Valve svarar på frågan om varför vi får ett VR-spel och inte Half-Life 3

Sida 2 av 2
2019-11-23 08:57
Skrivet av LinkXLank:

Bra försök, försök igen.

OK? Jag gav precis ett logiskt argument för varför HL: Alyx är en generisk titel (inte den mest intetsägande titeln, fast ändå jäkligt tråkig) som kunde ha förbättrats med en liten skopa kreativitet. Ändå menar du att jag har fel eftersom namnet Alyx är mer mystiskt än Shepard/Barney/Gina och större mängder exposition dumpas kring karaktären, vilket är en fråga om relativitet och en helt subjektiv observation.

Intrycket jag får av ditt ursprungliga svar till mig är att du försöker att hitta motargument där dom inte existerar så du attackerar hellre mitt val av ordet "generisk" applicerat på titeln HL: Alyx än att adressera substansen i min kommentar; ett skämtsamt förslag kring hur Valve kan undvika press från allmänheten i samband med HL3:s utveckling.

Om det är någonting du borde försöka göra så är det att försöka röra dig vidare istället för att reta dig på något som man inte behöver reta sig upp på.

2019-11-23 12:40
Skrivet av Banzeken:

OK? Jag gav precis ett logiskt argument för varför HL: Alyx är en generisk titel (inte den mest intetsägande titeln, fast ändå jäkligt tråkig) som kunde ha förbättrats med en liten skopa kreativitet. Ändå menar du att jag har fel eftersom namnet Alyx är mer mystiskt än Shepard/Barney/Gina och större mängder exposition dumpas kring karaktären, vilket är en fråga om relativitet och en helt subjektiv observation.

Intrycket jag får av ditt ursprungliga svar till mig är att du försöker att hitta motargument där dom inte existerar så du attackerar hellre mitt val av ordet "generisk" applicerat på titeln HL: Alyx än att adressera substansen i min kommentar; ett skämtsamt förslag kring hur Valve kan undvika press från allmänheten i samband med HL3:s utveckling.

Om det är någonting du borde försöka göra så är det att försöka röra dig vidare istället för att reta dig på något som man inte behöver reta sig upp på.

Uppenbarligen kunde du inte bemöta mitt argument, troligtvis inte förstått eller bara skummat. Du gav ett argument till varför expansionerna har de namn de har, men inte varför Alyx inte passar. Däremot förklarade jag med ett "logiskt argument" för varför samma princip inte är applicerbar på denna titeln. Allting du har argumenterat för när det gäller HL:Alyx är att du tycker titeln är "generisk", vilket är i sig en subjektiv åsikt utan någon form utav argument bakom det.

Sen att du vidare rör dig emot och påstår saker om mig istället för att bemöta argumentet, samt användningen av härskartekniker. Jag har varken attackerat eller retat upp mig på något i din kommentar. Ditt "skämtsamma" förslag fanns det inte särskilt mycket substans i. Det var förövrigt du som fortsatte diskussionen, jag svarade, din dubbelmoral är underbar. Nu behöver du inte försöka något mer, då vi stänger ner diskussionen här.

2019-11-23 13:03
Skrivet av LinkXLank:

Allting du har argumenterat för när det gäller HL:Alyx är att du tycker titeln är "generisk", vilket är i sig en subjektiv åsikt utan någon form utav argument bakom det.

Half-Life: [insert character] != en äkta undertitel. En mindre latare titel skadar aldrig.

Skrivet av LinkXLank:

Det var förövrigt du som fortsatte diskussionen, jag svarade, din dubbelmoral är underbar.

Säger samma person som hakade upp sig på ett jävla ord och började att passiv-aggressivt svara angående något jag beskrev korrekt. Kom jag åt någon nerv, eller?

2019-11-23 13:32
Skrivet av Banzeken:

Half-Life: [insert character] != en äkta undertitel. En mindre latare titel skadar aldrig.

Säger samma person som hakade upp sig på ett jävla ord och började att passiv-aggressivt svara angående något jag beskrev korrekt. Kom jag åt någon nerv, eller?

Inte lat titel. Du kunde formulerat bättre. Återigen är du bara ute efter att provocera? Du verkar vara immun mot kunskap, "beskrev korrekt".

2019-11-23 13:53

@LinkXLank: Vad sägs om generisk och lat? Känner du till konceptet kring flera attribut på ett objekt?

2019-11-23 14:04
Skrivet av Banzeken:

@LinkXLank: Vad sägs om generisk och lat? Känner du till konceptet kring flera attribut på ett objekt?

Nu börjar det bara bli löjligt.

2019-11-23 16:20
Skrivet av Gurkon:

Smaklös jävla reveal detta. De använder HL-varumärket för att sälja sitt överprisade VR-skräp. Absolut. VR är framtiden. Visst. Men, vad är framtiden? DET ÄR FRAMTIDEN! INTE NU!
VR suger pung, inte ur ett tekniskt perspektiv, men för att det kostar skamlöst mycket att skaffa ett headset! Dessutom måste man ha fysiska förutsättningar i hemmet för att kunna vifta runt och ha sig! Fan va trött man blir.

Vr är awesome, Framtiden är idag.
Hur kan man vara emot en vidare utveckling ? Enda sättet att få billigare headsets är att stödja industrin.
Det är inte en mänsklig rättighet att äga koola prylar, vill man ha det så får man spara pengar till det, behöver man ett hem där det funkar får man väl skaffa sig det. OM man nu vill ha det. Är väl inget att grina över, eller ska man börja grina över att det finns märkesjackor som kostar mer än vr headset också eller.

Själv köpte jag min första vive med pengar jag tjänade på en vecka genom kryptovaluta trading. Så liksom, om man verkligen vill så kan man tjäna pengar.

2019-11-23 16:28
Skrivet av Gurkon:

Smaklös jävla reveal detta. De använder HL-varumärket för att sälja sitt överprisade VR-skräp. Absolut. VR är framtiden. Visst. Men, vad är framtiden? DET ÄR FRAMTIDEN! INTE NU!
VR suger pung, inte ur ett tekniskt perspektiv, men för att det kostar skamlöst mycket att skaffa ett headset! Dessutom måste man ha fysiska förutsättningar i hemmet för att kunna vifta runt och ha sig! Fan va trött man blir.

Valve jobbar inte med VR för att tjäna pengar, det är en av de värsta områden i spel för att få vinst. De har en stor passion för VR helt enkelt. Half life valdes för att det är en stor uppbyggt värld och passar väldigt bra till VR jämfört med deras andra titlar.

Förstår att du är upprörd över att du inte kan spela det nya Half Life men det är så teknologi fungerar. Hade företag bara producerat saker som majoritet av folk kan använda hade utvecklingen gått väldigt långsamt.

Atari 2600 kostade nästan 8000 kr när den kom ut (inflation). Det är så teknologi fungerar, samma sak med elbilar just nu och deras sjukt höga pris.

Det så världen fungerar, du kommer inte alltid ha råd med de coolaste grejerna. Det finns tusentals av spel att välja på och det kommer fler hela tiden, tycker inte det är så hemskt att för en gångs skull kommer det ut ett enstaka spel som mindre än 1% av användare kan spela.

Själv har jag varit intresserad av VR i åratal. Jag köpte Vive när den kom ut, jag köpte Index när den kom ut och jag är riktigt glad att få ett AAA VR spel med riktig handling, väntat i år på detta.

2019-11-25 15:37
Skrivet av adde111:

Valve jobbar inte med VR för att tjäna pengar, det är en av de värsta områden i spel för att få vinst. De har en stor passion för VR helt enkelt. Half life valdes för att det är en stor uppbyggt värld och passar väldigt bra till VR jämfört med deras andra titlar.

Förstår att du är upprörd över att du inte kan spela det nya Half Life men det är så teknologi fungerar. Hade företag bara producerat saker som majoritet av folk kan använda hade utvecklingen gått väldigt långsamt.

Atari 2600 kostade nästan 8000 kr när den kom ut (inflation). Det är så teknologi fungerar, samma sak med elbilar just nu och deras sjukt höga pris.

Det så världen fungerar, du kommer inte alltid ha råd med de coolaste grejerna. Det finns tusentals av spel att välja på och det kommer fler hela tiden, tycker inte det är så hemskt att för en gångs skull kommer det ut ett enstaka spel som mindre än 1% av användare kan spela.

Själv har jag varit intresserad av VR i åratal. Jag köpte Vive när den kom ut, jag köpte Index när den kom ut och jag är riktigt glad att få ett AAA VR spel med riktig handling, väntat i år på detta.

Asså, det är ju självklart de gör ett VR-spel för att sälja sitt headset. De är ju inte en good-will-studio, vilket du får det att låta som. Dessutom är jag väl medveten om spel och konsolers prisutveckling genom åren då jag faktiskt varit med ett tag och behövt pynta för allt själv. Så ditt sätt att lägga upp dina argument med fraser som "Det så världen fungerar" är lite översittaraktigt.

2019-11-25 15:39
Skrivet av KeyserSoze:

Vr är awesome, Framtiden är idag.
Hur kan man vara emot en vidare utveckling ? Enda sättet att få billigare headsets är att stödja industrin.
Det är inte en mänsklig rättighet att äga koola prylar, vill man ha det så får man spara pengar till det, behöver man ett hem där det funkar får man väl skaffa sig det. OM man nu vill ha det. Är väl inget att grina över, eller ska man börja grina över att det finns märkesjackor som kostar mer än vr headset också eller.

Själv köpte jag min första vive med pengar jag tjänade på en vecka genom kryptovaluta trading. Så liksom, om man verkligen vill så kan man tjäna pengar.

Är inte emot teknisk utveckling. Är emot prissättningen, i kombination med att det nya HL-spelet släpps enbart till VR. Det är solklart att Valve bara vill kränga sitt headset med hjälp av HL-varumärket. Kul för alla er som har möjlighet. Vi andra får väl vänta 12 år till på ett HL-spel.

2019-11-25 19:27
Skrivet av Gurkon:

Asså, det är ju självklart de gör ett VR-spel för att sälja sitt headset. De är ju inte en good-will-studio, vilket du får det att låta som. Dessutom är jag väl medveten om spel och konsolers prisutveckling genom åren då jag faktiskt varit med ett tag och behövt pynta för allt själv. Så ditt sätt att lägga upp dina argument med fraser som "Det så världen fungerar" är lite översittaraktigt.

Du vet inte vad du snackar om. HLVR kommer funka till de flesta vr headsets från deras största konkurrens (Microsoft & Facebook). Om huvudsakliga idén bakom att producera VR spel är att pumpa ut deras headset så hade de gjort spelet exklusivt till deras headset och kontroller.

Valve's mål med VR är inte att gå med så mycket vinst som möjligt, det är att utveckla VR snabbare och öka intresset. Att komma ut med ett stort, välproducerat spel som fungerar till alla stora VR headsets kommer få fler folk att bli intresserade av VR vilket gör att VR marknaden kommer växa och fler företag utvecklar VR spel. Samma sak som när Valve släppte Half Life och företag började utveckla liknande spel.

Ett exempel är när Valve började producera VR första gången tillsammans med HTC (Vive) så ville de sälja hårdvaran för så lågt pris som möjligt utan att gå med förlust, de tyckte detta var väldigt viktigt för framtiden av VR.

HTC la sedan på runt 10% av priset vilket Valve inte hade gått med på. Valve blev ganska förbannade på HTC vilket är en stor anledning till varför de började få igång egna fabriker för att producera eget hårdvara för VR, Oculus hade också gått bakom ryggen på Valve några år innan så de tyckte nog bästa sätter för VR att utvecklas är att satsa allt dem har på det och att vara självständiga.

Jag jobbar inom spelindustrin, och har indirekta kopplingar till Valve, folk som jobbar där och andra personer i industrin. Om man vill tjäna pengar är VR och hårdvara till VR en av de värsta strategierna som finns.. Speciellt när de kan rulla tummarna och tjäna mer i månaden från steam, cs och dota än vad de kunde göra från VR på flera år.

Blir trött på den här bullshitten med att Valve är giriga och vill bara tjäna pengar från att sälja sina VR prylar.. Valve och många som jobbar där har en sjukt stor passion för VR och tycker det är nästa steget till "immersion" i spel.

Ett företag måste tjäna pengar för att allt ska rulla på, och kostnaderna bakom VR hardvara (material, anställda, fabriker) är väldigt mycket högre än t.ex kostnaderna bakom att producera en mobil där värdet på varan är ofta häften om inte mindre av försäljningsvärdet. Apple är ett bra exempel

Du låter helt enkelt bitter för att du inte har råd med VR och försöker göra Valve till skurkar. Ganska drygt tankesätt imo.

2019-11-26 09:25
Skrivet av adde111:

Du vet inte vad du snackar om. HLVR kommer funka till de flesta vr headsets från deras största konkurrens (Microsoft & Facebook). Om huvudsakliga idén bakom att producera VR spel är att pumpa ut deras headset så hade de gjort spelet exklusivt till deras headset och kontroller.

Valve's mål med VR är inte att gå med så mycket vinst som möjligt, det är att utveckla VR snabbare och öka intresset. Att komma ut med ett stort, välproducerat spel som fungerar till alla stora VR headsets kommer få fler folk att bli intresserade av VR vilket gör att VR marknaden kommer växa och fler företag utvecklar VR spel. Samma sak som när Valve släppte Half Life och företag började utveckla liknande spel.

Ett exempel är när Valve började producera VR första gången tillsammans med HTC (Vive) så ville de sälja hårdvaran för så lågt pris som möjligt utan att gå med förlust, de tyckte detta var väldigt viktigt för framtiden av VR.

HTC la sedan på runt 10% av priset vilket Valve inte hade gått med på. Valve blev ganska förbannade på HTC vilket är en stor anledning till varför de började få igång egna fabriker för att producera eget hårdvara för VR, Oculus hade också gått bakom ryggen på Valve några år innan så de tyckte nog bästa sätter för VR att utvecklas är att satsa allt dem har på det och att vara självständiga.

Jag jobbar inom spelindustrin, och har indirekta kopplingar till Valve, folk som jobbar där och andra personer i industrin. Om man vill tjäna pengar är VR och hårdvara till VR en av de värsta strategierna som finns.. Speciellt när de kan rulla tummarna och tjäna mer i månaden från steam, cs och dota än vad de kunde göra från VR på flera år.

Blir trött på den här bullshitten med att Valve är giriga och vill bara tjäna pengar från att sälja sina VR prylar.. Valve och många som jobbar där har en sjukt stor passion för VR och tycker det är nästa steget till "immersion" i spel.

Ett företag måste tjäna pengar för att allt ska rulla på, och kostnaderna bakom VR hardvara (material, anställda, fabriker) är väldigt mycket högre än t.ex kostnaderna bakom att producera en mobil där värdet på varan är ofta häften om inte mindre av försäljningsvärdet. Apple är ett bra exempel

Du låter helt enkelt bitter för att du inte har råd med VR och försöker göra Valve till skurkar. Ganska drygt tankesätt imo.

Eh, det är inte så business funkar. Och du liksom säger emot dig själv. Å ena sidan påstår du att Valve inte är intresserade av att tjäna pengar på VR. Å andra sidan säger du "Ett företag måste tjäna pengar för att allt ska rulla på, och kostnaderna bakom VR hardvara" etc. Du är kass på att argumentera. Du låter som en person som är a) fanboy, b) äger ett VR-headset (eller fler), c) båda tidigare alternativen.

Du kan dra alla fina tech-argument och verka klok, men när du påstår att du har någon aning om "Valve's mål med VR" så börjar det krypa i humbug-tarmen. Lägg ned, om du inte råkar ha rysligt bra insikt i Valves motiv.

2019-11-28 16:16
Skrivet av Gurkon:

Är inte emot teknisk utveckling. Är emot prissättningen, i kombination med att det nya HL-spelet släpps enbart till VR. Det är solklart att Valve bara vill kränga sitt headset med hjälp av HL-varumärket. Kul för alla er som har möjlighet. Vi andra får väl vänta 12 år till på ett HL-spel.

Ja, det har ju alltid varit så med nya grejer.

2019-11-29 12:16
Skrivet av Gurkon:

Är inte emot teknisk utveckling. Är emot prissättningen, i kombination med att det nya HL-spelet släpps enbart till VR. Det är solklart att Valve bara vill kränga sitt headset med hjälp av HL-varumärket. Kul för alla er som har möjlighet. Vi andra får väl vänta 12 år till på ett HL-spel.

Jante is strong in this one

Sida 2 av 2