Rykte: är Horizon Zero Dawn på väg till PC?

Robot
Rykte: är Horizon Zero Dawn på väg till PC?

Är det äntligen dags för the master race att dräpa robotfåglar?

#Guerrilla-games, #Horizon-zero-dawn, #nyhetstips


Medlem

Har aldrig orkat spelat klart det på PS4an men kommer det till PC blir det en playthrough då jag diggade det starkt på PS4an

Medlem

Sjukt bra spel!
Om Sony väljer att utveckla en version till pc så vore det underbart. Är själv en konsol lirare helt ut, men att fler för möjlighet att lira bra spel så är vi på rätt väg!


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Det är inte omöjligt då man redan håller på med att porta Decima för Death Stranding.

Jag undrar om detta kan vara ett steg på vägen till att börja licensiera ut spelmotorn. Den verkar ju klara det mesta i 3D-spelväg galant och Unreal har väl inte så mycket konkurrens bland de högpresterande (tillgängliga) motorerna längre.

eld
Medlem
Skrivet av Margy:

Det är inte omöjligt då man redan håller på med att porta Decima för Death Stranding.

Jag undrar om detta kan vara ett steg på vägen till att börja licensiera ut spelmotorn. Den verkar ju klara det mesta i 3D-spelväg galant och Unreal har väl inte så mycket konkurrens bland de högpresterande (tillgängliga) motorerna längre.

Decima kör redan garanterat på pc sen första dagen då det är plattformen man utvecklar på.

Medlem

om det stämmer så bra beslut.
jag tror Sony varit emot PC tidigare lite men börjar väll inse att PC inte konkurrerar med Playstation.
Att inte släppa till PC medför bara att dom som bara kör på PC inte kommer spela spelet helt enkelt.
Tidigare resonerade nog dom kring att ett släpp till PC minskar försäljningen till Playstation men i sammanhanget är det nog lite.
Bättre att ta tidsexlusivt på Playstation sen släpp det på PC så alla få njuta


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd

Grymt. Har undvikit att köpa det till PS4:an eftersom jag finner "siktande" med analoga spakar fullkomligt olidligt. Men det verkar vara ett bra spel.

Medlem

Riktigt bra spel klara huvudspelet men orka sen inte mer med dlc pga jag suger att sikta med kontroll

Blir nog ett köp igen på rea till pc om det kommer. Blir nog mycket enklare med mus

Inaktiv

Jag verkar vara den enda som ogillade Horizon Zero Dawn.

Tyckte det var snyggt. Men tyckte röstskådespeleriet var väldigt cringy och storyn levde på småkasst manus som fördes framåt genom slumphändelser att huvudkaraktären pratade med sig själv. Där utöver råkade jag ut för många buggar där min karaktär fastnade så jag fick göra om rätt mycket, AI upptäckte mig fast jag var gömd och karaktären buggade upp och ner på småstenar. Sen var det allmänt jobbigt att sikta snabbt med pilbåge på konsoll.
Tror jag gav upp efter ca 5h.

Men kommer det till PC för en vettig slant kan jag tänka mig att ge det en chans till.

Medlem
Skrivet av eld:

Decima kör redan garanterat på pc sen första dagen då det är plattformen man utvecklar på.

Vad menar du med att man "utvecklar" på PC?

Visst lär det sitta folk som gör modeller, texturer, ljud osv på PC men spelen görs väl med Sonys eget API på dev-kits och koden lär inte fungera på en PC.

Många tredjepartsstudior gör såklart spelen på PC och portar över men Sonys egna studior lär göra spelen direkt för PS4 och kan därigenom ofta nå riktigt imponerande resultat.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Molotov:

om det stämmer så bra beslut.
jag tror Sony varit emot PC tidigare lite men börjar väll inse att PC inte konkurrerar med Playstation.
Att inte släppa till PC medför bara att dom som bara kör på PC inte kommer spela spelet helt enkelt.
Tidigare resonerade nog dom kring att ett släpp till PC minskar försäljningen till Playstation men i sammanhanget är det nog lite.
Bättre att ta tidsexlusivt på Playstation sen släpp det på PC så alla få njuta

Exklusivitet är aldrig bra! De är utgivare så får pengar endå. Det är helt rätt väg som MS och Sony går att släppa på fler och fler platformar. Gynnar oss spelare


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

NuZ
Testpilot
Skrivet av Margy:

Vad menar du med att man "utvecklar" på PC?

Visst lär det sitta folk som gör modeller, texturer, ljud osv på PC men spelen görs väl med Sonys eget API på dev-kits och koden lär inte fungera på en PC.

Många tredjepartsstudior gör såklart spelen på PC och portar över men Sonys egna studior lär göra spelen direkt för PS4 och kan därigenom ofta nå riktigt imponerande resultat.

Va? Allt görs på PC och ”paketeras” i speciella filer som körs i devkitet. Man utvecklar inte på utan med ett SDK. Filerna krypteras också om man inte förnyar licenserna var 3 månad. Men ja. Spel utvecklat till konsolen är mycket bättre än en port


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

SoL
Medlem

Varför har Sony blivit så generösa mot Microsoft på sista tiden? Har Sony fått något av Microsoft?

Om Playstation ska fortsätta äga marknaden behöver dom väll ändå hålla i sina exklusivs titlar.

Medlem
Skrivet av Turbodog:

Jag verkar vara den enda som ogillade Horizon Zero Dawn.

Tyckte det var snyggt. Men tyckte röstskådespeleriet var väldigt cringy och storyn levde på småkasst manus som fördes framåt genom slumphändelser att huvudkaraktären pratade med sig själv. Där utöver råkade jag ut för många buggar där min karaktär fastnade så jag fick göra om rätt mycket, AI upptäckte mig fast jag var gömd och karaktären buggade upp och ner på småstenar. Sen var det allmänt jobbigt att sikta snabbt med pilbåge på konsoll.
Tror jag gav upp efter ca 5h.

Men kommer det till PC för en vettig slant kan jag tänka mig att ge det en chans till.

På 5 timmar har ju inte ens huvudstoryn dragit igång XD helt klart den coolaste huvudstoryn i ett spel på väldigt länge! Sen håller jag med om att röstskådespeleriet är väldigt ojämnt. I övrigt är det väldigt buggfritt nu, spelade precis igenom det. Kontrollerna är riktigt sköna när man kommer in i det, plus att man låser upp möjligheten att sakta ner tiden vilket är väldigt användbart. Spelet öppnar upp sig ordentligt efter 10-15h, blir en annan upplevelse då! Kul om fler får möjlighet att spela det!!

Medlem

Hade inte alls varit fel, har velat spela detta länge men tycker det är väl dumt att köpa en konsol för bara ett spel.

Medlem

Jag tror de har sett potentialen efter spel som Yakuza med flera har portats till PC. Dock kan jag tänka mig att alla dessa spel från Sony kommer portas något år senare, exempelvis som GTA och RDR, där de släpps till konsol först.

Det kan även vara så att de släpper Horizon Zero Dawn 2 som en lanseringstitel med PS5, och därför kommer en PC-version av första spelet väcka intresse, och således få fler att köpa PS5 vid lansering för att de vill spela uppföljaren utan att vänta en längre tid på en potentiell PC-port.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Skribent
Skrivet av Turbodog:

Jag verkar vara den enda som ogillade Horizon Zero Dawn.

Tyckte det var snyggt. Men tyckte röstskådespeleriet var väldigt cringy och storyn levde på småkasst manus som fördes framåt genom slumphändelser att huvudkaraktären pratade med sig själv. Där utöver råkade jag ut för många buggar där min karaktär fastnade så jag fick göra om rätt mycket, AI upptäckte mig fast jag var gömd och karaktären buggade upp och ner på småstenar. Sen var det allmänt jobbigt att sikta snabbt med pilbåge på konsoll.
Tror jag gav upp efter ca 5h.

Men kommer det till PC för en vettig slant kan jag tänka mig att ge det en chans till.

Skulle väl inte säga jag ogillar spelet. Men tycker det faller in i samma kategori som alla andra open world-spel som tex. Ubisoft producerar. Stor snygg värld, side quests till förbannelse och sen en helt ok huvudstory. Underhållande ett tag men tröttnar efter 10-20 h och får svårt att slutföra spelen.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Turbodog:

Jag verkar vara den enda som ogillade Horizon Zero Dawn.

Tyckte det var snyggt. Men tyckte röstskådespeleriet var väldigt cringy och storyn levde på småkasst manus som fördes framåt genom slumphändelser att huvudkaraktären pratade med sig själv. Där utöver råkade jag ut för många buggar där min karaktär fastnade så jag fick göra om rätt mycket, AI upptäckte mig fast jag var gömd och karaktären buggade upp och ner på småstenar. Sen var det allmänt jobbigt att sikta snabbt med pilbåge på konsoll.
Tror jag gav upp efter ca 5h.

Men kommer det till PC för en vettig slant kan jag tänka mig att ge det en chans till.

Jag älskade Horizon och är glad att jag gav mig in i det igen, gav först upp som du gjorde. Jag gillade inte dialogerna eller röstskådespelarna heller, men älskade allt annat när jag väl kommit in i världen.
Körde igenom en bra bit efter släpp så det kan ha varit mycket patchat, inte märkt av dina andra problem.

Skrivet av Johlor:

Skulle väl inte säga jag ogillar spelet. Men tycker det faller in i samma kategori som alla andra open world-spel som tex. Ubisoft producerar. Stor snygg värld, side quests till förbannelse och sen en helt ok huvudstory. Underhållande ett tag men tröttnar efter 10-20 h och får svårt att slutföra spelen.

Jag tyckte det knappt var några side quests överhuvudtaget. Blev förvånad över att det var så få och mest main quests. Det är ca 20st i hela spelet som inte alls kommer tätt inpå varandra.

Medlem
Skrivet av SoL:

Varför har Sony blivit så generösa mot Microsoft på sista tiden? Har Sony fått något av Microsoft?

Om Playstation ska fortsätta äga marknaden behöver dom väll ändå hålla i sina exklusivs titlar.

Det släpps till PC inte till Xbox.
Så det är inte att gynna MS utan spelarna.
Sony konkurrerar inte mot PC marknaden äntligen kanske dom inser det.
MS har ju insett att Xbox och PC inte kokurrerar


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av NuZ:

Exklusivitet är aldrig bra! De är utgivare så får pengar endå. Det är helt rätt väg som MS och Sony går att släppa på fler och fler platformar. Gynnar oss spelare

mja men det är bra för att sälja konsoler


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Är väldigt skeptisk men vem vet. Lär nog bli äldre spel dom portar då för att inte göra dom till mindre system sellers.

NuZ
Testpilot
Skrivet av WarpGuN:

mja men det är bra för att sälja konsoler

Jag som spelare skiter i om konsolen säljer. Jag vill spela spel


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

NuZ
Testpilot
Skrivet av Molotov:

Det släpps till PC inte till Xbox.
Så det är inte att gynna MS utan spelarna.
Sony konkurrerar inte mot PC marknaden äntligen kanske dom inser det.
MS har ju insett att Xbox och PC inte kokurrerar

Nu är ju Windows 10, Microsoft och Xbox är ju inte platformstyrt längre. Mobil, PC och konsol är Xbox genom "appen". Så fel att säga så. Xbox är en tjänst. Om någon köper en Windows PC för att spela HZD så gynnas Microsoft ändå fast de spelar genom steam eller vad som helst så kostar ju Windows licensen.

Älskade spelet på PS4 så kanske ett köp på PC också för högre fps tackar man inte nej till


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Gnällkuk

Så, avslöjande på game awards då mao. Kul, HZD lär knappast kränga så många konsoler längre och eftersom Sony äger studion lär de väl sitta på licens också kan jag tänka mig, eller så kan de casha in på spelet och Sony behöver ge dem mindre pengar medans studion mår en bredare massa och bygger mer hype inför uppföljaren. Win-win oavsett.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Inaktiv
Skrivet av kabukishaman:

På 5 timmar har ju inte ens huvudstoryn dragit igång..
...Spelet öppnar upp sig ordentligt efter 10-15h, blir en annan upplevelse då!

Alla är vi olika men personligen har jag aldrig förstått det synsättet. Lägger jag 650kr vill jag inte ödsla tid på att ha tråkigt i 15h innan jag kan njuta av ett spel till fullo. Så mycket tid har jag inte till övers.
Är spelet inte roligt inom första timmen anser jag att spelet har misslyckats/inte är något för mig.
Min polare försöker få mig att köra Warframe med det argumentet.
"Det blir roligt om typ 10 timmar!".
Vem fan har tid med det, undrar jag då.

Får se om jag orkar ge HZD en till chans. Det hade ju trots allt en rätt skön stil.

Medlem
Skrivet av Johlor:

Skulle väl inte säga jag ogillar spelet. Men tycker det faller in i samma kategori som alla andra open world-spel som tex. Ubisoft producerar. Stor snygg värld, side quests till förbannelse och sen en helt ok huvudstory. Underhållande ett tag men tröttnar efter 10-20 h och får svårt att slutföra spelen.

Sidoquests till förbannelse. Utgår ifrån att du inte spelat spelet då det totalt sett finns 22st side quests i spelet.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Nu är ju Windows 10, Microsoft och Xbox är ju inte platformstyrt längre. Mobil, PC och konsol är Xbox genom "appen". Så fel att säga så. Xbox är en tjänst. Om någon köper en Windows PC för att spela HZD så gynnas Microsoft ändå fast de spelar genom steam eller vad som helst så kostar ju Windows licensen.

Älskade spelet på PS4 så kanske ett köp på PC också för högre fps tackar man inte nej till

Mjo men det är inte Windows PC som playstation konkurrera med utan Xbox.
Båda MS ja men inte "samma"
Sony kanske ha ändrat uppfattning att det kan löna sig att stödja PC-gaming precis som MS förstått och därmed gjort Xbox och windows 10 nästan crossplattform.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

NuZ
Testpilot
Skrivet av Molotov:

Mjo men det är inte Windows PC som playstation konkurrera med utan Xbox.
Båda MS ja men inte "samma"
Sony kanske ha ändrat uppfattning att det kan löna sig att stödja PC-gaming precis som MS förstått och därmed gjort Xbox och windows 10 nästan crossplattform.

Nu har ju Xbox själva sagt att xbox inte är platformstyrt. En utgivare som erbjuder en billig plattform om man förklarar så istället då för att vara övertydlig. Ett Xbox game studio spel på mobilen, deras konsol eller PC är fortfarande Xbox. Flög runt ett ryckte förut att Xcloud och gamepass kommer till switch. Får se hur pepp mega corp. Nintendo är på det

Sony försöker göra samma sak. Om de som utgivare kan komma till fler plattformar tjänar de massor på. Lyckligast blir vi gamers. Sony sitter på några bra IP som skulle vara nice att spela på bussen med min Switch eller med m+k på PC. Tiden är inne att gå ifrån exklusiviteter. Det är föråldrat och vi gamers förlorar på det. Alla är kanske inte lika ”lyckligt lottade” som mig som köper varenda plattform och försöker iaf ha en vettig PC.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Avstängd
Skrivet av NuZ:

Nu är ju Windows 10, Microsoft och Xbox är ju inte platformstyrt längre. Mobil, PC och konsol är Xbox genom "appen". Så fel att säga så. Xbox är en tjänst.

Så om ett Xbox exklusivt spel släpps till åtminstone två av dessa format så ska det alltså fortfarande ses som Xbox exklusivt?


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av NuZ:

Nu har ju Xbox själva sagt att xbox inte är platformstyrt. En utgivare som erbjuder en billig plattform om man förklarar så istället då för att vara övertydlig. Ett Xbox game studio spel på mobilen, deras konsol eller PC är fortfarande Xbox. Flög runt ett ryckte förut att Xcloud och gamepass kommer till switch. Får se hur pepp mega corp. Nintendo är på det

Sony försöker göra samma sak. Om de som utgivare kan komma till fler plattformar tjänar de massor på. Lyckligast blir vi gamers. Sony sitter på några bra IP som skulle vara nice att spela på bussen med min Switch eller med m+k på PC. Tiden är inne att gå ifrån exklusiviteter. Det är föråldrat och vi gamers förlorar på det. Alla är kanske inte lika ”lyckligt lottade” som mig som köper varenda plattform och försöker iaf ha en vettig PC.

Precis så jag menade.
tidigare hade xbox och ps sina exclusiviteter men ms insåg väll att pc inte är konkurrent och att xbox egentligen inte kunnat erbjuda nått egna intressanta spel tillräckligt.
Sony har förhoppningsvis insett detsamma att man nog tjänar på att låta PC spelarna spela deras spel också.
Att sony ska släppa spel till xbox och nintendo ser jag dock som väldigt liten som en det.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

12
Skriv svar