Bioshock 4

Sida 1 av 1
2019-11-12 11:29
Bioshock 4

Det finns få saker i livet som får mina strumpor att rycka av upphetsning som rykten som har att göra med "Bioshock 4". De tre tidigare spelen har alla sina goda kvalitéer, och får jag vara så fräck att komma med en åsikt, tycker jag att atmosfären i dessa spel var överlägsen den grundläggande storyn (även om dessa var bra och intressanta). Visserligen behövs det en story för att måla upp en värld, men den mänskliga fantasin har som bekant inga gränser. Placera våra sinnen i spelvärldar så skapas magi nästan av sig själv.

Med detta sagt är det svåraste problemet nog att hitta rätt skådeplats för Bioshock 4. Vi har redan varit under vattnet i Rapture och ovan molnen i Columbia. Vad finns där mer att utforska? Jag tror inte det blir yttre rymden, kanske en stad under jorden (?) Var det än blir, får vi nog vara förberedda på att alla Big Daddys och Big Sisters stannar nere i djupet.

Kanske handlar B4 om en framtida värld som har misslyckats, men då känns det som att vi rör oss lång bort från Steampunk och den vackra estetiken. Kanske kommer det skrämma bort vissa nya fans, men det finns indikationer på att B4 kommer bli ett spel med en öppen värld; tänk Rocksteadys Batman-spel, eller varför inte "Horizon: Zero Dawn".

Jag är öppen för alla nymodigheter, så länge man gör det bra. Det får gärna komma paketerat med lite nytänk ...

#walter_iego #blogg

2019-11-12 11:44

Bioshock är trevliga spel. Otrolig atmosfär.

Dock lär nog Bioshock 3 (som blir det förmodade namnet) bli en flopp/inte alls lika bra om allt man läst stämmer, men man kan ju alltid hoppas på det bästa.

"Live service game"

https://www.reddit.com/r/GamingLeaksAndRumours/comments/czdch...

Och rykten säger att spelet kommer visas upp snart, kanske t.o.m. på Game Awards nu i december. (Mellan december 2019 - mars 2020 är ryktena)

2019-11-12 15:22

För ett tag sedan spelade jag igenom alla tre, (Bioshock 1, 2, infinite+ tilläggen) Favoriten är ettan i alla lägen, men något som var fantastisk fan service var Burial at Sea Ep2, där man knyter ihop från Bioshock 1, dock hade Ep2 otroligt tråkig gameplay. Jag känner att Rapture har mer hemligheter som man vill upptäcka, men det kanske börjar bli uttjatat?
I med att Infinite öppnade dörren för parallella universum, så går det säkert att knyta ihop med en hel ny "setting" så att säga. Så länge man gör lite vinknigar till Bioshock universumet överlag så är jag nog nöjd.

2019-11-12 16:07

Har väldigt svårt att välja en favorit. 1an har ju en speciell plats i hjärtat just för hur nydanande det var när det kom. Tvåan hate onekligen bättre mekaniker men gillade inte att spela som big daddy. Infinite är ju också jäkligt speciellt och bra, gillade dock inte settingen lika mycket som rapture. Men ändå riktigt bra ska sägas.

Min röst gick till 1a spelet. Är det jag spelat om flest gånger dessutom.

2019-11-12 16:25

System Shock 2 va bästa Bioshock spelet.
Skämt å sido så 1an. Introduktionen till världen. Även om Infinite hade bättre gameplay så gilla jag inte världen.

2019-11-12 16:44
Skrivet av Jinxswe:

System Shock 2 va bästa Bioshock spelet.
Skämt å sido så 1an. Introduktionen till världen. Även om Infinite hade bättre gameplay så gilla jag inte världen.

Håller med här XD

Nä men Bioshock var ju i princip System Shock under havet i en mer steampunk-miljö. Infinite gillade jag, men det var annorlunda i stämning och så.

2019-11-12 16:50
Skrivet av Johlor:

Håller med här XD

Nä men Bioshock var ju i princip System Shock under havet i en mer steampunk-miljö. Infinite gillade jag, men det var annorlunda i stämning och så.

För mig är Bioshock "ner dummat". Svårt att tänka sig att ett spel som kom 99 har mer gameplay funktioner än dagens spel.

2019-11-12 17:00

Svårt att säga vilket som är det bästa mellan Bioshock och Bioshock Infinite. Röstade på den tidigare, men tycker om båda minst lika mycket. Tvåan var okej, kunde blivit bra mycket sämre.

2019-11-12 17:06
Skrivet av Jinxswe:

För mig är Bioshock "ner dummat". Svårt att tänka sig att ett spel som kom 99 har mer gameplay funktioner än dagens spel.

och System shock 2 var ju ner dummat från system shock 1 också....är ju så allt går nu.

2019-11-12 17:08

Jag spelade aldrig Bioshock när det kom, utan långt senare när jag redan blivit spoilad om det mesta. I och med det upplevde jag det mest som en medioker shooter än något mästerverk och således har jag aldrig kört uppföljarna.

2019-11-12 17:32

Spelade först Infinite. Gick några år senare tillbaka till första för att prova. Väldigt atmosfäriskt och annorlunda för det mesta. Men förmodligen den klumpigaste styrningen i ett fps jag någonsin har spelat.

NuZ
2019-11-12 17:36

Om det blir nå jävla live service spel kommer jag bli galen. Med alla Bioshock tatueringar jag har så är det tydligt att jag är ett stort fan av serien. Tror på ett i rymden men Prey tog den platsen

2019-11-12 17:38

Otroligt överskattade spel allihop. Run of the mill shooters i färgglada Steam punk kläder. En del fyra kan kvitta. Däremot ser man ju fram emot nytt System Shock.

2019-11-12 17:59

Jag är förvånad att BioShock Infinite har så pass få röster. Vilket mästerverk till spel det var. Originalet rankar jag som #2. BioShock 2 som #3. Huller om buller...
Se till att lira season passet till BioShock: Infinite som kompletterar huvudspelet fantastiskt väl. Burial at Sea: Episode 1 & 2 heter de.

2019-11-12 18:18
Skrivet av Johlor:

och System shock 2 var ju ner dummat från system shock 1 också....är ju så allt går nu.

Svaret är lite mer komplicerat än så. Första System Shock hade vissa mekaniker som dumpades i tvåan och ersattes av karaktärsbygge, valutasystem och ett fokus på tekniska färdigheter (hacking, modifiering, reparation etc.). 1:an matchar inte 2:an, men 2:an gör inte 1:an irrelevant heller. Brukar återvända till båda spelen på reguljär basis. Cyberspace är ju så jäkla coolt!

2019-11-12 18:46

System Shock 1&2 är bäst av dom.

2019-11-12 19:09

Agartha The hollow earth skulle kunna vara nått

2019-11-12 19:24
Skrivet av CARTMAN:

Jag är förvånad att BioShock Infinite har så pass få röster. Vilket mästerverk till spel det var. Originalet rankar jag som #2. BioShock 2 som #3. Huller om buller...
Se till att lira season passet till BioShock: Infinite som kompletterar huvudspelet fantastiskt väl. Burial at Sea: Episode 1 & 2 heter de.

Håller med. Burial at Sea kompletterar inte bara Infinite, utan knyter ihop hela serien på ett helt fantastiskt sätt. Jag satt bara och log mot skärmen när jag var klar. Aldrig tidigare har ett dlc gjort så mycket för huvudspelet. Inte ens i dlc-mästarna From Softwares händer.

2019-11-12 20:49
Skrivet av CARTMAN:

Tror lite du svarar själv på din fråga. Många var rätt less på Bioshock 3 när spelet var slut. Jag gillade gillade storyn men jag kände också att jag var färdig med det när sluttexterna rullade. Tanken var väl att spela DLC-materialet, men det blev aldrig så.

Så här i efterhand håller jag nog Bioshock 1 som ett bättre spel. Mycket i 3an kändes som shooting galleries mellan storyelement (dock bra storyelement). medan 1an kändes mer som en helhet.

2019-11-12 21:54

Bioshock var en sådan fantastisk uppstickare (för mig) då jag inte läst någonting om det förutom den dagen jag köpte en 360 plus spelet på releasedagen. 7/5.

Bioshock 2 har jag helt ärligt inte spelar ut än, och kommer troligen inte att göra det heller.

Bioshock Infinite är vinnaren i min bok. Gåshud genom hela introspelsekvensen, fantastisk musik, mycket intressant setting och en story som enligt mig inte har överträffats av något annat SP-spel sedan dess.

2019-11-12 22:43

BioShock spelen är några av de bästa spelen jag har spelat Infinite är den bästa när det gäller story och 2an är den bästa när det gäller gameplay. Men BioShock 1 är min favorit på grund av att den har bra gameplay (Inte lika bra som 2an men fortfarande jättekul) och en jättebra story som är nästan lika bra som Infinite men bara nästan 1an har en riktigt bra balans mellan story och gameplay så därför är det min favorit

1: BioShock
2: BioShock Infinite
3: BioShock 2
4: Bioshock Infinite: Burial at Sea Episode 2
5: BioShock 2: Minerva's Den
6: Bioshock Infinite: Burial at Sea Episode 1

2019-11-13 11:12

Ett live service spel skulle suga riktigt hårt.
En setting som som skulle kunna passa är något under marken, kanske kan kombinera det med en hemlig månbas.

2019-11-13 20:49
Skrivet av InsaneSharky:

Ett live service spel skulle suga riktigt hårt.
En setting som som skulle kunna passa är något under marken, kanske kan kombinera det med en hemlig månbas.

Senaste "Prey" var ju och sniffade på det området att det var på gränsen att det nästan blev "System Shock" eller varför inte "Moonshock".

2019-11-14 01:34

Älskar alla Bioshock spelen, även tvåan.
Infinite tar dock förstaplatsen för mig, tycker dess gameplay är överlägset bäst. Spelas bäst på högsta svårighetsgrad, så man får använda sig av skyhook och rälsen till max för att överleva. Tycker även storyn i Infinite är den bästa, om än lite rörig mot slutet.

2019-11-14 13:50
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Senaste "Prey" var ju och sniffade på det området att det var på gränsen att det nästan blev "System Shock" eller varför inte "Moonshock".

"Spaceshock" kanske är mer passande namn då?

2019-11-15 09:09
Skrivet av Johlor:

"Spaceshock" kanske är mer passande namn då?

Noooo!

Jo, du har rätt

Sida 1 av 1