Nya uppgifter om prestandan på nästa Xbox - eller kanske Xboxar

Sida 2 av 2
2019-12-10 22:57
Skrivet av Lasrod:

Jag tror det är ett dåligt beslut att ha två konsoler med så pass olika prestanda. Kommer de tvinga in alla utvecklare att släppa spelen så det fungerar till båda eller kommer utvecklare som vill maxa grafik kunna släppa bara till den snabbare konsolen? Vi får se hur detta blir men är inte helt hundra på att detta är ett bra beslut av Microsoft.

Nej, aldrig att MicroSoft tillåter att utvecklare får utveckla spel till en av konsolerna. Det blir som med Xbox ONE och Xbox ONE X där alla spel ska fungera på båda enheterna. Det kan du vara lugn med.

2019-12-10 23:05
Skrivet av CARTMAN:

Nej, aldrig att MicroSoft tillåter att utvecklare får utveckla spel till en av konsolerna. Det blir som med Xbox ONE och Xbox ONE X där alla spel ska fungera på båda enheterna. Det kan du vara lugn med.

Vilket är en dryg idé. Behöva optimera för två maskiner = dubbelt arbete, samma tid = sämre kvalitet.

2019-12-10 23:15
Skrivet av Allexz:

Vilket är en dryg idé. Behöva optimera för två maskiner = dubbelt arbete, samma tid = sämre kvalitet.

Personligen tycker jag det är en bra ide att släppa en dyrare konsol med mer kräm under huven för oss grafik kåta lirare. Och en billigare enhet för personer som inte vill lägga lika mycket cash på en konsol och som kanske inte lirar lika mycket TV-spel. Det blir lite mer som PC världen.

Nu äger jag inte en PS4 Pro då jag lirar multiformat på en PC och de exklusiva på PS4 original men hade jag inte gått över till PC marknaden så hade jag "most def" inhandlat de uppgraderade maskinerna. Vad jag har förstått så har det fungerat bra med dessa nya maskiner ihop med de original enheterna.

På något sett tror jag dock inte det blir dubbelt arbete. (Jag är ingen utvecklare själv utan det är endast vad jag tror). Det är nog lite simplare än så att utveckla till en annan version av hårdvara...?

2019-12-10 23:39

@CARTMAN: Edit

Skitsamma!

Jag orkar inte argumentera, så jag redigerade;)

2019-12-10 23:47
Skrivet av Pungvred:

@CARTMAN: Edit

Skitsamma!

Jag orkar inte argumentera, så jag redigerade;)

Hehe.

Du får gärna rätta mig om jag har fel mannen.

2019-12-10 23:48

@Allexz: Du verkar ju ha full koll på arbetstimmarna. Varför sitter du på ett forum när du kan halvera Microsofts arbetsbörda och sparka halva gänget?

2019-12-10 23:50

@CARTMAN: Jag drog ett skämt, men det var inte så bra såg jag sen. Eller kanske det var bra. Jag vet inte. Jag gjorde en snabbredigering.

2019-12-11 00:01

@Allexz: Låt oss säga så här. Om det var omöjligt att undvika dubbel arbetskraft och att allt utmynnade i sämre kvalitet, tror du MS hade gjort det då?

2019-12-11 10:56
Skrivet av CARTMAN:

Personligen tycker jag det är en bra ide att släppa en dyrare konsol med mer kräm under huven för oss grafik kåta lirare. Och en billigare enhet för personer som inte vill lägga lika mycket cash på en konsol och som kanske inte lirar lika mycket TV-spel. Det blir lite mer som PC världen.

Nu äger jag inte en PS4 Pro då jag lirar multiformat på en PC och de exklusiva på PS4 original men hade jag inte gått över till PC marknaden så hade jag "most def" inhandlat de uppgraderade maskinerna. Vad jag har förstått så har det fungerat bra med dessa nya maskiner ihop med de original enheterna.

På något sett tror jag dock inte det blir dubbelt arbete. (Jag är ingen utvecklare själv utan det är endast vad jag tror). Det är nog lite simplare än så att utveckla till en annan version av hårdvara...?

Märks dock att vanilla Xbox One samt PS4 versionerna ofta inte har varit lika optimerade efter One X och Pro släpptes.

Alla studios har inte tiden och/eller resurserna att optimera för PC, One, One X, PS4 och Pro. Sen är inte alla spel och spelmotorer lika enkla att jobba med heller. Kanske en sak att porta ett relativt simpelt racinglir, en helt annan grej med ett komplex openworldspel.

Lär inte bli enklare om det nu även blir en period med cross-gen titlar, dvs PC, One, One X, PS4, Pro, Lockhart, Anaconda och PS5.

Jag hoppas utgivare inte tvingar storbudget-utvecklare att utveckla för de gamla konsolerna, inklusive One X och Pro. Annars blir det samma bekymmer med att spelen måste anpassas efter den svaga processorkraften i Jaguar och 5400rpm HDD.

Lockhart kommer nog vilketsom bli den stora flaskhalsen i längden. Ynka 4TFlops räcker inte långt även om vi snackar RDNA.

2019-12-11 13:15
Skrivet av Pungvred:

@CARTMAN: Jag drog ett skämt, men det var inte så bra såg jag sen. Eller kanske det var bra. Jag vet inte. Jag gjorde en snabbredigering.

Jaha, ok. No problem.

Skrivet av Sapiens:

Märks dock att vanilla Xbox One samt PS4 versionerna ofta inte har varit lika optimerade efter One X och Pro släpptes.

Alla studios har inte tiden och/eller resurserna att optimera för PC, One, One X, PS4 och Pro. Sen är inte alla spel och spelmotorer lika enkla att jobba med heller. Kanske en sak att porta ett relativt simpelt racinglir, en helt annan grej med ett komplex openworldspel.

Lär inte bli enklare om det nu även blir en period med cross-gen titlar, dvs PC, One, One X, PS4, Pro, Lockhart, Anaconda och PS5.

Jag hoppas utgivare inte tvingar storbudget-utvecklare att utveckla för de gamla konsolerna, inklusive One X och Pro. Annars blir det samma bekymmer med att spelen måste anpassas efter den svaga processorkraften i Jaguar och 5400rpm HDD.

Lockhart kommer nog vilketsom bli den stora flaskhalsen i längden. Ynka 4TFlops räcker inte långt även om vi snackar RDNA.

Tack för inlägget. Intressant läsning!

2019-12-11 15:56

Klagar PC-utvecklare idag på att det skiljer sig mycket mellan rekommenderade specs och minimum specs på deras spel? Så att de måste göra dubbelt jobb som farhågorna är här?

2019-12-12 08:51

Anaconda verkar krama ur prestandan rejält. Frågan är bara vilket prisss den får.

Edit: Hoppas den blir bättre än filmen med samma namn..

Sida 2 av 2