Få Steam-användare har hårdvaran för Half-Life: Alyx

Sida 2 av 2
2019-11-26 16:15

Det går inte för sig att köpa ett av dom bästa VR headseten Valve Index tex för 12.000 men att köpa en ny mobil lite nu och då för 12.000 det går bra?

2019-11-26 16:55

Har man VR idag är chansen ganska stor att man redan uppfyller kraven. Även om Source traditionellt är ganska skalbar så vill man nog ändå uppgradera om man ska skaffa VR.

2019-11-26 17:15

Har grejor (standard Vive) men ska uppgradera med ett par index-kontroller inför det här

2019-11-26 17:16
Skrivet av Raahzel:

Det går inte för sig att köpa ett av dom bästa VR headseten Valve Index tex för 12.000 men att köpa en ny mobil lite nu och då för 12.000 det går bra?

Weeeeeeell.
En mobil har mer än bara en funktion, det har inte ett VR headset för o bara nämna en sak.

2019-11-26 17:33
Skrivet av Pappa Zappa:

Stå mitt i vardagsrummet och fäkta med controllers är inget som jag är sugen på för lite casual gaming. Majoriteten av konsumenterna verkar tycka detsamma eftersom VR fortfarande får anses vara en nisch-produkt.

Hehe, knappast vilsen men visst, min ålder gör att jag inte längre bor i någon ungkarls-mancave där jag obehindrat kan stå och veva med en VR-burk på huvudet

Nischad produkt ja, precis vad vissa tycker en speldator är också.
Och det är riktigt kul att Valve satsar på en nisch ist för mainstream

2019-11-26 22:02

De gjorde ett Half-Life i VR för att de vill sälja sitt egna VR Headset. Jag tror inte de kommer att locka allt för många, men de lär ju onekligen sälja mer.

2019-11-26 22:13
Skrivet av Halvars90:

De gjorde ett Half-Life i VR för att de vill sälja sitt egna VR Headset. Jag tror inte de kommer att locka allt för många, men de lär ju onekligen sälja mer.

Om det var hela planen hade de gjort det Index-exklusivt, men nu fungerar det ju på alla de stora PCVR-hårdvarumodellerna. Visst kommer spelet sälja Index, men i det här fallet gör de ju Oculus/Facebook en lika stor tjänst, som tack vare sitt lågare pris (och tillgänglighet) kommer sälja mycket bättre än Index.

2019-11-26 22:17
Skrivet av Molotov:

Nischad produkt ja, precis vad vissa tycker en speldator är också.

Vem tycker det? Med en marknadsandel av PC-spelare på ungefär 35% och sålda PC-spel (år 2018) för cirkus 130 miljarder dollar kan väl en PC-rigg knappast anses vara en nish-produkt.

Skrivet av Molotov:

Och det är riktigt kul att Valve satsar på en nisch ist för mainstream

Ja, Valve har ju en förkärlek för att satsa på, hmm...vad ska man säga...."speciellt utvald hårdvara" för en liten publik.
Steam controller och Steam-Link, jag äger båda och att succén uteblev är knappast någon överraskning. Jag undrar vad Valve har för mål med sin VR-satsning? För att hoppas att det ska ta fart mainstream kan dom glömma så länge ett VR-headset mer liknar en IKEA-matlåda fastklämd mitt i fejjan än ett par smäckra Ray-Ban brillor.
Jag bara undrar var vinsten finns i en sådan smal satsning?

2019-11-26 22:26

Så sjukt sugen på att slå till på ett Valve Index men tror att jag behöver testa först. Frågan är bara om någon i närheten har ett

2019-11-26 22:48
Skrivet av aakerlind:

Så sjukt sugen på att slå till på ett Valve Index men tror att jag behöver testa först. Frågan är bara om någon i närheten har ett

Om du inte provat VR förr, se om du kan hitta nå billig HTC Vive (Inte pro), Index är kompatibelt med deras basstationer och kontroller? Har jag för mig, så man måste inte slänga ut hela summan samtidigt.

Men har du råd så rekommenderar jag Index som jag själv använder riktigt jävla mycket.

2019-11-26 22:55
Skrivet av Pappa Zappa:

Vem tycker det? Med en marknadsandel av PC-spelare på ungefär 35% och sålda PC-spel (år 2018) för cirkus 130 miljarder dollar kan väl en PC-rigg knappast anses vara en nish-produkt.

Ja, Valve har ju en förkärlek för att satsa på, hmm...vad ska man säga...."speciellt utvald hårdvara" för en liten publik.
Steam controller och Steam-Link, jag äger båda och att succén uteblev är knappast någon överraskning. Jag undrar vad Valve har för mål med sin VR-satsning? För att hoppas att det ska ta fart mainstream kan dom glömma så länge ett VR-headset mer liknar en IKEA-matlåda fastklämd mitt i fejjan än ett par smäckra Ray-Ban brillor.
Jag bara undrar var vinsten finns i en sådan smal satsning?

Typ alla som kör konsoller enbart.
jag skrev vissa menade inte vad en "marknad tycker".
Fel att jämföra VR med nå steam link eller controller.
Valve gör ju spelen för alla headset inte endast för Index.

VR är för att stanna, ja det kanske behöver bli Rayban liknande brillor, men jag ser inte problemet med VR utseende utan hur man ska få plats att spela.
Många har ju prioriterat bort "speldatorn" för konsol för "så skönt att spela i soffan med kontroll" och datorn kräver en egen plats. Felaktiga påståenden men är man i det stadiet så förstår jag mycket väl att man inte är målgruppen för VR.
Men för det behöver man inte vara så anti, det är ett nytt och annorlunda sätt att spela helt enkelt.

2019-11-26 22:59

Hmm.. gtx780m i laptopen och ett radeon r9 370 i stationära.. nåja, äger ju inget vr heller, så eh blir inget

2019-11-27 06:58
Skrivet av Nelfie:

Om du inte provat VR förr, se om du kan hitta nå billig HTC Vive (Inte pro), Index är kompatibelt med deras basstationer och kontroller? Har jag för mig, så man måste inte slänga ut hela summan samtidigt.

Men har du råd så rekommenderar jag Index som jag själv använder riktigt jävla mycket.

Har provat VR men vill känna och klämma på en Index innan jag slår till

2019-11-27 08:31
Skrivet av Pappa Zappa:

Vem tycker det? Med en marknadsandel av PC-spelare på ungefär 35% och sålda PC-spel (år 2018) för cirkus 130 miljarder dollar kan väl en PC-rigg knappast anses vara en nish-produkt.

Nischad är väl att ta i skulle jag tro, men jag tror orsaken till satsningen på VR är viktig för PC-spel industrin. Värdemässigt sett så springer spel till mobiler cirklar runt PC-spel och skillnaden ökar konstant. Även konsolspel omsätter mer läste jag någonstans. PC-spel (värdemässigt) ökar minst av dessa och därmed ökar skillnaden snabbt.

Det är inte så konstigt att spelindustrin måste hitta på nya sätt för att bryta trenden ovan men även för att ta in pengar och VR är något som definitivt är intressant som lyfter spelupplevelsen till en annan nivå för många (men inte alla). Ta sedan i beaktande att utveckla ett spel (AAA titlar) inte precis görs på 1-2 år så det gäller även att ha framförhållning och kunna läsa marknaden på bra sätt.

Jag tycker det är bra att det händer något nytt i PC-spel industrin, det krävs om det mera långsiktigt skall fortsätta finnas ett ordentligt fokus, utveckling och bra utbud.

2019-11-27 08:56

Hårdvara har jag så det räcker och blir över, men VR gör mig fruktansvärt åksjuk.

2019-11-27 16:27
Skrivet av Ravenknight:

Hårdvara har jag så det räcker och blir över, men VR gör mig fruktansvärt åksjuk.

Antar du menar vid free locomotion. Träna upp det - det är helt klart värt det!

2019-11-28 01:36
Skrivet av duked:

Antar du menar vid free locomotion. Träna upp det - det är helt klart värt det!

Jo, jag antar det. Men ändå - urk.

2019-12-02 02:03

Snart så kan jag det, började med att jag köpte lillebrorsans gammburk (am3+) med 750ti och nå gammrat,
Och har nu köpt två 780's och en fx8370.
Blir nog å köpa 16g ram också, har 8 atm. Spännande spel iaf. Helt klart taggad.

2019-12-06 19:04

@monsterbenke: Helt korrekt!!!! Coolt, funderar på VR för detta.

Sida 2 av 2