spel med smooth locomotion, men tycker fortfarande att teleportering är överlägset bäst, framförallt för inlevelsen.

Gesturr
2019-12-14 14:38
Skrivet av Molotov:

Jag skulle nog vilja påstå att dom flesta har svårt med "smooth locomotion" till en början innan man vänjer sig.
så kommer folk skaffa HL Alyx som "första VR-spel" så kommer dom må väldigt dåligt om man inte kommer kunna köra med teleport.

Det går att lösa, t ex ett filter som ger tunnelseende när man rör sig funkar ypperligt i de spel som har den inställningen

YmerXE
2019-12-14 14:55

Ingen multiplayer, inga mikrotransaktioner? Ingen Games as an service? Hmm, känns nästan lite udda.

SypherZ
2019-12-14 15:41

Så som jag ser det är detta inget problem, utan Valve inkluderar Hammer editor med spelet som kommer tillåta communityn bygga moddar, coola lösningar och förlänga spelets livslängd enormt mycket.
Precis vad som hänt med med tidigare HL / HL2

Half-Life: Alyx med stor sannolikhet lyckas mycket väl, och vad andra skapar och moddar kommer se till att VR tar ett stormkliv framåt.

Molotov
2019-12-14 16:03
Skrivet av Gesturr:

Det går att lösa, t ex ett filter som ger tunnelseende när man rör sig funkar ypperligt i de spel som har den inställningen

Ja men jag tror det bara är en del i processen att vänja sig.
Tunnelseende eller olika former av filter för bilden kommer inte göra en nybörjare immun mot "åksjukan" VR kan framkalla.

Jag brukar ge tipset rör på fötterna

En sak jag noterat att man rör sig nästan mer i spel med teleport än smooth för då utnyttjar man sin yta mer.
Med smooth blir man lat och styr sig runt ist.

duked
2019-12-14 18:30

Enligt spelets hemsida kommer det ha smooth locomotion (continuous movement with analog stick), har stått så sedan spelet tillkännagavs, men tror teleportation kommer funka bra det också.

Tråkigt dock om det blir för linjärt - var ett av de största problemen jag hade med tvåan.

Multiplayer lär det nog bli fullt av så småningom via mods.

2019-12-14 18:34
Skrivet av SypherZ:

Så som jag ser det är detta inget problem, utan Valve inkluderar Hammer editor med spelet som kommer tillåta communityn bygga moddar, coola lösningar och förlänga spelets livslängd enormt mycket.
Precis vad som hänt med med tidigare HL / HL2

Half-Life: Alyx med stor sannolikhet lyckas mycket väl, och vad andra skapar och moddar kommer se till att VR tar ett stormkliv framåt.

Kommer bli marketplace-moddar, det som Valve testade tillsammans med Bethesda ett tag. Valve kommer aldrig släppa något om dom inte tjänar på communityn.

SypherZ
2019-12-14 19:39

@FejkFejksson: Ah nej det har du rätt i, finns absolut inga gratis community moddar på Steam över huvud taget, synd att dom släpper Hammer editor med VR tools till alla som köper Half-Life Alyx också för att skapa just sådant

2019-12-14 21:42
Skrivet av SypherZ:

@FejkFejksson: Ah nej det har du rätt i, finns absolut inga gratis community moddar på Steam över huvud taget, synd att dom släpper Hammer editor med VR tools till alla som köper Half-Life Alyx också för att skapa just sådant

Tror du Bethesda själva kom på betalmoddar? Men gamers har väl ett minne på 4 veckor. Vad ska du själv göra med hammer förresten?

alias
2019-12-15 00:09

Jäklar vad trist, är så gammal så HL1 är mitt favoritspel alla tider. Det här gör inget för mig.
Linjärt är ok HL1+2 var extremt linjära, ingen multiplayer är också ok, men endast VR INTE ok.
Får jag se ett HL3 innan jag dör?

Molotov
2019-12-15 00:50
Skrivet av FejkFejksson:

Tror du Bethesda själva kom på betalmoddar? Men gamers har väl ett minne på 4 veckor. Vad ska du själv göra med hammer förresten?

Det kommer inte bli betalmoddar. Och skulle det mot förmodan bli det så kommer det finnas gratis också.
annars är det bara för valve att skrota hela allt med moddar på steam

TheJudge
2019-12-15 06:09

Det kommer att bli så coolt. Spelade klart boneworks ingår och shit va mäktigt det va. Ska lätt spela om det för att samla grejer till sandboxen. Hoppas det blir samma "stuk" på half life som i boneworks. Och riktigt skönt att man slipper multiplayer smörja.

SypherZ
2019-12-15 15:31
Skrivet av alias:

Jäklar vad trist, är så gammal så HL1 är mitt favoritspel alla tider. Det här gör inget för mig.
Linjärt är ok HL1+2 var extremt linjära, ingen multiplayer är också ok, men endast VR INTE ok.
Får jag se ett HL3 innan jag dör?

Växte upp med HL1+2, men känner lite motsats till dig om VR, tycker det är kul att de försöker revolutionera med ny teknik och inte lägger fokus utanför VR alls.
HL1 för mig tog FPS till en ny nivå med både story och hur man spelade, HL2 slog till och revolutionerade physics i spel och med HL: Alyx så är jag säker på att de kommer ta VR till en ny nivå

Kan även säga att jag själv äger inget VR headset alls, men detta kommer få mig att köpa ett.

2019-12-15 18:33
Skrivet av Molotov:

Det kommer inte bli betalmoddar. Och skulle det mot förmodan bli det så kommer det finnas gratis också.
annars är det bara för valve att skrota hela allt med moddar på steam

Jag sa inte att det bara blir det. Istället för mtx kommer Valve tjäna pengar på communityskapat content. Klart det kommer finnas gratis moddar också.

Sida 1 av 1