Den stora Death Stranding-tråden

Testpilot
Den stora Death Stranding-tråden

Efter många år på Konami med framförallt serien Metal Gear så lämnade Hideo Kojima Konami och blev indie med sin nystartade studio Kojima Productions. Det blev inget Silent Hills, men det dröjde inte länge till Kojima ringde upp både Norman Reedus och Guillermo Del Torro för att påbörja det som har blivit Death Stranding ett open world spel som vill skapa en ny genre i spelvärlden - strand genren.

Sedan spelet först visades upp på E3 2016 har vi mestadels fått kika på trailers som varit väldigt otydliga och snarare skapat fler frågetecken än klarheter. Detta, skulle jag påstå har förändrats under den senaste tiden ju närmare release vi har kommit, om det är på inrådan av Sony eller Kojima själv är svårt att avgöra. Till en början såg spelet dessutom ut att vara exklusivt till PS4 men i dagarna bekräftades att det kommer en PC version närmare sommaren 2020.

Trailers

Launch trailer (OBS! Viss risk för spoilers för de som har tittat!)

Briefing trailer (om du 'bara' vill höra om premissen för huvuduppdraget i spelet)

Gameplay session Vol 1 (Genomspelning av ungefär en timme i spelet, dock på Japanska)

Multiplayer

Även om spelet inte har en traditionell multiplayer så finns det möjligheter för spelare att integrera med varandra i spelet. Social Strand System ger dig möjlighet att dela saker mellan spelare och om någon annan spelare tar emot din gåva och du uppskattade gåvan finns chansen att ge en like, som möjligen liknar Reddits karma.

Till exempel så ska det även vara möjligt att få assistans i boss strider och det ska även gå att få svampar att växa sig stora genom att urinera på dem. Räkna med att oväntade saker kan komma att hända!

Karaktärer

Som sagt, har spelet en hel del kända ansikten. Sin vana trogen använder Kojima sig av kreativa artistnamn till sina karaktärer. Det är oklart om vi har fått se samtliga karaktärer men det råder ingen brist på dem.

Sam Porter (Norman Reedus)

Cliff (Mads Mikkelsen)

Fragile (Lea Seydoux)

Mama (Margaret Qualley)

Deadman (Guillermo Del Torro (utseende), Jessie Corti)

Heartman (Nicolas Winding Refn (utseende), Darren Jacobs)

Die-Hardman (Tommie Earl Jenkins)

Higgs (Troy Baker)

Amelie (Lindsay Wagner)

Preppers

I spelet kommer du att kunna möta så kallade "preppers", oklart om de gräver ned konserver i trädgården men det är åtminstone hyfsat troligt att du kommer att känna igen dem eftersom de som har avslöjats hittills har minst sagt varit kända ansikten. Hjälper du dem i spelet så kommer du få något för besväret.

Preppers we know: Conan O'Brien( The Wandering MC), Geoff Keighley (The Ludens Fan), Daichi Miura (The Musician).

Musiken

Kompositör för spelets musik är svenske Ludvig Forssell som även gjorde musiken till Metal Gear Solid V: The Phantom Pain och Ground Zeroes.

Det finns även en hel del låtar gjorda av olika artister. Den 7:e november släpps Death Stranding: Timefall vilket är ett samlingsalbum som innehåller olika låtar om spelet (oklart om dessa går att lyssna till i spelet i dagsläget).

Här är en playlist för de låtar som finns tillgängliga i dagsläget:

Death Stranding musik

Release

Global release för spelet är den 8:e november. Men redan i morgon den 1: a november så släpps recensionsembargot och då kan vi få se fram emot vad recensenterna tycker om spelet.

I takt med att betygen kommer in så ska jag försöka uppdatera och lista betygen här, eller i separat inlägg.

---

Kommer du att spela spelet vid release, avvakta PC versionen eller avstår du helt?

Personligen tror jag att detta kan bli ÅS™ om inte annat, något helt annorlunda. Om jag har missat något, skriv gärna så kan jag korrigera det.

Skribent

Jag kommer invänta recensioner och läsa åsikter på forumet.

För detta kan vara årets spel eller ett pretentiöst magplask av episka proportioner.

Däremot måste jag applådera Kojima för att han tar risker. Och det är precis det spelbranschen behöver idag - folk som är villiga att ta risker.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Fragtjuv

Tycker det ser väldigt intressant ut men tror att det blir PC för min del.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Skägg.
10 Chambers

Bra tråd! Kommer säkert bli en del intressanta diskussioner framöver.


signatur
Medlem

lyfter embargot 08:01 imorrn?

Medlem

Btw bara så ni vet Han Solo Dies!

Nä skämt åsido skall bli kul att testa ångrar fortfarande att jag missa bebis editionen 1 vecka kvar nu !
Blir nog PS 4 för mig för mig för att jag vill testa nu och tror starkt de blir epic store till pc
Nice Tråd också bra intro inför release.

Testpilot
Skrivet av Busko:

Btw bara så ni vet Han Solo Dies!

Nä skämt åsido skall bli kul att testa ångrar fortfarande att jag missa bebis editionen 1 vecka kvar !
Blir nog PS 4 för mig för mig för att jag vill testa nu och tror starkt de blir epic store till pc

Bli inte förvånad om Harrison Ford är med, haha. Annars så vore det kul om tråden inte blir alltför spoileraktig, om man tänker att det är en spoiler - så är det förmodligen det också.

Efter viss övervägande tror jag att det blir PS4 för mig med, om nu inte spelet skulle bli totalsågat men det har jag svårt att tro. Collectors Edition var ju minst sagt annorlunda men också väldigt dyr. Vore kul om det är någon på FZ som har köpt den dock och vill dela med sig var i vardagsrummet bebisen får plats :).

NuZ
Testpilot

Riktigt taggad! Har inte vågat kolla trailers pga spoilers så vet inte så mycket. När lyfts embargot?


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

En vecka känns som lång tid just nu, trots att det gått flera år sen första livstecknet...

Medlem

Tror det här spelet kommer dela Kojima fans, som mig själv, i två läger. De som verkligen gillar spelet och de som inte gör det. Baserat på vad jag sett ser det ut som jag kommer tillhöra den första gruppen.

Medlem

Så här på förhand kan detta bli hur bra som helst, eller en pretentiös smörja som vill för mycket. Jag hoppas givetvis på det förstnämnda, men själva parallellen mellan att vandra i verkligheten och att vandra i ett spel är inte riktigt den samma, dock kan jag se var ambitionen kommer ifrån. Det finns nämligen få saker i livet som är lika omvälvande som att hamna ett med naturen, borta från civilisation för att uppnå ett närmast spirituellt uppvaknande i kroppen och själen. På så vis kan jag förstå tjusningen med Death Stranding, och vilka ambitioner Kojima har med att leverera en upplevelse i likhet med den reella (utöver de övernaturliga elementen).

jbx
Medlem
Skrivet av pinky:

En vecka känns som lång tid just nu, trots att det gått flera år sen första livstecknet...

Sommar 2020 för oss grafik- och fps-kräsna... ska bli intressant och läsa recensioner och hoppas på en buggfri upplevelse till sommaren:)


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Recension 12 inatt eller? jag menar om embargot är den 1:a och de utgår ifrån Japan så är det ju redan dags kan man tycka Sjukt nyfiken på att se vad för betyg spelet kommer få, hoppas bara det inte blir inflation pga Kojima dyrkande recensenter.

Medlem

Det känns som att det här är ett spel där recensioner är helt meningslösa då uppskattningen av spelet är helt beroende på person på person.

Klart att allt är personligt men även om man inte gillar ett spel kan man förstå varför andra gör det. Det här spelet... Kanske inte så mycket.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Ser fram emot spelet!

Ska bli väldigt spännande att utforska världen. Har sett en del trailers men verkligen inte alla.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem
Skrivet av jbx:

Sommar 2020 för oss grafik- och fps-kräsna... ska bli intressant och läsa recensioner och hoppas på en buggfri upplevelse till sommaren:)

Jo absolut, blir eventuellt ett PC köp också för min del kunde dock inte hålla mig efter att jag såg gårdagens trailer

Medlem

känns lite knas med kändisar i spel. men å andra sidan så är hans spel ganska knasiga.

Inaktiv
Skrivet av jehuty:

Det känns som att det här är ett spel där recensioner är helt meningslösa då uppskattningen av spelet är helt beroende på person på person.

Du beskrev precis alla spel någonsin

Medlem

Oh, release redan nästa vecka! Shit vad tiden har rusat iväg 😮 Får väl dra och förboka ett ex nu då 😄

(fem minuter senare): Förhandsbokat nu!

Medlem

Intressant spel, vet inte riktigt vad man ska vänta sig.
Varför säger så många "blir nog ps4".
Om man kan välja PC eller ps4 blir det väll PC alla ggr, eller var det väntetid på PC version?

EDIT såg precis att och release är senare läste lite för fort och slarvigt


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av jbx:

Sommar 2020 för oss grafik- och fps-kräsna... ska bli intressant och läsa recensioner och hoppas på en buggfri upplevelse till sommaren:)

Blir ett köp till PS4P för min del har längtat efter spelet sedan det visades upp för första gången, men jag har en rejäl PC jag med, och kommer förmodligen köpa spelet dit med ifall det visar sig vara så bra som jag hoppas på.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Intressant spel, vet inte riktigt vad man ska vänta sig.
Varför säger så många "blir nog ps4".
Om man kan välja PC eller ps4 blir det väll PC alla ggr, eller var det väntetid på PC version?

EDIT såg precis att och release är senare läste lite för fort och slarvigt

Finns kanske folk som föredrar att spela vissa typer av spel på konsol eller så har deras vänner kanske inte PC så de väljeratt köra på konsol för att kunna spela med vänner?! Inget konstigt imo...

Medlem

Jag hoppas att Death Stranding bjuder på överraskningar, en intressant värld och utforska och en gripande handling. Då kan det nog bli hur bra som helst. Men vad jag har sett så ser det lovande ut. Ser fram emot och spela det.


signatur

PS2, PS3, PS4, PSP, New 3DS XL, NDS Lite, Wii, N64, Sega Mega Drive, GBC
PC: GTX 1060, MSI Z170A Krait Gaming 3X, 16GB DDR4 @ 1066.7 MHz

Avstängd

Jag har inte bestämt om jag ska köpa det ännu, inväntar recensioner även om man inte ska gå på dom.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Jag tänkte först vänta tills ps5 versionen kommer ut. Men skippar det och köper det så fort jag kan(dag1). The last of us däremot. Det vill jag uppleva första gången på ps5an. Så det köper jag så fort det kommer ut till den.

Tråddemonen
Testpilot

Härligt att det kom upp en tråd! Har själv förbokat CE för ett par månader sen, ska bli kul att sätta tänderna i.

Testpilot
Skrivet av Zimpan:

Härligt att det kom upp en tråd! Har själv förbokat CE för ett par månader sen, ska bli kul att sätta tänderna i.

Kul! Bidra gärna med en bild på hur du placerar din bebis hehe

Medlem

Så spring från punkt a till punk b, laga din skor, rinse and repeat?

Medlem

Jag vet inte varför men jag känner mig väldigt lockad av spelet som borde vara rätt trist. Men det verkar ändå kul på nåt sätt. Lutar åt ett köp ändå...


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Moderator | Testpilot

Annat än våran kära Gustav's recension vill jag också tipsa om Easy allies som jag tycker förklarar känslan av att spela spelet på ett bra sätt.

Då dessa var väldigt positiva kan det vara bra att kika IGN's recension också, som är mer kritisk.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skriv svar