Hands-on - Shenmue 3

Robot
Hands-on - Shenmue 3

Yu Suzukis återupplivade saga är trogen serien, på gott och ont.

#dreamcast, #shenmue-3


Inaktiv

Tycker det var en bra text men detta är felaktigt:

Citat:

"I föregångarna var Ryos handgemäng begränsat till grundläggande knapptryckande, så kallade QTE-sekvenser"

Det fanns dels QTE-fighter men också fria fighter(som kallades FREE) där man kunde röra sig runt fritt, låsa fast på motståndarna och använda teknikerna(slag, spark och kast) som man lärt sig av folk man mött i spelet.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@anon_306295: absolut, jag syftade till att stridssystemet i originalet var ganska grundläggande och att detta är (aningen) uppdaterat till Shenmue 3. Justerade texten för att förtydliga!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Jag tycker ändå personligen att Shenmue's färdighetssystem var lite före sin tid.

Tex Elder Scrolls använder ju sig av samma princip att ju fler träffar du får med en viss "Teknik" ju starkare blev du med den tekniken, Sen att man skulle kunna flytta över dessa förmågor från 1.an till 2.an gick tyvärr inte speciellt bra för dreamcast.

Samt att man även kunde träffa på "mästare" som man kunde lära sig flera nya tekniker ifrån.

Inaktiv
Skrivet av Rydell1986:

Jag tycker ändå personligen att Shenmue's färdighetssystem var lite före sin tid.

Tex Elder Scrolls använder ju sig av samma princip att ju fler träffar du får med en viss "Teknik" ju starkare blev du med den tekniken, Sen att man skulle kunna flytta över dessa förmågor från 1.an till 2.an gick tyvärr inte speciellt bra för dreamcast.

Samt att man även kunde träffa på "mästare" som man kunde lära sig flera nya tekniker ifrån.

Tycker tanken bakom det hela är väldigt cool som en livslång kampsportsnörd. Men själva fightingen kunde varit mycket bättre och tyvärr får fighterna heller inte jättemycket utrymme i spelen.

Mitt drömspel hade varit ett liknande fightingspel/rollspel/äventyrsspel där man reser runt och lär sig nya tekniker, övar på dem och sedan måste använda dem när det väl gäller i ett grymt fightingsystem.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Tycker tanken bakom det hela är väldigt cool som en livslång kampsportsnörd. Men själva fightingen kunde varit mycket bättre och tyvärr får fighterna heller inte jättemycket utrymme i spelen.

Mitt drömspel hade varit ett liknande fightingspel/rollspel/äventyrsspel där man reser runt och lär sig nya tekniker, övar på dem och sedan måste använda dem när det väl gäller i ett grymt fightingsystem.

Exakt! det hade varit väldigt roligt. Som Absolver i en värld lika stor som Assassins Creed eller Skryim eller liknande karta

Skribent

Hade en naiv förhoppning om att hinna lira igenom de första spelen igen innan det här släpptes. Gick "sådär". Så nu är frågan om jag hoppar direkt på trean eller om jag ska lugna mig och spela allt från början..

Hur gör ni andra?


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem
Skrivet av Mattias Frost:

Hade en naiv förhoppning om att hinna lira igenom de första spelen igen innan det här släpptes. Gick "sådär". Så nu är frågan om jag hoppar direkt på trean eller om jag ska lugna mig och spela allt från början..

Hur gör ni andra?

Jag sitter i samma sits. Har kört igenom ettan ett antal gånger men tvåan har jag inte klarat helt. Väntade med att spela igenom eftersom jag ville hoppa vidare direkt till trean när man hade de äldre två spelen färskt i minnet. Nu är det så länge sedan att jag inte minns vad som händer i tvåan. Dock köpte jag samlingen till Ps4 så får nog bli att lira igenom där isf.
Hoppar man på trean direkt finns det nog en risk att man har svårt att hänga med i storyn på samma sätt.

Medlem

Klarade av Shenmue I&II-remastern igår. Spelade båda minst två ggr när det begav sig för 18 år sedan. Som väntat har de inte åldrats med fullständig värdighet men ändå inte katastrof. Delvis tror jag det också beror på att man då för 18 år sedan inte riktigt begrep hur man ville ta sig an Shenmue, då genren var under utveckling och därför lade jag större fokus på att jaga Lan Di i huvudspåret och brydde mig mindre om sidospår. Idag går jag jämförelsevis direkt in med en slags "minmax-inställning" vilket inte är särskilt belönande, i de här gamla titlarna i alla fall.

På gott och ont så moddade jag båda titlarna i remastern. Det ledde till en handfull märkliga buggar men överlag skulle jag reka moddarna ändå. Ett större problem är att qte:erna, som många redan a priori ogillar, är halvtrasiga i remastern. Fastnade ett par ggr på s.k. command qte:s i del II, trots att man tryckte in rätt kombination. Det gör också att man önskar att de lagt till save states. Fighting systemet, baserat på Virtua Fighter, är fortfarande ambitiöst med dagens mått, tyvärr hänger inte kameran med lika bra. Annars är störst plus att man nu kan slippa de engelska rösterna även i del I.

Upplevelserna jag hade på tidigt 2000-tal med Shenmue ligger fortfarande i topp på min lista, men idag har jag svårt att se de få samma genomslag. Är en del i Hong Kong (i början av Shenmue II) som fortfarande känns episk dock.

Medlem

Jag är så glad att Shenmue 3 kommer snart. Jag älskade Shenmue 1&2.

1
Skriv svar