Skribent
Att jaga 100 %

Att spel inte är slut när man spöat sista bossen är mer regel än undantag nuförtiden och jag undrar helt enkelt när/om ni slutar jaga procenten?

Jag har spelat en hel del Hollow Knight senaste tiden och idag spöade jag sista bossen efter strax under 40 timmar. När jag spöade bossen så hade jag 96 %. Har sedan dess tagit en procent till så har nu 97 %, men tiden jag kommer behöva lägga ner för att hitta de sista 3 % (om nu 100 % är max, det är inte helt sällan som det är både 110% och 120 % som är max) anser jag i det här fallet inte vara värt det.

En snabb googling så vet jag exakt vad jag ska göra för att nå 100 % jämfört med att nöta nöta nöta för att systematiskt luska fram vad jag missat, samtidigt så känns det lite som att man fuskat.

Ett annat alternativ är ju att bara lägga spelet åt sidan, det är avklarat men alla hemligheter är inte funna. Det har jag gjort många gånger också.

Hur gör ni andra?

Moderator | Testpilot

Jag orkar oftast inte jaga %. Beror på vad det är för spel och om jag har otroligt kul med det. Ofta tycker jag det bara är drygt att jaga alla achievements, och de få gånger jag jagat dem är jag så otroligt less på spelet efteråt att jag ibland aldrig spelar dem igen.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Kunde inte bry mig mindre om Achievements/trophies. Är ju inte sällan för att du ska få en viss achievement så ska du få ett x antal headshots på en viss fiende tex och det tillför ju inte mig ett skit i min mening.

Nöjer mig med att spela igenom spelet i min takt och bara njuta av storyn.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Jag spelar så länge jag har kul.

Är det kul efter jag klarat det så börjar jag jaga trophies/achievements och samlar så mycket jag kan så länge det är kul.

Är det fortfarande kul efter det går jag efter 100% i själva spelet. I alla fall om spelet räknar procent


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Om det är ett rätt svårt spel så brukar jag tycka det är roligt att få 100%, som Dark Souls, Bloodborne, God Of War (ps4) på svåraste (sista valkyrian var ett as) och så vidare. Även ett spel där jag verkligen fastnar för storyn och all lore, som till exempel Mass Effect och The Witcher. Men om det är ett lätt och enformigt spel så nä, då tappar jag suget fort efter huvudstoryn är slut.

Skribent

OK, fast borträknat trophys o grejer som inte för spelet framåt utan bara är en "pain-in-the-ass". Som ni säger så kan det vara ett visst antal HS eller samla ihop en viss summa pengar något obskyrt som inte har med spelet att göra.

Ta Hollow Knight så är det massa saker man ska samla för att nå 100 % och jag är på 97 %, men jag saknar ändå 23 acheivements. Mario 64 kan man klara utan att ta 120 stjärnor, Crash Bandicoot 2 och 3 behöver man inte hämta alla kristaller för att spöa Dr-Cortex och klara spelet. Man behöver inte ha alla powerups/hjärtan i Zelda eller döda alla fiender för att klarar banan i Doom men man behöver allt det för att nå 100 %.

Det är på den nivån jag menar, inte trophisnötandet. Om ni förstår?

Medlem

Om 100% innebär att man t.ex. förväntas hitta alla bonusbanor i ett plattformspel som Donkey Kong Country eller liknande så tycker jag att det är kul att satsa på max procent. Man ser helt enkelt mer ut av det som utvecklarna har skapat för ens underhållning annat än mera tomma ytor. Från mitt perspektiv är 100% inte värt att sträva efter om det innefattar ett evigt letande efter samlarobjekt som tar hundra år/flera timmar att jaga ned och inte ger särskilt mycket tillbaka annat än just en högre siffra på sparfilen.


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Medlem

Har en kompis som är Trophy hunter och kör bara spel för Trophys. Kan vara vad som helst från kända tripple A spel till monopol.
Han har flera tusen titlar på 100%
Förstår inte hur han orkar.

Skribent
Skrivet av Banzeken:

Om 100% innebär att man t.ex. förväntas hitta alla bonusbanor i ett plattformspel som Donkey Kong Country eller liknande så tycker jag att det är kul att satsa på max procent. Man ser helt enkelt mer ut av det som utvecklarna har skapat för ens underhållning annat än mera tomma ytor. Från mitt perspektiv är 100% inte värt att sträva efter om det innefattar ett evigt letande efter samlarobjekt som tar hundra år/flera timmar att jaga ned och inte ger särskilt mycket tillbaka annat än just en högre siffra på sparfilen.

Precis så jag menar!

Jag kom att tänka på Batmanspelen till PS3 och PS4. Det första och andra tog jag 100 %, jagade dessa jävla riddlerprylar i många många timmar men det kändes värt det just då. Jag skulle ha 100 % och vägrade ta hjälp av stora starka internet för att ta mig framåt. Det sista Batmanspelet har jag ej ännu spelat klart, tröttnade faktiskt - men det är en helt annan diskussion.

Skrivet av Shadee:

OK, fast borträknat trophys o grejer som inte för spelet framåt utan bara är en "pain-in-the-ass". Som ni säger så kan det vara ett visst antal HS eller samla ihop en viss summa pengar något obskyrt som inte har med spelet att göra.

Ta Hollow Knight så är det massa saker man ska samla för att nå 100 % och jag är på 97 %, men jag saknar ändå 23 acheivements. Mario 64 kan man klara utan att ta 120 stjärnor, Crash Bandicoot 2 och 3 behöver man inte hämta alla kristaller för att spöa Dr-Cortex och klara spelet. Man behöver inte ha alla powerups/hjärtan i Zelda eller döda alla fiender för att klarar banan i Doom men man behöver allt det för att nå 100 %.

Det är på den nivån jag menar, inte trophisnötandet. Om ni förstår?

Ja, då är jag med.

Bortsett från trophies/achievements som jag verkligen inte bryr mig ett skit om ( måste påpeka det igen ) så samlar jag inte heller för att uppnå 100% i spelen, spelar bara igenom storyn i stort sett utan att tänka så mycket på om jag kan ha missat nåt eller inte.

Edit; Nu när jag tänker på det så skulle jag alltid i dom äldre Gran Turismo få guld på alla licenser och i Tony Hawk-spelen så skulle man självklart klara av alla utmaningar varje bana hade, dock var ju det lite det som var grejen i dom spelen. Skall väl också sägas att på den tiden hade man ju inte spel i överflöd som idag och då tillbringade man nog mer tid med dom få spel man hade än man gör idag

Medlem

tanke på stor back log skiter jag i 100% spel om det inte är ett spel jag blir förälskad I som typ Skyrim, Yakuza, Dragons dogma då fösöker jag ta ala achievements och what not.

Skribent

Om man får ett annat/bättre slut om man har 100 %, är det något som kan locka? Jag är lättsåld på sådant.

Avstängd

Jag upplever det som att. Efter main storyn är klar.
Så lägger man dit sidequest bara för att underhålla den som inte blivit mätt.
Och det känns som många ggr att spelutvecklarna gör allt sådant halvhjärtad och då
tappar jag suget att fortsätta efter main storyn, självklart.

Men när man var liten var det annat.
Färre spel hade man då så man så man ansträngde sig mer för att göra sidequest.

Inaktiv

För mig är det i regel ett otroligt slöseri av tid personligen och de vänner som gör detta kan nästan utstråla någon tvångstanke att ta 100% innan man kan lägga ner spelet, kanske något från stenåldern att man måste samla Så länge man tycker det är roligt så är det väl tid väl spenderad men det är aldrig känslan jag får från någon som jagar detta och belöningkänslan är ganska kortvarig i paritet till antal försök man gjort att få alla duvor i GTA eller 5 fiender med en handgranat i valfritt skjutarspel.

Medlem

Jagar oftast inte 100%, men älskar achievements och att jaga efter vissa av dem, speciellt om jag tycker om handlingen i spelet och spelet över lag väldigt mycket.

KoP
Medlem

Skiter blank i achievements. Spelar igenom spelen på mitt sätt utan att behöva känns att jag är nödgad att hitta alla plastankor (eller vad det nu kan tänkas vara).

Medlem

Jag jagar sällan 100% men tycker achivements är ett riktigt bra sätt att få ut lite extra nöje från spel. Det är kul att ha ett mål och när man spelat klart huvudstoryn så kan det lätt bli lite svårt att hitta motivation att spela vidare. Där kommer achivements in väldigt bra och ger lite extra mål som man kan jaga. Är det gjort bra så hittar man nya delar is spel som man inte visste fanns. Och sen är det ju också så att man spelar för att ha roligt, när det kommer alldeles för jobbiga achivements måste man ju fundera på om man har roligt eller ej. Är det inte kul så ska man givetvis inte lägga tid på det.

NuZ
Testpilot

Beror på. Oftast om jag tycker spelet är bra så jagar jag 100% och när jag speedrunnar den kategorin så självklart. Ett kul tidsfördriv att jaga trophys och achivements


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Avstängd

Nä inte alls, man får inget speciellt för det så.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Enda gångerna jag bryr mig om achievements är om man får någonting för dem i SP spel tex 5% dmg done eller liknande. I mp spel skiter jag fullständigt i dem.

Btw så kan man i PS-storen i Amerikat få rabatterade priser för sina trophies så där borta finns det iaf ett syfte med dom.

Medlem

Jag hatar, verkligen HATAR trophys/achivements med grinding.. Denna hjärndöda grinding.. Sånt skiter jag i totalt. Eller hitta alla collectibles! Får nån allergisk reaktion mot sånt. Men sådana som det är lite prestige i att ta är däremot kul att jaga. Jag ser det som en utmaning som utvecklarna har lagt där, så det blir i vissa spel kul o se om man kan ta dem.
Efter många timmar av gråt och blod tog jag platinum i Modern Warfare remastered på ps4. Man ska ju klara alla uppdrag på svåraste där, kan inte rekomendera någon med kort stubin att försöka sig på den.. Har aldrig svurit så mycket tror jag.

Medlem

bryr mig inte om dom, känns mer som ett jobb att skaffa alla och något sätt dom försöker få en att spendera mer tid I ett spel du redan har klarat av, Dock om achivements kunde hållas hemliga så man inte visste hur man får dom utan dom random poppar upp när man väl lyckas göra dom, då är dom mer intressanta tycker jag.

Medlem

Trots mina nuvarande 4603 troféer på PSN kan jag inte påstå att jag bryr mig jättemycket om dem Troféer kan dock för vissa spel tillföra en hel del, vissa spel blir man genom troféerna mer uppmärksam och benägen att försöka utföra grejer man annars helt skulle missat i spelen och för riktigt roliga spel kan det dessutom göra att man får ytterligare anledning att hålla sig kvar ett tag ytterligare än vad man skulle gjort om troféerna inte skulle funnits där. Att försöka ta 100% av alla troféer brukar jag sällan orka dock (har runt 10-15 platinum bara), brukar ge upp spelen när jag inte tycker det är kul längre. Min bror är dock tvärt om, han verkar tycka det är väldigt viktigt att försöka 100%:a (har 80 (!) platinum) och han gör det knappat för att stajla inför vänner för den enda vän han har på PSN är mig, han verkar bara tycka det är kul helt enkelt

Medlem

Jag skiter i Achievements.
Tyckte det var en kul grej som Microsoft hade på XBOX360 men nu har alla det så då bryr man sig inte.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag jagar inte achievments men uppskattar att det finns med i spel o launchers/konsoler. Det är kul att få en slags simpel "belöning" när man slutför ett spel som man kan visa upp i sin Steam profil monter.

På Steam har jag 1902 st achievments. På PlayStation har jag ca 700-800 thropys. Minns inte då jag inte startat maskinen på flera månader. Steam är min huvudplattform nämligen. Brukar väl avklara ca 50% av spelens achievments. De jag lirar klart. Annars ligger min på 28% avarage avklarat i spel totalt men många av de är spel jag endast snabbt testat.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

För tillfället spelar jag shadow of the tomb raider och där finns en hel del utforskning att göra och jag vill kryssa av allt!
Det ända jag har "fuskat" mig till är att se om ett vapen är värt att köpa eller inte eftersom man inte kan se det hos säljaren.
Kul spel med tyvärr ganska löjlig story.

Medlem

Klarat alla "to do lists" i untitled goose game.. eftertexter... nu gör om varje "To-Do List Before the Church Bells Ring"..

nä. nene.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Quake-konnässsör

Beror helt på om man tycker om spelet i sin helhet eller inte, man jagar inte för sakens skull. Tror senaste jag spelade till 100% var Horizon Zero Dawn, men det är väldigt sällan man gör det.

Medlem

Ja jag bryr mig om achievements och stör mig som fan när det är sådana som är omöjliga att få eller när man skall samla saker som man kan missa i kampanjen.

En som jag hatar att den finns är i fallout 4 där man skall ha 100.000 biljetter från arkadmaskinerna den gör så att jag ligger på 99%.

12
Skriv svar