The Outer Worlds (PC)

Testpilot
The Outer Worlds (PC)

Detta är spelet du letar efter. Inte det andra spelet med nästan samma namn
Denna recension är spoilerfri.

Äntligen ett fritt Obsidian spel var den första tanken man tänkte då man såg de första bilderna och filmsnuttarna på denna titel. Obsidian är ju ett grymt bra företag som verkligen kan detta med rollspel särskilt sen Fallout spelen.

Nu har de fått koka ihop ett helt eget koncept och jag var verkligen hoppfull inför detta scifi-rollspel.

Miljöerna är snygga och spelet känns ganska öppet. Dock i vissa miljöer så är det för öppet och öde och man känner sig ganska vilse. Dels på grund att spelet har inte sådär jättebra minimap eller visning på hur man tar sig till de ställen man skall till enligt uppdragsloggen. Spelet visar en pil dit man skall men i många fall är vägen dit svår att hitta.

Däremot finns ett riktigt bra snabbsystem för att hoppa över kartorna dit man vill snabbt och smidigt när man väl upptäckt arean en gång. Det systemet är en bra grund och känns mysigt då man utforskar kartan.

Hela grafikmotorn och den totala estetiska känslan är lite ålderdomlig trots snygg yta på grafiken. Karaktärerna känns tyvärr också platta trots att de verkat jobbat på saken.

Parvati är den enda karaktären som ens hade ett uns av karaktär i spelet. Tyvärr så ser också karaktärerna ganska konstiga ut. Jag tror det beror på hur ögonen ser ut och att de använder samma yxiga animationer som gamla spel kört med sen urminnes tider.

Det är som sagt innan inga karaktärer som man känner för och man fastnade aldrig riktigt i storyn. Man sögs aldrig med i det hela och kombinationen av att det kändes lite fattigt samt de träiga karaktärerna gjorde att man hela tiden snabbt bara ville klicka sig vidare och kanske hitta nåt som var fascinerande och matigt. Tyvärr tog spelet slut innan jag kom till detta.

Normalt då jag spelar rollspel tycker jag det är kul att läsa i terminaler eller brev man hittar på marken för att få lite utfyllnad i storyn och i många fall små tips. Här så klickade jag bara förbi allt för att pliktskyldigt komma vidare i huvudstoryn.
Samma sak hände gällande det att göra sidoquests och ens hitta alla sidoquests. Då jag spelat klart hade jag helt missat en sidokaraktär då jag inte hade märkt att jag kunde få med mig honom.

Det är också en grej med detta spel. Sidoquests och mindre extrauppdrag är svåra att hitta de har inget bra upplägg på hur man får dessa och jag har ingen bra lösning på hur de skulle kunnat lösa detta på ett bra sätt.

Så här spontant jämför jag med Red Dead 2 där sidoquests är naturliga då karaktärer pratar naturligt och interagerar med dig då du kommer i närheten och allt flyter på. Även kartan markerar direkt där det finns nåt intressant.
I Outer Worlds står alla NPC’s träigt kvar i sina stationära positioner och reagerar inte på dig så länge du inte interagerar med dem och de fungerar som generisk NPC med en fras de upprepar då du pratar med dem.

Skillsystemet är okej och har många funktioner men jag känner att striderna är snabba och tråkiga. Saknar V.A.T.S från Fallout eller att de skulle satsat på mer turn-baserade strider. Här har man en typ av slow motion som aldrig känns speciellt bra.
Striderna kunde vara utmanande men det var mest för att man själv inte spelade speciellt seriöst. Att man inte heller kunde väcka sina medhjälpare under striden var också ett nedköp.
Inventariesystemet gör sitt jobb men man känner aldrig att skills och det hela inverkar så mycket på ditt spelande förutom kanske hackandet.

Slutsats:
Okej rollspel som har en hel del matigt innehåll och en rolig premiss. Tappar på att det inte engagerar och att det känns gammalt då man jämför med andra titlar.

Det kan vara värt att spela för dig som är Obsidian Fan och vill testa äventyr ute i rymden.
För mig kan jag kan sammanfatta hela spelet med ett ord ”MEH”

The Outer Worlds
3
Bra
+
Snygga miljöer
+
En lovande ny IP
+
Smått roliga unika vapen
-
Ganska platt story och karaktärer
-
Tråkiga strider
-
Känns gammalmodigt
Det här betyder betygen på FZ
Geeks Gaming

@Harakiri: Nu blir jag helt förvirrad med namnen
Ska det inte vara ”Outer Worlds”?

Testpilot
Skrivet av NordhNet:

@Harakiri: Nu blir jag helt förvirrad med namnen
Ska det inte vara ”Outer Worlds”?

Haha tack det var jag som var förvirrad då jag postade. Du har helt rätt.
Jag har ändrat och nu även sprungit och hämtat en kopp med stärkande dryck för att vakna till!

Medlem

Bra jobbat!


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Det är nog det första Obsidian-spel jag är missnöjd med efter att ha spelat ut det. Årets besvikelse.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Det är nog det första Obsidian-spel jag är missnöjd med efter att ha spelat ut det. Årets besvikelse.

Samma här. Det har allt som jag borde älska men ändå faller det platt. Väldigt synd. Känns lite som en svag kopia av Fallout 4, och då är redan Fallout 4 en svag kopia av tidigare fallout i sig.

Medlem
Skrivet av Cordayne:

Samma här. Det har allt som jag borde älska men ändå faller det platt. Väldigt synd. Känns lite som en svag kopia av Fallout 4, och då är redan Fallout 4 en svag kopia av tidigare fallout i sig.

Fallout 4 har problemet med att det är en stor värld, fylld med saker, men ingenting du gör kommer påverka något, inga val du kan göra kommer göra någon större förändring. Spelet är extremt opolerat och du kan inte bygga din karaktär mer än ett par vägar, det finns inget RP i deras RPG. Outer Worlds däremot, det är inget G i RPG istället. Världen är minimal, det finns nästa ingenting att göra i den, däremot så finns det roliga dialoger, intressanta karaktärer (inte de du spelar med men många runt i världen). Det känns som att de bara gjorde ett spel av det som Fallout 3-4 saknade istället för att göra en riktigt bra spirituell uppföljare till Fallout. Vi får väl se om Wasteland 3 klarar av det :/.

NuZ
Testpilot

Bra skrivet! Håller med dig i mycket men jag gillade storyn och miljöerna mycket. Visst spelet är väldigt mycket fallout med stela karaktärer osv men spelet är def. Inte en besvikelse som en del av er skriver. 4/5 av mig.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Vad tycker ni om svårighetsgraden i spelet? Jag började spela på normal. Först kändes det väldigt svårt. Hade knappt pengar eller ammunition. Men nu har jag överflöd av allt och inga problem med fienderna. Har inte spelat extremt mycket heller.

Skribent
Skrivet av Lolflakes:

Vad tycker ni om svårighetsgraden i spelet? Jag började spela på normal. Först kändes det väldigt svårt. Hade knappt pengar eller ammunition. Men nu har jag överflöd av allt och inga problem med fienderna. Har inte spelat extremt mycket heller.

Normal är extremt enkelt. Det blir lite klurigt i början av andra planeten, men därefter är det alldeles för lätt. Kör på Hard, det är en mycket bättre upplevelse och spelet blir betydligt roligare.

Medlem

Jag blev riktigt besviken över hur platt spelet var till sist. Kändes som att jag precis börjat komma in i det då det var slut.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Tack för en matig text, den gav mig en bra bild av din upplevelse. Tycker att betyget speglar texten, och tvärtom. Bra jobbat

Köpte gamepass nyss för 10 kr, så blir att spela i veckorna som kommer. Till PC då.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Bra recension. Jag gav spelet en chans men stod bara ut en timme innan grafiken fick mig att må illa.

Medlem

Bra skrivet. Det jag gillade var att man kunde döda alla man blev irriterad på. Blev en himla massa dödande

Skrivet av WarpGuN:

håller ej med..känns som många som är negativa mot spelet kötta igenom det som adhd..snacka npcs finns massa quests och storys att göra förutom mainQ. Helt underbart spel

Jag knarkar RPG:s med massor med sidequests. Inget köttande utan hade lagt en hel helg enbart för att köra Outer Worlds och döm om min förvåning när jag kört klart det redan på lördagen!? Då har jag redan letat sidequests utan och innan, eftersom de kör på det urgamla knepet där alla npc:er som får riktiga namn och inte "factory worker", är de man ska prata med.

När handlingen väl börjar bli spännande och att det kanske låg något bakom terrorist-anklagelserna... Då är det slut.


signatur

Viam inveniam aut faciam

1
Skriv svar