Vad hände med Demo´s?

Medlem
Medlem
Skrivet av Duke_Gamer:

5minuter är inte hela världen och den som tycker det må ha ett sjukt jävla tråkigt liv om man håller på räkna varenda liten minut.

klart som fan det inte är något vinst i att göra demo bättre och störe vinst och be folk pre-ordra spelen eller bara köpa det och hoppas dom spelar länge nog för att ej kunna få refund på så sätt kan man släppa massa trasiga spel. Som typ assassins creed unity eller fallout 76 och mer.

Bättre att lura folk på deras pengar. Jag menar ju dagens gamers värkar ju bara ha en halv hjärna där av kommer företagen udan med allt. Hadde gamers haft hjärna så hadde EA gått under för länge sedan.

Regler är till för att följas, kan verka nitiskt med 5 minuter mer bara, men när ska de sätta gränsen för ungefärlig 2h speltid? Tar man reda på försäljningsvillkoren innan köp så vet man vad man har att rätta sig efter och kan då välja att inte köpa spelet alls.

Bättre att spelföretagen försöker lägga pengar på att antingen få till en färdigprodukt (eller publika beta-tests) än att lägga ytterligare pengar på demos. Visst är det synd att en del (många) spel stressas ut, men det har ju inte med demos att göra per se och i dagens samhälle är det ju ännu lättare att få information och uppfattning om spel i form utav recensioner och gameplay på nätet än förr då man hade en eller två tidningar att läsa recensioner, som oftast var hopplöst gamla då spelet redan släppts innan tidning kom i tryck. Visst var det kul med demos när man var liten, men det hade väl mer att göra med att man inte hade råd att köpa spel när man gick i skolan och ville gärna testa något nytt. Nu kan vi köpa spelet och lämna tillbaka det om vi inte är nöjda, förutsatt att vi gör det innan prövotiden löper ut, så ser inte riktigt problemet med att demos försvinner mer och mer.

Demo's blev ganska omoderna när streaming kom. Om det har kommit ett nytt spel så kan jag lätt ta och bara kolla 10 minuter gameplay på youtube, kolla på en recension eller tjugo.

Visst slår det inte att spela själv, men jag kan för det mesta se om ett spel kommer vara kul genom att se andra spela det.

Medlem
Skrivet av Duke_Gamer:

5minuter är inte hela världen och den som tycker det må ha ett sjukt jävla tråkigt liv om man håller på räkna varenda liten minut.

klart som fan det inte är något vinst i att göra demo bättre och störe vinst och be folk pre-ordra spelen eller bara köpa det och hoppas dom spelar länge nog för att ej kunna få refund på så sätt kan man släppa massa trasiga spel. Som typ assassins creed unity eller fallout 76 och mer.

Bättre att lura folk på deras pengar. Jag menar ju dagens gamers värkar ju bara ha en halv hjärna där av kommer företagen udan med allt. Hadde gamers haft hjärna så hadde EA gått under för länge sedan.

Det handlar inte om att folk är dumma eller tråkiga. Det handlar om verkligheten och dess ramar. Regler är till för att följas, även om undantag kan ske.

Det är ingen annans fel än ditt när du bryter mot regler och sedan blir behandlad därefter.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Minns Playstation Magasinet, skiva full med demos,spar filer, fusk och annat roligt.
Det var tider det.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Minns att jag spelade demot till Thief 1 i nästan ett år innan jag lyckades köpa det. Vilket jävla alster det var!<3

Medlem

Alla spel på steam är ju som demos. spela två timmar sen refunda om man inte gillar spelet. Hur bra som helst. Aldrig haft några problem med det. Funkar ju på dem flesta andra launcherna också, dock lite mer krångligt men det funkar.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

ELF
Medlem

Jag måste hålla med TS. Jag köper inte ett spel på Steam för att testa det och sen göra en refund om jag inte gillar det. Detta då det ändå finns en chans att man blir "lurad" på pengarna. Det kan hända att man råkar spela lite längre än två timmar innan man märker att det inte var bra nog. Tänk också på att det räknar tid medan man går bort från datorn om spelet är på.
Nä, jag tar ej i det systemet, inte äns med tång.

Demos är det bästa. Om det så bara är en liten del av spelet eller free weekend spelar mindre roll. Så länge man får chansen att testa innan man köper.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

@ELF: Det är ju så man ska göra. Känner man att man är för klantig för att hantera de digitala butikernas villkor så får man hitta andra sätt. Trots allt förmånligt att de ändå räknar ingame-tid, de kunde trots allt ha räknat från att du genomförde köpet.
Själv fungerar youtube ganska bra på sådana där riktigt tveksamma titlar, bara man skruvar bort ljudet på de prepubertala youtubers som ska skräna medan de spelar.

I övrigt är det recensioner som styr, mestadels från FZ ( ).


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Tiden då man köpte en ny PC Gamer eller Super Play och fick en skiva med demos är oförglömlig.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Jag vill minnas att utgivarna kom till slutsatsen att demos faktiskt minskar försäljningen av spelet, så det kan nog vara en bidragande faktor.

Jag skulle säga avgörande snarare än bidragande.

Medlem

@Johlor: Jag tror att charmen med Death Rally-demot var att man var alla begränsningarna. Man kunde vara köpa till en eller två fördelar per race, istället för samtliga som i fullversionen. Och man kunde bara uppgradera bilen två eller tre gånger, vilket gjorde att man alltid hade lite sämre bil än de bästa och därför behövde spela extra bra... Så när man till sist fick fullversionen blev det väldigt lätt på något vis.

Förstår Doom-minnet till 100%! Jag tycker ofta det blev att kartan som man hade spelat sönder på demot blev favoriten sedan när/om man fick fullversionen av spelet.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

International
Man of Mystery

Minns en LANhelg som vi hade för länge sen, det var väl en 10-15 personer som satt upp sina datorer i en lokal vi fixat när nån sa att de hade tagit med ett demo på ett nytt spel de läst om, battlefield 1942..

Vi spenderade nog hela helgen med det demot, samma jävla lilla ö men tusan vad kul vi hade!


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem

Idag kan jag sakna demos bara när det kommer till VR-spel, finns så mycket skräp i Steam shoppen som man gärna velat testa på innan köpet och slippa returnera.

Lite nostalgiskt way-back hade jag saknat demos ännu mer av ren usel ekonomi. Hade en PS1 som jag köpte begagnad som grabb. Hade knappt råd att köpa fullständiga spel mer än 2-3 gånger per år. Då köpte jag istället fler begagnade demo-discar för nån tia eller femkrona som lokala spelbutiken fick inlämnat från nån Playstation tidning där en demo-disc var inkluderad och slängdes sedan in i deras lådbackar utan fodral.

Om en kotte (måste bara vara jag xD ) spelat sönder demot MTV Snowboarding på PS1 så "1up" haha.

12
Skriv svar